Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2017 #1 Skrevet 15. oktober 2017 Husker du hvilke vaksiner du har tatt, og hvor lenge det er siden? Når var feks siste gang du tok tetanus? Meslinger? Er det ikke viktig å sørge for at den voksne delen av befolkningen vaksinerer seg? Anonymkode: 2c9fd...c2e
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2017 #2 Skrevet 15. oktober 2017 Dette lurer jeg også på! Anonymkode: 8cabc...2cd
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2017 #3 Skrevet 15. oktober 2017 https://www.fhi.no/historisk-arkiv/nyheter/2015/voksne-trenger-oppfriskningsvaksine/ Anonymkode: 99b06...39c
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2017 #4 Skrevet 16. oktober 2017 Revaksinerer meg hvert 10 år slik det er annbefalt. 3 år siden sist. Du finner lett innformasjon selv og om du fulgte med på skolen og sikkert andre plasser er du blitt opplyst om det. Du som menneske er også annsvarlig for å innhente innformasjon. Anonymkode: 5aeaf...538
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2017 #5 Skrevet 16. oktober 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Revaksinerer meg hvert 10 år slik det er annbefalt. 3 år siden sist. Du finner lett innformasjon selv og om du fulgte med på skolen og sikkert andre plasser er du blitt opplyst om det. Du som menneske er også annsvarlig for å innhente innformasjon. Anonymkode: 5aeaf...538 Beklager, men jeg bare må. *Ansvarlig *informasjon Forøvrig er jeg enig med hi - det er altfor lite informasjon til voksne om dette. Litt rart egentlig. Anonymkode: 94098...ef6
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2017 #6 Skrevet 16. oktober 2017 Kanskje jeg er blond og dum, men jeg viste ikke at vi måtte revaksinere oss før jeg leste det her inne for noen år siden. Har enda ikke gjort det, men bør vel kanskje gjøre det. Hadde meslinger når jeg var 7 år, og det anbefales virkelig ikke å ha. Har aldri vært så syk hverken før eller etter, var hjemme fra skolen i 3 eller 4 uker. Anonymkode: 6f775...fef
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2017 #7 Skrevet 16. oktober 2017 Vi er voksne. Litt ansvar må vi ta kunne ta selv? Eller forventer du at helsepersonell skal stå på døra di når det er tid for vaksine??? jeg revaksinerte meg sist i fjor høst. Det klarte jeg faktisk å finne ut av på egenhånd. Anonymkode: 5832a...2b9
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2017 #8 Skrevet 16. oktober 2017 Tatt alle vaksiner på nytt i år. Har i tillegg tatt hepatitt A og B(tre doser og skal ha dose nr 2 denne uken) Anonymkode: 4e769...931
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2017 #9 Skrevet 16. oktober 2017 Jeg tolker det som at det er liten informasjon for det ikke er så viktig. Ikke mange som tar disse vaksinene. De fleste som tar de, gjør det i forbindelse med reisevaksiner. Jeg spurte legen, men han forstod ikke helt behovet siden jeg ikke skulle reise. Her hjemme er jo disse sykdommene så godt som ikke eksisterende. Unntaket er kikhoste. Legen sa det kunne være lurt om jeg var tett oppi barn under 3mnd. og han mente at alle nybakte foreldre burde fått tilbud om vaksine. Vi har ikke så små barn, så det ble ingen vaksine på meg. Helsevesenet har nok viktigere ting å prioritere. Anonymkode: 43dbe...706
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2017 #10 Skrevet 16. oktober 2017 Det er tydeligvis flere enn bare jeg som ikke visste dette. Hørte ordet "revaksinere" om voksne for ca 4mnd siden. Er 31 år, over middels interessert i helse og vil påstå jeg følger godt med. Kanskje det ble sagt da vi fikk disse vaksinene i barnevaksinasjonsprogrammet, men da var vi jo barn... Ingen snakker om det, det blir ikke informert om i noen kanaler (legesenteret feks kunne hatt plakater! Mitt legesenter vet jeg ikke hvor har brosjyrene sine en gang, det er et bord med se og hør der liksom 😔) lege, media, reklame, artikler. Spurte en vikarlege om jeg trengte å revaksinere meg, han sa nei. Så jeg er offisielt forvirret! Anonymkode: 8cabc...2cd
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2017 #11 Skrevet 16. oktober 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Revaksinerer meg hvert 10 år slik det er annbefalt. 3 år siden sist. Du finner lett innformasjon selv og om du fulgte med på skolen og sikkert andre plasser er du blitt opplyst om det. Du som menneske er også annsvarlig for å innhente innformasjon. Anonymkode: 5aeaf...538 Haha! Du var rette til å snakke om å følge med på skolen?! ("ansvarlig", "informasjon", "anbefalt"). Anonymkode: 2c9fd...c2e
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2017 #12 Skrevet 16. oktober 2017 Siden det er så høy vaksinasjonsgrad hos barn at sykdommene nærmest er utryddet ser ikke legene helt vitsen så ingen snakker om det.... Jeg er så gammel at jeg rakk å ha både meslinger og kusma før jeg fikk vaksine, og røde hunder har jeg sjekket med blodprøve at jeg er immun mot. Så da har jeg ikke sett noe behov for revaksinering. Anonymkode: cbb92...cf0
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2017 #13 Skrevet 16. oktober 2017 57 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi er voksne. Litt ansvar må vi ta kunne ta selv? Eller forventer du at helsepersonell skal stå på døra di når det er tid for vaksine??? jeg revaksinerte meg sist i fjor høst. Det klarte jeg faktisk å finne ut av på egenhånd. Anonymkode: 5832a...2b9 Selv om man skal ta litt ansvar selv, burde det i folkehelsens navn ikke være for mye forlangt å henge oppslag om dette hos legen og kanskje ha en kampanje i ny og ne i medier? Dersom det blir en nasjonal epidemi av noe slag, er det liten trøst at den kan skyldes voksne enkeltpersoner? Anonymkode: 2c9fd...c2e
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2017 #14 Skrevet 16. oktober 2017 Ikke så rart vi blir forvirret. Vi blir jo presentert av helsestasjon at det er kjempeviktig med vaksiner, så plutselig er det ikke så viktig når en er voksen. Sannheten ligger nok midt i mellom. Voksne tåler bedre sykdom også, men samtidig kan vi smitte de små. Jeg smiler alltid litt for meg selv når noen ikke vil at barna deres skal få leke med andre uvaksinerte barn. De er jo ikke mer smittebærende en de fleste voksne. Heldigvis er vi svært sjelden smittebærere noen av oss. Anonymkode: 43dbe...706
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2017 #15 Skrevet 16. oktober 2017 https://helsenorge.no/vaksiner/mine-vaksiner Anonymkode: 7093d...877
ostepop123 Skrevet 16. oktober 2017 #16 Skrevet 16. oktober 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Har enda ikke gjort det, men bør vel kanskje gjøre det. Hadde meslinger når jeg var 7 år, og det anbefales virkelig ikke å ha. Har aldri vært så syk hverken før eller etter, var hjemme fra skolen i 3 eller 4 uker. Anonymkode: 6f775...fef Meslinger trenger man ikke revaksineres mot! MMR-vaksinen gir beskyttelse livet ut. 30 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ikke så rart vi blir forvirret. Vi blir jo presentert av helsestasjon at det er kjempeviktig med vaksiner, så plutselig er det ikke så viktig når en er voksen. Sannheten ligger nok midt i mellom. Voksne tåler bedre sykdom også, men samtidig kan vi smitte de små. I tillegg er det sånn at små barn smitter hverandre lettere enn det voksne gjør. Dersom man ikke er helt up to speed med revaksinasjonen har man antagelig noe beskyttelse allikevel. For eksempel anbefales det, for å være helt sikker, å ta stivkrampe- og difterivaksine hvert 10. år. Imidlertid varer effekten av denne vaksinen antagelig mye lenger i praksis.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2017 #17 Skrevet 16. oktober 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Kanskje jeg er blond og dum, men jeg viste ikke at vi måtte revaksinere oss før jeg leste det her inne for noen år siden. Har enda ikke gjort det, men bør vel kanskje gjøre det. Hadde meslinger når jeg var 7 år, og det anbefales virkelig ikke å ha. Har aldri vært så syk hverken før eller etter, var hjemme fra skolen i 3 eller 4 uker. Anonymkode: 6f775...fef Du er ikke den eneste, jeg hadde heller ikke det. Jeg vet ikke om en eneste en som har revaksinert seg Anonymkode: 6d0ac...68f
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2017 #18 Skrevet 16. oktober 2017 Vi har ikke revaksinert hverken oss selv eller barna. Ser ikke vitsen. Alle barna er grunnvaksinert, men har ikke tatt disse boostervaksinene som blir tilbudt i skolealder. Har også kun fått en dose MMR, men blodprøver viser at den første dosen har gitt immunitet. Syns vi blir tilbudt litt i overkant. Men det er bare et tilbud, ingenting en er forpliktet til. Eneste HPV vaksinen vi ønsker i skolealder, men der kan de bare tilby den gamle utgått typen. Så her måtte vi betale selv for å få Gardasil 9. Anonymkode: 43dbe...706
Nordre Aker Skrevet 12. november 2017 #19 Skrevet 12. november 2017 Jeg oppfordrer alle til å revaksinere seg, det er ikke moro å få barnesykdommer når er blitt "gammel"!
Anonym bruker Skrevet 12. november 2017 #20 Skrevet 12. november 2017 Har tatt stivkrampesprøyte og hepatitt A i voksen alder pga reise. Ingenting annet Anonymkode: 5c0c7...c02
Appelsinpiken Skrevet 12. november 2017 #21 Skrevet 12. november 2017 Jeg tok med vaksinasjonskortet mitt til helsesøster, så fikk hun se på det. Jeg trengte ikke ta noen nye vaksiner før 2018. Så i løpet av neste år tenkte jeg å ta med kortet til legen.
Anonym bruker Skrevet 12. november 2017 #22 Skrevet 12. november 2017 Jeg har måttet tatt MMR vaksinen på nytt da jeg manglet antistoffer mot røde hunder under forrige svangerskap. Vaksinerte meg da på nytt etter fødsel. Har også valgt å ta Hepatitt A og B som er tre doser. Den har jeg tatt pga menneskene jeg kommer i kontakt med på jobb. Anonymkode: 4e769...931
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå