Gå til innhold

Når gir man opp forholdet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er i ett samboerforhold, jeg har ett barn fra før og vi har ett barn felles . Dagene går sin vante gang med rutiner og det som følger med. Jeg har alltid klart meg selv, var alene med eldste i 8 år uten noe hjelp og levde på fattiggrensa. Så har alltid vært vant til å ta i ett tak både når det gjelder jobb, barn, hus og hjem. Jeg snakket med en veninne i dag og vi kom inn på det med fordeling av arbeidsoppgaver i hjemmet. Jeg kom frem til at jeg; leverer og henter hver dag på skole og bhg, handler, hjelper med lekser , lager middag, rydder og vasker. Vasker klær. En og annen gang tømmer han oppvaskmaskinen og henger opp klær. Uhyre sjeldent. Jeg har ikke tenkt over at det er så skjevt! I tillegg jobber han 2 uker borte i strekk på jobb offshore så jeg er alene mye. Tar på seg ekstrajobb uten å sjekke med meg først. Vi har sex 1 gang i mnd og han klager på det, jeg er jo utslitt etter å jobbe fullt (lederansvar ) og være alenemor. Jeg tok dette opp med han i dag og svaret hans var ; "jeg vasker ikke hus". Gidder jeg dette mer?

Anonymkode: f905c...0e8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei dette gidder du ikke mer !!! Hvorfor er det greit at du vasker hus men ikke han ?

Jeg hadde satt opp ei liste over hva som må gjøres og spurt han om hvilke oppgaver han evt vil foretrekke, men gjør det klart at oppgavene skal fordeles likt. Så det nytter ikke å si nei til "kvinnfolk jobb" som husvask, vasking av klær, matlaging osv.

Om han nekter hadde jeg sagt at dette gidder jeg ikke mer og bedt om skilsmisse.

Skrevet

Mannen min vasker heller ikke hus, han jobber såpass mye (selvstendig) at de timene han er hjemme skal ikke brukes til å vaskes altså.

Men han betaler jo da for vaskehjelp hver uke, pluss at han er hovedforsørger så jeg kan jobbe redusert. Alt han tjener er like mye mitt som hans, nettopp fordi han setter så stor pris på jobben jeg gjør på hjemmebane og skjønner at han aldri hadde kunnet realisere drømmen om eget firma om ikke jeg var villig til å ta hovedansvaret på hjemmebane.

Jeg føler meg verdsatt og elsket, og jeg trives med å jobbe bare 70% (jobber fire dager i uken, 6-timers dager). 

Og før noen kommer med pekefingeren, selvfølgelig eier vi alt 50/50, vi sparer (faktisk står felles sparekonto i mitt navn) og jeg taper ikke pensjonspoeng fordi jeg har ansvar for barn under 6 år og hadde ikke tjent mer enn ca 450.000 i full jobb og da får jeg tilsvarende mange poeng for å være hjemme med barn.

Anonymkode: 7dc32...4f8

Skrevet

Helt enig med "3 i april", kan ikke ha det sånn.. Få temaet på bordet, be han ta tak i vaskefilla og støvsuger! Så skjev fordeling går det vel ikke an å ha!

Her i huset er det min samboer som er flinkest faktisk! Men så fort jeg ser han er i sving, hopper jeg på med noe jeg også! Har ikke samvittighet til å se han gjøre alt.. 

Stå på, og vil han ikke delta, er han ikke noe å samle på...

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mannen min vasker heller ikke hus, han jobber såpass mye (selvstendig) at de timene han er hjemme skal ikke brukes til å vaskes altså.

Men han betaler jo da for vaskehjelp hver uke, pluss at han er hovedforsørger så jeg kan jobbe redusert. Alt han tjener er like mye mitt som hans, nettopp fordi han setter så stor pris på jobben jeg gjør på hjemmebane og skjønner at han aldri hadde kunnet realisere drømmen om eget firma om ikke jeg var villig til å ta hovedansvaret på hjemmebane.

Jeg føler meg verdsatt og elsket, og jeg trives med å jobbe bare 70% (jobber fire dager i uken, 6-timers dager). 

Og før noen kommer med pekefingeren, selvfølgelig eier vi alt 50/50, vi sparer (faktisk står felles sparekonto i mitt navn) og jeg taper ikke pensjonspoeng fordi jeg har ansvar for barn under 6 år og hadde ikke tjent mer enn ca 450.000 i full jobb og da får jeg tilsvarende mange poeng for å være hjemme med barn.

Dette hos oss og, bortsett fra at rollene er snudd om. :) 

Anonymkode: 637b2...2bb

Skrevet

Wow, han vasker ikke hus? Hva gjør han når han er hjemme fra jobb da? Avlaster han ikke deg på noen måte? Hadde nok satt foten ned evt krevd vaskehjelp.

Anonymkode: c1960...ea0

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Wow, han vasker ikke hus? Hva gjør han når han er hjemme fra jobb da? Avlaster han ikke deg på noen måte? Hadde nok satt foten ned evt krevd vaskehjelp.

Anonymkode: c1960...ea0

Han avlaster svært lite. Merket i går at jeg la minstemann klokka 19, brukte 1 time sidan han er ikke helt i form. Kom ut fra rommet, rimelig trøtt etter jobb, vasking , handling etc og der sitter han på sofaen og surfer på tlf mens det flyter rundt han. Leker, skitne tallerkner etc. Jeg mener ikke at her må være strøkent til en hver tid, men det har med respekten for meg å gjøre. Om han feks kunne ryddet på eget initiativ, hentet meg en kaffi i ny og ne etc etc., jeg har vært blind for dette jeg. Jeg må jo være stokk teit som har tolerert dette. 

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han avlaster svært lite. Merket i går at jeg la minstemann klokka 19, brukte 1 time sidan han er ikke helt i form. Kom ut fra rommet, rimelig trøtt etter jobb, vasking , handling etc og der sitter han på sofaen og surfer på tlf mens det flyter rundt han. Leker, skitne tallerkner etc. Jeg mener ikke at her må være strøkent til en hver tid, men det har med respekten for meg å gjøre. Om han feks kunne ryddet på eget initiativ, hentet meg en kaffi i ny og ne etc etc., jeg har vært blind for dette jeg. Jeg må jo være stokk teit som har tolerert dette. 

Det her er jo ikke greit. Denne karen må settes på plass tvert! Og godtar han ikke det hadde det vært på huet og rævva ut for min del.. den hverdagen der hadde jeg ikke orket en uke engang! Man må ta sin del av lasset med unger handling, matlaging og hus hvis forholdet skal være liv laga. 

Anonymkode: 637b2...2bb

Skrevet

Når han jobber offshore i 2 uker, er han ikke hjemme 2 uker også? 

Bør vel kunne strigle litt hjemme da vel??

Skrevet
29 minutter siden, FrøkenKokos skrev:

Når han jobber offshore i 2 uker, er han ikke hjemme 2 uker også? 

Bør vel kunne strigle litt hjemme da vel??

Han er faktisk hjemme i 4! Og de 2 ukene han er på jobb er en sann fryd..;-)

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ganske så likt her og! Bortsett fra at mannen sparer til min pensjon (5000 i mnd) og at jeg jobber 50%. Høres bedre ut for deg å være alene HI.

Anonymkode: bf01f...866

Skrevet

Skulle tro det var MEG som skrev dette 🙈 aldri vasket golv, klær, hengt opp klær, sjelden gang støvsuger han. Ligger på den $@#€$ soffan fra etter middag til han ev skal på trening. Rydder aldri etter ungene. Lager middag de dagene jeg jobber sent da 👍 kommer ikke på å bade den minste, ligger til 10-12 hver helg.. listen er kjempelang. Så jeg er også der du er nå, gidder jeg dette??? 

Anonymkode: 9e085...201

Skrevet

Samboeren min er oppe tidlig hver dag han, frisk og rask , opp og hopp. Men det er fordi han elsker å holde på ute. Med bilen, båtene eller fikse noe rundt huset. Har alltid prosjekter på gang. Men han bidrar lite for felleskapet og det er jeg lei av! Til og med før bursdagen til yngste, jeg hadde full dag den dagen og pga uforutsette ting kom jeg senere hjem enn vanlig. Ringte han og spurte om han vær så snill kunne dra over gulvene med moppen. Nei, han var ikke hjemme så det kunne han ikke. Veldig ego!

Skrevet

Jeg vil si det slik at du rett og slett ikke kan la ungene dine vokse opp og se at du godtar å bli utnyttet så grovt som han utnytter deg, Hi!

Dette går jo på langt mer enn at han bare ikke gidder å vaske og bidra hjemme. Det er det minste. Langt verre er det at han tydeligvis har null respekt for deg. Han forventer å bo på hotell når han ikke jobber, og han forventer at du skal være hans tjener, kokke, transportansvarlig, administrator og mammaen hans. Han oppfører seg som en bortskjemt drittunge som enten bor på hotell med full service - eller som en som er bortskjemt av mammaen og som forventer at mammaen gjør alt for han.

