Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2017 #1 Skrevet 13. oktober 2017 Har du brukt Creon (fordøyelsesenzymer som man får på resept hos lege)? I så fall, opplever/opplevde du bivirkninger av dem? Hvilke? Gikk bivirkningene over eller ble de sterkere? Begynte på dem for tre uker siden og har fått flere bivirkninger, så er ute etter andres erfaringer. Anonymkode: 43746...1c9
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2017 #2 Skrevet 13. oktober 2017 Bivirkninger De vanligste er milde til moderate gastrointestinale forstyrrelser som vanligvis er assosiert med den underliggende sykdommen. Svært vanlige (≥1/10): Gastrointestinale: Magesmerter. Vanlige (≥1/100 til <1/10): Gastrointestinale: Kvalme, oppkast, forstoppelse, utspilt mage og diaré. Mindre vanlige (≥1/1000 til <1/100): Hud: Utslett. Ukjent frekvens: Gastrointestinale: Dårlig tarmpassasje (strikturer) i nedre del av tynntarm/blindtarm og tykktarm (fibroserende kolonopati) er rapportert hos pasienter med cystisk fibrose som bruker høye doser av pankreatinpreparater. Hud: Kløe og elveblest. Immunsystemet: Hypersensitivitet (anafylaktiske reaksjoner) og allergiske reaksjoner. Jeg bruker selv Creon grunnet kreft, men bivirkningene gikk over. Hvilke bivirkninger jeg hadde pga Creon i forhold til de andre medisinene jeg også startet opp med vet jeg ikke, da jeg generelt lå strak ut med magesmerter, kvalme, oppkast og avføringsproblematikk +++. Håper det går seg til for din del, men min erfaring er at jeg trenger opptil ett par måneder før kroppen tilpasser seg. Anonymkode: bbfca...2d5
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2017 #3 Skrevet 13. oktober 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Bivirkninger De vanligste er milde til moderate gastrointestinale forstyrrelser som vanligvis er assosiert med den underliggende sykdommen. Svært vanlige (≥1/10): Gastrointestinale: Magesmerter. Vanlige (≥1/100 til <1/10): Gastrointestinale: Kvalme, oppkast, forstoppelse, utspilt mage og diaré. Mindre vanlige (≥1/1000 til <1/100): Hud: Utslett. Ukjent frekvens: Gastrointestinale: Dårlig tarmpassasje (strikturer) i nedre del av tynntarm/blindtarm og tykktarm (fibroserende kolonopati) er rapportert hos pasienter med cystisk fibrose som bruker høye doser av pankreatinpreparater. Hud: Kløe og elveblest. Immunsystemet: Hypersensitivitet (anafylaktiske reaksjoner) og allergiske reaksjoner. Jeg bruker selv Creon grunnet kreft, men bivirkningene gikk over. Hvilke bivirkninger jeg hadde pga Creon i forhold til de andre medisinene jeg også startet opp med vet jeg ikke, da jeg generelt lå strak ut med magesmerter, kvalme, oppkast og avføringsproblematikk +++. Håper det går seg til for din del, men min erfaring er at jeg trenger opptil ett par måneder før kroppen tilpasser seg. Anonymkode: bbfca...2d5 Takk for svar! Jeg har lest det fra felleskatalogen, men har fått noen bivirkninger som ikke står der, men i hvert fall den ene er registrert om jeg sjekker utenlandske kilder. Siden bivirkningene nesten forsvinner om til morgenen, men øker for hver tablett jeg tar utover dagen, og jo høyere dose jeg kommer opp i (hvis jeg skal ta to til enkelte måltider), så øker symptomene, så er nok ikke tvil om at det er medisinen som gjør det. Oppstod tre dager etter jeg begynte på dem. Jeg har en kropp som ofte reagerer unormalt på medisiner, så vil tro det er det som slår til igjen. Håper det går bedre for deg Anonymkode: 43746...1c9
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2017 #4 Skrevet 14. oktober 2017 Noen flere med erfaringer? Anonymkode: 43746...1c9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå