Gå til innhold

ekskona hans vil beholde navnet hans

Anbefalte innlegg

Skrevet

Farmoren min har beholdt navnet etter farfar , selv om de har vært skilt i over 40 år. Hun sier at det er Jemens identitet. Hun hadde en dårlig barndom. Hennes nye etternavn var begynnelsen på et nytt liv. Hun har samme etternavn som sine to barn.

Da mine foreldre skilte seg, beholdt mamma samme etternavn helt til hun giftet seg , da det " nye "barnet var 1 år. Altså ca 5 år etter skilsmissen. 

For oss barna, har det vært trygt at mamma og farmor har beholdt familieetternavnet. Nå har det gått så lang tid, at vi ikke lenger bryr oss at mamma heter noe annet.

Men du burde trå veldig forsiktig når du går i salaten. Du burde egentlig bare holde munn ang etternavnet

Anonymkode: 74883...8db

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ekskona vil beholde navnet sitt mener du vel

Anonymkode: 8243b...fb8

Skrevet
På 14.10.2017 den 14.15, Anonym bruker skrev:

Slik som jeg kjenner menn, så stikker nok ikke dette så dypt for mannen din. Menn er som oftes ikke sånn som oss damer, og tenker seg ihjel over valg som skal tas, eller er tatt. Spilte sikkert ingen rolle for han hvilket navn exen tok, også tenkte han nok ikke mer over det enn det, før du begynte å stille spørsmålstegn ved det. Jeg er ganske sikker på at det siste han ønsket var å såre deg, og at det kun var tankeløshet som gjorde at han ikke involverte deg med en gang. Hilsen ei som har vært hvor du er, men som har fått det hele noen år på avstand. Når det har gått noen år, forstår du at dette egentlig ikke spiller noen rolle. Lykke til! 🙂

Anonymkode: a76c2...4b3

Vi snakket sammen om dette i går, og det er sant som du sier, han viste ikke at dette betydde noe for meg. Han tenkte seg vel rett og slett ikke om. Takk! 

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Atte hva?

Begge handlingsalternativene du skisserer er jo sinnsvake. Det finnes ikke en grunn i verden for at kjæresten til HI skulle konferert med henne om eksens valg av navn. Det har hun jo ingrnting med. Akkurat som kjæresten til HI ikke kan bestemme hva ekskona heter.

HI har en ikke-sak drevet av smålig sjalusi. Den må hun jobbe med.

Anonymkode: 1bbfd...cf9

Mannen har tilbudt seg å trekke tilbake navnet, altså be henne om å ikke ta det, men dette har jeg sagt nei til. Så for å være ærlig med deg, kunne jeg nok fint ha bestemt hva hun skulle hete til etternavn, men har konstantert med at det ikke er mitt valg. Smålig sjalusi? Javel, deg om det. Jeg er ihvertfall åpen om følelsene mine, og syns overhode ikke det er smålig. 

TS

Anonymkode: 922df...305

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Vi snakket sammen om dette i går, og det er sant som du sier, han viste ikke at dette betydde noe for meg. Han tenkte seg vel rett og slett ikke om. Takk! 

Mannen har tilbudt seg å trekke tilbake navnet, altså be henne om å ikke ta det, men dette har jeg sagt nei til. Så for å være ærlig med deg, kunne jeg nok fint ha bestemt hva hun skulle hete til etternavn, men har konstantert med at det ikke er mitt valg. Smålig sjalusi? Javel, deg om det. Jeg er ihvertfall åpen om følelsene mine, og syns overhode ikke det er smålig. 

TS

Herregud, ingen av dere kan bestemme hva hun skal hete, ikke du og ikke samboeren din. Det er ikke sånn at han kan trekke navnet tilbake. Hva tror du at du er, selvfølgelig har du null bestemmelsesrett over hva hun skal hete til etternavn. Du er smålig til tusen

Skrevet
15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Syntes det iallfall er fint at du innrømmer sjalusien. Så lenge du er bevisst for det selv så er det også mulig å håndtere. Man snakker om røde flagg i forhold. Og må nok si meg litt enig i at her er det mange. 1. Han bruker lang tid å informere om at han er i en skilsmisse. Det kan selvfølgelig være fordi han var redd for å skremme deg vekk. Men på en annen måte så gir han ikke deg et valg å godta det eller ei. Det er ditt valg i tidlig fase og ikke noe han skulle avgjort for deg. 2. Du skriver tidligere at ex har prøvd å sette kjepper i hjulene for deg. Det gir meg i trykk av at det mulig er han som er gått, og hun ikke er ferdig med det. Uansett så har hun nok mye å bearbeide. Det er jo bare å forestille seg, å være gift ja barn og i neste øyeblikk eksisterer det ikke lenger. 3. Det at han ikke var ærlig med deg fra start, så ville jeg ha lurt på hva mer han skjuler. Jeg ville feks ikke stolt på vare hans side iht historien om brudd. Jeg var borti noe lignende selv. Traff en hyggelig fyr, fikk høre hvor gal ex var osv. Hun hadde bestemt seg for å hate meg. Men så traff vi hverandre pga jeg hadde barnet deres mye. Og Hun fortalte meg senere at da jeg og han ble sammen, så var de i ferd med å flytte sammen, men etter et par møter med meg forsto hun at jeg ikke visste noe om det. Og derfor kunne hun ikke hate meg. Han var en notorisk løgner og utro. Å gjett hvor pengene jeg ikke forsto forsvant hen, joda på horestrøket...... Så jeg mener du burde komme litt i bunns på hvorfor hun er negativ til deg. Om det er pga ren sjalusi på en eller annen måte eller om det ligger noe bak. Det med etternavn er en ting, men at han er så himla fornøyd med det tenker jeg er også en ting jeg ville ha reagert på. Kommer jo an på oppførsel rundt det

Anonymkode: e61f2...940

Det var han som valgte å gå, og nei - hun er ikke ferdig med det. derfor jeg tenker hun vil beholde navnet. 

Hvorfor han ikke var ærlig fra starten av har vi oppklart i, og jeg er ikke redd for at han holder andre ting tilbake. Jeg stoler fullt og helt på han, men jeg kommer aldri til å stole på barnemor. Skjønner at folk syns jeg er kvass, men det får så bare være. Hun dikter opp historier og forsøker å skape kvalme konstant. og jeg biter tenna sammen og smiler av hensyn til fremtidig samarbeid og respekt. Men at jeg ikke vil dele navn med henne tenker jeg er helt naturlig. 

TS

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Herregud, ingen av dere kan bestemme hva hun skal hete, ikke du og ikke samboeren din. Det er ikke sånn at han kan trekke navnet tilbake. Hva tror du at du er, selvfølgelig har du null bestemmelsesrett over hva hun skal hete til etternavn. Du er smålig til tusen

Jo, han kan faktisk bestemme om hun skal beholde navnet eller ikke. Andre regler i andre land, kjære deg. papirer om navnet skal behold må signeres så vidt jeg har forstått. 

Skrevet
13 timer siden, Iiiiik skrev:

Som eksen til en som kjapt etablerte seg med en annen synes jeg dessuten svaret "Det må jeg tenke litt på" som oversatt betyr "Jeg må spørre den nye dama mi før jeg kan si hva jeg mener" er mildt sagt provoserende. Verken mannen til HI eller den nye dama hans kan bestemme hva eksen skal hete. Så enkelt er det faktisk. 

Jeg vet at ingen andre kan bestemme hva eksen skal hete, enn eksen selv. 

Hun spurte derimot, sin eks om «lov» til å beholde hans navn. Da betyr det vel, at det er fordi hun vil at det skal være OK for han?

Han svarte ja, fordi det ikke var viktig for seg selv? Så finner han ut at det spillet en rolle for sin kjæreste, og siden det var viktig for kvinnen i hans liv, så blir det naturligvis også viktig for han. Det er enkelt.

Jeg hadde aldri gått i mot noe som var viktig for min mann, om det ikke var viktig for meg selv. Det samme med han, han viser hensyn til meg. Han gjør gjerne noe han ikke bryr seg så mye om selv, fordi det spiller en rolle for meg. Det heter samliv, en ivaretar hverandre. 

Hvorfor skulle du bli provosert av at din eks, ikke svarer deg straks? At han må konferere med sin kvinne?

Det er da helt naturlig at en snakker med sin partner før en gjør bestemmelser som virker inn på hans/hennes liv? Noe annet er respektløst og frekt. Er man tankeløs, så sier man unnskyld. Det er temmelig enkelt.

Klart de må ha god kommunikasjon, om ikke vil de bukke under. Det er de som gjelder nå, ikke den som var. 

Det forslag jeg skisserte er ikke to, men et forslag. 

Først hva mannen burde si til sin nåværende, så hva han bør si til sin forhenværende.

God ærlig kommunikasjon til begge to. Det er ikke noe sinnsvakt med det, er det vel? 

Om han derimot ønsker at eksen skal beholde sitt navn, fordi om hans nåværende synest det er ubehagelig. Da må han være klar og tydelig på det, og gjerne forklare hvorfor. Slik at HI vet hvor hun står, med sin mann. 

Kan ikke ha slikt tull.

Anonymkode: 1bdc5...adc

Skrevet

Finders keepers 😀 Ho fant han først...

Mye styr å skifte etternavn, noe hun allerede har erfart. Men skal du gå den samme gammeldagse veien? 

Anonymkode: 39d01...88f

Skrevet
50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet at ingen andre kan bestemme hva eksen skal hete, enn eksen selv. 

Hun spurte derimot, sin eks om «lov» til å beholde hans navn. Da betyr det vel, at det er fordi hun vil at det skal være OK for han?

Han svarte ja, fordi det ikke var viktig for seg selv? Så finner han ut at det spillet en rolle for sin kjæreste, og siden det var viktig for kvinnen i hans liv, så blir det naturligvis også viktig for han. Det er enkelt.

Jeg hadde aldri gått i mot noe som var viktig for min mann, om det ikke var viktig for meg selv. Det samme med han, han viser hensyn til meg. Han gjør gjerne noe han ikke bryr seg så mye om selv, fordi det spiller en rolle for meg. Det heter samliv, en ivaretar hverandre. 

Hvorfor skulle du bli provosert av at din eks, ikke svarer deg straks? At han må konferere med sin kvinne?

Det er da helt naturlig at en snakker med sin partner før en gjør bestemmelser som virker inn på hans/hennes liv? Noe annet er respektløst og frekt. Er man tankeløs, så sier man unnskyld. Det er temmelig enkelt.

Klart de må ha god kommunikasjon, om ikke vil de bukke under. Det er de som gjelder nå, ikke den som var. 

Det forslag jeg skisserte er ikke to, men et forslag. 

Først hva mannen burde si til sin nåværende, så hva han bør si til sin forhenværende.

God ærlig kommunikasjon til begge to. Det er ikke noe sinnsvakt med det, er det vel? 

Om han derimot ønsker at eksen skal beholde sitt navn, fordi om hans nåværende synest det er ubehagelig. Da må han være klar og tydelig på det, og gjerne forklare hvorfor. Slik at HI vet hvor hun står, med sin mann. 

Kan ikke ha slikt tull.

Anonymkode: 1bdc5...adc

Tusen takk for et godt og reflektert svar. 

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Finders keepers 😀 Ho fant han først...

Mye styr å skifte etternavn, noe hun allerede har erfart. Men skal du gå den samme gammeldagse veien? 

Anonymkode: 39d01...88f

Den gamledagse veien? I forhold til ekteskap tenkte du på? 

TS

Skrevet

Det er du som hadde en tråd her nylig om samme ekskone, er det ikke, Hi?

Anonymkode: 1b3c3...fe3

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jo, han kan faktisk bestemme om hun skal beholde navnet eller ikke. Andre regler i andre land, kjære deg. papirer om navnet skal behold må signeres så vidt jeg har forstått. 

Hehe, og NÅ kommer du med "andre land", ja. Det er jo knekkende likegyldig hva en annen bananrepublikk driver med helt til nå - eller?

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er du som hadde en tråd her nylig om samme ekskone, er det ikke, Hi?

Anonymkode: 1b3c3...fe3

Nei, det er nok ikke det. Er vel flere som har problemer med ekskona til mannen tenker jeg. Virker dessverre som en vanlig problemstilling. Og jeg misunder de som har et godt forhold til hverandre. 

Skrevet
2 minutter siden, sug lut skrev:

Hehe, og NÅ kommer du med "andre land", ja. Det er jo knekkende likegyldig hva en annen bananrepublikk driver med helt til nå - eller?

Nå forstår jeg ikke helt hva du vil fram til? Jeg har vært åpen om at vi ikke er bosatt i Norge tidligere, så dette burde ikke være nytt. Syns du er konstant negativ og angripende, må være fryktelig slitsom i lengden. 

TS

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå forstår jeg ikke helt hva du vil fram til? Jeg har vært åpen om at vi ikke er bosatt i Norge tidligere, så dette burde ikke være nytt. Syns du er konstant negativ og angripende, må være fryktelig slitsom i lengden. 

TS

I går opplyste du om at dere bor i et annet land så vidt jeg kan se, i hvert fall i denne tråden. Mulig noen som kobler bedre har kjent deg igjen fra andre tråder. Uansett var denne tråden vel fire sider lang før informasjon om et annet land kom frem? 

Skrevet
42 minutter siden, Iiiiik skrev:

I går opplyste du om at dere bor i et annet land så vidt jeg kan se, i hvert fall i denne tråden. Mulig noen som kobler bedre har kjent deg igjen fra andre tråder. Uansett var denne tråden vel fire sider lang før informasjon om et annet land kom frem? 

Og så? 

Anonymkode: 4556e...e76

Skrevet
På 13. oktober 2017 den 22.29, Anonym bruker skrev:

Hvorfor i alle dager skulle ikke det vært mulig? Som i "ikke lov" mener du? 

Det er åpenbart litt vanskelig for enkelte å forstå at når man bytter til ektefellens etternavn, så EIER man det navnet. Det er det man heter. Jeg byttet navn til det samme som mannen, og det er MITT navn like mye som det er hans. Om vi blir skilt så kommer jeg fremdeles til å ha MITT etternavn, og det er like naturlig at en potensiell ny ektemann tar MITT etternavn som at jeg tar hans. Barna mine bærer samme etternavn som meg, og min eventuelle eksmann, noe som er helt naturlig.

Anonymkode: b9195...df4

Dersom man gifter seg på ny, har man ikke lengre rett til å hete det man giftet seg til ved forrige ekteskap. Lovens navn. 

Skrevet
2 timer siden, koro51 skrev:

Dersom man gifter seg på ny, har man ikke lengre rett til å hete det man giftet seg til ved forrige ekteskap. Lovens navn. 

Vær så snill å legg inn den juridiske linken til "Lovens navn"! Jeg vil nemlig vite hvilke lov jeg brøt når jeg giftet meg andre gangen (nåværende ektemann) og beholdt etternavnet jeg tok når jeg giftet meg første gangen (eksmann) 🙈😁

Anonymkode: 4ab8d...90e

Skrevet
2 timer siden, koro51 skrev:

Kan du hoste opp den loven?

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og så? 

Ikke annet "og så" enn kommentar til svaret over "jeg har vært åpen om at vi ikke er bosatt i Norge, så dette er ikke noe nytt". 

Skrevet

Hva slags kvinnefiendtlig molboland er det snakk om egentlig, hvor en mann kan tvinge en eks til å bytte etternavn som hun deler med barna sine?

Enda godt du ikke tvang henne til å bytte. Hadde du gjort det så hadde du utvilsomt hvert de største usmakelige megga av dere to, nesten uavhengig av hva hun har gjort og gjør i framtida.

Om ikke annet hi, så håper jeg denne saken har overbevist deg om at du og potensielle barn tar ditt navn ved et giftermål? Du vil vel ikke risikere å måtte hete noe annet enn barna dine ved en skilsmisse, noe som åpenbart er risikoen i denne babanrepublikken dere er folkeregistrert i?

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hva slags kvinnefiendtlig molboland er det snakk om egentlig, hvor en mann kan tvinge en eks til å bytte etternavn som hun deler med barna sine?

Enda godt du ikke tvang henne til å bytte. Hadde du gjort det så hadde du utvilsomt hvert de største usmakelige megga av dere to, nesten uavhengig av hva hun har gjort og gjør i framtida.

Om ikke annet hi, så håper jeg denne saken har overbevist deg om at du og potensielle barn tar ditt navn ved et giftermål? Du vil vel ikke risikere å måtte hete noe annet enn barna dine ved en skilsmisse, noe som åpenbart er risikoen i denne babanrepublikken dere er folkeregistrert i?

Jeg er overhode ikke bosatt i noen bananrepublikk, men et godt anerkjent europeisk land. Og ikke så veldig interessert i å diskutere hvor smålig eller meggete jeg er. Flere av dere er jammen meg fine, sitter over nett og trøkker ut det ene og det andre. 

Jeg syns det var leit å ikke bli inkludert i en avgjørelse som til syvende og siste har en påvirkning på min fremtid med denne mannen, men neida, gud så dum jeg er som tror jeg kan si noe om hva hu skal hete til etternavn. Nå har jeg sagt flere ganger at jeg ikke er interessert i dette, og selv fra tilbud fra mannen har sagt nei. men dere gir dere ikke. Så kan man jo lure på hvorfor flere av dere er så bestemt på å gjøre meg til den store stygge ulven. litt kjedelig hverdag kanskje? 

TS

Skrevet
2 timer siden, Iiiiik skrev:

Ikke annet "og så" enn kommentar til svaret over "jeg har vært åpen om at vi ikke er bosatt i Norge, så dette er ikke noe nytt". 

Det var ikke jeg som skrev "og så", men jeg forstår faktisk ikke helt hvorfor dette opprinnelig skulle hva noe med saken å gjøre? Jeg snakket om mine følelser rundt dette, og ikke hva slags rettigheter eller lover som finnes. Når det imidlertid ble sagt at etternavn ikke var så farlig og at vi/jeg ikke kan bestemme noen ting, informerte jeg om at jo det kan vi faktisk. Men bortsett ifra det, har landet jeg er bosatt i veldig lite å gjøre med mine følelser i saken. 

TS

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var ikke jeg som skrev "og så", men jeg forstår faktisk ikke helt hvorfor dette opprinnelig skulle hva noe med saken å gjøre? Jeg snakket om mine følelser rundt dette, og ikke hva slags rettigheter eller lover som finnes. Når det imidlertid ble sagt at etternavn ikke var så farlig og at vi/jeg ikke kan bestemme noen ting, informerte jeg om at jo det kan vi faktisk. Men bortsett ifra det, har landet jeg er bosatt i veldig lite å gjøre med mine følelser i saken. 

TS

👍

Mange på dette forumet som diskuterer seg så langt ut på viddene at de glemmer hva tråden egentlig handler om/hva HI ønsket feedback på.

Hilsen "og så"-damen

Skrevet
8 timer siden, koro51 skrev:

For da kommer lovens lange arm og tar deg i toern? Eller hva? "Lovens navn"??

Skrevet
8 timer siden, koro51 skrev:

Sludder og pølsevev, på godt norsk. Lovens navn? Hva er det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...