Gå til innhold

Fastlege eller jordmor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Fant akkurat ut at jeg er gravid med mitt første barn. Vet at jeg må ringe fastlege nå, for å bestille time til første undersøkelse. Men jeg har flyttet, og har ikke fastlege her. Min fastlege er over 3 timer unna. Kan jeg da ringe St.Olavs å få denne sjekken? Eller må en eventuelt fastlege henvende meg til ei jordmor? Har aldri gjort dette før, så er ganske blank... Eller bør jeg skifte fastlege nå, og få time med han/hun ved månedskifte? Tror det er slik at når man skifter fastlege, kan man ikke få bestilt time før den 1. i neste mnd. 

Hilsen ei som er litt stressa :-)

Anonymkode: 44a1b...bf0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør bytte fastlege, for første time skal være hos lege. 

Men du trenger ikke legetime med en gang. Tror ikke jeg fikk komme inn før uke 8 eller noe. Med mindre det er noe spesielt. 

https://helsenorge.no/behandlere/bytte-av-fastlege

bytte av fastlege gjelder fra første dag i neste måned. Bytt nå, så har du lege fra begynnelsen av november. 

Anonymkode: 61f5f...b52

Skrevet

Her er det bare å ringe helsestasjonen så får du time hos jordmor, det er der svangerskapsoppfølging av jordmor skjer. Altså er det to jordmødre som sitter på helsestasjonen noen dager i uka hver og tar imot gravide på svangerskapskontroll. Trenger ikke henvisning eller noe, bare å ringe for å få time. Kanskje du bare kan ringe helsestasjonen og spørre hvordan det foregår i din kommune.

Du kan også bestille time hos hvilken som helst lege selv om det ikke er fastlegen din. Legens faste pasienter kommer selvfølgelig foran deg i køen, men time kan du få. Du kan også ta en time hos privat lege.

Anonymkode: f658c...ca6

Skrevet (endret)

Bytt fastlege, og bestill time der

Endret av E.Le
Skrevet

Lurt å bytte fastlege, greit å ha lege til barnet når den tid kommer. 

Jeg ble gravid i Trondheim som student. Byttet fastlege, men gikk innom kontoret og fikk satt opp time utenom systemet. Men jeg var langt på vei da, så det hastet litt å komme inn i systemene.  😊

Ring til jordmor og skaff deg time. De pleier vel å like å ha første time rundt uke 16. Men det er ikke noe problem å hoppe inn i systemet senere heller. 😊

Gratulerer med graviditet! 

Anonymkode: fc592...e42

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Lurt å bytte fastlege, greit å ha lege til barnet når den tid kommer. 

Jeg ble gravid i Trondheim som student. Byttet fastlege, men gikk innom kontoret og fikk satt opp time utenom systemet. Men jeg var langt på vei da, så det hastet litt å komme inn i systemene.  😊

Ring til jordmor og skaff deg time. De pleier vel å like å ha første time rundt uke 16. Men det er ikke noe problem å hoppe inn i systemet senere heller. 😊

Gratulerer med graviditet! 

Du finner nr til jordmor på kommunens nettside.  

Skrevet

Det er noen blodprøver som skal taes nå rundt uke 12 (nye retning linjer, ref helsenorge), derfor er det kjekt med fastlege :) 

Resten er jo kjekt med Jm. Jeg er selv akkurat ferdig med mitt 2. sv skap (5dager siden 👏🏻😊), og i dette var jeg kun hos fastlege på første kontrollen -Resten hos Jm. Har en fin fastlege, men Jm er bedre på "gravid prat" :) 

Anonymkode: 1051b...383

Skrevet

https://helsenorge.no/gravid/svangerskapskontroller

vanlig med første kontroll mellom uke 8 og 12. 

Med mindre det er noe spesielt, som blødninger e.l, trenger du ikke gå til lege ennå. Hvis du bytter lege på nett nå, kan du sikkert ringe den nye fastlegen og få time ganske raskt etter månedsskiftet. Men les deg opp på hva du ikke bør spise i svangerskapet og ta folat om du ikke gjør det. 

http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/

Gratulerer og lykke til!

Anonymkode: 61f5f...b52

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er noen blodprøver som skal taes nå rundt uke 12 (nye retning linjer, ref helsenorge), derfor er det kjekt med fastlege :) 

Resten er jo kjekt med Jm. Jeg er selv akkurat ferdig med mitt 2. sv skap (5dager siden 👏🏻😊), og i dette var jeg kun hos fastlege på første kontrollen -Resten hos Jm. Har en fin fastlege, men Jm er bedre på "gravid prat" :) 

Gratulerer så mye!! :-D

Skrevet

Tusen takk for alle svar, alle sammen! Har nå en plan på hva jeg skal gjøre! :-)

Skrevet
39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jordmødre er bra på "gravidprat". Er de bedre enn legene til å oppdage sykdom/behandle sykdom hos deg/barnet? Jeg hadde jordmor i første svangerskap som preiket og preiket. Orket ikke henne og gikk slutten av 1. svangerskap og de to siste hos fastlege.

Anonymkode: 202e5...046

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...