Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2017 #1 Skrevet 16. oktober 2017 Hvor gammel var barnet da du tok praten? Hva sa du? Hvordan reagerte barnet? Anonymkode: f69c8...d6f
Himmel og hav Skrevet 16. oktober 2017 #2 Skrevet 16. oktober 2017 "Den praten" ble tatt gradvis fra de var tre, fire år, tilpasset alder, og opp til de var 10-12. Da fikk de den biologiske, kliniske varianten. Vi startet med "mammafrø og pappafrø og nå bor det en baby i tantes mage", og jobbet oss videre derfra alt ettersom hva de lurte på og hvor interesserte de var. Min ene var veldig interessert og så et tv-program om barnet helt fra unnfangelse til fødsel, den andre kunne ikke brydd seg mindre. Prevensjons og kjønnsykdommer kom da de bikket over i tenåra.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2017 #3 Skrevet 16. oktober 2017 Her har vi valgt å være åpne allerede fra 6 årsalderen. Det vil si at vi har sagt ting som det er, klinisk. De er veldig nysgjerrige, og nå er halvsøster gravid. Det er veldig spennende! De lurte veldig på hvordan det skjedde og hva som skjer. De får svar på det de lurer på :-) Sånn ca. Anonymkode: 39db0...dcf
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2017 #4 Skrevet 16. oktober 2017 Hun var nesten 3 år da lilkesøster kom og vi snakket litt om at alle damer har ett tissehull, bæsjehull og babyhull. Pappaen har babyfrø inni tissen sin og tar tissen inni babyhullet på mammaen sin tiss. Babyfrøene går opp i mamma sin mage og blir en baby. Etter hvert tar vi praten om at sex er mer enn å lage baby, men det holder for nå. Heldigvis er barn så nysgjerrige at om en bare svarer når de spør trenger du aldri ta "praten" for de lærer i små drypp underveis Anonymkode: 6ce23...639
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2017 #5 Skrevet 16. oktober 2017 Begynte da hun var 3 år og hun kom med spørsmål. Så 4 år og da hun fikk en lillebror. Nå er hun 5 år og vet "alt" 🙈 bedre å være ærlig. Anonymkode: 14ebe...cfc
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2017 #6 Skrevet 16. oktober 2017 Begynte rundt tre år her og, tilpasset. Han så forskjell på kroppen til pappaen og meg, og seg selv, og ble nyskjerrig. Ble da introdusert for ordene "penis/guttetiss", "pung/testikler", "vagina" osv. Som 5åring vet han "alt". Han har tilogmed sett Newton episoden om unnfangelse og fødsel (vi ventet barn da) , og lest i anatomibøker (skolebøker) om kroppen og funksjoner. Han er et nyskjerrig barn som spør mye, og takler ærlige svar veldig godt. Vi er "rett på sak" og pakker ikke inn. Jeg mener at jo mer kunnskap , og mindre rom for fantasi, er det beste. Anonymkode: 71457...a8a
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2017 #7 Skrevet 17. oktober 2017 Tar man den praten fremfeles. Samfunnet er jo så mye mer åpent, så med det og noen livlige program på NRKsuper får de den informasjonen de trenger sakte men sikkert opp igjennom de første årene. Anonymkode: 098e7...f8e
ompalompaen Skrevet 17. oktober 2017 #8 Skrevet 17. oktober 2017 Jeg prater om det hvis de spør, og lar dem få svar på det de lurer på. Jeg legger igrunn ikke så mye skjul på ting, men prøver tilpasse litt etter alder- slik at dem skal forstå.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2017 #9 Skrevet 17. oktober 2017 Jeg hadde planlagt at dette var et tema jeg skulle takle fint uten å pakke det inn noe mer enn det som er nødvendig etter alder. Jeg skulle ihvertfall ikke vri meg utav spørsmålet. Men da toåringen min vekket meg klokka 05.15 i helga og spurte meg hvordan lillesøsteren egentlig hadde kommet seg inn i magen, og hvordan hun hadde kommet seg ut, da avledet jeg hele spørsmålet med "skal vi se på barnetv?". Så nå har jeg lovet dyrt og hellig for meg selv at jeg skal takle det bedre neste gang... Anonymkode: 0c21a...08c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå