Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2017 #1 Skrevet 13. oktober 2017 Hei - jeg har en venninne som har hatt vansker med Barnevernet. Dette er ikke første gang heller at Barnevernet har rotet seg oppi familien hennes. Hun er veldig bekymret spesielt for sitt barn bare på 6 måneder. For meg som er vitne til dette føler at Barnevernet istedenfor snoker i familiens private liv enn "for barnets beste." Jeg har opplevd det sånn at Barnevernet pynter på sin historie om familien. Jeg har lenge vudert videre hvordan jeg kan hjelpe henne men ser ingen annen utvei. Har dere noen gode råd for hvordan familien kan komme seg ut av situasjonen? Alle svar mottas med takk. Anonymkode: 0a5b2...024
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2017 #2 Skrevet 13. oktober 2017 Hvis det er grunn til bekymring, så er det viktigere at de får hjelp enn at de kommer seg unna barnevernet. De hjelper barna. De er der for barna. Det er ikke sånn at de har konkurranse om hvem som kan "ta" flest barn. Vil de hjelpe, så er det ofte en grunn til det.. Anonymkode: 7bf75...e8d
Gjest Nervøs jente Skrevet 13. oktober 2017 #3 Skrevet 13. oktober 2017 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis det er grunn til bekymring, så er det viktigere at de får hjelp enn at de kommer seg unna barnevernet. De hjelper barna. De er der for barna. Det er ikke sånn at de har konkurranse om hvem som kan "ta" flest barn. Vil de hjelpe, så er det ofte en grunn til det.. Anonymkode: 7bf75...e8d Familien samarbeider med Barnevernet for at barna skal få det så godt som mulig. Det som bekymrer meg er at, i denne saken så spør Barnevernet familien hennes irrelevante spørsmål. Og vil skaffe informasjon som verken handler om foreldrenes måte å ta vare på barna på eller barnet selv.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2017 #4 Skrevet 13. oktober 2017 Jeg lurer veldig på hva grunnen er til at barnevernet er i bildet når barnet kun er 6 måneder? Grunnen til at de er der har jo mye å si for hva som er relevant. Og får de mistanke om ting så må de jo undersøke. Også selvom det så viser seg at mistanken var grunnløs. Stort sett er barnevernet så presset på resurser osv at de ikke bruker farlig mye tid på å undersøke alt mulig uten grunn. Anonymkode: c21c1...aae
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2017 #5 Skrevet 13. oktober 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hei - jeg har en venninne som har hatt vansker med Barnevernet. Dette er ikke første gang heller at Barnevernet har rotet seg oppi familien hennes. Hun er veldig bekymret spesielt for sitt barn bare på 6 måneder. For meg som er vitne til dette føler at Barnevernet istedenfor snoker i familiens private liv enn "for barnets beste." Jeg har opplevd det sånn at Barnevernet pynter på sin historie om familien. Jeg har lenge vudert videre hvordan jeg kan hjelpe henne men ser ingen annen utvei. Har dere noen gode råd for hvordan familien kan komme seg ut av situasjonen? Alle svar mottas med takk. Anonymkode: 0a5b2...024 Det pleier gjerne ikke være barnevernet som roter seg borti familier, men motsatt. Og siden det tydeligvis har skjedd gjentatte gangert så er det til barnas beste. Det beste er å ta i mot den hjelpen man får! Anonymkode: d55ee...cc9
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2017 #6 Skrevet 13. oktober 2017 Det er jo litt delt. Noen ganger er det nok en solskinnshistorie når barnevernet blir involvert. Barna får den hjelpen de trenger. Andre ganger får barnevernet utrettet svært lite. Sist så er det også slik at det desverre kan forverre barnas situasjon om barnevernet blir involvert, særlig der det blir gjort omsorgsovertakelse og det barnevernet tilbyr er dårligere enn det foreldrene selv kan tilby. Det finnes barn som blir kasteballer i systemet, og går fra fosterhjem til fosterhjem. Kanskje sitter det en farmor, en tante eller onkel som ber om å få overta barnet, en slektning som ikke blir godtatt som fosterforeldre, men som hadde vært mer stabil enn de fem fosterhjemmene som forsøkte først. Mange av institusjonene for ungdom er av dårlig kvalitet, ofte er det desverre slik at fosterhjem gir opp på barna, og sender dem fra seg. Overgrep er vel statistikk mer hyppig i fosterhjem. Blir en tatt fra en mor med et alkohol problem, og samtidig sitt vante nettverk med storfamilie, naboer og venner, for å bli sendt til nabofylket til et fosterhjem og blir utsatt for ikke bare mangel på morskjærlighet, men også seksuelle overgrep resten av oppveksten, da kan en neppe kalle barnevernets innblandning en hjelp. Anonymkode: 7f496...114
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2017 #7 Skrevet 13. oktober 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Hei - jeg har en venninne som har hatt vansker med Barnevernet. Dette er ikke første gang heller at Barnevernet har rotet seg oppi familien hennes. Hun er veldig bekymret spesielt for sitt barn bare på 6 måneder. For meg som er vitne til dette føler at Barnevernet istedenfor snoker i familiens private liv enn "for barnets beste." Jeg har opplevd det sånn at Barnevernet pynter på sin historie om familien. Jeg har lenge vudert videre hvordan jeg kan hjelpe henne men ser ingen annen utvei. Har dere noen gode råd for hvordan familien kan komme seg ut av situasjonen? Alle svar mottas med takk. Anonymkode: 0a5b2...024 Har hørt liknende som jeg tror du skal frem til... Men det er likevel veldig vanskelig å svare deg uten å vite hva barnevernet mener bekymringen består i og hva du selv legger i at de pynter på historien? Anonymkode: f0c30...aa4
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2017 #8 Skrevet 13. oktober 2017 Tror kvaliteten på jobben barnevernet gjør er svært, svært varierende og det er slett ikke alltid ting blir løst til barnets beste. Jeg var nødt til å ta kontakt med barnevernet én gang for mange år siden. Jeg var i stor krise og trengte hjelp og måten jeg ble møtt på var fantastisk. Så vet jeg om andre saker som slett ikke har gått noe bra i det hele tatt. Visse steder i visse barneverns saker der det jobber visse folk har det gått prestisje i håndteringen av enkelte saker, og resultatet har vært om ikke fatalt så i hvertfall svært, svært skadelig for barna. Ting kunne vært løst billigere og med tiltak som ville ha gavnet både barn og mor, i stedet valgte barnevernet å slå på stortromma for å vise muskler. Trist men veldig sant. Anonymkode: dab13...afc
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2017 #9 Skrevet 13. oktober 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvis det er grunn til bekymring, så er det viktigere at de får hjelp enn at de kommer seg unna barnevernet. De hjelper barna. De er der for barna. Det er ikke sånn at de har konkurranse om hvem som kan "ta" flest barn. Vil de hjelpe, så er det ofte en grunn til det.. Anonymkode: 7bf75...e8d Nå er det da sjelden slik at barn og foreldre står på to sider og har helt ulike interesser. Som regel er foreldre glade i sine barn og barna i dem. Å være sterkt på "barnas side", kan også i noen tilfeller bety at familiens ve og vel som helhet mistes av syne, eller at saksgangen og møtene gjennomføres på en slik måte at foreldrene utsettes for stort psykisk stress og dermed blir midlertidig dårligere foreldre (det har visst vært noen få tilfeller i Norge der foreldre har blitt tilkjent erstatning for stor psykisk belastning i forbindelse med opprettet barnevernssak). Anonymkode: f0c30...aa4
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2017 #10 Skrevet 13. oktober 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg lurer veldig på hva grunnen er til at barnevernet er i bildet når barnet kun er 6 måneder? Grunnen til at de er der har jo mye å si for hva som er relevant. Og får de mistanke om ting så må de jo undersøke. Også selvom det så viser seg at mistanken var grunnløs. Stort sett er barnevernet så presset på resurser osv at de ikke bruker farlig mye tid på å undersøke alt mulig uten grunn. Anonymkode: c21c1...Aae De har begynt å undersøke mer de senere årene, etter pålegg om det som følge av saker i media. Det jeg tenker er problematisk er at det blir avgjort om det skal opprettes undersøkelse på bakgrunn av meldingen alene, før det er snakket med foreldrene. Slik sett er det nærmest fritt frem i dette systemet for noen som ønsker å ramme noen de har en konflikt med. Dersom det fremsettes alvorlige falske påstander som ikke så enkelt verken kan bevises eller motbevises, så kan det være litt av et sirkus med innhenting av informasjon fra alle mulige steder og generell kartlegging av familien på en rekke områder som starter. Jeg har tidligere hatt stor tillit til barnevernet, men det har endret seg noe. Jeg føler jeg meg fremdeles halvveis traumatisert etter mitt eget møte med barnevernet. Anonymkode: f0c30...aa4
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2017 #11 Skrevet 13. oktober 2017 Skjønner det er ubehagelig. Men om mottaket i barnevernet mener det kan være grunn til bekymring så blir det en undersøkelse som normalt varer i 3 mnd. Da innhenter barnevernet opplysninger fra forskjellige offentlige instanser om foreldrene samtykker... Om foreldrene ikke samtykker kan barnevernet innhente opplysningene uansett. Om man blir meldt til barnevernet er det bare samarbeide, regner med ikke du har noe å skjule? Ja, de roter rundt i privatlivet ditt, men det er KUN for å undersøke om barnet har det "godt nok". Barnevernet roter eller snoker ikke... de gjør jobben sin. De har taushetsplikt!!!! Barnevernet HJELPER de fleste familier, det er i form av økonomisk rådgivning, avlastningshjem, dekker SFO/barnehage utgifter, aktiviteter, lønn for ungdom som driver dank.... osv osv. Man hører om barnevernet som har "Tatt" barna til folk! Det er så absurd, barnevernet kan ikke TA barn, det skal en enormt stor grunn til å flytte et barn!!!!!!!!! Anonymkode: 67489...e40
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2017 #12 Skrevet 13. oktober 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Nå er det da sjelden slik at barn og foreldre står på to sider og har helt ulike interesser. Som regel er foreldre glade i sine barn og barna i dem. Å være sterkt på "barnas side", kan også i noen tilfeller bety at familiens ve og vel som helhet mistes av syne, eller at saksgangen og møtene gjennomføres på en slik måte at foreldrene utsettes for stort psykisk stress og dermed blir midlertidig dårligere foreldre (det har visst vært noen få tilfeller i Norge der foreldre har blitt tilkjent erstatning for stor psykisk belastning i forbindelse med opprettet barnevernssak). Anonymkode: f0c30...aa4 Det finnes flere saker hvor det betales erstatning fordi barnevernet ikke gjorde nok. Dette kommer sjelden frem i media, men det finnes tilfeller der barn blir slått, seksuelt misbrukt og psykisk mishandlet og barnevernet ikke klarer å avdekke det og dermed ikke handler raskt nok. Men media er mye mer interessert i å hetse barnevernet for de gangene de handler mot foreldrene enn når de ikke gjør det. Anonymkode: 7bf75...e8d
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2017 #13 Skrevet 13. oktober 2017 3 timer siden, Bunya-on Øien skrev: Familien samarbeider med Barnevernet for at barna skal få det så godt som mulig. Det som bekymrer meg er at, i denne saken så spør Barnevernet familien hennes irrelevante spørsmål. Og vil skaffe informasjon som verken handler om foreldrenes måte å ta vare på barna på eller barnet selv. Det er vel en grunn til at noen melder bekymring? Og flere ganger også? Det kan nok tenkes at det ligger mer bak enn det du får vite. Vi må ikke stole så blindt på venner, for det finnes alltid 3 sider av en sak, og den viktigste får man aldri vite. Anonymkode: 7bf75...e8d
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2017 #14 Skrevet 13. oktober 2017 Nei, det er ikke alltid vi får til å hjelpe barna. Et hjelpetiltak innebærer ikke bare et tilbud fra barnevernet, men at foreldrene bidrar. At foreldrene ønsker, tar i mot, står i og klarer å gjøre varig endring ved hjelp av hjelpetiltak. Vi er ikke magiske i barnevernet. Vi trenger at foreldre bidrar. Barna trenger at foreldrene bidrar. Anonymkode: fb4ee...899
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2017 #15 Skrevet 13. oktober 2017 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Nå er det da sjelden slik at barn og foreldre står på to sider og har helt ulike interesser. Som regel er foreldre glade i sine barn og barna i dem. Å være sterkt på "barnas side", kan også i noen tilfeller bety at familiens ve og vel som helhet mistes av syne, eller at saksgangen og møtene gjennomføres på en slik måte at foreldrene utsettes for stort psykisk stress og dermed blir midlertidig dårligere foreldre (det har visst vært noen få tilfeller i Norge der foreldre har blitt tilkjent erstatning for stor psykisk belastning i forbindelse med opprettet barnevernssak). Anonymkode: f0c30...aa4 Det må være deilig å leve i din rosa idylliske sky. "Som regel er foreldre glade i sine barn" - ja vel? Da finnes vel heller ikke vold i hjemmet, incest eller rusmisbruk da? Anonymkode: 64dd8...15a
