Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2017 #1 Skrevet 18. oktober 2017 Er gravid i uke 36. Har fått påvist for mye fostervann som presser på lungene mine så jeg får nesten ikke puste. Dette fører til at jeg får kvelningsfornemmelser og er nær å svime av innimellom, resten av tiden er jeg "bare" utmattet av å pese for å få luft. Det hjelper litt å hvile, men problemet er at jeg er mye alene med 2-åringen vår. Samboeren jobber 6-7 dager i uka og vakter på alt fra 4-12 timer pluss reisetid hver vei. Nå kjenner jeg at det er på grensen til uforsvarlig å være hjemme med mini og lurer på om det finnes noe mulighet for at samboeren kan være hjemme litt og avlaste meg uten å tape lønn? Vi har ingen familie og det lille nettverket vi har jobber selv, så der er det lite å hente. Han er tom for syk barnepasser-dager etter ørten runder sykdom i år (bhg-barn som igjen smitter meg). Det er snakk om to uker, så blir jeg igangsatt. Anonymkode: 1b538...19f
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2017 #2 Skrevet 18. oktober 2017 Joda det kan søkes om men siden det er bare to uker så ville jeg brukt ferie og/eller avspassering. Om han har, om ikke så ring NAV i morgen og få vite konkret hvordan søke. Anonymkode: d6ab9...0da
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2017 #3 Skrevet 18. oktober 2017 Takn for svar. Ferie har vi ikke råd til, han må tjene mest mulig denne mnd så han kan ta en uke fri når jeg føder for å ta vare på datteren vår. Men da ringer jeg nav imårra og ser hva de sier. Anonymkode: 1b538...19f
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2017 #4 Skrevet 18. oktober 2017 Om han er tom for syk-barnepass-dager så er det ingen andre muligheter enn velferdspermisjon, ta ut avspasering / overtid eller ferie. Anonymkode: cbb20...2aa
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2017 #5 Skrevet 18. oktober 2017 35 minutter siden, Anonym bruker skrev: Joda det kan søkes om men siden det er bare to uker så ville jeg brukt ferie og/eller avspassering. Om han har, om ikke så ring NAV i morgen og få vite konkret hvordan søke. Anonymkode: d6ab9...0da Hva eksakt mener du hun skal søke om? Det finnes ingen økonomisk støtte å få i denne situasjonen dessverre. Anonymkode: 1f051...bc2
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2017 #6 Skrevet 18. oktober 2017 42 minutter siden, Anonym bruker skrev: Joda det kan søkes om men siden det er bare to uker så ville jeg brukt ferie og/eller avspassering. Om han har, om ikke så ring NAV i morgen og få vite konkret hvordan søke. Anonymkode: d6ab9...0da Hva mener du hun kan søke om da? Hvilken støtte finnes det til dette? Anonymkode: ab21d...388
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2017 #7 Skrevet 18. oktober 2017 Såvidt jeg kan google meg frem til er det ikke noe løsning som innebærer at han ikke taper penger på det. Hadde egentlig ikke regnet med det heller så da får jeg bare bite tenna sammen og håpe på det beste. Det hjelper mye om hun er frisk og kan i bhg, men det har vært mye sykdom nå og planleggingsdager i bhg. Anonymkode: 1b538...19f
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2017 #8 Skrevet 18. oktober 2017 Men jobber han mye mer enn full stilling? Han har jo krav på litt tilrettelegging pga omsorg for barn med tanke på åpningstider i barnehage osv, og ha kan si han ikke ønsker å jobbe overtid disse ukene pga situasjonen hjemme. Men han har ikke krav på noe økomomisk støtte da, jobber han ikke overtid får han heller ikke overtidslønn. Anonymkode: 373f6...27c
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2017 #9 Skrevet 18. oktober 2017 Finnes ikke noe via NAV. Iallefall det vi fikk beskjed om. Så vi måtte ta ulønnet permisjon. Anonymkode: e36bd...49e
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2017 #10 Skrevet 18. oktober 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Men jobber han mye mer enn full stilling? Han har jo krav på litt tilrettelegging pga omsorg for barn med tanke på åpningstider i barnehage osv, og ha kan si han ikke ønsker å jobbe overtid disse ukene pga situasjonen hjemme. Men han har ikke krav på noe økomomisk støtte da, jobber han ikke overtid får han heller ikke overtidslønn. Anonymkode: 373f6...27c Han har bare 50% vikariat, men jobber stort sett 100% pluss litt overtid, men ikke mye. Problemet er mest arbeidstidene, de fungerer overhodet ikke ifht henting og levering. Noen vakter starter 05 (da drar han 04 hjemmefra) og andre begynner kl 15, da drar han kl 14. Og han blir ringt inn hele tiden, i tillegg har de masse kurs og div. De få fridagene han har er lagt til de to helgene han har datteren sin fra et tidligere forhold. Det er ikke alle dager jeg trenger hjelp, først og fremst arbeidshelgen der han er borte 12 timer pr dag når bhg er stengt og de dagene mini er syk og må være hjemme. Jeg går i tillegg på krykker pga invalidiserende bekkenløsning, så henting og levering er et mareritt. Alt i alt vil jeg si at det er 5-6 dager nå før fødsel at jeg trenger han hjemme og det er så bedritent at vi har måttet tømme buffer og alt nå i august ellers kunne han bare tatt ferie. Han har to uker ferie til overs 😬 Men nå har vi hatt begge bilene på verksted og måttet selge det vi har av verdier, så de neste to mnd har vi ingenting å gå på før vi har fått inn et par lønninger igjen. Hi Anonymkode: 1b538...19f
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2017 #11 Skrevet 18. oktober 2017 Jeg vil anbefale deg å legge ut en lite forespørsel via facebook. Det gjorde vi da jeg ble alvorlig syk og vi trengte hjelp med blant annet henting og levering av barna. Jeg var overrasket over hvor mange som ville hjelpe. Selv folk jeg ikke betrakter som nære venner. Mange er villige til å hjelpe især når det gjelder en kort stund og det er krise. Hør med barnehagen om de kjenner noe som kan/vil hjelpe. Ellers tenker jeg at dette er 14 dager det gjelder og da bør dere kunne klarer dere økonomisk om din mann avstår fra noen arbeidsdager. Anonymkode: 85e69...bd1
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2017 #12 Skrevet 18. oktober 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hør med barnehagen om de kjenner noe som kan/vil hjelpe. Kanskje de til og med har en ansatt som vil tjene noen kroner på å ta med seg barnet i barnehagen og levere det hjemme når hun/han er ferdig på jobb. Jeg har flere unge kollegaer som sitter barnevakt for foreldre Anonymkode: ab21d...388
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå