Gå til innhold

ekskona hans vil beholde navnet hans


Anbefalte innlegg

Skrevet

Neste uke går altså skilsmissen mellom min kjære og hans eks endelig gjennom. Ingen kommentarer på at jeg er sammen med en "gift" man, dette har jeg hørt før, og han var separert når vi ble sammen.

 
I går kom han hjem fra jobb, og viser meg meldinger mellom han og eksen. Hun ber da om å beholde hans etternavn og han sier at det er greit. Jeg derimot ble egentlig veldig såret over denne beslutningen. De var ikke gift særlig lenge, hun har ny kjæreste og jeg forstår bare ikke hvorfor hun vil beholde det, eller hvorfor han syns det er greit. 
 
Hvis vi skal gifte oss, skal vi alle hete det samme da? hva med barn? skal mine barn ha samme etternavn som henne? Ja, det er bare et navn og jeg overreagerer sikkert. Men dette kvinnemenneske er noen jeg overhode ikke vil bli assosiert med. 
 
De har et barn sammen, og det er nok derfor hun vil beholde det. noe jeg selvfølgelig forstår. Men hun sier også at dersom hun og hennes nåværende kjæreste skulle gifte seg i fremtiden ville hun byttet til hans. Da kan ikke det å ha samme etternavn som barnet være så viktig alikevel mener jeg. 
 
Tror det som er sårt for meg er å
havne sist. det var greit for han, og det var greit for henne. og dermed betyr ikke mine følelser noe. selvfølgelig har jeg ikke noe jeg skulle ha sagt, men det hadde jo
vært hyggelig om han inkluderte meg alikevel. 
 
Spørsmålet er, overreager jeg? Hvordan ville du reagert? 

Anonymkode: 922df...305

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For det første: Da hun giftet seg og byttet navn, så ble det hennes navn. Hun ønsker nå å beholde sitt eget navn, og det er jo ikke så rart at man vil, spør du meg.

For det andre: Overreagerer du: Ja.

Skrevet

Her hadde ekskona samme etternavn som samboeren min i mange år etter de ble skilt. Brydde meg ikke. 

Anonymkode: 2fe3d...c19

Skrevet

Siden hun byttet navn når de gifta seg kan det hende hun ikke har noe godt forhold til sitt pikenavn. 

Greit at hun vil hete det samme som sine/sitt barn. 

Ikke lag problem ut av noe som ikke er problem.

 

Anonymkode: e5053...3a0

Skrevet

Jeg hadde faktisk ikke likt det, selv om det bare er et navn. Det blir en prinsippsak.

Anonymkode: 726c9...6e9

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde faktisk ikke likt det, selv om det bare er et navn. Det blir en prinsippsak.

Anonymkode: 726c9...6e9

Hva slags prinsipp?

Skrevet

Jeg skjønner deg HI, hadde ikke likt det jeg heller.

Når det er sagt er det lite du får gjort med det, og dette er nok bare en avdeling mindre frustrasjonene du vil komme til å kjenne på i en dine-mine-våre familie. Kanskje gå noen runder og tenke etter om du er klar for det?

Anonymkode: 4556e...e76

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde faktisk ikke likt det, selv om det bare er et navn. Det blir en prinsippsak.

Anonymkode: 726c9...6e9

Prinsipp? Her lager man jo problemer av ingentig!

Anonymkode: 2fe3d...c19

Skrevet

Jeg ler godt av deg nå og håper hun holder på navnet sitt (!) i all framtid.

Skrevet

Hun har brukt det navnet, slik at nå er det hennes navn også. Jeg skjønner godt at hun ikke vil skifte med mindre hun har en grunn hun synes er god nok. Det er mye jobb å skifte navn - ikke det å fylle ut papirene - men bytte alt av navn på ID, førerkort, pass, epostadresse på jobb, evt visittkort, navneskilt osv osv. Når barnet hennes i tillegg har navnet, så skjønner jeg det godt. 

Har du lov til å føle deg såret? Selvfølgelig, føl hva du vil. Men det hadde vært veldig rart om du skulle få ha noe å si i saken. Det er ikke ditt navn. 

Anonymkode: 44294...466

Skrevet

Snakk om storm i vannglass. Ikke glem at de har barn sammen, altså et menneske du må forholde deg til. Skjønner veldig godt at hun vil ha samme navn som sine barn. Du høres helt ærlig ut som en furten småunge.

get over IT!!!!!

Anonymkode: 1cd33...944

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Neste uke går altså skilsmissen mellom min kjære og hans eks endelig gjennom. Ingen kommentarer på at jeg er sammen med en "gift" man, dette har jeg hørt før, og han var separert når vi ble sammen.

 
I går kom han hjem fra jobb, og viser meg meldinger mellom han og eksen. Hun ber da om å beholde hans etternavn og han sier at det er greit. Jeg derimot ble egentlig veldig såret over denne beslutningen. De var ikke gift særlig lenge, hun har ny kjæreste og jeg forstår bare ikke hvorfor hun vil beholde det, eller hvorfor han syns det er greit. 
 
Hvis vi skal gifte oss, skal vi alle hete det samme da? hva med barn? skal mine barn ha samme etternavn som henne? Ja, det er bare et navn og jeg overreagerer sikkert. Men dette kvinnemenneske er noen jeg overhode ikke vil bli assosiert med. 
 
De har et barn sammen, og det er nok derfor hun vil beholde det. noe jeg selvfølgelig forstår. Men hun sier også at dersom hun og hennes nåværende kjæreste skulle gifte seg i fremtiden ville hun byttet til hans. Da kan ikke det å ha samme etternavn som barnet være så viktig alikevel mener jeg. 
 
Tror det som er sårt for meg er å
havne sist. det var greit for han, og det var greit for henne. og dermed betyr ikke mine følelser noe. selvfølgelig har jeg ikke noe jeg skulle ha sagt, men det hadde jo
vært hyggelig om han inkluderte meg alikevel. 
 
Spørsmålet er, overreager jeg? Hvordan ville du reagert? 

Anonymkode: 922df...305

Hvorfor i alle dager spør ekskona om å beholde sitt eget navn? Det er like mye hennes navn som din samboer sitt navn, og hverken du eller samboer har noe dere kan si rundt dette temaet.

Anonymkode: 4ab8d...90e

Skrevet

Som flere sier - da hun giftet seg ble det hennes navn, så hun har all rett til å beholde sitt eget navn (ikke hans navn, som du skriver). Jeg kan forstå at du ikke syns det er optimalt at du, mannen din og ekskona hans har samme etternavn men det er fint lite du kan eller bør gjøre med det. 

Og er det virkelig så grusomt ille om dine barn har samme etternavn som henne? Det har da virkelig ingenting å si uansett. 

Anonymkode: 93a2d...d31

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde faktisk ikke likt det, selv om det bare er et navn. Det blir en prinsippsak.

Anonymkode: 726c9...6e9

Uansett. Dine prinsipper har ingenting å si når det ikke gjelder ditt etternavn. 

HI, dette er storm i et vannglass. 

Her tenker jeg du heller bør reflektere over din egen usikkerhet. For det bunner i at du føler deg truet og utrygg. 

Hun har en historie med din kjæreste, de har et barn. Å endre etternavnet hennes vil likevel ikke endre på denne følelsen hos deg. Synes du skal jobbe med dette jeg. 

Jeg er i samme situasjon som deg, og jeg synes det er helt OK at hun vil ha samme etternavn som barnet sitt. 

Det handler om barnet, ikke min mann. Og ihvertfall ikke om meg. 

Anonymkode: ac430...929

Skrevet
10 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Hva slags prinsipp?

Om at man ikke skal dele navn med en ekskone. Men samtidig så er man jo gift for alltid selv om "staten skiller deg" ;) Så det blir jo rett å ha hans navn.. 

 

Anonymkode: 726c9...6e9

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Uansett. Dine prinsipper har ingenting å si når det ikke gjelder ditt etternavn. 

HI, dette er storm i et vannglass. 

Her tenker jeg du heller bør reflektere over din egen usikkerhet. For det bunner i at du føler deg truet og utrygg. 

Hun har en historie med din kjæreste, de har et barn. Å endre etternavnet hennes vil likevel ikke endre på denne følelsen hos deg. Synes du skal jobbe med dette jeg. 

Jeg er i samme situasjon som deg, og jeg synes det er helt OK at hun vil ha samme etternavn som barnet sitt. 

Det handler om barnet, ikke min mann. Og ihvertfall ikke om meg. 

Anonymkode: ac430...929

Jo. 

Anonymkode: 726c9...6e9

Skrevet

Min mamma har samme etternavn som min pappa. Foreldrene mine skilte seg for 30år siden. Mamma heter det samme som meg og min bror. Skilsmissen var bitter men mamma beholdt sitt etternavn etter pappa pga oss.

Anonymkode: 772f4...194

Skrevet

Jeg kommer også til å beholde etternavnet mitt om jeg og mannen går fra hverandre. Og jeg kommer ikke til å spørre hverken han eller hans nye dame om lov.

Anonymkode: fc431...41b

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om at man ikke skal dele navn med en ekskone. Men samtidig så er man jo gift for alltid selv om "staten skiller deg" ;) Så det blir jo rett å ha hans navn.. 

 

Anonymkode: 726c9...6e9

Skjønner jeg deg rett, så mener du at man aldri tar/ får ektefellens navn, man bare låner det? Spesielt. Tror ikke folkeregisteret ser det sånn.

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om at man ikke skal dele navn med en ekskone. Men samtidig så er man jo gift for alltid selv om "staten skiller deg" ;) Så det blir jo rett å ha hans navn.. 

 

Anonymkode: 726c9...6e9

Men da kan jo mannen din skifte navn, eller er det ikke så farlig for ham? Hun har full rett på navnet.

Skrevet
1 minutt siden, Himmel og hav skrev:

Skjønner jeg deg rett, så mener du at man aldri tar/ får ektefellens navn, man bare låner det? Spesielt. Tror ikke folkeregisteret ser det sånn.

Nei, du skjønner meg ikke rett. 

Anonymkode: 726c9...6e9

Skrevet
Akkurat nå, sug lut skrev:

Men da kan jo mannen din skifte navn, eller er det ikke så farlig for ham? Hun har full rett på navnet.

Hvorfor skal han skifte navn? Vi er gift og har hvert vårt navn fordi jeg ikke liker hans navn. 

Anonymkode: 726c9...6e9

Skrevet

Storm i vannglass. Dersom dere gifter dere og får barn så vil dette være en liten kamel å svelge i forhold til de mange store kamelene du må svelge unna i årene som kommer. Dessuten er det vel fint at alle barna hans får det samme etternavnet. De blir jo søsken og et felles etternavn kan bidra til felles samhørighet og familiefølelse mellom dem.

Anonymkode: cd223...07a

Skrevet

Veldig vanlig når man har felles barn. Sånn er det når man velger en mann som har vært gift før.

Anonymkode: d57b6...3ca

Skrevet

Er det rart det blir krig i verden. Regner med at dette etternavnet ikke er så sjeldent, at det bare er din kjæreste, hans ex kone og deres barn som har det. Mest sannsynlig er det mange som har det, og da vil det være både idioter og fantastiske mennesker som har det etternavnet.

Jeg står fritt til å bytte etternavn, så lenge det ikke er ett beskyttet etternavn.

Anonymkode: bf913...174

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...