Gå til innhold

historie om sivilasjon, hellas og romeriket


Anbefalte innlegg

Skrevet

·        Vite hva en sivilisasjon er, og grunnlaget for at sivilisasjoner kom til.

·        Antikken: Hva som kjennetegnet periode/hvilken periode/hvor?

·        Antikken i Hellas:

o   Bystat

o   Hva som kjennetegnet bystatene Sparta og Athen – sammenligne

o   Demokratiet i Athen – hva kjennetegnet denne styreformen? Hvordan fungerte det?

o   Hva den greske antikken har betydd for ettertiden (filosofi, vitenskap, kunst, arkitektur, språk…)

o   Hva som skjedde med den greske sivilisasjon.

·        Antikken i Romerriket:

o   Grunnleggelsen av Roma

o   Ekspansjonen av Romerriket     

§  Utbredelse

§  Hvordan klarte de det?

o   Styreform i Romerriket: Republikken og keiserdømmet

o   Det romerske samfunnet – patrisiere og plebeiere

o   Ingeniørkunst og teknologi i Romerriket

o   Kristendommen

o   Hvordan og hvorfor Romerriket gikk i oppløsning

o   Hva den romerske antikken har betydd for ettertiden (språk, teknologi, vitenskap, politikk, ingeniørkunst, religion…)

har prøve snart og vet faktis lite hvis noen kan hjelpe takk plz

Anonymkode: 6fa09...f46

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det første som slår meg er at hvis du leser boka, så finner du svaret. 

Det er jo veldig konkrete og " enkle" spørsmål. Hadde vært verre med grei ut, diskutér. 

Anonymkode: bd01d...c09

Skrevet

Hva med å faktisk gjøre leksene dine, og dermed lære det, selv? 

Anonymkode: c9f28...6fa

Skrevet

Det beste rådet du kan få er å logge av nettet og alle sosiale medier og faktisk LESE! Dropp alle andre planer utenom skolen frem til prøven og LES!

Den listen din gjør at det er mye enklere å lese målrettet. Les, mens du leser noterer du ned svar til de spørsmålene.

Du ønsker en enkel løsning, men dette er bare noe du må gjøre selv. Bare du kan tilegne deg denne kunnskapen, du har allerede hjelpemidlene (lærebøker og gode spørsmål). Bestem deg for at NÅ skal du gjøre en innsats. Om du har så kort tid at du ikke rekker å lese alt, gjør en veldig god innsats med det du rekker å lese og de svarene du kan svare på. Da får du tilbakemelding på det.

Eneste måten å komme deg videre er å gjøre en innsats for det - og det greier du om du vil :)

Så logg av, legg bort mobilen og ikke sjekk den før du legger deg i kveld. Du får lest og lært masse de neste 6-7-8 timene! :)

Anonymkode: 1e4cb...789

Skrevet

Hvilken bok er dette? Høres spennende ut 😊Vil du ikke lære deg om denne tiden? Det var jo en spennende epoke😊

Anonymkode: bd01d...c09

Skrevet

Javel. Hva skal vi med overskriftene dine, mener du? Sett i gang og jobb, du, om du har tenkt å bli brukelig til noe her i verden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...