Gå til innhold

Jobbe lite eller mye?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.. Har 2 små barn, det minste bare er 5 mnd så kan ikke begynne å jobbe enda, men hadde en plan om å jobbe lite helt til barna begynte på skolen. Er det noen som angrer på at di har jobbet lite når barna var små? Jeg skal ikke gå på nav om om noen tenkte det, men jobber kun fast 3 hver helg, og klarer meg fint i det daglige med den og mannens inntekt. 

Er dette dumt? Liker å kunne levere og hente tidlig i bhg, og slippe å bruke di få timene på ettermiddagen på å rydde, men heller prioritere å være sammen med barna. Men hører at folk snakker negativt om dere fordi jeg burde jobbe mer. Vet ikke hva jeg skal gjøre. 

Anonymkode: 694fb...fa9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du burde jobbe litt mer, barna har godt av å se foreldrene jobbe. Jobber selv 80 % turnus syns det er passe😊

Anonymkode: 92b7d...17d

Skrevet

Du bør tenke over hva du taper. Yrkeserfaring (ikke like lett å hoppe inn igjen i arbeidslivet om man har stått utenfor i 6 år), tap av pensjon (taper du opptjening?), hva om ekteskapet ryker (har du da anledning til å forsørge deg selv og barna), hva skjer om du blir langvarig og alvorlig syk ila denne perioden?

I tillegg vil jeg påpeke at siste år i barnehage er mye roligere enn første året på skolen, så hvorfor gå hjemme i slutten av barnehagelivet for så å kaste seg ut i tidsklemma akkurat når barnet har en stor livsendring?

Jeg har alltid jobbet samtidig med at jeg har barn, synes det går fint. 

Anonymkode: 56e7b...00d

Skrevet

Det spørs hvordan du tenker. Jeg kunne aldri sendt unger i barnehagen for å rydde huset hele dagen, da hadde jeg gått på veggene. hver 3. helg blir jo ikke mange prosentene.

I forhold til opparbeiding av pensjonspoeng, så kommer du jo til kort der og.

Men at du kan jobbe redusert mens barna er små, den ser jeg.

Nå ser jeg at du skriver jobbe fast kun hver 3. helg. Tenker du å ta vakter utenom dette?

Selv hadde jeg minste på 50% plass i barnehagen. Jobbet fast hver 3. helg, men tok de vaktene jeg kunne utenom dette, og kom opp i så og si 100% hver mnd. Dette er veldig slitsomt, og aldri vite når du skal på jobb neste gang, eller noen ganger fikk jeg jo vakter i god tid, men det var lite forutsigbart. Det anbefaler jeg ingen hvis man ikke må.

Men om du har mulighet å jobbe f.eks 50-80%, så har du jo noe å gå til, samtidig som du har litt fri også hvor du kan hente tidligere, evt ha barna hjemme noen dager.

Det er noe med å føle en tilhørighet til et fellesskap som en arbeidsplass er, og den tilhørigheten blir du nesten borte fra ved å kun jobbe hver 3. helg.

Jeg har selv begynt å tenke på permisjon, og hvordan gjøre dette, har kommet fram til at hvis jeg gidder det, så vil jeg begynne å jobbe helgene mine mens barnet er ganske lite, kanskje 5-6 mnd, for å øke gradvis, og strekke permisjonen så lenge som mulig. Men akkurat det kan man jo ikke vite før man er der. Har du full jobb å gå tilbake til nå?

Anonymkode: a1bc8...0ef

Skrevet

Ville jobbet mer i mens barna gikk i barnehagen. Og heller litt mindre de første åra på skolen. 

Anonymkode: a060b...429

Skrevet

Jeg tror mange foreldre godt kunne jobbet noe mindre når barna er små, og hatt et mindre forbruk.

Husk at du taper arbeidserfaring og jeg synes at tredje hver helg er svært lite kontakt med arbeidslivet. Hva om du blir skilt eller mannen dør?

Skrevet

Jobbe redusert er helt greit, men bare hver tredje helg synes jeg hørtes litt vel lite ut.

Pensjonspoeng i folketrygden taper du ikke, du får pensjonspoeng tilsvarende en inntekt på 4,5 G når du har omsorg for barn under 6 år, det er ca 420.000 i året, og du må jo jobbe en del for å komme opp i den summen. Det du taper i pensjon er det arbeidsgiver sparer opp til deg, for de sparer gjerne en viss prosent av lønnen din så der tjener du opp mer jo mer du jobber. Det kan du enkelt selv spare opp, eller mannen din bør sette opp en slik pensjonsspareordning til deg siden han nyter godt av å ha en hjemmeværende kone som sparer han for tidsklemma.

Du må også sørge for at mannen din tegner en skikkelig god forsikring for deg. Livet kommer ikke med garantier, og om noe skulle skje og du har så lavt inntektsgrunnlag vil du slite økonomisk resten av ditt liv.

Jeg er selv ufør, ble syk da jeg var 35 år og måtte sende søknaden om 100% uføretrygd da jeg var 42. Jeg har heldigvis jobbet fullt hele livet, bortsett fra noen måneden etter hver foreldrepermisjon og de månedene ble trukket fra grunnlaget for uføretrygd siden jeg da hadde delvis permisjon av omsorgsgrunner. Om noe sånt skulle skje deg, at du kommer i en ulykke eller blir kronisk syk vil du når du jobber så lite kanskje bare få minstesats, og det er ikke mye å leve av resten av livet. Derfor er det utrolig viktig at du har en uføreforsikring som vil gi utbetaling hver måned frem til pensjonsalder om du skulle være så uheldig.

Anonymkode: bd37e...963

Skrevet

Takk for svar!! 

Pensjonspoeng taper jeg da ikke siden jeg har barn under 6 år, men minstepensjonist blir jeg nok.

Vi har gode forsikringer på både ulykke/ufør og død på oss begge to, så det er ikke noe jeg tenker på. 

Om mannen min plutselig ville skilles, nå tviler jeg jo sterkt på det, da vi begge er veldig lykkelige nå.. Men om så er så eier jeg 50% av boligen som er godt nedbetalt.  Så om huset blir solgt for det vi kjøpte det for får 6 år siden sitter jeg igjen med rundt 350 000 i egenkapital.  Nå har vi pusset opp en del; så taksten har nok økt nå. 

Jeg har jo også ett yrke der jeg kan ta ekstravakter om jeg vil.. Men det det går på er om det er så galt å ville være hjemme med barna.. Da får vi nok ikke råd til dyre ferier men vi har både hytte på fjellet og feriehus i bø som vi kan låne gratis når vi ønsker, og det er jo ferie det også som barna kan snakke om i barnehagen og evt på skolen. Vi har også årskort i Kristiansand dyrepark siden mamma bor der så ferie blir det jo. 

Jeg er bare 28 år, så å gå glipp av det sosiale på jobb bør jo gå greit en perriode... Men føler meg veldig uglesett som ønsker dette. Skulle kanskje vært født for 50 år siden når dette var vanlig. 

Men er det noen som har vært hjemme som angrer? Blir jo bare 6-7 år, så blir jo 35 år når en 100% stilling blir aktuelt liksom. Er det for sent å begynne å jobbe mer? For sent å komme inn i arbeidslivet for fullt? Er det feil å ikke tjene 400 000 kr i året? Jeg får 10 000 kr i mnd utbetalt med å jobbe hver 3 helg, så jeg betaler alt av mat og klær. Mannens lønn går til regninger. 

Syns det er så godt at barna kan sove så lenge di vil nå på morgenene. At di selv kan velge om di vil i bhg eller være hjemme. At vi kan kose oss på turer i skogen mitt i uka... At mannen også kan slappe av etter jobb sammen med oss osv

Men så er det disse som ser så ned på meg. Hører jeg er lat, egoistisk, dum osv... v3t ikke hva jeg skal gjøre jeg 😕

Skrevet

Vet du, jeg synes det er flott å gjøre det slik! Du prioriterer som det passer dere som familie best, og du står for det. I dag har jeg inntrykk av at småbarnsforeldre kaver og stresser for å vise hvor flinke de er til å klare alt! Det er nærmest en konkurranse.

Herlig at noen hopper av den der karusellen, og gjør som de ønsker selv. Du er heldig som har muligheten til det, og kommer ikke til å angre. Som du selv skriver, du kan jobbe fullt senere, og det blir nok i mange år. Så kos deg nå som du har sjansen :-)

Skrevet

Jeg har jobbet redusert i nesten 15 år. Har aldri angret, beste jeg har gjort. Jeg har jobbet mellom 50-70 stort sett. Nå jobber jeg 50 og har minste i 1. klasse. Kunne ikke hatt det bedre. Tenker at snart er jeg klar for 100 igjen. 

Anonymkode: b7b96...f02

Skrevet
7 timer siden, Kari Mari skrev:

Vet du, jeg synes det er flott å gjøre det slik! Du prioriterer som det passer dere som familie best, og du står for det. I dag har jeg inntrykk av at småbarnsforeldre kaver og stresser for å vise hvor flinke de er til å klare alt! Det er nærmest en konkurranse.

Herlig at noen hopper av den der karusellen, og gjør som de ønsker selv. Du er heldig som har muligheten til det, og kommer ikke til å angre. Som du selv skriver, du kan jobbe fullt senere, og det blir nok i mange år. Så kos deg nå som du har sjansen :-)

Enig☺Folk sliter seg ut for å ha en flott levestandard. Tror ikke du angrer på tiden du bruker på ungene når de er små

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar!! 

Pensjonspoeng taper jeg da ikke siden jeg har barn under 6 år, men minstepensjonist blir jeg nok.

Vi har gode forsikringer på både ulykke/ufør og død på oss begge to, så det er ikke noe jeg tenker på. 

Om mannen min plutselig ville skilles, nå tviler jeg jo sterkt på det, da vi begge er veldig lykkelige nå.. Men om så er så eier jeg 50% av boligen som er godt nedbetalt.  Så om huset blir solgt for det vi kjøpte det for får 6 år siden sitter jeg igjen med rundt 350 000 i egenkapital.  Nå har vi pusset opp en del; så taksten har nok økt nå. 

Jeg har jo også ett yrke der jeg kan ta ekstravakter om jeg vil.. Men det det går på er om det er så galt å ville være hjemme med barna.. Da får vi nok ikke råd til dyre ferier men vi har både hytte på fjellet og feriehus i bø som vi kan låne gratis når vi ønsker, og det er jo ferie det også som barna kan snakke om i barnehagen og evt på skolen. Vi har også årskort i Kristiansand dyrepark siden mamma bor der så ferie blir det jo. 

Jeg er bare 28 år, så å gå glipp av det sosiale på jobb bør jo gå greit en perriode... Men føler meg veldig uglesett som ønsker dette. Skulle kanskje vært født for 50 år siden når dette var vanlig. 

Men er det noen som har vært hjemme som angrer? Blir jo bare 6-7 år, så blir jo 35 år når en 100% stilling blir aktuelt liksom. Er det for sent å begynne å jobbe mer? For sent å komme inn i arbeidslivet for fullt? Er det feil å ikke tjene 400 000 kr i året? Jeg får 10 000 kr i mnd utbetalt med å jobbe hver 3 helg, så jeg betaler alt av mat og klær. Mannens lønn går til regninger. 

Syns det er så godt at barna kan sove så lenge di vil nå på morgenene. At di selv kan velge om di vil i bhg eller være hjemme. At vi kan kose oss på turer i skogen mitt i uka... At mannen også kan slappe av etter jobb sammen med oss osv

Men så er det disse som ser så ned på meg. Hører jeg er lat, egoistisk, dum osv... v3t ikke hva jeg skal gjøre jeg 😕

Har bare ett eneste spørsmål: Hva jobber du med som har 10.000 utbetalt ved å jobbe hver 3. helg?!? 

Anonymkode: 699f8...071

Skrevet

Hei

Du må jo gjøre det som føles riktig for deg. Samtidig må du se hva du gjør. Du går i en slags kvinnefelle der du oppgir dine profesjonelle ambisjoner til fordel for familien. Du kommer også antagelig til å gjøre mye mer husarbeid enn mannen din, samt ta deg mer av barna. Altså, gå inn i den gode gamle kvinnerollen. Faren er der for at du kommer til å angre på dette om noen år, når mønstrene deres er så innkjørte at det bare "er slik" at du gjør det meste på hjemmefronten, og at din jobb alltid er mindre viktig enn mannens.

Karrieretoget går stadig forbi, men det er ikke lett slenge seg på når man har hoppet av for lenge. Forskning viser dette.

Ditt valg om å arbeide mindre nå vil dermed antageligvis få konsekvenser for hele ditt fremtidige liv. Mener ikke svartmale her, men dette er realitetene, selv om du tenker dere er fullstendig lykkelige og likestilte nå.

Jeg ville aldri i verden ha gjort det, av mange grunner, den vektigste, at familien er et felles prosjekt. Er det viktig å være mer sammen med barna skulle pinadø den tiden være delt mellom mannen og meg. Jeg nekter å bli en 50-tallshusmor som taper rettigheter, pensjonspoeng, profesjonell fremdrift, aktelse, arbeidserfaring osv osv. 

Det er nå mine synspunkt. Lykke til med avgjørelsen!

Skrevet

Var hjemme med barna til de var nærmere to år, og jobba deretter 70-80 %. Veldig fornøyd med dette! Ønsker et rolig liv og et lavt forbruk. Sparer på pensjonskonto, og bekymrer meg ikke for framtida. 

Anonymkode: d78ae...e72

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har bare ett eneste spørsmål: Hva jobber du med som har 10.000 utbetalt ved å jobbe hver 3. helg?!? 

Anonymkode: 699f8...071

Jeg er sykepleier, jobber som nattevakt, så har 9 timers vakter, kveld/natt tillegg, branntillegg (siden jeg har brannansvar om natten) og helgetilegg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...