Gå til innhold

Noen som har peiling på byggeregler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en garasje med mulighet til å innrede en loftsetasje over bilene. Garasjen er korrekt oppført en meter fra nabotomta. Men, vi trenger en trapp opp til loftsetasjen. Kan vi bygge en trapp på utsiden av garasjen som går helt inntil grensen uten å søke kommunen?

Anonymkode: 6f0a5...35b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har en garasje med mulighet til å innrede en loftsetasje over bilene. Garasjen er korrekt oppført en meter fra nabotomta. Men, vi trenger en trapp opp til loftsetasjen. Kan vi bygge en trapp på utsiden av garasjen som går helt inntil grensen uten å søke kommunen?

Nei.

Anonymkode: 4e615...abf

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei.

Anonymkode: 4e615...abf

Ok. Men hvis vi får ja fra naboen, kan vi da søke kommunen? Eller vil kommunen uansett si nei i og med at trappa vil gå helt inntil grensa?

HI

Skrevet

Det er ekstremt høye krav til boligformål. Så om du skal innrede garasjen til boenhet er det mer enn bare avstand til naboen som du må tenke på. Og nei, du kan ikke bygge så tett på uavhengig av hva naboen sier 

Anonymkode: d46bd...6e6

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er ekstremt høye krav til boligformål. Så om du skal innrede garasjen til boenhet er det mer enn bare avstand til naboen som du må tenke på. Og nei, du kan ikke bygge så tett på uavhengig av hva naboen sier 

Nja, vi skal ikke innrede loftsetasjen som en boenhet - kun som et hobbyrom eller bod. Den kommer ikke til å bli på mer enn ca 10 kvm. Nabotomten er kun en tomt, det er ikke bygget noe der, og eierne har heller igjen planer om å bygge. De er greie, og kommer ganske sikkert til å si ja. 

Men du sier at det er ekstremt høye krav? Trodde det var blitt ganske mye enklere, jeg?

HI

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nja, vi skal ikke innrede loftsetasjen som en boenhet - kun som et hobbyrom eller bod. Den kommer ikke til å bli på mer enn ca 10 kvm. Nabotomten er kun en tomt, det er ikke bygget noe der, og eierne har heller igjen planer om å bygge. De er greie, og kommer ganske sikkert til å si ja. 

Men du sier at det er ekstremt høye krav? Trodde det var blitt ganske mye enklere, jeg?

HI

Om det bare er 10 kvm er ikke kravene det samme. Naboen ønsket å bygge garasje på 50 kvm med loft og fikk avslag. Vi skal bygge en på 70 og det får vi lov til. Den må være 4 meter fra vårt hus, ha brannisolasjon, egen bod regnet ut fra totalareal på boenheten, så og så langt fra naboen, så og så høyt under taket, osv osv osv. Naboen fikk avslag fordi det er enkelt å lage en ikke-godkjent leilighet i en sånn type garasje. 

Har en annen nabo som søkte om å bygge på en toppetasje i sin garasje, til hobbybruk. Alle naboene sa ja, kommunen sa nei. Også det pga mulighet for utleie og fordi fremtidige naboer kunne klage på «utsikten» Men noen kommuner er ålreite, andre ikke. 

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om det bare er 10 kvm er ikke kravene det samme. Naboen ønsket å bygge garasje på 50 kvm med loft og fikk avslag. Vi skal bygge en på 70 og det får vi lov til. Den må være 4 meter fra vårt hus, ha brannisolasjon, egen bod regnet ut fra totalareal på boenheten, så og så langt fra naboen, så og så høyt under taket, osv osv osv. Naboen fikk avslag fordi det er enkelt å lage en ikke-godkjent leilighet i en sånn type garasje. 

Har en annen nabo som søkte om å bygge på en toppetasje i sin garasje, til hobbybruk. Alle naboene sa ja, kommunen sa nei. Også det pga mulighet for utleie og fordi fremtidige naboer kunne klage på «utsikten» Men noen kommuner er ålreite, andre ikke. 

Takk for svar!

Tenker vi får ta en tur til kommunen og høre med dem. Får håpe det går greit.

HI

Skrevet

Dere kan jo eventuelt bare bygge trappa på andre siden av garasjen🙄

Anonymkode: f02a6...5c7

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere kan jo eventuelt bare bygge trappa på andre siden av garasjen🙄

Anonymkode: f02a6...5c7

Vil tro det er en viss fare for at trappa stenger for garasjeporten(e) da...

Anonymkode: fb7ec...5ef

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vil tro det er en viss fare for at trappa stenger for garasjeporten(e) da...

Anonymkode: fb7ec...5ef

Nettopp. ;)

HI

Skrevet

Jeg har sett mange søknader til plan og bygningsetaten i min jobb og jeg tror det går greit jeg! Spesielt med samtykke fra naboen. Men prøv å søke! Dersom dere får avslag vil kommunen gi dere et velbegrunnet svar slik at dere får vite hva dere kan gjøre for å kunne få det godkjent. 

Det er ikke mulighet for en innvendig lioiiiiten trapp eller en luke? 

Anonymkode: a7abb...5b8

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har sett mange søknader til plan og bygningsetaten i min jobb og jeg tror det går greit jeg! Spesielt med samtykke fra naboen. Men prøv å søke! Dersom dere får avslag vil kommunen gi dere et velbegrunnet svar slik at dere får vite hva dere kan gjøre for å kunne få det godkjent. 

Det er ikke mulighet for en innvendig lioiiiiten trapp eller en luke? 

Anonymkode: a7abb...5b8

Joda, innvendig trapp eller luke vil gå. Men da mister vi såpass mye plass - både i grarasjen og oppe - at vi ønsker å lage en trapp utvendig. Det er i alle fall det vi kommer til å forsøke først. 😊

Tror du vi kan få det godkjent en trapp akkurat i grensen?

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...