Gå til innhold

Flere med tynne 7-8-9 år gamle jenter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes min er blitt så tynn sammenlignet med at hun var en veldig rund som liten. Er 8.5 år og veier rett i underkant av 24 kg. Er det veldig lite? Vet ikke hvor lang hun er. 

Anonymkode: a7ecc...972

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, er vel ikke den største, men noen er små. Husker da jeg var 7 år og veide 19 kg ved skolestart. 25 kg som 10 åring.

Anonymkode: 8d429...ba4

Skrevet

8,5 her også og samme kg. Har ikke målt høyden, men er ganske normal. Syr inn de fleste bukser, men hun er aktiv og spiser greit.

Anonymkode: fda79...98b

Skrevet

Hvis du ser på denne kmi-kurven for barn http://www.kostverktoyet.no/helsepersonell/fakta/KMI kurven så ser du at det er normalt at kmi gjør et lite stup i en viss alder, og da blir de ofte tynne. 

Om dette stupet kommer da de er 4, eller når de er 8 varierer etter hvor mye de har på fra før av (hvilken percentil de tilhører). 

Men kan være litt ekkelt når det skjer. Mitt barn gikk fra å være en smålubben 4-5åring til å strekke seg til en radmager 6åring. Hun gikk opp 200g og 15 cm på ett år.. Men nå har hun fått mer muskelmasse, og ser ut som et sunt, men tynt barn. 

8åringer kan være radmagre. Men så lenge de spiser, er i aktivitet og vokser som de skal, så er det nok helt normalt. 

Men er du bekymret, så ta en telefon til helsestasjonen for å få en måling.  

Anonymkode: 0bc96...d0c

Skrevet

3. klasse?

De skal jo veies og måles av helsesøster på skolen i 3.klasse og da tar de kontakt med deg om de faller utenfor kurven sin.

Jeg har ei jente på 10 år og da hun gikk i 3.klasse ringte helsesøster meg. Da hadde hun vokst mye mer i høyden enn i bredden så kurvene fulgte ikke hverandre helt. Helsesøster sa at hun var litt tynn, men ikke bekymringsverdig tynn, det var ganske normalt å ha noen sånne hopp i høyden også kom vekten etter. Hun var likevel pålagt å ringe meg så vi var litt oppmerksomme og passet på å gi henne nok måltider i løpet av dagen og sunn næringsrik mat.

Nå er jenta mi mer muskuløs og tyngre, fremdeles slank, men ikke mager.

Anonymkode: 1b57f...e7f

Skrevet

Min 10 åring veier 24 kg og er 135 cm høy. Tynn, men ikke urovekkende tynn.

Anonymkode: 5a326...5fc

Skrevet

Godt å høre. Frøkna er også ganske aktiv, men dog kresen på mat og småspist. Har en storesøster som også har alltid vært tynn og er det fortsatt, men hun derimot spiser godt og variert. Får håpe matlysten blir bedre etterhvert😉. Hi

Anonymkode: a7ecc...972

Skrevet

Heller for tynn, enn for tykk i den alderen der. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...