Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2017 #1 Skrevet 11. oktober 2017 Synes det er så mange som starter på vgs litt sånn skolelei allerede. Jeg tror at mange kunne hatt godt av et "friår" etter ungdomskolen, hvor de kunne gjøre litt andre ting og ev fikset litt på karakterene for dem som trenger det. I Danmark har de noe som kalles efterskoler, det er en slags folkehøgskoler hvor de bor på skolen i uken og er hjemme i helgene. For dem som ikke er helt klare for hva de skal gjøre, eller kun trenger litt mer tid. ofte er det vekt på idrett, kunstfag eller friluft eller andre av de fagene som ikke er teoretiske. Vi skulle hatt noe slikt her også. Jeg har selv mindre barn, men kjenner mange med tenåringer som sliter med motivasjonen på ungdomskolen, og da blir det gjerne ikke noe bedre på videregående. Og jeg forstår jo at alle ikke bør begynne på studiespes, men samtidig så man de jo gjerne gå på noe som interesserer dem. er jo ikke gitt at en som sliter med motivasjonen nødvendigvis ønsker å bli frisør, eller bilmekaniker.. Anonymkode: d6c6d...d6d
sug lut Skrevet 11. oktober 2017 #2 Skrevet 11. oktober 2017 Det får da være måte på - ikke bare skal de få leke ungdomstid til de er tredve, men de trenger friår før videregående? Da har noen vært grundige i å fortelle dem at verden skylder dem noe og at alt bør tilrettelegges så ingenting er det aller minste ubehagelig. Man får de ungdommene man fortjener.
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2017 #3 Skrevet 11. oktober 2017 Så enkelt er det vel ikke. Det skjer utrolig mye i løpet av et år i den alderen der. Du tror ikke at mange ville vært mye mer bevisste, motiverte og klare for vgs om de fikk litt tid på seg. Noen er jo og født sent på året. har selv et desemberbarn og tror han alltid vil "lide" under å være yngst i klassen. Anonymkode: d6c6d...d6d
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2017 #4 Skrevet 11. oktober 2017 Har jo folkehøyskoler her og Anonymkode: c3fb7...cac
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2017 #5 Skrevet 12. oktober 2017 Hva er galt med de norske følkehøyskolene da? Det er vel riktignok mest folk over 18 som tar et år på folkehøyskole, men det er fullt mulig å ta som 16-åring også er det ikke? Jeg har en 16-åring som ikke var særlig skoleflink på ungdomsskolen, gikk vel ut med 3.8 i snitt og var ikke veldig motivert for skolearbeid. Han startet på Service og Samferdsel på videregående, og elsker det. Kom hjem nå med 5 på matteprøve og 5 på prøve i økonomi og markedsføring. Nå er riktignok ikke matte så vanskelig på yrkesfag, det er mest repetisjon fra ungdomsskolen, men med ny lærer, ny giv og mestringsfølelse går for første gang matte greit. I yrkesfagene føler han han lærer ting han har bruk for, han skjønner hvorfor dette er viktig å lære. Fag som sikkerhet, økomomi osv gir han noe, han lærer om budsjettering osv og digger det. Best av alt er at de har en utplasseringsdag i uken, hver fredag er de ute i bedrift og jobber. Etter to år på skole kan han enten gå ut i læra og ta fagbrev eller ta påbygg. Om han tar fagbrevet kan han gå videre på noen utvalgte linjer på høyskoen uten påbygg, det er noen linjer hvor de da bygger videre på dette med markedsføring, salg osv på høyskolenivå. Så selv om de er lei av matte og tysk på ungdomsskolen kan videregående bli veldig bra altså. Bestekameraten har som mål å bli brannmann, men må jo da fullføre vgs før han kommer inn på brannmannskolen. Han går bygg og anlegg fordi han tenker det er lurt å ha med seg noen "handy" kunnskaper videre i livet selv om brannmann er målet. Han stortrives med de praktiske fagene. De er veldig flinke på ungdomsskolen i dag i forhold til når jeg gikk der med å hjelpe ungdommene med videre valg. De har eget fag på timeplanen hver uke med rådgiveren hvor de har alt fra personlighetstester til dypere samtaler om hvem de er og hva de ønsker videre i livet. De får god veiledining og hjelp før de velger veien for vgs. Jeg tror det er vanskelig å komme igang igjen etter et hvileår, slike pauser kan fort bli veldig lange uten at de kommer igang igjen. Anonymkode: e7519...765
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2017 #6 Skrevet 12. oktober 2017 8 timer siden, sug lut skrev: Det får da være måte på - ikke bare skal de få leke ungdomstid til de er tredve, men de trenger friår før videregående? Da har noen vært grundige i å fortelle dem at verden skylder dem noe og at alt bør tilrettelegges så ingenting er det aller minste ubehagelig. Man får de ungdommene man fortjener. Seriøst? Slutt å døm folk øst og vest! Du sitter virkelig ikke på fasiten for hva som er rett og galt for andre folk. Er så lei dine sure oppstøt her inne. Har du ikke nok å ta tak i på privaten? Anonymkode: e18a1...12d
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2017 #7 Skrevet 12. oktober 2017 Jeg jobber med ungdom som blant annet ikke går på skole. For majoriteten er et friår katastrofalt...og starten på en karriere som drop-out. Mulig et friår for de som ikke hadde stort skolefravær i ungdomsskolen ville vært mindre farlig.. Personlig ville jeg ikke ønsket at min 16-åring flytter til folkehøgskole. I min tid var det lett tilgang på alkohol der Synd at yrkesfagene skulle bli så teoretiske...der gjorde vi nok en feil. Anonymkode: efd62...039
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2017 #8 Skrevet 12. oktober 2017 Friår etter ungdomsskolen er virkelig katastrofalt i mange tilfeller. Da må det i så fall være et nøye planlagt opplegg med et lite hjelpeapparat rundt. Anonymkode: 593bb...604
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2017 #9 Skrevet 12. oktober 2017 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg jobber med ungdom som blant annet ikke går på skole. For majoriteten er et friår katastrofalt...og starten på en karriere som drop-out. Mulig et friår for de som ikke hadde stort skolefravær i ungdomsskolen ville vært mindre farlig.. Personlig ville jeg ikke ønsket at min 16-åring flytter til folkehøgskole. I min tid var det lett tilgang på alkohol der Synd at yrkesfagene skulle bli så teoretiske...der gjorde vi nok en feil. Anonymkode: 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Friår etter ungdomsskolen er virkelig katastrofalt i mange tilfeller. Da må det i så fall være et nøye planlagt opplegg med et lite hjelpeapparat rundt. Anonymkode: 593bb...604 Det går kø an å bruke fristet til annet enn bare å ha fri. De jeg kjenner som har brukt et år etter ungdomskolen på utveksling i utlandet, et år på seilskip eller at hele familien har tatt et friår og reist verden rundt har hatt masse utbytte av det og klart seg veldig bra på skolen etterpå. Bare å ha fri uten noe opplegg er nok ikke så smart. Et år med jobbing kan kanskje være greit for noen, men der er jeg usikker. Anonymkode: eeac3...129
sug lut Skrevet 12. oktober 2017 #10 Skrevet 12. oktober 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Seriøst? Slutt å døm folk øst og vest! Du sitter virkelig ikke på fasiten for hva som er rett og galt for andre folk. Er så lei dine sure oppstøt her inne. Har du ikke nok å ta tak i på privaten? Anonymkode: e18a1...12d Men ellers hadde du ingen meninger om emnet denne gangen heller, kun om meg som bruker? Det er neppe mitt privatliv som er fattigst.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2017 #11 Skrevet 12. oktober 2017 HI her. Poenget er at de danske efterskolene er noe helt annet enn norske folkehøgskoler og beregnet på aldersgruppen 14-17 år. Det er mange av dem og de er faglig forankret og det er mulig å ta eksamen i ungdomskolens avgangsfag. Mange bor også hjemme mens de går der og noen bor der i ukedagene og er hjemme i helgene. De har også norske elever som ønsker å gjøre noe annet et år før "alvoret" på vgs setter inn. Mener selvfølgelig ikke at de skal ha et friår for å drive dank. Jeg synes personlig at mange 15/16 åringer er lite modne for å velge retning og mange har ikke den forståelsen for hva skolen krever. Yrkesfag er vel og bra, men da må de ha en virkelig interesse for faget og være interessert i å lære et fag. Og det er ikke alle nødvendigvis selv om de kan være lei av teori. Anonymkode: d6c6d...d6d
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2017 #12 Skrevet 12. oktober 2017 Uff.. Det er ikke rart unge blir deprimerte og stressa, når de tror at verden skal være tilrettelagt for dem. Dette er så gjennomgående for den generasjonen der og opp til min alder. Så mange som bare snakker om krav og tilrettelegging, og de har det jo fra et sted.. Når disse skal ut i voksenlivet og innser at verden ikke står parat for dem, faller det virkelkg sammen altså. De trenger å vite at de må stå på, og at det forventes av dem. Da får man heller følge dem tettere opp og sørge for at de kommer i gang og stiller krav til dem. Det vil bli stilt krav til dem resten av livet, så det er bare å begynne å trene :-) Anonymkode: 67887...3aa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå