Gå til innhold

ekskona hans vil beholde navnet hans

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jøss.

Du har absolutt ingenting med hva hans eks heter. At du i det hele tatt mener noe om hennes navn er bare rart.

Min mann sin eks beholdt hans etternavn for å hete det samme som barnet deres. Det skjønner jeg godt at hun valgte. Det påvirker ikke mitt liv det aller ringeste.

Anonymkode: 1bbfd...cf9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva vil du at kjæresten din skal gjøre, HI? Tvinge henne til å skifte navn? Hvordan tror du det vil påvirke forholdet mellom dem? Et forhold han er og bør være helt avhengig av å få til å fungere, ettersom de har barn sammen?

Skrevet
12 minutter siden, ostepop123 skrev:

Hva vil du at kjæresten din skal gjøre, HI? Tvinge henne til å skifte navn? Hvordan tror du det vil påvirke forholdet mellom dem? Et forhold han er og bør være helt avhengig av å få til å fungere, ettersom de har barn sammen?

Hun ville at denne mannen skulle høre med henne først, i tilfelle de gifter seg og får barn, slik at hun følte at hun var med på å bestemme dette. Som om hun hadde hatt noe å si. Som om han egentlig hadde hatt noe å si.

Anonymkode: e5053...3a0

Skrevet

Jeg tok min manns etternavn da vi giftet oss, så nå er det mitt navn - ikke hans. Kan ikke huske at vi inngikk noen leieavtale. Om vi skulle komme til å bli skilt, så tviler jeg på at jeg gidder å skifte navn, og det kunne heller ikke fall meg inn å spørre ham om jeg fikk lov til å beholde navnet. Det bestemmer jeg faktisk selv. Har man delt noe med andre, så har man delt noe, man kan ikke plutselig komme å kreve det tilbake.

Skrevet

Jeg synes det er rart å ønske å beholde navnet. Ville ikke gjort det selv. Greit at barna har farens etternavn og at de selvsagt beholder det. Men jeg hadde jo ikke vært kona hans lengre, og heller ikke hadde vi vært en samlet familie. Da ville jeg syns det var feil å ha samme etternavn. Jeg hadde byttet til mitt "gamle" :-)

Enig med HI her.

Skrevet

Det er bare et navn. Ikke noe å være såra og vonbroten over, altså.

Anonymkode: a6d66...91a

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde faktisk ikke likt det, selv om det bare er et navn. Det blir en prinsippsak.

Anonymkode: 726c9...6e9

Vel... Et teit prinsipp. Og skal vi være pirkete på det så ble det navnet hennes først da hun valgte å ta hans navn den gangen. 

Skulle jeg skille meg så beholder jeg navnet jeg har nå. Ikke faen om jeg tar tilbake mitt forrige navn - det tilhører en mann som har drevet psykisk terror mot meg helt til jeg ble godt voksen.

Anonymkode: 44fa1...5d9

Skrevet

Jeg irriterte meg over det før, men etter alle de andre konfliktene det har vært i en dine/våre situasjon og hvor mye dritt man må tåle, er det bare en dråpe i havet og det irriterer meg nesten litt at jeg i det hele tatt irriterte meg over den lille bagatellen. (hun har forresten nå byttet tilbake til sitt gamle navn, av egen vilje, ingen av oss sa noe til henne ang navnet, det var ikke vår sak uansett hvor mye det irriterte da). 

Anonymkode: 1b375...25e

Skrevet

Her ønsker samboer VELDIG at barnet skal ha hans etternavn, og at vi alle skal ha samme etternavn når vi gifter oss. Jeg har sagt klart og tydelig at dersom det blir skillsmisse kommer jeg ikke til å bytte etternavn. Jeg vil ha samme etternavn som barna mine, han har ingenting han skulle sagt. Dersom jeg giftet meg og får barn med en ny mann så vil jeg se an hva som skjer, men en eller navntilknytning til mitt eget barn er det ingen ny dame i barnefarens liv som skal få bestemme eller ytre noen mening om.

Dessuten er det så mye styr med navnebytte at det vil jeg helst ikke gjøre mer enn en gang i livet. 

Ta deg i sammen og se det store bildet der du er totalt ubetydelig i hennes liv, men BARNET hennes er ca hele verden for henne.

Anonymkode: e9c28...b53

Skrevet

"Jeg vil overhodet ikke bli assosiert med dette kvinnemenneske"

Her ligger hele sannheten bak problemet ditt:

1) Du har en fiendtlig innstilling til hans ekskone. Det er det ikke mye tvil om. Og av respekt til deres felles barn, skal du legge vekk denne fiendtligheten, og ta deg sammen.

2) Hvis du ikke vil ha henne som en del av ditt liv, så har du valgt feil mann. Hun er der for alltid. Og det er barnet også. Her skal du tilpasse deg og være langt mer respektfullt enn du er nå.

Anonymkode: 77c6f...0e6

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

"Jeg vil overhodet ikke bli assosiert med dette kvinnemenneske"

Her ligger hele sannheten bak problemet ditt:

1) Du har en fiendtlig innstilling til hans ekskone. Det er det ikke mye tvil om. Og av respekt til deres felles barn, skal du legge vekk denne fiendtligheten, og ta deg sammen.

2) Hvis du ikke vil ha henne som en del av ditt liv, så har du valgt feil mann. Hun er der for alltid. Og det er barnet også. Her skal du tilpasse deg og være langt mer respektfullt enn du er nå.

Anonymkode: 77c6f...0e6

Så enig, bra svart!

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, du skjønner meg ikke rett. 

Anonymkode: 726c9...6e9

Hva mener du da? Hvis det skal være et prinsipp å bytte navn ved samlivsbrudd, og at det ikke skal være noe man velger, så har man jo ikke fått navnet, for da er det jo ditt, ikke tatt det, for da er det jo også ditt...har man leasa? Tidsbegrenset leie?

Skrevet

Det er like mye hennes navn som hans navn. Du har ingenting med dette å gjøre. Du må gjerne føle i vei,men det trenger ikke eksen hans å bry seg om (ikke hadde hun trengt å be om å beholde navnet heller).

Anonymkode: aaee8...905

Skrevet

Om mannen min og jeg blir skilt nå, hadde jeg ikke engang gidda spurt han om å få lov til å beholde navnet mitt for å si det sånn. Så for meg fremstår hun som en sympatisk dame. 

Og du fremstår som barnslig og lite empatisk. stakkars stebarnet ditt. om dere får barn blir dette faktisk søsken.... 

Anonymkode: 459be...db2

Skrevet
3 timer siden, sug lut skrev:

Jeg ler godt av deg nå og håper hun holder på navnet sitt (!) i all framtid.

For en ondskapsfull måte å svare på, spør du meg. Bare å le, viser til lite empatiske evner spør du meg. 

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Uansett. Dine prinsipper har ingenting å si når det ikke gjelder ditt etternavn. 

HI, dette er storm i et vannglass. 

Her tenker jeg du heller bør reflektere over din egen usikkerhet. For det bunner i at du føler deg truet og utrygg. 

Hun har en historie med din kjæreste, de har et barn. Å endre etternavnet hennes vil likevel ikke endre på denne følelsen hos deg. Synes du skal jobbe med dette jeg. 

Jeg er i samme situasjon som deg, og jeg synes det er helt OK at hun vil ha samme etternavn som barnet sitt. 

Det handler om barnet, ikke min mann. Og ihvertfall ikke om meg. 

Anonymkode: ac430...929

Tusen takk for et konstruktiv svar. Du har nok rett, det er nok ikke så mye navnet det går på, men andre ting. Syns ikke det er enkel situasjon å komme oppi. 

TS

Anonymkode: 922df...305

Skrevet

Du oppfører deg som en dramaqueen, Hi. Dette er et ikke-problem, det er et problem du konstruerer selv.

Du aksepterer ikke din kjærest sin fortid. Du "vil ikke assosieres med det kvinnemennesket". Dette "kvinnemennesket" er mor til din kjærests barn. Hun kan godt være et hespetre (men husk at du kun har ene siden av historien!), likevel er hun en STOR del av din kjærest sin fortid. Hun er mor til hans barn. Og hun vil FORBLI en viktig del av livet hans til barnet blir voksent. Og når barnet er voksent, da vil hun fortsatt være en del av hans liv ved at de har noe felles når barnet selv venter barn, når det avslutter utdanning, når det gifter seg osv. Denne personen vil FORBLI i livet ditt også om du velger denne mannen. Hvis du ikke takler det bør du gå fra mannen her og nå før barnet hans blir mer involvert med deg!

En liten avsporing - jeg kan ikke annet enn å le hvis kjæresten din heter Hansen, Jensen, Olsen eller lignende :D Om andre oppfører seg dårlig sier ikke det noe om deg selv om dere deler etternavn - og det sier i hvert fall ikke noe når det er et navn du selv IKKE har :D

Om hun hadde byttet navn ville hun blitt akkurat like mye og lite assosiert med deg fordi du - om du fortsetter å være en del av mannens liv - vil være stemor til HENNES barn. Du slipper aldri unna dette "kvinnemennesket", hun blir en del av fremtiden din om du fortsetter med denne mannen.

Problemet her ligger kun i deg selv og din egen utrygghet. Er du ung og kanskje en del yngre enn mannen?

I tillegg har du helt urimelige forventninger til både mannen og hans eks. DU har da virkelig INGENTING med hva en tredje person heter. Mener du oppriktig at du skulle ha noe å si om hvilket navn HUN har??? Sånn dønn seriøst? Hun har en lengre fortid med ham, hun har vært gift med ham, hun tok hans navn da de giftet seg. Du har vært sammen med ham i under et år og mener allerede at du bør bestemme over henne, eller at du skal ha uttalelsesrett mtp. hva mannen sier til henne - når det faktisk ikke en gang er noe han kan ha noe å si på. Det at hun "spurte" han om å beholde hans navn er jo bare en høflig ting å gjøre, men helt unødvendig, noe din kjærest også garantert vet. Han er tydeligvis også fornuftig nok til å se dette og ikke lage en konflikt av noe som er et ikke-problem.

Helt ærlig - dette forholdet har jeg ingen tro på. Når du blir så satt ut av et ikke-problem, da har tror jeg ikke dere (du) vil takle virkelige problemer i forholdet og når andre ting skjer. Finn ut hva det er i deg selv som gjør at du er så usikker på deg selv og finn deg heller en mann som ikke har vært gift/samboer og ikke har barn fra før - da slipper du å forholde deg til hans barn og ekser.

Anonymkode: 1b3c3...fe3

Skrevet

Lurer på hvorfor de snakker om dette i det hele tatt, det er jo ingenting han kan gjøre nå iom det er blitt hennes navn.

Jeg kunne skjønt irritasjon hvis hun gifter seg på nytt og ikke bare beholder sitt (nye) navn men også hennes nye ektefeller tar det. Er ikke 100% sikker at det er mulig da.

Tenk litt på Angela Merkel, en av verdens mektigste kvinner. Hun tok mannens etternavn, så ble de skilt og hun beholdt navnet. De hadde ingen barn. Da hun giftet seg for andre gang beholdt hun eksens etternavn. Man kan lure på om hr. Merkel faktisk er stolt over det, pikenavnet hennes og nr 2 sitt navn er ikke så forferdelige.

Anonymkode: 95780...3a5

Skrevet

Det er da vitterlig hennes navn nå! 

Ekskona til mannen min har beholdt navnet hun tok da de giftet seg så hun heter det samme som han/oss. Mitt valg å velge hans navn da vi giftet oss men jeg har også beholdt mitt eget. Du overreagerer! 

Skrevet

Min manns ekskone har «hans» navn. Min mann har «mitt» navn.

Anonymkode: 1bdc5...adc

Skrevet

Du kan jo spørre om ikke barnet også kan bytte etternavn, at det er greit for far altså. Mulig mor vil bytte da så lenge hun og barnet har samme etternavn. Ellers så kan jo han ta ditt etternavn om dere skulle gifte dere så er problemet løst. 

Anonymkode: 61525...6c2

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan jo spørre om ikke barnet også kan bytte etternavn, at det er greit for far altså. Mulig mor vil bytte da så lenge hun og barnet har samme etternavn. Ellers så kan jo han ta ditt etternavn om dere skulle gifte dere så er problemet løst. 

Skal barnet måtte bytte etternavn fordi at stemor ikke liker at moren har samme etternavn som henne? Det får da være måte på til egoisme

Anonymkode: 8243b...fb8

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skal barnet måtte bytte etternavn fordi at stemor ikke liker at moren har samme etternavn som henne? Det får da være måte på til egoisme

Men regner med at en av grunnene til at hans eks ønsker å beholde navnet er for at det er det samme som barnet. Er barnet i barnehage alder skulle det jo ikke vært noe problem. Dessuten så spørs det om han synes det er greit og da er jo diskusjonen over. 

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men regner med at en av grunnene til at hans eks ønsker å beholde navnet er for at det er det samme som barnet. Er barnet i barnehage alder skulle det jo ikke vært noe problem. Dessuten så spørs det om han synes det er greit og da er jo diskusjonen over. 

Det må være det dummeste forslaget jeg har hørt

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var en enkel løsning, tommel opp til deg. 

Skrevet

Hi, tenk den dagen du blir gravid og din kjære viser bare sånn halvveis interesse for graviditeten, du vet, han har jo tross alt kjent spark og vært gjennom alt det der før. Så blir barnet født, det har han jo allerede opplevd, det største mirakelet i livet, å få sitt første barn. Så skal det taes bilde til avisen, jaggu skal barnet til det kvinnemennesket bli med på bildet også.. Og så er det julegaver, faen, din kjære bruker jo mer penger på barnet til det kvinnemennesket enn til ditt barn.. Og attpåtil så har det kvinnemennesket bestemt seg for å beholde din kjære sitt etternavn, mulig hun endrer det etterhvert.. Da kan det ikke bety så himla mye for henne, men likevel vil hun ha hans navn nå. Mens du har et helt annet navn. De er på en måte fortsatt en familie på 3. Så trist og ensom du må føle deg 😢

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...