Gå til innhold

Samboer mener jeg bør slutte å amme..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ammer litt om natten enda, samsover med minste som er 1 år gammel. Vi mistet en del tid rett etter han ble født siden han var så syk, så jeg virkelig koser meg med både amming og samsoving. Jeg mener samboer ikke trenger å bry seg om det så lenge barnet er fornøyd. Helsesøster mener det er rett av meg å amme om jeg ønsker det . Har virkelig ingen hastverk med å slutte. Han mener barnet blir for avhengig av meg(?) mens jeg mener at de er små for så kort tid at plutselig er denne epoken over så jeg nyter hvert ett sekund. Har han noe han skulle sagt?

Anonymkode: 3c8c1...23e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

..om det er noe han skal ha sagt er det vel ingen andre enn du selv som kan bestemme? Her i huset har jeg styrt ammingen helt selv. 

Skrevet

Natt ammingen bør du slutte med, men på dagtid er det bare å fortsette.

Anonymkode: cbd8c...dfe

Skrevet

Han høres ut som en sjalu guttunge, be han klappe igjen og være glad for at ungen har det godt og får morsmelk.

Anonymkode: 33170...14a

Skrevet

Jeg synes dere har litt rett begge to. Et barn på 1 år (og eldre) trenger ikke nattmat. Samsoving synes jeg derimot er kjempestas, og kunne samsovet med ungene mine fremdeles, jeg, med de er 12 og 13, så de nekter. Men komme i senga til mamma og kose, det kan de. 

Anonymkode: 6fa46...cc5

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor slutte med nattamming?

Skrevet

Jeg var i samme situasjon, men valgte å fortsette så lenge det føltes riktig. Barnet sluttet av seg selv da han var litt over 1,5. 

Bare si til samboeren at det er det som funker, da fortsetter du med det. Jeg orket ikke skrik og skrål på natta og å ødelegge noe som funket bra bare fordi barnet hadde bikka et år. De blir gradvis eldre og det nytter ikke bare bestemme at "nå er barnet så gammelt så nå skal det være slik".

Anonymkode: 5bf8a...f70

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg var i samme situasjon, men valgte å fortsette så lenge det føltes riktig. Barnet sluttet av seg selv da han var litt over 1,5. 

Bare si til samboeren at det er det som funker, da fortsetter du med det. Jeg orket ikke skrik og skrål på natta og å ødelegge noe som funket bra bare fordi barnet hadde bikka et år. De blir gradvis eldre og det nytter ikke bare bestemme at "nå er barnet så gammelt så nå skal det være slik".

Ehh jo det nytter absolutt!! Hvordan tror du barn slutter med nattamming ellers da?? Det er jo nettopp det at mor setter ned foten å sier at nå er det barnet for stor til det,å tilbyr kun vann om natten. Det er faktisk sånn veldig mange barn slutter!

Så om barnet er 4 år å nekter å slutte med bleier så skal du la barnet bestemme det også?? Du virker som en tafatt mor som ikke evner å sette grenser for barn!!

Anonymkode: b9e07...0f0

Skrevet

Ville stoppet med nattamming, og heller gjerne ammet litt som kos før leggetid. Samsoving er koselig det. Personlig liker jeg å ha sengen for meg selv sammen med mannen og sluttet med nattamming da lille var 10mnd. Da sov han også godt og alene på eget rom. Så fikk jeg og mannen sengen igjen og kunne kose oss;)

Anonymkode: 7f06c...fa4

Skrevet

Du bestemmer selv , ikke han. Kos deg med amming så lenge det føles riktig for deg, natt eller dag. Ingen har noe med det, selv ikke samboeren. Du skader ingen, barnet får trygghet og kos, og du nyter det... Ingen ting er bedre en det. :) 

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ehh jo det nytter absolutt!! Hvordan tror du barn slutter med nattamming ellers da?? Det er jo nettopp det at mor setter ned foten å sier at nå er det barnet for stor til det,å tilbyr kun vann om natten. Det er faktisk sånn veldig mange barn slutter!

Så om barnet er 4 år å nekter å slutte med bleier så skal du la barnet bestemme det også?? Du virker som en tafatt mor som ikke evner å sette grenser for barn!!

Heisann! Du må ha en spennende superkraft som gjør deg i stand til å bedømme noen som mor etter ett innlegg i en tilfeldig forumtråd!

Sikker på din bedømmelse er til stor hjelp!

Anonymkode: c1c1d...94f

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror du missa litt av poenget mitt... Hvordan tror jeg barn slutter med nattamminng? For meg, og jeg innbiller meg for de fleste andre, så går det mer eller mindre av seg selv.  Jeg ser ikke poenget med å tvinge frem ammestopp fra 1-årsdagen når det fungerer helt fint for både mor og barn, bare fordi barnet er 1 år. Men hvis det ikke fungerer, da kan man jo begynne med andre virkemidler.

Når det gjelder bleier så forbereder jeg og øver på dogåing med barnet. Jeg bestemmer ikke bare at "nå SKAL du gå på do", slutter tvert med bleier og så forventer perfekte resultater fra dag en.

Du virker som en ganske krass og dømmende person. 

Skrevet

Og han begrunner dette med??? For lite sex? Sjalusi på sin egen unge?

Skrevet

Dersom han mener at barnet blir for avhengig av deg, så får du be han hoste opp litteratur som støtter opp om synet hans. Er iallfall nok av litteratur som sier det motsatte.

Skrevet

Takk alle sammen. Jeg gir meg ikke på dette:) de er små så kort tid. Plutselig er de vekk ut av armkroken. Så jeg skal fortsette litt til jeg :)

Skrevet

Har aldri gjort noe for å få barna til å slutte med nattammingen, de sluttet av seg selv. Husker ikke hvor gamle de var men over året var de. De sluttet også å amme av seg selv, ene var 21 mnd og andre var ca 15 mnd. Gjorde aldri noe for at de skulle slutte tengte de ville holde på så lenge de hadde et behov for det, og det virker også til å stemme det. 

Anonymkode: 3eb5d...2c0

Skrevet

Prioriter det som er best for deg og ungen du. Mannen kan nok virke sjalu i dette tilfellet. Min baby er også 1 år og etter at han begynte i barnehage har han et ekstremt mammabehov på natta. Ammes hver time  på natta nå i en overgangsperiode (våkner og vil ha pupp/kos). Babyer og småbarn regulerer dette selv, og de vil avslutte av seg selv tidsnok.

https://www.babyverden.no/blogg/nar-ma-man-egentlig-slutte-med-nattamming/?utm_campaign=BVN_BNLM12&utm_medium=email&utm_source=babyverden&utm_content=BVNP001288

Anonymkode: 02843...611

Skrevet

Hehe blir for avhengig av deg? Finnes ikke noe morsommere enn menn som lærer oss hvordan vi kvinner fungerer. 

Jo mer trygghet og nærhet du gir ditt barn, jo tryggere vil barnet være ute i den virkelige verden. Trygg base og barndom, legger grunnlaget for et trygt barn som tør å våge seg ut i verden uten å holde mor i hånden.

Hilsen en som ammet til barnet var 1 år og 10 mnd

Anonymkode: 68d2a...aba

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Festlig... Her stoppet nattamming av seg selv når min var 1år, selv om vi sov 6mnd til. Og bleieslutt , så "øvde" vi litt i et par mnd først og så når han var litt over tre år så sa han en dag at han ville slutte med bleie...vi fant frem klistremerker til motivasjon osv. Men bare et par uhell i bhg senere , så var beleislutt i boks også. 

Det er forskjell på tafatthet , og tolmodighet. :-) 

Til Hi , de er som du sier bare små en gang , og trygghet og kos ødelegger ingen. Hva så om du nattammer i to år til...føles det rett så kjør på.-Du skader i allefall ingen :-) 

Anonymkode: 3a3d2...dc9

Skrevet

Bare fortsett, og ungen din kommer nok til å slutte helt selv. Jeg samsov og nattammet min til han var 14 mnd. Han sluttet selv og jeg fikk mindre og mindre melk. Altså naturlig avslutning, ikke gråt og tvang fordi mannen vil ha sex i ektesenga ... kjenner til den furtne mannen ang dette, hadde det sånn selv men han fikk ta seg sammen. Her var det også en tøff fødsel hvor jeg nesten døde og ikke hadde kontakt med baby de første dagene pga jeg lå på intensiven. Var viktig for oss begge sikkert med nærheten vi så fikk når jeg ble bedre med samsoving og nattamming. Orket heller ikke skrik og trist baby når det kunne løses ved at vi var nær. 

Anonymkode: 97b2e...43f

Skrevet

Slipper du far til ellers da? Han er jo også viktig for ungen.

Anonymkode: 4b05f...a0c

Skrevet

Jeg ser ingen grunn for at du skal slutte å nattamme så lenge det fungerer fint for deg og barnet. Men jeg synes du bør ta deg tid til å reflektere litt rundt begrunnelsen mannen din kommer med. Han opplever at barnet er for avhengig av deg. Det kan selvfølgelig hende at mannen bare har en fiks ide om at barnet er for stort til å ammes, og at dette er grunnen han har kommet opp med, men det er vel ikke helt usansynelig at han faktisk føler det sånn. Når han sier at barnet er for avhengig av deg, tenker jeg at det er god sjanse for at han underforstått sier at han ikke kommer til, at barnet er så avhengig av deg at det er vanskelig for far å ta del og å knytte bånd. Dette er noe jeg synes du bør ta på alvor. Ikke ved å kutte ut ammingen, men ved at dere snakker sammen, og finner fram til gode løsninger i hverdagen. Sørg for at dere fordeler de daglige omsorgsoppgavene mellom dere, og gi rom for at far kankje gjør ting på en annen måte enn deg. 

Amingen er som er mellom deg og barnet, som er bare deres, og som knytter dere sammen. Kanskje dere kan finne noe annet som far kan gjøre med barnet som du holder deg unna, at far også får et rom der han ogbarnet kan knytte bånd over noe som er bare deres? Hva det kan være må dere finne ut selv ut fra deres egne og barnets interesser. Da jeg var liten var det alltid pappa som leste høytlesning. Selv er jeg så glad i litteratur og lesning at det hadde ikke fungert her i huset, da hadde jeg følt at jeg gikk glipp av noe veldig vesentlig. Men min mann spiller piano, og han og ungene tilbringer masse tid forran pianoet sammen.Da holder jeg meg unna, fordi jeg ser at det er en fin måte for far og barn å knytte bånd.

Det å slippe far til er ikke noe du gjør bare for fars del, det er viktig for far å få slippe til, men det er enda viktigere for barnet, som trenger å knytte sterke bånd til bege foreldrene sine.

Anonymkode: 59950...505

Skrevet
22 timer siden, Anonym bruker skrev:

På hvilket grunnlag kan du si at hun bør slutte med nattammingen? Så lenge det fungerer for HI og barnet er det bare å fortsette . 

Anonymkode: 990b2...987

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ser ingen grunn for at du skal slutte å nattamme så lenge det fungerer fint for deg og barnet. Men jeg synes du bør ta deg tid til å reflektere litt rundt begrunnelsen mannen din kommer med. Han opplever at barnet er for avhengig av deg. Det kan selvfølgelig hende at mannen bare har en fiks ide om at barnet er for stort til å ammes, og at dette er grunnen han har kommet opp med, men det er vel ikke helt usansynelig at han faktisk føler det sånn. Når han sier at barnet er for avhengig av deg, tenker jeg at det er god sjanse for at han underforstått sier at han ikke kommer til, at barnet er så avhengig av deg at det er vanskelig for far å ta del og å knytte bånd. Dette er noe jeg synes du bør ta på alvor. Ikke ved å kutte ut ammingen, men ved at dere snakker sammen, og finner fram til gode løsninger i hverdagen. Sørg for at dere fordeler de daglige omsorgsoppgavene mellom dere, og gi rom for at far kankje gjør ting på en annen måte enn deg. 

Amingen er som er mellom deg og barnet, som er bare deres, og som knytter dere sammen. Kanskje dere kan finne noe annet som far kan gjøre med barnet som du holder deg unna, at far også får et rom der han ogbarnet kan knytte bånd over noe som er bare deres? Hva det kan være må dere finne ut selv ut fra deres egne og barnets interesser. Da jeg var liten var det alltid pappa som leste høytlesning. Selv er jeg så glad i litteratur og lesning at det hadde ikke fungert her i huset, da hadde jeg følt at jeg gikk glipp av noe veldig vesentlig. Men min mann spiller piano, og han og ungene tilbringer masse tid forran pianoet sammen.Da holder jeg meg unna, fordi jeg ser at det er en fin måte for far og barn å knytte bånd.

Det å slippe far til er ikke noe du gjør bare for fars del, det er viktig for far å få slippe til, men det er enda viktigere for barnet, som trenger å knytte sterke bånd til bege foreldrene sine.

Anonymkode: 59950...505

Far slipper absolutt til, så mye han vil. Men han prioriterer litt annerledes .. 

Skrevet
22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes dere har litt rett begge to. Et barn på 1 år (og eldre) trenger ikke nattmat. Samsoving synes jeg derimot er kjempestas, og kunne samsovet med ungene mine fremdeles, jeg, med de er 12 og 13, så de nekter. Men komme i senga til mamma og kose, det kan de. 

Anonymkode: 6fa46...cc5

Høres ikke ut som du har så mye kunnskap om amming. Amming handler ikke kun om ernæring/bli mett, handler også om kos, trøst, nærhet, smertelindring osv.

Anonymkode: 990b2...987

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...