MammantilNurket Skrevet 13. oktober 2017 #16 Skrevet 13. oktober 2017 Barnevernet består i hovedsak av skumle mørkemenn med tvilsom agenda som har som mål å stjele andres barn. Bvt har taushetsplikt. Din venninne står fritt til å fortelle akkurat _det_ hun vil til _dem_ hun vil.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2017 #17 Skrevet 13. oktober 2017 4 minutter siden, MammantilNurket skrev: Barnevernet består i hovedsak av skumle mørkemenn med tvilsom agenda som har som mål å stjele andres barn. Bvt har taushetsplikt. Din venninne står fritt til å fortelle akkurat _det_ hun vil til _dem_ hun vil. Ja, Barnevernet i Stavanger feks. De betalte svarte penger for å smugle ut barn fra Tyrkia til Norge. Ingen i kommunen tok ansvar. Les også denne tråden; Anonymkode: 2384c...883
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2017 #18 Skrevet 13. oktober 2017 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Skjønner det er ubehagelig. Men om mottaket i barnevernet mener det kan være grunn til bekymring så blir det en undersøkelse som normalt varer i 3 mnd. Da innhenter barnevernet opplysninger fra forskjellige offentlige instanser om foreldrene samtykker... Om foreldrene ikke samtykker kan barnevernet innhente opplysningene uansett. Om man blir meldt til barnevernet er det bare samarbeide, regner med ikke du har noe å skjule? Ja, de roter rundt i privatlivet ditt, men det er KUN for å undersøke om barnet har det "godt nok". Barnevernet roter eller snoker ikke... de gjør jobben sin. De har taushetsplikt!!!! Barnevernet HJELPER de fleste familier, det er i form av økonomisk rådgivning, avlastningshjem, dekker SFO/barnehage utgifter, aktiviteter, lønn for ungdom som driver dank.... osv osv. Man hører om barnevernet som har "Tatt" barna til folk! Det er så absurd, barnevernet kan ikke TA barn, det skal en enormt stor grunn til å flytte et barn!!!!!!!!! Anonymkode: 67489...e40 Hvorfor ber dere om samtykke til å snakke lege,bhg,helsesøster osv, når dere får innhentet opplysningene uansett om foreldrene ikke samtykker? Anonymkode: e9274...ff9
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2017 #19 Skrevet 13. oktober 2017 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Skjønner det er ubehagelig. Men om mottaket i barnevernet mener det kan være grunn til bekymring så blir det en undersøkelse som normalt varer i 3 mnd. Da innhenter barnevernet opplysninger fra forskjellige offentlige instanser om foreldrene samtykker... Om foreldrene ikke samtykker kan barnevernet innhente opplysningene uansett. Om man blir meldt til barnevernet er det bare samarbeide, regner med ikke du har noe å skjule? Ja, de roter rundt i privatlivet ditt, men det er KUN for å undersøke om barnet har det "godt nok". Barnevernet roter eller snoker ikke... de gjør jobben sin. De har taushetsplikt!!!! Barnevernet HJELPER de fleste familier, det er i form av økonomisk rådgivning, avlastningshjem, dekker SFO/barnehage utgifter, aktiviteter, lønn for ungdom som driver dank.... osv osv. Man hører om barnevernet som har "Tatt" barna til folk! Det er så absurd, barnevernet kan ikke TA barn, det skal en enormt stor grunn til å flytte et barn!!!!!!!!! Anonymkode: 67489...e40 Ja, fortell om den saken i Stavanger hvor barn ble stjålet fra Tyrkia! Fortell meg masse jeg ikke vet!!! Vis meg samtiidig artikler hvor barnevernet var til hjelp! Jeg mener, jeg har ingen problemer med å finne artikler hvor de ikke var til hjelp, så hjelp meg så gjerne å finne motsatt! Send meg mange lovdata som tidligere nevnt!!! Jeg har lett og lett uten resultat!!!!!! Anonymkode: 2384c...883
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2017 #20 Skrevet 14. oktober 2017 3 timer siden, MammantilNurket skrev: Barnevernet består i hovedsak av skumle mørkemenn med tvilsom agenda som har som mål å stjele andres barn. Bvt har taushetsplikt. Din venninne står fritt til å fortelle akkurat _det_ hun vil til _dem_ hun vil. Du er ironisk nå? Anonymkode: 12d8b...7e6
MammantilNurket Skrevet 14. oktober 2017 #21 Skrevet 14. oktober 2017 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Du er ironisk nå? Anonymkode: 12d8b...7e6 Ja.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2017 #22 Skrevet 14. oktober 2017 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Ja, Barnevernet i Stavanger feks. De betalte svarte penger for å smugle ut barn fra Tyrkia til Norge. Ingen i kommunen tok ansvar. Les også denne tråden; Anonymkode: 2384c...883 Uff, skrulle Anonymkode: 5d181...dfe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå