Gå til innhold

6-åringen svelget en 10-kroning...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg var på jobb, men samboer ringte legevakt der han snakket med en sykepleier som mente at dette skulle gå bra. Om hun ikke får magesmerter/oppkast o.l, så trengte vi ikke gjøre noe mer med dette.

Hun har ikke hatt vondt og har spust etterpå.

Samboer syns sykepleieren hadde virket noe usikker. Men, høres det sykepleieren sa ok ut? Eller bør vi kontakte fastlege i morgen?

Anonymkode: ac089...4ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du stoler ikke på hva sykepleieren sa, men ønsker å høre hva andre sier som helt sikkert ikke har noen som helst kompetanse til å svare på det? Er du usikker så ring legekontoret imorgen å hør.

Anonymkode: f04af...255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjedde sønnen til kusina mi. Legevakta tok røntgen og ba den pirke i avføringen de neste dagene. Mynten MÅ ut!

Anonymkode: 82026...945

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når mitt barn svelget en leke, tok det nøyaktig et døgn før leken kom ut igjen. Det var et døgn hvor vi tok på engangshansker og gravde i avføringen.

Anonymkode: c1eb1...125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nabogutten fikk en peng satt fast etter at han svelget den. Mynten viste på røntgen og måtte opereres ut. 

 

Dersom den blir liggende fast på skrå kan mat passere.

 

dersom dere ikke finner den i avføringen etter et par dager bør du kontakte lege for røntgen.

Anonymkode: 29c68...002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg var på jobb, men samboer ringte legevakt der han snakket med en sykepleier som mente at dette skulle gå bra. Om hun ikke får magesmerter/oppkast o.l, så trengte vi ikke gjøre noe mer med dette.

Hun har ikke hatt vondt og har spust etterpå.

Samboer syns sykepleieren hadde virket noe usikker. Men, høres det sykepleieren sa ok ut? Eller bør vi kontakte fastlege i morgen?

Anonymkode: ac089...4ac

Jeg vet at vi ikke skal bruke yrkestittel her , og at yrkestittel ikke nødvendigvis er et kvalitetsstempel, men jeg kjører på...

Er ambulansearbeider (vært i 15år og har en del tilleggsutdanning , hvis folk føler det er relevant å vite) , og har vært på en god del "barnet har svelget..."-oppdrag. På et av mine første "barnet har svelget en 10-krone (ny tikroning,ikke gamle typen)" viste jeg jo utifra mine anatomikunnskaper og utdanning at det logisk sett ville gå bra , men valgte å konferere med intet mer en to gastrokirurger og en barnelege om pasienten (foreldrene ville helst ikke på Lgv/sykehus, hvis ikke de måtte). Barnet var 2,5år gammelt.

Svarene var at en rund mynt passerer igjennom... En legokloss med over fire prikker skal observeres pga str og skarpe kanter. Så lenge barnet spiser, leker, puster fint og virker tilfreds så er det tommel opp. Følg med på avføringen om mynten kommer. Om det viser tegn til ubehag , forstoppelse, kvalme osv osv så må man ta kontakt med Lgv/sykehus og få rtg. 

-Dette er ikke en fasit, men bare viser at det er ikke sikkert at den sykepleieren var helt på jordet. :) MEN dere er foreldrene, dere kjenner barnet! Følg magefølelsen (deres), og er dere usikker så dra på legevakten -Allt helsepersonell sjekker gladelig et barn en gang for mye en en gang for lite. Ikke noe vits i å gå og være utrygg unødvendig. 

-Masse lykke til! 

Ps. Gi ungen en sparegris til jul, og si at magen ikke er sparebøsse 😅

Anonymkode: babfc...4a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg vet at vi ikke skal bruke yrkestittel her , og at yrkestittel ikke nødvendigvis er et kvalitetsstempel, men jeg kjører på...

Er ambulansearbeider (vært i 15år og har en del tilleggsutdanning , hvis folk føler det er relevant å vite) , og har vært på en god del "barnet har svelget..."-oppdrag. På et av mine første "barnet har svelget en 10-krone (ny tikroning,ikke gamle typen)" viste jeg jo utifra mine anatomikunnskaper og utdanning at det logisk sett ville gå bra , men valgte å konferere med intet mer en to gastrokirurger og en barnelege om pasienten (foreldrene ville helst ikke på Lgv/sykehus, hvis ikke de måtte). Barnet var 2,5år gammelt.

Svarene var at en rund mynt passerer igjennom... En legokloss med over fire prikker skal observeres pga str og skarpe kanter. Så lenge barnet spiser, leker, puster fint og virker tilfreds så er det tommel opp. Følg med på avføringen om mynten kommer. Om det viser tegn til ubehag , forstoppelse, kvalme osv osv så må man ta kontakt med Lgv/sykehus og få rtg. 

-Dette er ikke en fasit, men bare viser at det er ikke sikkert at den sykepleieren var helt på jordet. :) MEN dere er foreldrene, dere kjenner barnet! Følg magefølelsen (deres), og er dere usikker så dra på legevakten -Allt helsepersonell sjekker gladelig et barn en gang for mye en en gang for lite. Ikke noe vits i å gå og være utrygg unødvendig. 

-Masse lykke til! 

Ps. Gi ungen en sparegris til jul, og si at magen ikke er sparebøsse 😅

Anonymkode: babfc...4a1

Og en ting til som ikke kom med... Forsto det slik at om den ikke kom ut innen 48t, eller barnet ikke hadde hatt avf, så skulle lege kontaktes. (I dette tilfellet)

Anonymkode: babfc...4a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...