Gå til innhold

Naboer og trampoline - overreagerer jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da vi kom hjem fra høstferie i dag hadde naboen flere familier på besøk, og det var 8-10 ukjente personer i hagen og på trampolinen vår i vår hage. Det er gjerde mellom eiendommene våre, og de har egen trampoline selv også, dog riktignok noe mindre. 

Da vi kom hjem virket det som om de ukjente syntes det var ubehagelig at vi kom, og de gikk inn til naboen igjen straks vi kom. 

Jeg syntes dette var ubehagelig selv, og tenker at jeg egentlig ikke synes dette er greit uten at de spør på forhånd. Er jeg en vanskelig nabo hvis jeg snakker med dem om dette? 

Anonymkode: 69ac3...2d7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eh nei, absolutt ikke! Helt ugreit å ta seg til rette i naboens hage!

Anonymkode: b0391...dec

Skrevet

Det har kun skjedd denne ene gangen

De har nettopp flyttet inn i nabohuset.

Skrevet

Frekt! Jeg hadde sagt fra! ikke vent med å si noe, da risikerer du bare at det blir sånn stille aksept og at det skjer på ny.

Anonymkode: 4f067...49f

Skrevet

Kjempefrekt. Si ifra m en gang. 

Anonymkode: 15552...abd

Skrevet

Hva bør jeg eventuelt si? 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du går på dems dør,  sier at dette var rart og så spør du dem hvorfor dette skjedde, samt sier du at du ikke godtar slik! Dette er din eiendom. Si gjerne at neste gang (send gjerne e postd) så tar du leie for slik! Vet ikke om det er juridisk holdbart men jeg hadde sagt det uansett. 

Skrevet

Synes du skal si i fra om at det ikke er greit å bruke trampolinen deresuten å spørre først.

Anonymkode: 02f0e...15c

Skrevet

Du kan bare si at hei, så at gjestene deres brukte trampolinen mens vi ikke var hjemme, fint hvis dere unngår det.

Trenger ikke forklare og forsvare, det er deres hage. Null dramatikk i det, og såfremt de beklager og sier at det ikke skal skje igjen, så er det selvsagt viktig at du ikke gjør et nummer utav det fremover, men behandler dem hyggelig og vanlig.

Anonymkode: 05731...cdb

Skrevet

Si det som det er... At dere ikke vil at de skal ta seg tilrette på deres eiendom - heller ikke når dere er borte! Og at hvis de har ønske om å låne noe av dere så forventer du at de både spør på forhånd og venter på svar før de ev. bruker deres ting. Si videre at du regner med at de vil respektere dette for ettertiden, for du ønsker å opprettholde et godt forhold til dem, og det er ikke mulig om de bare tar seg tilrette på annen manns eiendom.

Ikke vent med å si fra, for da risikerer du bare at de innarbeider en vane med å gjøre dette!

Anonymkode: b097a...af5

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

At det ikke er greit og at du (som i du) står ansvarlig ved eventuelle ulykker. Jeg ville og vurdert å sette hengelås på trampolina.

Anonymkode: 04eb3...6cf

Skrevet

Takk for mange gode svar! 

Jeg ser jeg nok må "kvinne meg litt opp" og slå av en prat med dem om dette i morgen. 

Skrevet

Om det skjer ett uhell så er du ansvarlig.

Anonymkode: 93f8a...d14

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du går på dems dør,  sier at dette var rart og så spør du dem hvorfor dette skjedde, samt sier du at du ikke godtar slik! Dette er din eiendom. Si gjerne at neste gang (send gjerne e postd) så tar du leie for slik! Vet ikke om det er juridisk holdbart men jeg hadde sagt det uansett. 

Ja, for all del - gyv løs og lek skikkelig tøff, hvorfor ikke true med politiet med det sammen, eller slenge på at du kommer til ås ette opp plakter som advarer mot de nye naboene...

HI, dumt gjort av folkene som gjorde det, enten det var naboene som arrangerte hopping i deres hage eller gjestene som snek seg over.  Men det er tross alt ingen stor sak, selv om det nok hadde irritert meg skikkelig også. Likevel, hold en ordentlig og hyggelig tone med naboen. Dere skal tross alt være naboer en stund til vil jeg tro, og hvem vet, kanskje naboene er kjempekjekke, det skjedde bare en glipp. Presenter deg, hils, ønsk dem velkommen til nabolaget (om du ikke har gjort det før), og sleng på en kommentar om at du så at de hadde gjester som brukte trampolinen deres og si på en hyggelig måte at du ikke synes noe om det. Fortsetter det å bli en problem, kan du heller ta fram storslegga.

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville IKKE hatt piggene ute på den måten. Ville heller hatt en god dialog og sagt at de gjerne må komme på besøk når dere er hjemme eller hvis det passer når dere er hjemme. Men st dere ikke ønsker bruk av deres trampoline når dere er bortreist

Skrevet

Jeg tror jeg ville vært mer subtil enn å si rett ut at jeg ikke synes noe om det. I og med at de trakk seg ut av hagen da du kom, så skjønte de jo selv at det var over streken. Så jeg hadde ikke sagt noe før det ev. skjedde igjen, og da ville jeg snakket med barna. Sagt at "det passer ikke med besøk akkurat nå...." eller noe i den duren, og sendt barna hjem når de kom ubedt i hagen. 

Anonymkode: 574b7...940

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...