Gå til innhold

Femåring som aldri har overnattet borte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår femåring har aldri overnattet borte uten en av oss foreldre med. 

Er dette helt unormalt eller vanlig i den alderen? 

Anonymkode: 5cba5...b6c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine hadde bare overnattet hos mormor et par ganger da de var på samme alder. Vi har ikke besteforeldre som gjerne vil være barnevakt, og mine søsken bor på helt andre kanter av landet så det har ikke vært mange steder de kan overnatte. Mamma har motvillig tatt dem når det har vært helt nødvendig, men som mange år mellom hver gang.

Men de begynte overnatte med venner i skolealder, og det har aldri vært noe problem. Trygge unger som ikke har problemer med å være borte fra oss. Yngste gikk i 1.klasse da hun ble med bestevenninnen på hytta i tre dager, ikke noe problem.

Anonymkode: a7889...96d

Skrevet

Med unger som jevnlig har overnattet hos familie og venner siden de var 2-3 år, synes jeg dette er litt spesielt.

Anonymkode: 30d7d...be1

Skrevet

Jeg aner ikke hva som er vanlig. Men mine og alle søskenbarna på begge sider har overnattet borte før de var 5 år, flere ganger. Mine har overnattet hos besteforeldre, tanter og onkler og venner av oss.

Skrevet

Vi har ikke noe særlig nettverk så her er det minimalt med overnatting. 

Men jeg tror hun er rimelig trygg og takler det fint. 

De skal ha overnatting i barnehagen før de begynner på skolen. Det gleder hun seg veldig til. 

Hun har vært alene med barnevakt men det har vært hos oss så det er ikke helt det samme. 

Anonymkode: ebdc3...771

Skrevet

Vår femåring ligger hos besteforeldre ofte, men har bare ligget over hos hos venner én gang.

Anonymkode: 6c8c5...93d

Skrevet

Min 4 åring og eldre søsken har sovet hos begge par med besteforeldre mange ganger fra de ikke ble ammet lenger (ca 9-10 mnd). Har kjempe engasjerte besteforeldre som bor i nærheten og det er bare super kos 

Anonymkode: 4a800...d1d

Skrevet

Har og en 5 åring som ikke sovet borte uten foreldre. Vi har ikke hatt behov og hun har ikke ønsket så da skjønner jeg ikke hvorfor vi må pushe. Hun gjør det når hun ønsker. 

Skrevet
Akkurat nå, Lille krøll skrev:

Har og en 5 åring som ikke sovet borte uten foreldre. Vi har ikke hatt behov og hun har ikke ønsket så da skjønner jeg ikke hvorfor vi må pushe. Hun gjør det når hun ønsker. 

Hvis dere har besteforeldre i nærheten som har et godt forhold til barnet synes jeg det er spesielt. Handler om å gi barnet og besteforeldre tid til å kose seg sammen uten foreldre.

har ikke barnet besteforeldre i nærheten eller godt forhold til de skjønner jeg at behovet ikke er der

Skrevet

Her har vi ikke noen som kan passr minstemann. Han er 9 og har bare ligger borte på seminar med korpset og en gang når han gikk i bhg. Har eldre søsken, så de har passet hsn 2 ggr over natta 

Anonymkode: e090b...896

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvis dere har besteforeldre i nærheten som har et godt forhold til barnet synes jeg det er spesielt. Handler om å gi barnet og besteforeldre tid til å kose seg sammen uten foreldre.

har ikke barnet besteforeldre i nærheten eller godt forhold til de skjønner jeg at behovet ikke er der

Og vi har besteforeldre i nærheten som barna har et supert forhold til, men som ikke har mulighet til å ha dem på overnatting 

Man må ikke overnatte for å ha et godt forhold altså. F.eks har svigermor hentet de i barnehagen, tatt de med hjem, laget middag til dem og kost seg med dem også har jeg hentet de ved barne-tv tid 

Siden svigermor sitter i rullestol har hun ikke hatt de noe særlig alene før de er ferdig med bleiene, og hun har ikke hatt de på overnatting før de har vært 7-8 år gamle og klart stellet selv. Det har ikke blitt mange overnattinger, men de har et supert forhold likevel. 

Anonymkode: a7889...96d

Skrevet

Men overnatter de ikke hos barnehagevenner/skolevenner? Her har de gjort det i stort monn siden de var tre.

Skrevet

Mine barn på 7 og 9 har aldri overnattet hos besteforeldrene. Ingen av de vil ha de på overnatting, men de er greie besteforeldre likevel. Den yngste kunne nok fint gjort det, men den eldste vil ikke nå siden hun aldri har gjort det.

Anonymkode: 6fc3b...258

Skrevet
15 timer siden, Lille krøll skrev:

Problemet som kan oppstå, er at det kan bli til at hun ikke ønsker å overnatte noe sted, og det kan bli hemmende for henne. 

Anonymkode: 32538...7ac

Skrevet
18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Med unger som jevnlig har overnattet hos familie og venner siden de var 2-3 år, synes jeg dette er litt spesielt.

Og jeg syns 2- 3 år er lenge å vente 😘

Anonymkode: 3440a...232

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men overnatter de ikke hos barnehagevenner/skolevenner? Her har de gjort det i stort monn siden de var tre.

Det er hvertfall uvanlig. Aldri vært borti 3 åringer som overnatter hos barnehagevenninner etc. Her har det startet fra ca 1-2 klasse

Skrevet
15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Aldri hørt om slik, her begynner de uti barneskolen. Kunne aldri tenkt meg å ha en "ukjent" 3 åring på overnatting, noen bruker kanskje nattbleie eller tisser seg ut, hjemlengsel osv osv. Ser ikke at småbarna skal ha dette behovet heller.

Hi, min 4 åring har sovet hos mine foreldre bare ca 3-4 ganger. Ikke alle har familie som kan/ønsker småbarn på overnatting

Anonymkode: c88e0...c6a

Skrevet

alle barn er ulike, jeg har 3, de 2 elsde som nå er 13 og 15, har ligget hos familie fra de var 2-3mnd og venner senere,mens lillebror på 6 år vil ikke dette, så nei er vel ikke uvanlig

Anonymkode: febd0...2ec

Skrevet

Min 5 åring har aldri sovet borte heller. Bestemor/far bor i samme hus så hun er der ofte men sover hjemme.

Anonymkode: f297c...f01

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...