Gå til innhold

Er vi urimelige? Ang julefeiring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min bror.og jeg bor på hver vår side av landet. Våre foreldre bor på "min" side, men på gård et par timers kjøring fra min bt.

Vi har alle barn som begynner å bli store (barneskole, ungdomsskole, vgs, studenter)

Da barna var små feiret både jeg og bror annenhver jul hos våre respektive svigerforeldre, og annenhver jul med mine foreldre på deres gård/eller med mine foreldre men hjemme hos oss.

Da mine svigerforeldre døde, feiret jeg, min mann og barn hvert år min mine foreldre. Noen ganger var vi hos dem på bondegården, noen ganger hos oss. Et par ganger feiret vi i utlandet. Min bror og familien feiret fortsatt annenhver med hans svigerser, annenhver med oss.
Men nå er mine foreldre litt gamle og vil helst ikke feire hos seg selv lenger, for det blir mye styr og halloi med så mange folk på overnatting og til flere måltider osv., så de blir veldig sitne

For to år siden inviterte da min bror og svigerinne til seg på julaften, og alle reiste dit og feiret der. Det var kjempekoselig.
I fjor skulle de ha feiret med hennes foreldre, men de ville feire i utlandet, og da feiret bror og familie heller hjemme hos deg selv det året også. Jeg og min familie var da hos mine foreldre.

I år er det igjen min bror og familiens tur til å være med oss og mine foreldre. De vil at i kommer til dem i år igjen. Men det har ikke vi så lyst til. Grunnen er 1) at de har liten plass, og vi må sove trangt og vondt og kummerlig. Mine barn klager over at de ikke får sove når de er der alle sammen (type, to svære tenåringer deler smale senger, jeg og yngstebarnet deler en enkelt-sovesofa osv.), ett bad (til 12 pers.) osv.
Mine foreldre heller ikke orker å sove der fordi det er liten mulighet til å trekke seg tilbake, og de får vondt i ryggen av sengene.

3) at vi flyttet i nytt hus for to å siden. Det er veldig, veldig koselig og kan bli veldig julete, og vi har aldri feiret jul her, så vi har kjempelyst til å gjøre det for første gang.

Så vi har invitert dem til oss. Mine foreldre vil helst være hos oss også, for her er det god plass til alle, og det er enkelt å komme seg til og fra osv. Vi har mange soverom og gjesterom og mange bad.

Er det slemt at vi ikke vil feire hos min bror og familien? Selv syns jeg det gikk veldig fint sist, og alle koste seg veldig. Men jeg har ekstra godt sovehjerte og syns dessuten det var deilig å ikke være vertinne. Men så teller jo de gamles synspunkter en god del, og så er det jo på en måte vår "tur" å ha det her, siden vi var der sist?

Hv a enker dere?

Anonymkode: 7c664...0d7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at dere kan ikke forvente at broren din og hans familie alltid skal komme til dere fordi dere har større plass og du mener at huset deres er så julekoslig. Broren din og hans familie synes sikkert også det er hyggelig å være hjemme og få gjester på besøk i jula, selv om de har mindre plass. Jeg har sovet på vond campingseng på rommet til nevøen min i på julebesøk jeg, det går heeelt fint for en natt 😊

Hvis dere vil ha besøk på julaften så får dere tåle å reise på besøk på julaften også.

Anonymkode: 47470...5dc

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker at dere kan ikke forvente at broren din og hans familie alltid skal komme til dere fordi dere har større plass og du mener at huset deres er så julekoslig. Broren din og hans familie synes sikkert også det er hyggelig å være hjemme og få gjester på besøk i jula, selv om de har mindre plass. Jeg har sovet på vond campingseng på rommet til nevøen min i på julebesøk jeg, det går heeelt fint for en natt 😊

Hvis dere vil ha besøk på julaften så får dere tåle å reise på besøk på julaften også.

Joda, men nå har de vært hos seg to år på rad (vi inviterte dem til oss i fjor også, men da ville de ikke). Vi har aldri feiret i vårt hus. Pluss at vi må ta litt hensyn til de gamle også, vel?

hi

Skrevet

Siden dere var hos dem sist dere feiret sammen, kan du foreslå at dere tar det hos dere denne gangen.  

Anonymkode: 5a23a...596

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Siden dere var hos dem sist dere feiret sammen, kan du foreslå at dere tar det hos dere denne gangen.  

Anonymkode: 5a23a...596

Ja, det er nettopp det jeg har gjort. Så det er vel ikke urimelig å håpe at de takker ja til det?

hi

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det er nettopp det jeg har gjort. Så det er vel ikke urimelig å håpe at de takker ja til det?

hi

Om de takker nei så gjør vel ikke det noe? Dere begynner å bli godt voksne og trenger ikke feire sammen hvert bidige år. Gjør dere klare for nye tradisjoner for snart er barna deres så voksne at de selv får seg familie.  

Anonymkode: d8a8c...8d2

Skrevet

Jeg synes ikke dere er urimelige nei. De får tilbudet, og takker de nei så er det jo deres valg.

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Joda, men nå har de vært hos seg to år på rad (vi inviterte dem til oss i fjor også, men da ville de ikke). Vi har aldri feiret i vårt hus. Pluss at vi må ta litt hensyn til de gamle også, vel?

hi

Ja, det må jo gå begge veier. Bare synes ikke argumenter ditt om god plass og julekoselig var så gyldig. Broren din og hans familie synes sikkert det er veldig hyggelig hjemme hos seg selv også 😊

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det må jo gå begge veier. Bare synes ikke argumenter ditt om god plass og julekoselig var så gyldig. Broren din og hans familie synes sikkert det er veldig hyggelig hjemme hos seg selv også 😊

He he, ja det syns de selvsagt. Og det syns jeg også! de har et kjempekoselig hus, og jeg syntes det var utrolig koselig å feire hos dem for to år siden, og som nevnt: herlig å ikke være vertinne. Så hadde det kun vært opp til meg, kunne jeg gjerne ha vært gjest hos dem og kost meg der i dagevis.
Men det ER faktisk slitsom, spesielt for to på nesten åtti som har blitt operert både her og der, å bo så trangt og oppå hverandre over flere dager. Så det argumentet er det som gjør at jeg støtter mine foreldre i at vi satser på jul hos oss i år.

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

He he, ja det syns de selvsagt. Og det syns jeg også! de har et kjempekoselig hus, og jeg syntes det var utrolig koselig å feire hos dem for to år siden, og som nevnt: herlig å ikke være vertinne. Så hadde det kun vært opp til meg, kunne jeg gjerne ha vært gjest hos dem og kost meg der i dagevis.
Men det ER faktisk slitsom, spesielt for to på nesten åtti som har blitt operert både her og der, å bo så trangt og oppå hverandre over flere dager. Så det argumentet er det som gjør at jeg støtter mine foreldre i at vi satser på jul hos oss i år.

Ser den! Er uansett deres tur nå 😊

Skrevet

Feir hjemme med god samvittighet.  Hadde ikke vurdert noe annet om jeg var deg. 

Anonymkode: d2c1c...ce5

Skrevet

Jeg syns ingen ønsker øm hvite man selv vil feire jul er urimelige, så lenge ingen blir sittende alene og man godtar at andre ikke blir med på feiringen man selv planlegger. Dvs din bror er urimelig hvis han forlanger at dere skal komme dit og du er urimelig hvis du forlanger at de skal komme til dere.  Konsekvensen kan bli at dere ikke kommer til å feire jul sammen,men det vil bli en fin jul likevel. 

Jeg og søsteren min har ikke feiret julekvelden sammen på snart 10 år fordi begge liker en rolig jul med ikke alt for mange barn. Vi har likevel et godt forhold og treffes flere ganger ellers i jula. Jeg hadde uten tvil blitt hjemme, hvis jeg var deg, og invitert de andre. Jeg hadde heller ikke blir sur hvis de velger å bli hjemme. 

Anonymkode: 372b0...a5c

Skrevet

Bare ikke bruk argumenter som liten plass og dårlige senger, selv om jeg skjønner den veldig godt. Et godt argument er der i mot at dere ikke har orker å reise igjen denne julen fordi ungene begynner å bli så store og har sine egne ting, en helt naturlig utvikling. Inviter din bror med familie, og vil de ikke komme, så respekter det. Din bror må også akseptere at dine foreldre ikke oker å reise langt eller arrangere jul hjemme hos seg selv lenger også. Og da må de voksne barna tilpasse seg det på best mulig måte. 

Synes du at det blir for vanskelig, kan du jo foreslå for din bror at dere veksler mellom å feire hos dem og hos dere hvert fjerde år. De fleste av oss drømmer vel om at jula skulle være konstant, akkurat som den alltid har vært, men etter hvert som en selv, barn og våre foreldre og andre som vi feirer med blir voksne / eldre må man bare akseptere at det blir forandringer.

Som sagt, så lenge ingen sitter ufrivillig alene, er alt ok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...