Gå til innhold

Jeg tror dette ødelegger forholdet jeg er i...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har vært kjærester i tre år og det går veldig bra. Men én ting reagerer jeg på og jeg føler at det ødelegger tilliten, jeg klarer ikke å forstå denne tankegangen.

Vi bor ikke sammen og siden jeg bor sammen med mine to barn så er det han som.kommer oftest til meg. Her om dagen hadde jeg en lang dag med foreldremøte på slutten av dagen. Jeg hadde lagd klar middag til barna som er relativt store og de klarte seg selv.  Han kom ca en halv time før jeg kom hjem.

Min sønn på 17 hadde latt suppa stå i kjelen og forklarte at han ikke var sikker på hva han skulle gjøre med den. 

Dagen etter i en annen diskusjon så kom vi innpå temaet og kjæresten min mente at han burde "ta mer initiativ" (sønnen min) og hjelpe meg mer. Jeg var forsåvidt enig i det...tanken traff meg at min kjæreste også kunne ha ryddet vekk dette, hvis han mente at dagen min hadde vært lang nok og at jeg trengte hjelp. Men jeg sa ingenting. 

Så kom helgen og han kom på besøk igjen.  Vi hadde planlagt å spise noe godt den kvelden. Da han kom på morgenen så var jeg godt forkjøla og ikke i form,  så dagen ble litt roligere enn planlagt. Da kvelden kom begynte jeg og lage middag, han kom og gjorde en liten ting. Så gikk han ut på verandaen for å røyke.  Han ble sittende der mens jeg lagde middagen, barna dekte bordet og vi gjorde klart. Han hjalp til med å rydde av bordet, men det gjorde alle. 

Så uansett, i og med at han visste at jeg var litt syk og med tanke på det han sa noen dager før ang sønnen min som burde hjelpe til mer, så blir jeg skuffet. 

Han har vel egentlig vært sånn hele tiden, litt slapp ang å hjelpe til. Men at han i tillegg kritiserer andre for det samme så blir det håpløst. 

Ps. Jeg har prøvd å prate om deltakelse tidligere, det er noe han ikke får med seg tydeligvis. 

Hva synes dere?

Anonymkode: 27b1c...cdf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Turn off. Det kan umulig være et isolert tilfelle dette hvor han ikke bryr seg.

Skrevet

Hvorfor sier du det ikke til han...?

Anonymkode: 966af...9d4

Skrevet

Ja det er ikke et isolert tilfelle. Men det som er mest turn-off er at han kritiserer mine barn for manglende investering.

Vi har snakket om dette flere ganger. Men det er noe han ikke tar til seg. Igjen, det som er mest irriterende er at han mener at barna kan hjelpe til mer....og så, selv om jeg var syk den dagen, velger han å ikke ta i et ordentlig tak.

Skrevet

Man må ikke anta at folk er tankelesere, her må man prate samme (hvor du sier ting rett ut) :) 

Anonymkode: 72b8b...303

Skrevet

Det er vel ikke tankelesing når vi allerede har diskutert temaet flere ganger, når han visste at jeg var syk, når det var middagstid.

Skrevet

Jeg hadde en sånn forvokst guttunge boende her i fem måneder før han åkte på huet og ræva ut! Det der blir IKKE bedre, bare verre! Tro meg!

En partner skal være en berikelse, ikke en belastning. Og han har faktisk ingenting med å kritisere barna dine og hva de gjør/ikke gjør før han tar 50% av husarbeidet og betaler for å bo sammen deg. Jeg hadde avsluttet det så fort som mulig. Det blir bare ennå verre hvis dere flytter sammen! 

Anonymkode: 2e5ec...639

Skrevet

Ikke kast bort mer tid på en mann som ikke har mer omtanke for deg, Hi!

Anonymkode: cdd97...a2a

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Man må ikke anta at folk er tankelesere, her må man prate samme (hvor du sier ting rett ut) :) 

Anonymkode: 72b8b...303

Merkelig hvordan det å oppfatte situasjoner og egen og andres rolle blir "tankelesing" så fort det er snakk om menn!

Hvis jeg har lagd middag til deg, skjønner du selv at du hjelper til med oppvask da, eller krever det at du har evnen til å lese andres tanker?

Anonymkode: 71b51...e8d

Skrevet

Du får si til kjæresten din neste gang han ikke hjelper tilstrekkelig til, at han må gå forran med et godt eksempel for sønnen din om han mener at ungdommen burde hjelpe mer til. ;)

Skrevet

Synes det er helt ok at han sier at barna kan hjelpe til mer.

Det som ikke er greit er vel at han ikke ser ut til å noe initiativ til selv å gjøre det. Høres ut som om denne mannen bor på et svært så sjenerøst hotell hver gang han er hos dere HI.

Skrevet

Håper han har andre SINNSYKT gode "kvaliteter" :P Om han kritiserer gutten din... så har han kanskje lite selvinnsikt? Merkelig ikke han tok gryta om han mente den skulle ryddes bort, og enda mer merkelig han setter seg og røyker når han vet du ikke er i form og lager middag! Hadde ikke ORKET ha en sånn snylter i hus, hadde hyggelig bedt han om å dra og ikke komme tilbake! 

Skrevet

Og, dere andre som snakket om tankelesere.... man trenger ikke være tankeleser for å forstå man skal hjelpe til når kjæresten ikke er i form.... Om han klarer forstå hva andre "bør" gjøre, så burde han forstå hva han selv kan gjøre og. 

Høres ut som noen tror menn er helt "lamme i hodet" :P De må liksom fortelles alt.... nei, sunn fornuft er minstekravet her i leiren i allefall :)

Skrevet

Er kjæresten din en god mann? Har han omsorg for deg og dine? 

Da hadde jeg ikke giddet å bry meg, om små ting som å dekke bordet eller ikke. 

Anonymkode: 2f962...eb1

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel ikke tankelesing når vi allerede har diskutert temaet flere ganger, når han visste at jeg var syk, når det var middagstid.

Men har du ikke svaret ditt ganske tydelig da? 

-Han hjelper ikke til

-Han "kritiserer" barna dine

-Du har sagt ifra, han gidder ikke ta det til seg.

...case closed, spør du meg 😏

Anonymkode: 966af...9d4

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er kjæresten din en god mann? Har han omsorg for deg og dine? 

Da hadde jeg ikke giddet å bry meg, om små ting som å dekke bordet eller ikke. 

Det er jo veldig tydelig at han ikke har særlig omsorg for Hi i hvert fall når han vet hun er dårlig og likevel forventer oppvartning av henne.

Skrevet

Han oppfører seg som en gjest, så kanskje han føler seg som en gjest også og ikke vil ta seg til rette? 

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis han føler seg komfortabel med å kritisere barna dine nå, kan jeg bare forestille meg hvordan det blir når han blir virkelig varm i trøya! Det samme gjelder det å hjelpe til. Denne fasen av forholdet skal jo være tiden for å imponere hverandre. 

Skrevet
44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo veldig tydelig at han ikke har særlig omsorg for Hi i hvert fall når han vet hun er dårlig og likevel forventer oppvartning av henne.

Min mann kan være litt tankeløs av og til. Det kan jeg være mot han også. 

Tiltross for dette viser han stortsett omsorg og kjærlighet i det meste han gjør.

Kunne sikkert ha kommet med eksempler som HI gjør her, uten at det gir et bilde av totalen. Det er kun HI som vet sin egen total situasjon. 

Kan være litt ergerlig på minn mann fra tid til annen, og sikkert han på meg også. Det er ikke det samme som opprørsgrunn. Vel, ikke for meg. 

Skrevet

Hi

Jeg kan si at det er slitsomt for meg å se slik oppførsel, men jeg tror ikke han forstår at han "er sånn".  Han har et stort behov for kosetid, men jeg har ikke tid til å ligge to timer på sofaen for at han skal få sove inntil meg. 

Jeg tror jeg begynner å innse at vi er forskjellige og at vi ikke har samme måte å fungere på.  Han irriterer seg sikkert også over at jeg gjør mye, men jeg har tross alt ansvaret for to barn og en hverdag som skal organiseres. 

Men jeg begynner å stusse over hans evne til å se seg selv...og også evnen til å gjøre noe med det. Det er for meg en mangel på respekt når man ber andre ta i et tak og at man selv ikke gjør det. 

Han er omsorgsfull....men noen ganger lurer jeg på om han har et stort behov for å bli "tatt vare på" selv. Han tar ansvar for egen jobb, men utover det så gjør han det han blir bedt om og ikke mer. 

Han sliter med noe for tiden, men holder alt inne. Mulig han også føler at forholdet er vanskelig. 

Det med at jeg var syk i tillegg gjorde at jeg mener at han burde ha tatt i et ekstra tak.

Hvordan blir hverdagen om vi skulle bo sammen, dersom alt må inn med teskje?

En annen ting er at han fniser litt når sønnen min ikke "klarer" f.eks å lage middag, eller skrive et brev....han lurer feks på hvor på konvolutten adressen skal stå.  Selv sto han her om dagen og lurte på hvordan man lagde en suppe fra bunnen av....for det hadde han aldri gjort før.  Rare eksempler men igjen et tegn på lite selvinnsikt, når man ler av andre som ikke klarer noe...og så har man faktisk ting man ikke klarer selv. 

Skrevet

Du mener at kjæresten din sliter med noe for tida, men du vil stikke fra han? Fordi han ikke hjelper deg med å dekke bordet, for du var tross alt forkjøla? 

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du mener at kjæresten din sliter med noe for tida, men du vil stikke fra han? Fordi han ikke hjelper deg med å dekke bordet, for du var tross alt forkjøla? 

Hi

Hehe...dette med å snu og vende på ting...

Han åpner seg ikke lett...jeg har en følelse av at noe plager han uten at jeg vet. Det var i noe han sa....så jeg prøvde å få litt innsyn i tankene hans men da gikk han over på noe annet straks. 

Det er ikke en engangshendelse, det som skjedde. Ofte lager jeg middag, han hjelper til å rydde av bordet. Hvis jeg lar han rydde av alene,  så kommer det ofte en kommentar i ukene som følger at barna ikke hjelper til nok. 

Det er noe som skurrer for meg, jeg klarer ikke å sette fingeren på det. Annet enn at jeg tenker at han altfor ofte lukker seg inn i seg selv om det er noe som plager han, samt at hvis jeg tar opp en mulig kommunikasjonssvikt eller at noe ikke fungerer helt optimalt (uten å anklage han for noe som helst) så er han på offensiven ganske kjapt.

Nå er kanskje ikke jeg heller helt perfekt og alenemamma til to barn samt ingen familie i nærheten, så er jeg ganske overarbeidet til tider. Det siste jeg trenger er en gjest i huset som er konfliktsky. 

Jeg tar mer enn gjerne et oppgjør med meg selv og hvis han påpeker "feil og mangler" så tar jeg det til etterretning og gjør mer enn gjerne et forsøk på å få ting til å fungere. Jeg har vel sikkert ikke selvinnsikt på alle områder jeg heller, men er den første til å innrømme at jeg ikke strekker til overalt. 

Skrevet

Hadde avsluttet det. Finn heller en med mer  trøkk 

Anonymkode: 4bc9d...8db

Skrevet

Jeg svarte over at du ikke bør bli med en mann som har så lite omtanke for deg. Men på noe av det du har skrevet etterpå så er det jo tydelig at han latterliggjør din eldste og nesten psyker han ned, i hvert fall rakker ned på ham.

Du fortjener bedre, men det gjør jammen barna dine også.

Det er tydelig at dere ikke kommuniserer bra, og skal du få et godt samliv med en slik mann bør dere gå i terapi for å lære kommunikasjon i tillegg til at du må være villig til å oppdra mannen. Ikke kast bort livet ditt på en mann som heller ikke er god mot barna dine. Når du blir hos ham sier du også til barna at du godtar at han behandler dem slik...

Skrevet

Vet du. Jeg tenker dette er et lite problem. Men jeg er ikke den som kan gi best råd her desverre, jeg har så håpløse problemer med min samboer- de er MYE verre enn dette.... jeg tenker at kjæresten din ikke tenker over dette. Han gjør det nok ikke med hensikt. Prøv å si det til han direkte... bare legg det frem fint. At dette er noe du har tenkt på siden han sa det om sønnen din... spør bare hva han tenker ang å hjelpe til. Vær ærlig med at du ble litt skuffa. Kommer langt med åpen og ærlig kommunikasjon tror jeg. Så lenge man unngår alt man kan å såre den andre part og begge svarer med respekt

Anonymkode: 86500...509

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...