Gå til innhold

Lett å se barnemark?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har fått bskjed om at det går barnemark i bhg. Vår bruker fortsatt bleier, hvor lett er det å se om barnet har fått mark? Noe spesielt vi kan gjøre/se etter?

Anonymkode: 027a3...63d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når man først finner en mark så er det lett å se at det er en mark. Men man ser ikke nødvendigvis marken i bæsjen. Vi har (dessverre) hatt barnemark mange ganger. Er et helvete å bli kvitt for godt, for barna blir smittet igjen og igjen. Nettopp fordi det er så få som vet at de har det. På skoler er smitten konstant. Har man hatt det en gang så kjenner man fort igjen symptomene. Ungene mine klør og blir sår i rompa - og sover urolig. Men de har også hatt mark uten symptomer, og symptomer uten at jeg har sett noe mark. Jeg har funnet mark på meg selv et par ganger. Aldri i avføringen, men oppover rompesprekken. Jeg synes ikke det klør, men det kiler. 

Anonymkode: acb0b...240

Skrevet

Det er lett å se, egentlig. Om natten eller om kvelden etter barnet er sovnet lyser du mot rumpa med en lommelykt så ser du om det kravler noe der. Tynne hvite tråder i rumpehullet.

Anonymkode: ce7e5...89e

Skrevet

Vi har hatt mark. Klarte aldri å se dem. Men det klødde!!!

Anonymkode: e441a...2d5

Skrevet

18% av alle 5åringer hadde barnemark i en kontroll fhi tok en gang. Så godt som  ingen visste om dette. 

Så for alt du vett har dere hatt det et par år allerede.  😊

Anonymkode: fa411...384

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

18% av alle 5åringer hadde barnemark i en kontroll fhi tok en gang. Så godt som  ingen visste om dette. 

Så for alt du vett har dere hatt det et par år allerede.  😊

Grøss... det har vi nok ikke, da snuppa er bare 2. Men ekkelt at det er så vanlig. Men det er vel ikke skadelig, bare evt plagsomt og ekkelt da?

Anonymkode: 027a3...63d

Skrevet

Ikke skadelig og de færreste får symptomer.  Det er svært plagsomt for dem som får symptomer da. Barnet mitt skrek av ubehaget. Ble lett kvitt parasitten da. 

Skrevet

Jeg mener å huske at ikke bare er det ufarlig, men det finnes visstnok (bittelitt og ubekreftet) forskning som hevder det kan være sunt for kroppen, teorien er at det er en «passelig utfordring» for immunforsvaret slik at man får færre autoimmune sykdommer.

Anonymkode: 4664b...1cc

Skrevet

Men det er ikke så vanlig på småbarnsavdelingene, der bruker flertallet bleier og det hindrer i stor grad smitten fra å spre seg.

Anonymkode: 4664b...1cc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...