Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2017 #1 Skrevet 17. oktober 2017 Vei med vanlig høyreregel. Buss stopper på holdeplassen, men det er ingen luke slik at den må stå helt ute i kjørebanen og sperre. Biler bak kjører forbi bussen. I andre kjøreretning, rett ved siden av bussen er det en sidevei som vanligvis har vikeplikt for høyre, altså de som kommer fra bussens rettning. Men når bilene bak kjører forbi bussen og er helt ute i motsatt kjørebane, samtidig som en bil kommer ut fra sideveien, hvem har da vikeplikt? De fra bussens side gjør jo en forbikjøring noe som vanligvis gir vikeplikt. Men den andre bilen kommer jo ut fra sidevei og har vikeplikt for høyre. Kjører der daglig, så greit å vite bittelitt mer sikkert 🤔 Anonymkode: b6ded...313
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2017 #2 Skrevet 17. oktober 2017 Vikeplikten fra høyre opphører vel ikke bare fordi noen andre tar en forbikjøring? Hadde bilen kommet imot, da ville du hatt vikeplikt. Slik tenker jeg, men kan ikke si 100% at dette er rett. Anonymkode: 51e5d...91d
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2017 #3 Skrevet 17. oktober 2017 Hmm, jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår deg riktig, men jeg vil uansett tenke at de som gjør en forbikjøring har "siste rett." Dvs, bilen som skal kjøre ut på hovedveien, altså den som kommer fra sideveien, kan kjøre. Den har jo ikke vikeplikt for biler som kommer i dens kjørebane (dvs de som driver med forbikjøring.) Skal man kjøre forbi noen, må man sjekke at det er klart først. Kommer det en bil fra en sidevei, må forbikjøringen vente. Var det det du mente? Anonymkode: 87e35...0c8
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2017 #4 Skrevet 17. oktober 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hmm, jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår deg riktig, men jeg vil uansett tenke at de som gjør en forbikjøring har "siste rett." Dvs, bilen som skal kjøre ut på hovedveien, altså den som kommer fra sideveien, kan kjøre. Den har jo ikke vikeplikt for biler som kommer i dens kjørebane (dvs de som driver med forbikjøring.) Skal man kjøre forbi noen, må man sjekke at det er klart først. Kommer det en bil fra en sidevei, må forbikjøringen vente. Var det det du mente? Anonymkode: 87e35...0c8 Men det er jo ikke slik at en ikke har vikeplikt for biler som foretar forbikjøring. Kommer bilen fra høyre eller befinner seg på forkjørsvei, så har en vikeplikt. Vikeplikten opphører ikke pga. en forbikjøring. Anonymkode: 51e5d...91d
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2017 #5 Skrevet 17. oktober 2017 Hvor skal bilen som skal ut fra sideveien? Til høyre eller venstre? Skal bilen ut til høyre og møter på en av de som kommer i feil kjørefelt? Eller skal den til venstre og inn i samme fil som bussen står i og den forbikjørende bilen egentlig skal være i? Anonymkode: 817b2...e3c
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2017 #6 Skrevet 17. oktober 2017 Høyreregelen gir jo vikeplikt for trafikk som kommer fra høyre, uavhengig av plassering på veien. Forbikjøring er imidlertid forbudt like før og i vegkryss med mindre kryssende trafikk er pålagt vikeplikt. (men høyreregelen oppheves jo ikke av at andre gjør andre feil) Anonymkode: 6af1e...a8c
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2017 #7 Skrevet 17. oktober 2017 Når du skal foreta en forbikjøring er det ditt ansvar å sjekke at det ikke kommer noen mot. Det gjelder også om det kommer noen fra sideveiene. Anonymkode: 0c8e2...3b8
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2017 #8 Skrevet 17. oktober 2017 Vanligvis er det jo forbikjøring forbudt der det er sideveier. Sikker på at det ikke er det akkurat der? Anonymkode: efc7e...dc8
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2017 #9 Skrevet 17. oktober 2017 Forstår jeg deg rett når sideveien det kommer en bil ut fra er på andre siden av veien? Altså er ikke sideveien til høyre for deg i din kjøreretning, men kommer ut fra en sidevei på venstre side av veien? Du kan ikke kjøre forbi når det ikke er klart, og kommer det en bil ut fra en sidevei i det kjørefeltet du vil bruke for å kjøre forbi må du vente med forbikjøringen. Anonymkode: db602...8aa
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2017 #10 Skrevet 17. oktober 2017 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Forstår jeg deg rett når sideveien det kommer en bil ut fra er på andre siden av veien? Altså er ikke sideveien til høyre for deg i din kjøreretning, men kommer ut fra en sidevei på venstre side av veien? Du kan ikke kjøre forbi når det ikke er klart, og kommer det en bil ut fra en sidevei i det kjørefeltet du vil bruke for å kjøre forbi må du vente med forbikjøringen. Anonymkode: db602...8aa Stemmer. HI Anonymkode: 2cfd8...b07
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2017 #11 Skrevet 17. oktober 2017 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Hmm, jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår deg riktig, men jeg vil uansett tenke at de som gjør en forbikjøring har "siste rett." Dvs, bilen som skal kjøre ut på hovedveien, altså den som kommer fra sideveien, kan kjøre. Den har jo ikke vikeplikt for biler som kommer i dens kjørebane (dvs de som driver med forbikjøring.) Skal man kjøre forbi noen, må man sjekke at det er klart først. Kommer det en bil fra en sidevei, må forbikjøringen vente. Var det det du mente? Anonymkode: 87e35...0c8 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Når du skal foreta en forbikjøring er det ditt ansvar å sjekke at det ikke kommer noen mot. Det gjelder også om det kommer noen fra sideveiene. Anonymkode: 0c8e2...3b8 Det er akkurat dette jeg tenker også. De som kjører forbi kommet fra et boligfelt, og det er skolebussen med barna dems de haster forbi. Tenkte jeg skulle høre med en kjøreskole også, eller er det noen andre som er bedre. Er i utgangspunktet ikke noe prpblem for meg å vente og slippe de forbi selv om jeg har forkjørsrett, men vil ikke skape noe vane. HI Anonymkode: 2cfd8...b07
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2017 #12 Skrevet 17. oktober 2017 De kan ikke kjøre fordi hindring på sin side og over i andre kjørebane når det er motgående trafikk. Det er alltid de som har vikeplikt. Anonymkode: c093c...f1d
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2017 #13 Skrevet 17. oktober 2017 Lurer på om vi misforstår situasjonen. Du har like mye vikeplikt fra høyre, selv om den som kommer fra høyre holder på med en forbikjøring. Anonymkode: 51e5d...91d
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2017 #14 Skrevet 17. oktober 2017 46 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er akkurat dette jeg tenker også. De som kjører forbi kommet fra et boligfelt, og det er skolebussen med barna dems de haster forbi. Tenkte jeg skulle høre med en kjøreskole også, eller er det noen andre som er bedre. Er i utgangspunktet ikke noe prpblem for meg å vente og slippe de forbi selv om jeg har forkjørsrett, men vil ikke skape noe vane. HI Anonymkode: 2cfd8...b07 Ja, nettopp. Anonymkode: 87e35...0c8
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2017 #15 Skrevet 17. oktober 2017 Hva sier strekene på veien? Er det lov å kjøre forbi? Anonymkode: 6766d...f66
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2017 #16 Skrevet 17. oktober 2017 45 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva sier strekene på veien? Er det lov å kjøre forbi? Anonymkode: 6766d...f66 Vei uten midtstrek. Anonymkode: 2cfd8...b07
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2017 #17 Skrevet 17. oktober 2017 48 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva sier strekene på veien? Er det lov å kjøre forbi? Anonymkode: 6766d...f66 Kanskje for smal vei... til at det er merking? Anonymkode: d6a29...642
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2017 #18 Skrevet 17. oktober 2017 Hvis jeg forstår deg riktig, hadde jeg tenkt følgende: Hvis du skal ut fra sideveien, har vikeplikt fra høyre, forbikjøreren kommer fra høyre, og du skal til venstre, har du fortsatt vikeplikt uansett hvor idiotisk forbikjøringen er. Hvis du skal ut fra sideveien, har vikeplikt fra høyre, forbikjøreren kommer fra høyre, og du skal til høyre, hadde jeg fanden meg svingt til høyre og demonstrert for idioten hvor idiot vedkommende er. Da har jo personen et problem i og med at du kommer rett i mot og han er i din kjørebane. Dette forutsetter selvfølgelig at farten er lav og situasjonen ligger til rette for det. Anonymkode: 75ad6...41b
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2017 #19 Skrevet 17. oktober 2017 29 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis jeg forstår deg riktig, hadde jeg tenkt følgende: Hvis du skal ut fra sideveien, har vikeplikt fra høyre, forbikjøreren kommer fra høyre, og du skal til venstre, har du fortsatt vikeplikt uansett hvor idiotisk forbikjøringen er. Hvis du skal ut fra sideveien, har vikeplikt fra høyre, forbikjøreren kommer fra høyre, og du skal til høyre, hadde jeg fanden meg svingt til høyre og demonstrert for idioten hvor idiot vedkommende er. Da har jo personen et problem i og med at du kommer rett i mot og han er i din kjørebane. Dette forutsetter selvfølgelig at farten er lav og situasjonen ligger til rette for det. Anonymkode: 75ad6...41b Jeg støtter denne! Anonymkode: d1a53...8f6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå