Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2017 #1 Skrevet 16. oktober 2017 Hun synes det er så stygt og alt klør visstnok. Blir krangling hver morgen hele vinterhalvåret. Finnes det fine ullundertøy til jenter som likevel er praktisk og varme? Anonymkode: 1ab1a...189
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2017 #2 Skrevet 16. oktober 2017 Men hvorfor i alle dager må ungen gå med ullundertøy hvis det klør? Det finnes da alternativer Anonymkode: d7429...490
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2017 #3 Skrevet 16. oktober 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men hvorfor i alle dager må ungen gå med ullundertøy hvis det klør? Det finnes da alternativer Anonymkode: d7429...490 Hva med å heller opplyse om alternativene, i stedet for å være så passivaggressiv? Anonymkode: edb8b...3a0
tante grusom master of law Skrevet 16. oktober 2017 #4 Skrevet 16. oktober 2017 Stakkars barn! Da tåler hun jo ikke ull, hvis det klør. La henne få på seg noe annet. Feks bambus eller superundertøy.Jeg tåler ikke ull, og får helt panikk hvis jeg tar på meg ullundertøy, da det klør så følt. Barna mine tåler heller ikke ull, og de klarer seg helt utmerket uten. Bruker bomull innerst og godt med fleece utenpå. De er aldri kalde eller våte.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2017 #5 Skrevet 16. oktober 2017 Hvis hun har litt følsom hud kan det godt hende det klør og er ubehagelig, jeg er sånn selv. Jeg har ikke eksem, men jeg er allergisk mot ull. Jeg ville prøvd med superundertøy. Jeg har en sønn som har arvet min atopiske hud, han har heller ikke eksem om han ikke bruker ull, men ull klør, han blir rødflammet, hoven og direkte plages av ull. Han er veldig glad i superundertøyet til pierre robert http://www.pierrerobert.no/no_NO/barn-superundertoey/tech-base-top%2Flongs/HC91.html?cgid=Kids_Technical_Baselayer&dwvar_HC91_size=122-128&dwvar_HC91_color=black%2Fpink Anonymkode: 4dc65...b6e
Salomine Skrevet 16. oktober 2017 #6 Skrevet 16. oktober 2017 Har ei jente på 5 som heller ikke tåler ull (får utslett og kløe). Det som fungerer greit hos oss er ulltøy som har et lag med bomull eller bambus på innsiden, ( Joha, Vossatasser,Stormberg, Hust and Claire , Tofte, er eksempler på merker som har dette). Helly Hansen og Devold har ullundertøy med et lag superundertøy på innsiden,dette har også fungert greit. Mye forskjellig å velge i og langt fra kjedelig.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2017 #7 Skrevet 16. oktober 2017 Jeg har ekstremt sensitiv hud og klør meg ihjel av ull. Til og med devold som ALLE TÅLER klør jeg av. Jeg ble påtvunget ull da jeg var liten. Og det var jævelig. Ikke utsett ungen din for dette. Jeg bruker microfiber undertøy, og bambus. Holder meg varm jeg. Så de hadde salg på superundertøy til barn på Stormberg nå. Kjøpte dette til min datter. Bambus var det vel. Det viktigste er å ha på noe som transporterer fuktighet ut. Mye teknisk superundertøy å få nå. Anonymkode: 5503a...fea
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2017 #8 Skrevet 16. oktober 2017 Nameit har mye fint ull til barn. Rosa med hjerter, ullkjoler osv. Anonymkode: 4c969...21d
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2017 #9 Skrevet 16. oktober 2017 Har veldig god erfaring med Vilje og Ve. Klør garantert ikke. Og du? Det går bra med annet enn ull også. Ikke la barnet klø, det er såå ubehagelig. https://www.viljeogve.com/butikk/jente-2-14-ar Anonymkode: 4381e...ec5
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2017 #10 Skrevet 16. oktober 2017 Ta på henne vanlig tøy, da Ingen jeg vokste opp med gikk rundt i ull... Anonymkode: 20639...4a9
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2017 #11 Skrevet 16. oktober 2017 Kun i Norge man må ha ulltøy. I Sverige har ingen det. De barnen har samme utetemperatur og er varme med annet tøy. Min 5 åring vill heller ikke ha ull. Anonymkode: 5bd88...6dd
Plutselig_gravid Skrevet 16. oktober 2017 #12 Skrevet 16. oktober 2017 Både jeg og ene gutten min overlever uten ull. Vi synes begge at ull klør, og da mener jeg all ull.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2017 #13 Skrevet 16. oktober 2017 Akkurat nå, Plutselig_gravid skrev: Både jeg og ene gutten min overlever uten ull. Vi synes begge at ull klør, og da mener jeg all ull. BomUll og? Anonymkode: 20639...4a9
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2017 #14 Skrevet 16. oktober 2017 Ja, det finnes mye pent ulltøy i lekre farger og med og uten mønster. Janus f.eks med blonder nederst på armer og bein. Noe ulltøy er grovere og kan klø mer enn annet. Det finnes ulltøy med bomull på innsiden og også noe annet på innsiden som jeg ikke er sikker på hva er, syntetisk et eller annet. Det finnes alternativer som bambus (dyrt) og superundertøy (rimelig) og selvom ull innerst har mange fordeler som å tramsportere fukt og gi varme selvom det er fuktig så er det ikke det eneste som duger og kanskje ikke det rette for alle. Med dagens gode, pustende yttertøy og gore-tex sko så tror jeg at barnet vil klare seg helt fint med bomull innerst og et lag ull utenpå også, det hadde nok jeg valgt i den situasjonen du beskriver framfor å ha en dårlig start på hver eneste morgen. Så kan man jo evt heller prøve å overtale barnet til å ta på ull dersom det f.eks er ekstra kaldt eller om hun skal på turdag ol. Anonymkode: 8d96a...49f
tante grusom master of law Skrevet 16. oktober 2017 #15 Skrevet 16. oktober 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, det finnes mye pent ulltøy i lekre farger og med og uten mønster. Janus f.eks med blonder nederst på armer og bein. Noe ulltøy er grovere og kan klø mer enn annet. Det finnes ulltøy med bomull på innsiden og også noe annet på innsiden som jeg ikke er sikker på hva er, syntetisk et eller annet. Det finnes alternativer som bambus (dyrt) og superundertøy (rimelig) og selvom ull innerst har mange fordeler som å tramsportere fukt og gi varme selvom det er fuktig så er det ikke det eneste som duger og kanskje ikke det rette for alle. Med dagens gode, pustende yttertøy og gore-tex sko så tror jeg at barnet vil klare seg helt fint med bomull innerst og et lag ull utenpå også, det hadde nok jeg valgt i den situasjonen du beskriver framfor å ha en dårlig start på hver eneste morgen. Så kan man jo evt heller prøve å overtale barnet til å ta på ull dersom det f.eks er ekstra kaldt eller om hun skal på turdag ol. Anonymkode: 8d96a...49f Så du mener at barnet skal lide på turdagene? Det er jo ikke på grunn av trass barnet nekter, men fordi hun lider av å bruke ull. For oss som ikke tåler ull mot huden så er ull tull.Jeg synes dette ikke var bra råd.
❤lille stjerne❤ Skrevet 16. oktober 2017 #16 Skrevet 16. oktober 2017 1 minutt siden, tante grusom master of law skrev: Så du mener at barnet skal lide på turdagene? Det er jo ikke på grunn av trass barnet nekter, men fordi hun lider av å bruke ull. For oss som ikke tåler ull mot huden så er ull tull.Jeg synes dette ikke var bra råd. Neivel, så lar du bare være med ulltøy da. Jeg kom med alle alternativene jeg vet om, tok meg tid til å svare deg ordentlig - vær så god, det var bare hyggelig!. Jeg svarte utfra det som sto, at ungen synes alt ulltøy er stygt, men skriver også at det ikke er et midt og ikke det rette for alle. Jeg tror du bare er ute etter å krangle.
tante grusom master of law Skrevet 16. oktober 2017 #17 Skrevet 16. oktober 2017 1 minutt siden, ❤lille stjerne❤ skrev: Neivel, så lar du bare være med ulltøy da. Jeg kom med alle alternativene jeg vet om, tok meg tid til å svare deg ordentlig - vær så god, det var bare hyggelig!. Jeg svarte utfra det som sto, at ungen synes alt ulltøy er stygt, men skriver også at det ikke er et midt og ikke det rette for alle. Jeg tror du bare er ute etter å krangle. Jeg er ikke HI. Jeg bare forsvarer barnet, siden jeg vet hvor fælt det er å bli påtvunget ull.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2017 #18 Skrevet 16. oktober 2017 1 minutt siden, tante grusom master of law skrev: Jeg er ikke HI. Jeg bare forsvarer barnet, siden jeg vet hvor fælt det er å bli påtvunget ull. Og jeg er helt enig med deg Anonymkode: d7429...490
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2017 #19 Skrevet 16. oktober 2017 Devold har ull som ikke kjennes ut som typisk ull, så ville prøvd det. Ellers så må jeg si at det er merkelig at det er så mange som er "allergisk" mot ull enda det visstnok er veldig sjelden allergi. Anonymkode: c8a6a...e35
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2017 #20 Skrevet 16. oktober 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Devold har ull som ikke kjennes ut som typisk ull, så ville prøvd det. Ellers så må jeg si at det er merkelig at det er så mange som er "allergisk" mot ull enda det visstnok er veldig sjelden allergi. Anonymkode: c8a6a...e35 Hvem har sagt at det er en sjelden allergi? Jeg har atopisk hud og har testet med sånn utvidet prikketest på ryggen, hadde kraftig utslag på ull og tåler heller ikke fårefett som bindemiddel i hudkremer. Hudlegen sa dette var veldig vanlig for atopikere, og vi er mange atopikere i dette landet Anonymkode: 4dc65...b6e
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2017 #21 Skrevet 16. oktober 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Devold har ull som ikke kjennes ut som typisk ull, så ville prøvd det. Ellers så må jeg si at det er merkelig at det er så mange som er "allergisk" mot ull enda det visstnok er veldig sjelden allergi. Anonymkode: c8a6a...e35 En sensitiv hud kan reagere på ull med kløe uten at det er direkte allergi også Anonymkode: 4dc65...b6e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå