Gå til innhold

ikke krav på barnebidrag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Står at far ikke har betalingsevne.

Jeg står til 420000 han 390000. Vi har begge barnetrygd for 2 barn. Hvorav nav sier dette blir 3000 på oss hver.

Han har barna 6 dager i mnd. 

Fikk avslag og må betale nav over 1000 kr for at jeg søkte.

Kan dette være riktig?

Anonymkode: 6a1f1...fd8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan være riktig at han ikke har betalingsevne, men da må du søke bidragsforskudd.

Om han har barna bare 6 dager i uken synes jeg du er veldig snill om du lar han få en del av barnetrygden, da er du pr. definisjon enslig mor og skulle hatt all barnetrygden selv (det er bare vanlig å dele barnetrygden om man har barna 50/50). 

Hvor gamle er barna, du er vel under grensen for støtte til barnetilsyn også, så du har krav på støtte til barnehage og sfo regningen fra nav.

Anonymkode: 58147...a7b

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg står til 420000 han 390000. Vi har begge barnetrygd for 2 barn. Hvorav nav sier dette blir 3000 på oss hver.

Kan dette være riktig?

Dette synes jeg hørte høyst merkelig ut. Dere tjener nesten det samme og du har barna mest. Jeg hadde klaget på vedtaket.

Det gebyret til NAV må vi dessverre alle betale...

Anonymkode: c0271...34e

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette synes jeg hørte høyst merkelig ut. Dere tjener nesten det samme og du har barna mest. Jeg hadde klaget på vedtaket.

Det gebyret til NAV må vi dessverre alle betale...

Anonymkode: c0271...34e

Det er en veldig lav inntekt da, og om far har flere barn enn de han har med hi er det ikke sikkert det blir noe særlig bidragsevne igjen når det skal fordeles på mange barn.

Har han ny partner og har fått barn med henne er det de barna han bor med fast som skal forsørges først før han evt blir trukket i bidrag til barn han ikke lenger bor med.

Skrevet

Vi har kun de tre. Jeg fikk mer i barnetrygd før men nav tok tilbake 8000 de mente var for mye.

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kan dette være riktig?

Siden du har hovedomsorgen og han kun 6 netter pr mnd så er det DU som skal ha all barnetrygd! Er kun ved 50/50 det skal deles. 

At han ikke har bidragsevne høres jo riktig ut, dessverre 😣

Anonymkode: 70ae4...087

Skrevet

Hvordan kan man ikke ha betalingsevne når man tjener nesten 400 000?

Anonymkode: fa8dc...bbf

Skrevet

Hvis dere har 3 barn og får ha 3000 i barnebidrag hver for disse er det noe som ikke stemmer.

Har noen av dere andre barn?

Hvor mye samvær har dere på papiret?

Anonymkode: 26e6b...faf

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi har kun de tre. Jeg fikk mer i barnetrygd før men nav tok tilbake 8000 de mente var for mye.

Om dere har tre barn skal dere ha barnetrygd for 4 barn, altså ca 4.000 kr. Det er jo gjerne den som har barna mest som får hele den summen, det er de som har barna 50/50 som deler barnetrygden.

Men får du støtte til barnetilsyn da?

Du må også søke bidragsforskudd.

https://www.nav.no/no/Person/Familie/Barne+og+ektefellebidrag/bidragsforskudd

Du er 100% sikker på at nav har en riktig meklingsattest hvor det står hvor lite barna er hos far?

Skrevet

Ikke støtte til noe. Jeg får 2000 i barnetrygd men nav skrev 3000.

Attesten er også fra tingretten.

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er en veldig lav inntekt da, og om far har flere barn enn de han har med hi er det ikke sikkert det blir noe særlig bidragsevne igjen når det skal fordeles på mange barn.

Har han ny partner og har fått barn med henne er det de barna han bor med fast som skal forsørges først før han evt blir trukket i bidrag til barn han ikke lenger bor med.

Stemmer ikke.  Førsørger først de barna man har og vurdere om man har råd til flere.

De han har minst samvær med skal ha mest penger.

Anonymkode: aab7e...093

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ikke støtte til noe. Jeg får 2000 i barnetrygd men nav skrev 3000.

Attesten er også fra tingretten.

Dette må du selvsagt klare opp i og klage på. Hvordan kan han ikke være bidragsdyktig med den lønnen. Det ville jeg krevd svar på. Og hvor er den siste 1000 kr som nav mener du skal ha blitt av?

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Stemmer ikke.  Førsørger først de barna man har og vurdere om man har råd til flere.

De han har minst samvær med skal ha mest penger.

Selv om du mener det burde være slik er ikke loven slik. Foreldre har plikt til å forsørge alle barna sine, ikke bare de eldste. Hvis de ikke har nok midler skal de først forsørge de barna de bor sammen med. Om det ikke er midler til å forsørge de barna man bor sammen med må man søke om søtte fra nav. Dette er det bare den som bor med barna som kan gjøre. Du får ikke sossiaøstønad for å betale barnebidrag for eksempel.

Anonymkode: 26e6b...faf

Skrevet

Du må klage 

Har du hovedomsorgen for tre barn skal du ha barnetrygd gange fire. Far skal ikke ha barnetrygd når du har barna mest 

Skrevet

Ettetsom begge mottar barnetrygd må enten :

- 2 barn være registrert på hver av foreldrene. Man kan kun få barnetrygd for barn som bor hos seg... Om to barn bor hos far må han først forsørge disse og det kan gjøre at han ikke har bidragsevne til å betale bidrag for de andre barna.. Dermed 0 kr i bidrag..

eller: 

- de har avtale om delt bosted og deler dermed på barnetrygden. Det er kun ved delt bosted man kan dele på barnetrygden for alle barna. Det beregnes da nettobidrag og det er den som tjener mest som skal betale til den som tjener minst..

Anbefaler deg HI å lese vedtaket ditt - der skal det stå begrunnelse og utregning. Ta kontakt med NAV på tlf 5555 3333 tastevalg 3 for å få veiledning om du ikke skjønner grunnlaget for vedtak om både barnetrygd og bidrag... 

Anonymkode: 8dc62...df3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...