Gå til innhold

Hvor ofte skifter dere tøy på barna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går de i samme klærne i mange dager? Her skifter vi hver eneste dag. Noen ganger 2 ganger om dagen, hvis de søler noe på klærne... 

Men kom til å tenke på det, for mine foreldre skiftet sjelden på meg. Jeg kunne fint gå med samme truse i en uke. Og samme klær også selvfølgelig... Jeg mener at det ikke er bra. Men de har passet ungene mine 1 dag/natt, og de hadde ikke skiftet på dem. Ikke brukt pysjen heller, så de sov i det de kom i :o Jeg synes ikke det er krise når det er én dag, men hadde ikke latt dem passe en uke tror jeg.

Anonymkode: bc953...afc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange mødre i dag lider av bakteriefobi. 

Truse og sokker skiftes hver dag. Resten ser vi an, har ingen fast regel på hvor ofte det må skiftes. 

Anonymkode: a1f54...973

Skrevet

Skifter stort sett alt hver dag. Eldstemann på snart ni år søler veldig lite, så det hender at han bruker bukse el genser to dager. Helt merkelig med dine foreldre, synes jeg. Har du snakket med dem om det? 

Anonymkode: 0a564...5b1

Skrevet

Truse, sokker og evt T-skjorte under genseren skiftes hver dag. Ellers etter behov.

Skrevet

Vi bytter truse og sokker hver dag. 

Pysjen brukes gjerne opp til ei uke før den vaskes, om den er ren. 

Andre klær, som ull, gensere, bukser, t-skjorter osv, skiftes når det er skittent. Vi sjekker tøyet ved kveldsstell. Henger opp det som kan brukes en dag til, legger til vask det som er skittent. Treningstøy og gymtøy vaskes etter bruk. 

Eldste, som har begynt å lukte svette får ikke bruke t-skjorter mer enn en dag.

Jo eldre barna våre blir, dess oftere kan de bruke bukser og gensere mer enn en dag. Yngste går siste år i barnehagen, og må oftere skiftes fra topp til tå. 

Anonymkode: de469...38b

Skrevet

Truse og sokkar bytast dagleg, alt anna ved behov. I praksis blir det ofte dagleg det også, men det hender eg er heldig.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Mange mødre i dag lider av bakteriefobi. 

Truse og sokker skiftes hver dag. Resten ser vi an, har ingen fast regel på hvor ofte det må skiftes. 

Hvorfor i alle dager tror du at det er bakterier som gjør at en skifter klær hver dag? Merkeligste jeg har hørt. Skitt, matflekker og svette er vel mer riktig? Og bhg lukt...

Anonymkode: 714c6...9fd

Skrevet

Skifter truse og sokker hver dag, og ser an resten, 2 åringen går sjelden med samme klærne to dager på rad, mens 4 åringen kan gå to dager i samme klær.

Anonymkode: ee2ec...64c

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor i alle dager tror du at det er bakterier som gjør at en skifter klær hver dag? Merkeligste jeg har hørt. Skitt, matflekker og svette er vel mer riktig? Og bhg lukt...

Nei det har du rett i. Jeg burde skrevet: bakterie, skitt, og luktfobi. 

Barnehagelukt... say no more...

Skrevet

Her skiftes alt stort sett hver dag, men det er fordi server synlig skittent. Om en bukse en sjelden gang kan brukes to ganger så gjør vi det. Undertøy må byttes daglig. Synes det er veldig ekkelt at foreldrene dine lot barna sove i klærne sine. Ubehagelig må det jo også være. Akkurat det ville jeg spurt dem om. 

Skrevet

Skifter selvfølgelig truse og sokker hver dag. Og nesten uten unntak alt annet også. De er sjeldent rene etter en dag i bhg. 

Jeg tenker med en gang at det å ikke sørge for barnas hygiene (gå med samme truse en uke) er en form for omsorgssvikt. Vanskjøtsel. 

Anonymkode: 7f3c8...e5b

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Går de i samme klærne i mange dager? Her skifter vi hver eneste dag. Noen ganger 2 ganger om dagen, hvis de søler noe på klærne... 

Men kom til å tenke på det, for mine foreldre skiftet sjelden på meg. Jeg kunne fint gå med samme truse i en uke. Og samme klær også selvfølgelig... Jeg mener at det ikke er bra. Men de har passet ungene mine 1 dag/natt, og de hadde ikke skiftet på dem. Ikke brukt pysjen heller, så de sov i det de kom i :o Jeg synes ikke det er krise når det er én dag, men hadde ikke latt dem passe en uke tror jeg.

Sånn var det da jeg var barn også. Og jeg opplever det samme som deg når min sønn overnatter hos mine foreldre, med mindre jeg spør om de kan dusje ham mens han er der, da får han rene klær på.

Hjemme skifter han truse og sokker daglig, resten ved behov, men minst annenhver dag. Bruker pysj om natten, den blir byttet ut når han dusjer (2-3 ganger i uka) med mindre den blir skitten i mellomtiden.

Anonymkode: 919a7...25a

Skrevet
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei det har du rett i. Jeg burde skrevet: bakterie, skitt, og luktfobi. 

Barnehagelukt... say no more...

Du har tydeligvis ikke barn? Eller er du en av dem med barn som stinker? Eller som sitter rolig i en krok og stirrer i veggen? Et normalt aktivt barn i bhg, er såpass skittent etter en dag at noe annet enn å skifte klær ER ekkelt. 

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har tydeligvis ikke barn? Eller er du en av dem med barn som stinker? Eller som sitter rolig i en krok og stirrer i veggen? Et normalt aktivt barn i bhg, er såpass skittent etter en dag at noe annet enn å skifte klær ER ekkelt. 

Jeg har to på skolen og en i friluftsbarnehage. Jeg skifter klær ved behov og mine barn går ikke i skitne klær, selv om du lager din egen fantasi oppi hodet ditt. 

Det har kommet et renhetshysteri i samfunnet der enkelte mødre tror at de kan måle hvem som er gode mødre ut fra hvor ofte barna deres skifter klær. Du blir ikke en bedre mor av at ungene dine skiftes fra topp til tå hver dag altså. Mine unger er like rene som dine unger uten at jeg påfører dem ocd. 

Skrevet

Truse og sokker hver dag og resten etter behov, minst en gang pr dag. Aktiv krabat. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har to på skolen og en i friluftsbarnehage. Jeg skifter klær ved behov og mine barn går ikke i skitne klær, selv om du lager din egen fantasi oppi hodet ditt. 

Det har kommet et renhetshysteri i samfunnet der enkelte mødre tror at de kan måle hvem som er gode mødre ut fra hvor ofte barna deres skifter klær. Du blir ikke en bedre mor av at ungene dine skiftes fra topp til tå hver dag altså. Mine unger er like rene som dine unger uten at jeg påfører dem ocd. 

Jeg tror neppe ungene tar skade av å legge klærne i skittentøyet hver kveld 😂

Skrevet

Takk for svar. Jeg synes ikke det er "bakteriehysteri" å skifte klær som er fulle av tomatsuppe eller kaviar..

HI

Skrevet

Dere som sier at dere lar deres små barn bruke klær flere dager på rad. Dette er noe barnehagen legger godt merke til. Hvis barnet kommer med samme klærne 3 dager på rad. Vet dere hvor mye bakterier og møkk det er i en barnehage? Det er skikkelig ekkelt! 

Anonymkode: 4b885...b27

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere som sier at dere lar deres små barn bruke klær flere dager på rad. Dette er noe barnehagen legger godt merke til. Hvis barnet kommer med samme klærne 3 dager på rad. Vet dere hvor mye bakterier og møkk det er i en barnehage? Det er skikkelig ekkelt! 

Min 4-åring gjør ofte det, for hun får hang up på ett antrekk og vil bruke det i ukesvis. Vi pleier da å vaske over natten, stort sett annenhver dag. Hun har ikke synlige flekker, og bruker utedress over i barnehagen. 

Anonymkode: 41af1...239

Skrevet
29 minutter siden, *Miss Marple* skrev:

Jeg tror neppe ungene tar skade av å legge klærne i skittentøyet hver kveld 😂

Nei det tror ikke jeg de tar skade av heller. Hva var poenget med den kommentaren? Være spydig?

Skrevet

Bytter truse, sokker , genser og bukse hver dag. For de blir møkkete og jeg lar ikke ungene mine komme på skole el bhg med flekkete klær, ikke engang en liten. Bytter pysj etter 2 dager maks.  Blir helt matt av unger med klær med flekker og hull på klær. Spesielt i de tilfellene hvor foreldrene helt tydelig er opptatt av hvordan de selv er kledd.

Anonymkode: b1ddf...ed4

Skrevet

jeg bytter alt hver dag,mens etter en helg hos faren så kommer han i samme klær som når jeg leverte han på fredagen. Truse har han selvsagt skiftet da.

Anonymkode: b9582...254

Skrevet

Her har de nesten alltid tent fra topp til tå hver dag, men det hender en sjelden gang at en bukse eller genser er flekkfri og kan brukes en dag til (veldig sjelden). Truse, sokker og t-skjorte skiftes daglig uansett om det er synlig skittent eller ei.

Anonymkode: f9e5d...422

Skrevet (endret)
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

For noe sprøyt! Vi som jobber i barnehage legger godt merke til om et barn kommer med samme antrekket med SKITT på 3 dager på rad. Ikke hvis det er flekkfritt. Bakterier finnes overalt og bakteriene i en barnehage er ikke farligere enn dem som er andre steder. Tvert i mot. Slutt å være hysterisk!

Skulle like å se den forskningsrapporten som viser at barn som skifter klær klær flere ganger for dagen, er friskere og kommer lenger her i livet, enn dem som bruker den samme buksa to dager på rad.

Endret av Plutselig_gravid
Skrevet

Bytter truser og sokker hver dag. Bukser og genser ved behov. I barnehagealder er det som regel hver dag, mens skolebarna kan gjerne gå med samme plagg to dager :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...