Han gjør det han har lyst til, men han er egentlig ikke et ordentlig medlem av familien, for han lever sitt liv på Hotell Hi...

Ikke la barna dine vokse opp og tro at det er slik det skal være - da lærer du opp gutten din til å bli som faren, eller jenta til å ikke forvente annet enn at hun skal slave for sin mann når den tid kommer.

Dere har et forhold som mangler både respekt og omtanke (fra hans side), og nå har du endelig sett lyset, Hi.

Ikke gidd mer! Og det gjelder anonym...201 også!

Anonymkode: b3fe9...9f5

Skrevet

Dere har et forhold preget av fullstendig skjev fordeling... Min antagelse er at du ikke kommer til å gjøre noe med det (dessverre) fordi han tjener mye penger....?

Anonymkode: 6ddd6...a5c

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere har et forhold preget av fullstendig skjev fordeling... Min antagelse er at du ikke kommer til å gjøre noe med det (dessverre) fordi han tjener mye penger....?

Anonymkode: 6ddd6...a5c

Han tjener godt ja. Men jeg tjener greit selv jeg, så økonomien sånn sett bryr jeg meg ikke om. 

Skrevet

Han er faktisk hjemme i 4! Og de 2 ukene han er på jobb er en sann fryd..;-)

Haha, uff 😂 Dette høres jo ikke helt sunt ut.. Om det er slik du føler og tenker, lurer jeg på; Hva holder deg igjen? HVORFOR gidder du? 

Skrevet
1 minutt siden, FrøkenKokos skrev:

Haha, uff 😂 Dette høres jo ikke helt sunt ut.. Om det er slik du føler og tenker, lurer jeg på; Hva holder deg igjen? HVORFOR gidder du? 

Ja si det? Ting har bare gått sin vante gang. Vi har jo det fint også, men jeg er sliten av å gjøre alt.

Skrevet

Ikke for å kuppe tråden, men vil gjerne ha noen innspill.

Min mann er ukependler, dvs han er borte fra tidlig mandagsmorgen til fredagettermiddag. Han bor på hybel, spiser på kantina. Jeg tar meg av alt hjemme hele uka mens han jobber mye og trener etterpå, det han har av fritid disponerer han helt etter eget velbefinnende.

Når han kommer hjem er jo barna selvfølgelig glade for å se ham. Han tar med skittentøy som må vaskes (ikke ila av helga da, han har såpass mye at han kan ta fra skapet). Han leker litt med barna, så har han diverse prosjekter som alltid tar en del tid. Han gjør praktisk ingen husarbeid, alt faller på meg på ukedagene.

Jeg sier ofte jeg er alenemor med ektemann, men situasjonen tærer på meg. Økonomisk er pendlinga hans ikke en stor gevinst da lønnsøkning blir spist opp av ekstrautgifter til hybel og pendling.

Jeg er så i tvil. Når han først er hjemme er det jo kjedelig at han skal holde på med støvsuging eller gulvvask, tiden han har med oss er verdifullt. Men jeg er sliten, og føler at han ikke verdisetter min innsats slik jeg mener det burde gjøres. Alt er liksom en selvfølge, men jeg føler jeg ofrer meg for at han kan oppfylle drømmene sine.

Anonymkode: 44f05...44c

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han tjener godt ja. Men jeg tjener greit selv jeg, så økonomien sånn sett bryr jeg meg ikke om. 

Jeg syns når begge jobber fullt og har grei betalt jobb samt (små) barn er det en smart investering å ha vaskehjelp. Det tar bort en del irritasjon og det er deilig å komme til nyvasket hus.

Du må gi beskjed at han ikke bor på hotel, du jobber jo minst like mye som han når han er ute og får ikke 4 uker fri etterpå. Si det tydelig, mange menn må få det inn med teskjed.

Skrevet
43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke for å kuppe tråden, men vil gjerne ha noen innspill.

Min mann er ukependler, dvs han er borte fra tidlig mandagsmorgen til fredagettermiddag. Han bor på hybel, spiser på kantina. Jeg tar meg av alt hjemme hele uka mens han jobber mye og trener etterpå, det han har av fritid disponerer han helt etter eget velbefinnende.

Når han kommer hjem er jo barna selvfølgelig glade for å se ham. Han tar med skittentøy som må vaskes (ikke ila av helga da, han har såpass mye at han kan ta fra skapet). Han leker litt med barna, så har han diverse prosjekter som alltid tar en del tid. Han gjør praktisk ingen husarbeid, alt faller på meg på ukedagene.

Jeg sier ofte jeg er alenemor med ektemann, men situasjonen tærer på meg. Økonomisk er pendlinga hans ikke en stor gevinst da lønnsøkning blir spist opp av ekstrautgifter til hybel og pendling.

Jeg er så i tvil. Når han først er hjemme er det jo kjedelig at han skal holde på med støvsuging eller gulvvask, tiden han har med oss er verdifullt. Men jeg er sliten, og føler at han ikke verdisetter min innsats slik jeg mener det burde gjøres. Alt er liksom en selvfølge, men jeg føler jeg ofrer meg for at han kan oppfylle drømmene sine.

Så du vasker altså hans klær han har brukt en uke neste uke han er borte?

Jeg tenker at når han er så mye borte, da må han bidra ekstra når han er hjemme. Skal man velge å jobbe så mye borte fra familien så bør det også være større fordeler med det. Det er greit om han ikke får jobb nærmere, da må man jo tilpasse seg inntil en annen, nærere jobb dukker opp eller familien kan flytte dit begge kan jobbe.

Men om dette er noe som er bare fordi han vil "oppfylle drømmene sine", da føler jeg det blir feil. Det at han skal oppfylle drømmene sine har tross alt ganske store kostnader også, og da må han gjøre opp for det på et eller annet vis. Ellers er det jo du og barna som tar alle kostnadene. Du gjør alt med hus, hjem og barn (til og med vask av mannens klær...), du tar alt praktisk i hverdagen, du tar alle sykt barn-dager (? ...som også betyr at din arbeidsgiver betaler for hans drømmer), du tar våkenetter, du får lite eller ingen tid til annet enn barna og huset. Han lever singeltilværelsen uten ansvar for andre enn seg selv hele uken, og når han kommer hjem i helgene skal han da også bare gjøre det han vil.

I praksis er du alenemor, ingen tvil om det.

Jeg tror jeg ville krevd at dere gikk i parterapi hvis han ikke innser at dette er en ordning som ikke fungerer for dere begge og han ser at han må gjøre en endring (men la meg gjette - det vil han ikke, for han kan jo ikke dra tidligere hjem, eller komme litt senere hver fredag eller mandag for parterapi?).

En slik ordning som dere har kan fungere for noen. Men dere er to i det ekteskapet, det skal fungere for dere begge to. Det fungerer ikke lenger for deg. Da må han være med på å finne en løsning. Jeg hadde forventet at han gjorde en del husarbeid i helgen, f.eks. deler av husvasken (han kan f.eks. stå opp tidlig lørdag morgen og vaske ting før du og barna står opp), han kan lage middager som du kan ta opp et par-tre dager i uken, han kan vaske mye klær m.m.

Anonymkode: b3fe9...9f5

Skrevet

Skjønner ikke at dere orker ektefeller som pendler. Pappa gjorde det i mange år, og jeg hadde ingen problemer med å se all den jobben mamma fikk kastet på seg. Vi var 4 barn i et alderspenn på 9 år. Det var i realiteten hun som måtte ordne ALT i uken+full jobb i perioder. De periodene det ikke var full jobb fikk jeg nok et sterkt inntrykk av at det var fordi hun var overarbeidet. Vi savnet selvfølgelig pappa i ukedagene, så når han var hjemme i helgen var det mye fokus på "god stemning" og å være "snill". Hele familiedynamikken ble kunstig, og det var i stor grad mamma som oppdro meg. Pappa er overhodet ikke en freeloader, og han bidro med mye i helgene, samtidig så kunne han jo ikke "jobbe inn sin del" i helgen for da ble det ikke noe særlig familietid. Eller, han gjorde det i blant, og det var ikke noe gøy for noen av oss. Så uansett hvordan han/vi prøvde å løse det ble det ikke optimalt akkurat. Jeg vet han pendlet av gode grunner, ikke for å realisere en stor drøm. Pappa har alltid vært, og vil alltid være, helten min. Jeg vet han gjorde det han mente var det beste for familien totalt sett, men om han hadde hatt en jobb hvor han ikke pendlet ville det vært bedre på så mange områder. 

Min erfaring med å vokse opp i dette har gjort at jeg aldri noensinne har datet en mann som pendler eller er i et yrke der det på et tidspunkt kan dukke opp pendlermuligheter. Eller som jobber på natten. Mannen min har en veldig forutsigbar kontorjobb i kommunen, og det mest radikale som skjer der er vel nye penner og et seminar i 10året 😂

Anonymkode: 09f54...c81

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...