Gå til innhold

Hvor tidlig har du latt andre passe babyen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor tidlig og hvor lenge? Feks av mormor eller svigermor? ☺️

Anonymkode: 8ab38...e6d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De som jobbet på barselavdelingen passet ham fra dag 1. ;) Mamma passet ham den dagen vi kom hjem fra sykehuset mens jeg tok en dusj. Han var vel ca et halvt år før hun passet ham noen timer uten at jeg var i samme hus, men det var mest fordi jeg fullammet frem til da.

Anonymkode: 06502...8ae

Skrevet

Min bror passet minstemann 6 uker gammel, i 4 timer. 

Anonymkode: e476e...2d2

Skrevet

Mamma passet begge etter ca 4-5 uker, fra kvelden til morgenen etter. 

Anonymkode: b6c36...105

Skrevet

Så man kan fint være borte fra babyen noen timer fra 1 mnd alder?

Skrevet

Da han var fire uker passet hans farmor ham i fire timer på kvelden mens hans far og jeg var på konsert :)

Da han var to mnd passet hun ham over natten. 

Jeg tenker at hva som funker for noen ikke nødvendigvis funker for andre, man må rett og slett føle på det selv (og ikke henge seg opp i hva andre synes).

Anonymkode: d9d4e...91a

Skrevet

Barnevakt over natten hadde jeg første gang da eldste var 8 mnd gammel, yngste var vel 1,5 år før hun overnattet borte. Begge hos min mamma

Mamma passet de et par timer fra 3-4 mnd alder tror jeg, var bl.a hos frisøren og tannlegen.

Anonymkode: 20406...71d

Skrevet

Her overnattet de borte da de var 6mnd, men hadde gjerne pass og trillepass innimellom ammingen fra de var 2mnd ca😊Da var det som regel besteforeldre eller tanter, onkler som passet.

Anonymkode: df751...7a6

Skrevet

Mener å ha lest en gang at man ikke bør være lengre borte enn en time pr mnd barnet er, også går det på dager for hvert år. 

Eks: 2 mnd = 2timer, 10 mnd = 10 timer. 2år = 2 dager, 4 år = 4 dager.

Anonymkode: 6d8ea...cf3

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Man kan, men som helt nybakt mor har man ofte ikke særlig lyst til det. Er barnet ditt født ennå? Hvis ikke, bør du vente med å planlegge de store utskeielsene til du vet hvordan livet med barn er. Så tidlig er det ikke lett å planlegge når babyen skal ha mat. Ammer man, er det vanskelig å være lenge borte fra en så liten. Både pga mat og fordi morsinstinktet ofte gjør at man ikke har lyst til å være borte fra barnet, 

Anonymkode: 91ea6...34c

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Man kan, men som helt nybakt mor har man ofte ikke særlig lyst til det. Er barnet ditt født ennå? Hvis ikke, bør du vente med å planlegge de store utskeielsene til du vet hvordan livet med barn er. Så tidlig er det ikke lett å planlegge når babyen skal ha mat. Ammer man, er det vanskelig å være lenge borte fra en så liten. Både pga mat og fordi morsinstinktet ofte gjør at man ikke har lyst til å være borte fra barnet, 

Jeg hører fordi jeg er nysgjerrig på hva andre mener. Synes det er vanskelig! Man må jo føle på det selv, men er fint å ha noen tips på hva andre gjør.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er også enig i det med planlegging, for det blir helt annerledes enn man tenker. Men det er uansett fint å gjøre seg noen tanker og verdier man står for på forhånd. Så kan man minne seg selv litt på hva man står for, når barnet er født og morsinstinkt og hormoner kikker inn ☺️

Skrevet

Var på nyfødtintensiven i 1.5 mnd. Og jeg lå på intensiven en stund.Så da ble jo barnet vårt passet endel av de som jobber der. Kanskje derefor jeg syns det var lett å la svigers være barnevakt tre uker etter at vi kom hjem. 

Anonymkode: 7f429...d57

Skrevet

Med eldste vvar han rundt 8-9 mnd, men bare på en kvel. Mormor ga grøt og flaske og la han. Vi kom hjem til nattevåket😉

Yngste var rundt 2-3 mnd. Vi var bedt i bryllup. Droppet kirken men dro i middagen. Kom hjem etter middagen for å amme og legge og dro tilbake til festen. Var heldigvis i nærheten, han tok ikke flakse. 

Anonymkode: f088e...5ad

Skrevet

Noen timer gammel. Jeg fikk ikke ligge på NEO når hun var der. Fikk ikke ligge på intensiven når hun ble operert på Rikshospitalet heller. Da bodde jeg i noen brakker utenfor. 

Synes ikke alder nødvendigvis har noe å si for når man kan overlate ansvaret til andre. Hvor ofte og hvor lenge synes jeg er viktigere spørsmål. 

Anonymkode: 177f9...88f

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

For er dumt spørsmål! Du kan fint være vekke noen timer fra babyen er en 1 uke om du så vil det,babyen tar ikke skade av det.

Når sønnen var ca 2 uker gammel så passet mamma han noen timer så jeg fikk være litt sosial med en venn av meg. Jeg hadde fødseldepresjon,var alenemamma og hadde en kolikkbaby, så trengte virkelig å bare koble helt ut noen timer,

Anonymkode: f5bf9...c34

Skrevet

Mener å ha lest en gang at man ikke bør være lengre borte enn en time pr mnd barnet er, også går det på dager for hvert år. 

Eks: 2 mnd = 2timer, 10 mnd = 10 timer. 2år = 2 dager, 4 år = 4 dager.

Anonymkode: 6d8ea...cf3

Å herregud snakk om å være overhysterisk! En baby på to månender tar absolutt ikke skade av å være 4-5 timer med bestemoren som barnet er veldig trygg på. En baby på 10 mnder klarer også helt fint å være på overnatting en natt hos besteforeldre uten at det er noe problem!

Skrevet

Jeg har ikke overlatt barna til noen andre enn mannen før de har vært 14 og 15 mnd, og da til svigerforeldrene eller egne foreldre som bor like ved. Startet i bhg da de var 2 år, var tungt nok det :P 

Anonymkode: 5dfd6...7cd

Skrevet

For er dumt spørsmål! Du kan fint være vekke noen timer fra babyen er en 1 uke om du så vil det,babyen tar ikke skade av det.

Når sønnen var ca 2 uker gammel så passet mamma han noen timer så jeg fikk være litt sosial med en venn av meg. Jeg hadde fødseldepresjon,var alenemamma og hadde en kolikkbaby, så trengte virkelig å bare koble helt ut noen timer,

Dumt spørsmål? Wow... snakk om å få noen til å føle seg dårlig. Jeg spør fordi jeg lurer, og jeg vet ikke hva som er rett eller galt.

Regner med at du bare visste alt om det å være mamma i det du ble befruktet...

Skrevet

Trodde ikke de stilte kolikk-diagnose på så små babyer?

Anonymkode: aff94...199

Skrevet

Eldste var 10 mnd, da passet tanten han en helg.

Tvillingene var 16 mnd da svigerforeldrene mine hadde dem to døgn, jeg måtte ha en større operasjon. Unnet ingen å ta begge to samtidig siden de våknet så mange ganger hver natt.

Anonymkode: 5064b...a30

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hører fordi jeg er nysgjerrig på hva andre mener. Synes det er vanskelig! Man må jo føle på det selv, men er fint å ha noen tips på hva andre gjør.

Noen lar besteforeldre passe fra de er en uke. Andre venter til de er 2 år. Jeg personlig syns det bare er bra at mor får seg time out , og at babyen blir vant til å være sammen med andre folk. 

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Noen lar besteforeldre passe fra de er en uke. Andre venter til de er 2 år. Jeg personlig syns det bare er bra at mor får seg time out , og at babyen blir vant til å være sammen med andre folk. 

Virker som det er utrolig delte oppfatninger her! Selv om det er vanskelig å planlegge, går jeg inn for tanken om at babyen skal ha flere omsorgspersoner enn bare meg og far. Sånn at hen kan føle trygghet hos flere. Tenker at det kan gjøre overgangen til bhg også lettere!

Tror også det er bra for mor, og far da!

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Trodde ikke de stilte kolikk-diagnose på så små babyer?

Anonymkode: aff94...199

Kanskje ikke men du stiller gjerne en egen diagnose når barnet skriker i minst 6 timer hver kveld/natt.Å sånn var det hver dag frem til barnet var 3 mnder.

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Virker som det er utrolig delte oppfatninger her! Selv om det er vanskelig å planlegge, går jeg inn for tanken om at babyen skal ha flere omsorgspersoner enn bare meg og far. Sånn at hen kan føle trygghet hos flere. Tenker at det kan gjøre overgangen til bhg også lettere!

Tror også det er bra for mor, og far da!

Sønnen min var vant til å bli passet en del av bestemor både på dagtid og overnatting,dessverre ble ikke overgang noe lettere av den grunn. Håper du er heldigere :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...