Gå til innhold

Når er det vanlig at neste generasjon "tar over" julefeiringen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er det i deres familier? Jeg har alltid tenkt at neste generasjon tar over julen etter hvert som de får barn selv. Da blir det naturlig å feire hjemme, mens foreldre/besteforeldre kommer dit i stedet. Men nå om dagen har jo så mange besteforeldre god helse og er kanskje ikke klare for å sende stafettpinnen videre på mange år enda virker det som. Hvordan gjør dere det?

Anonymkode: 29eba...819

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har to søsken og vi har alle barn, jeg har fire barn, søsteren min har tre barn og broren min to barn, sier seg selv at julaften begynte bli det komplette kaos etterhvert som det ble flere og flere barn.

Vi begynte feire hjemme da vi hadde fått to barn, første par årene hadde vi søsken og foreldre på besøk, men etterhvert som søsken også begynte få flere barn begynte de også og feire hjemme og besteforeldre bytte på med hvem de besøkte.

Det viktigste er jo at ingen sitter alene.

Mannen min har ingen søsken som kan arrangere jul, han har en evig ungkar til bror. Så da kommer hans foreldre og bror til oss hvert år, også kommer mine foreldre hvert andre til tredje år litt etter hva mine søsken skal.

Anonymkode: 581d9...1a4

Skrevet

Vi får nytt stort hus neste år. Da regner jeg med at vi overtar feiringen. Slik det er nå har ikke vi plass til alle.

Anonymkode: 4be24...a7e

Skrevet

Vi har byttet på i mange år, for den eldre generasjon ønsker jo også å ha feiringa hos seg, kan vel egt kokes ned til at vi slåss litt om å få ha det og dermed er annethvert år yngre/eldre generasjon et veldig greit prinsipp. Jeg håper å få lirket min mor ut av kabalen etterhvert, så hun kan få være mest gjest, for jeg ser at det blir mye for henne, men hun elsker jo å gjøre det også, så da blir det heller å bidra med en del hver når vi er hos dem - vi tar med noen slag kaker, jeg koker surkålen, osv. Men rundvask og stryking og borddekking og sånt insisterer hun på selv og det er vanskelig å få hjulpet siden de ikke bor på samme sted som oss, og når hun er snart åtti er det jo slitsomt.

Skrevet

Her har vi yngre overtatt. I år skal vi ha feiring hos oss, da kommer min søster med mann og barn og mine foreldre hit. Neste år drar vi til min bror med kone og barn, samme gjør mine foreldre. 

Vi feirer med min familie hvert år. Mine søsken har da annethvert år med oss og svigerfamilien. 

Anonymkode: 13769...435

Skrevet

Av fem søsken , er det bare søster søster som har barn på 10 år som har det hjemme. Hun har har hatt det hjemme noen år. Jeg er kronisk syk og har to små, jeg kan godt feire hjemme, men jeg orker ikke invitere folk på besøk. Håper jeg orker det når barna blir litt større. 

Svigers kommer aldri til å gi stafettpinnen videre hehe ❤ Aldri. 

Anonymkode: 42c8f...49a

Skrevet

Når barna har større spisebord enn foreldrene😃

Anonymkode: ec99c...b77

Skrevet

Vi har ganske stort hus og plass til alle i familien, og vi har også dine/våre barn. De årene mannens barn er her feirer vi hjemme. De årene foreldrene mine har prøvd å invitere så inviterer de så mange at vi ender med å være hos oss allikevel. Regner med det blir endringer etterhvert som mine søsken får barn og mannens søsken begynner å invitere hjem til seg. Men veldig koselig å samles alle så vi har ingenting imot å være vertskap 🙂

Anonymkode: 4cbfe...ad3

Skrevet

Jeg orker ikke reise i jula med unger og gaver på slep, så her er det åpent hus, de som vil komme er invitert. Nå har jeg feiret med eksen siden vi gikk fra hverandre for tre år siden, aner ikke hvor lenge vi fortsetter med det; til det kommer inn en ny partner som ikke er komfortabel med det antar jeg (for min del må han gjerne ta med ev. kjæreste også).

Mine foreldre har vært hos oss noen ganger, av og til mamma, av og til pappa, en gang mamma, hennes nye samboer og pappa, gikk helt fint det også. Min halvsøster feirer alltid med sin mor, hun er enebarn der, akkurat som jeg er hos min mor. Eksens foreldre feirer alltid hjemme med hans bror m/fam. Virker ikke som eksen tenker å feire med dem noen gang. Vi har ett felles barn, det hadde sikkert vært hyggelig for henne å feire med de andre besteforeldrene noen år også, men det kan jeg jo ikke styre, og foreløpig er det nok viktigst å få feire med mamma og pappa.  

Min eldste datter feirer alltid med meg, faren hennes (det er to pappaer) er muslim, og bor i tillegg langt unna. Kan være hun velger annerledes når hun blir eldre, ingen som har klaget så langt. Jeg vet faren gjerne skulle feiret nyttår med henne en gang, men da må han nesten komme med en konkret plan, der går grensen for hva jeg har tenkt å organisere (stort sett jeg som organiserer alt annet samvær).

Det viktigste for meg er at ungene har det bra og at ingen som ikke vil det sitter alene. Heldigvis er det ingen som synes det er forferdelig å feire alene. Jeg kommer aldri til å nekte eksen å komme, han har ikke veldig stort nettverk, selv om han nok alltids hadde hatt venner å feire med, pappa nr. én er selvfølgelig også alltid velkommen, de to kommer heldigvis godt over ens.

Min mor maser litt om vi ikke kan feire nordpå en gang, men jeg orker ikke reise 100 mil bare for noen dager (jobber ofte i romjula). Som sagt bestemmer de selv om de vil komme nedover, full forståelse den dagen de ikke orker, kan heller vurdere å ta turen når ungene er litt større. Faren min kommer hvis han vil, det ble litt mer stas etter at barnebarna kom.

Gøy med dine, mine, våre :legrine:

Anonymkode: 65776...54a

Skrevet

Her feirer vi jul heime i år (får første barnet i år) har åpe hus, men forventer ikkje at nokon kjem. Har foreldre på begge sider som er veldig heimekjære på julafta so då blir det slik 😊

Eg er veldig opptatt sjølv av at barna mine ikkje skal måtte stresse hit og dit på julekvelden. Eg har alltid feira heime med foreldra mine, aldri feira nokon andre plassa og det er det har vert veldig koselig ☺

Anonymkode: b6cc4...95f

Skrevet

Vi tok over da vi fikk første barnet. Jeg hadde en gang julaften for familien på termindato. Det var litt slitsomt.

Anonymkode: 4afbe...837

Skrevet

Vi bytter på det. Så lenge ingen sitter alene, så går det bra.

Anonymkode: b4201...b53

Skrevet

Feirer alltid hos min bestemor. Har vært et par år hos oss, men bestemor har bedre plass og hun elsker å styre og stelle! Nå er hun syk så jeg håper vi kan ha det hos oss. Er muligens midt oppi en byggeprosess så da kan vi ikke ha det... mamma har ikke plass til alle hos seg 

Anonymkode: 7fe9f...4cd

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Når barna har større spisebord enn foreldrene😃

Anonymkode: ec99c...b77

Det er et veldig godt svar i dag som veldig mange selger huset og flytter inn i en enklere og mer lettstelt leilighet når ungene har flyttet ut. Da blir det vel fort sånn at barna har størst plass.

Anonymkode: 581d9...1a4

Skrevet

Min mor feirer jul sammen med sin samboer og hans barn, vi (hennes familie) er ikke så velkommen i den feiringen. Mine søsken feirer jul sammen med sine svigerfamilie. Mine svigerforeldre reiser bort i jula. 

Så vi feirer bestandig jul alene. Er koselig det altså, vi er 4 stykker og har jo i løpet av årene laget våre tradisjoner. Og en eller to dager i romjula treffer vi familien. Nyttårsaften er vi også alene. 

Men jeg kjenner av og til litt på savnet at barna mine går glipp av julene jeg hadde i min oppvekst, med besteforeldre og tanter og onkler. Masse mat, folk og høy stemming :)

Håper når mine barn får egen familie at de velger å holde oss samlet..

Anonymkode: deba0...5a8

Skrevet

Vi feirer annethvert år med mine foreldre og svigers. De årene vi feirer med mine foreldre kommer de til oss. Det begynte vi med da vi flyttet til støtte hus og fikk god plass. 

Svigers bor lengre unna. Når vi feirer der, overnatter vi i flere dager. 

Anonymkode: bba48...1c7

Skrevet

Jeg tok over da jeg var 18 år. Siden den gang har vi alltid vært hos min familie. Har størst hus, så kanskje derfor. Nå har søsteren min etablert seg, så i år blir vi hos henne. Gleder meg til å være gjest! Nå er jeg 34 år, så det blir fint å komme til dekket bord selv om jeg skal bidra med mat og kaker. Har vært litt styr og ordne absolutt alt selv, men det viktigste er at barna får hyggelige minner og en fin feiring. 

Anonymkode: ccb9d...050

Skrevet

Vi feirer alltid hos mine foreldre. Vi er 4 søsken og vi bor alle sammen i samme bydel. Her feirer vi sammen hele gjengen med mine foreldre og søsken med ektefelle og barn. Vi er nå 17 stk. 10 voksne og 7 barn. Begge foreldrene mine er enebarn og da vi var små var det kun oss og mormor som feiret sammen så vi elsker å feire sammen hele gjengen. Vi kommer nok til å feire sammen helt til våre barn igjen får barn. Vi er en veldig sammensveiset familie.

Min mor og far lager maten, og vi søsken kjøper inn brus, chips, smågodt, øl, vin, lager dessert og litt til. Alle voksne hjelper til med å rydde etter maten, sette på oppvaskmaskinen og tømme den før kvelden er omme. Mine foreldre er ikke så gamle 59 og 60 år så de er fremdeles sprek og har kapasitet og energi til å stelle i stand. 

Anonymkode: e39c3...755

Skrevet

Her er svigers bare i begynnelsen av 50 årene så vi reiser fortsatt dit til jul. Tror ikke svigermor er klar for å gi det videre. Vårt eldste barn er 12 år så vi overtok ikke automatisk denne tradisjonen. 

Anonymkode: d6d4e...612

Skrevet

Vi skal feire hjemme for første gang i år, har to gutter på 1 og 4 år. Vi velger å feire hjemme da der er lettere å flytte 3 voksne(besteforeldre og en oldemor) enn vi 4. Vi feiret ikke sammen de to første årene vi bodde sammen, hadde da ingen barn. Har feiret med mannens familie en gang. 3 ganger med min. 

I år er det åpent hus,men vi vet ikke om noen kommer. 

Anonymkode: 11ec8...b47

Skrevet

Vi overtok ikke egentlig, mer kuppet. Vi hadde et par julaftner med barn hvor vi reiste bort,men jeg syns det var så stress,i tillegg til å ha ansvaret for at ingen feiret alene, at vi bestemte oss for å begynne og feire hjemme og ha åpent hus. Svigerforeldrene mine har vært her hvert år, mens mine har byttet på med å feire med min bror hjemme hos seg, så de har ikke helt sluttet å arrangere selv. 

Anonymkode: 2ea34...17e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...