Gå til innhold

Hva kan min spanske mann jobbe med?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For et år siden flyttet mannen min og jeg og barna våre til Norge etter å ha bodd mange år i hans hjemland Spania. Han har alltid jobbet der men har ingen formell utdanning utover tilsvarende videregående skole. Han er ganske god i norsk da vi alltid gjorde et nummer av at vi skulle snakke norsk hjemme i Spania for barnas del siden planen alltid var å komme tilbake til Norge før skolen begynner. Nå er eldste seks år og begynte i første klasse her i august. Han har alltid jobbet i Spania, både i Madrid og i Alicante der vi bodde og han har mye ulik erfaring fra alt fra kontor til lager til hagearbeid til byggeplass men ikke noe han er spesialist på på en måte. Norge er mye mer utdanningsfokusert enn Spania der han alltid bare har jobbet med hva som helst. For å kunne studere i Norge måtte han først blitt mye flinkere i norsk, han snakker ganske bra men leser og skriver utrolig tregt og dette er veldig slitsomt for ham. Uansett poenget er at han ikke bare kan starte å studere noe her, han er ikke klar for det og det ville nok tatt ham dobbelt så lang tid å bli ferdig med et studie og dessuten trenger vi to inntekter. Han har oppsøkt alle slags byråer for midlertidige ansettelser og han fikk noen strøjobber i barnehager i sommer men ellers lite. Jeg vet at han bare må fortsette å lete, men det jeg ber dere om er råd for hva vi/han kan gjøre, om dere vet om typiske jobber utlendinger med ok men langt fra flytende norsk og ingen spesiell utdannelse kan få jobb innenfor. Sykehjem? Noe som gir ham jobb mer enn to dager annenhver uke. Setter umåtelig pris på alle tips!!!

Anonymkode: ff6dc...bde

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Renhold

Anonymkode: 55235...67a

Skrevet

Jeg har ei spansk venninne. Hun har møtt svært mye fordommer i sin jobbsøkning, selv med master fra norsk universitet. 

Så jeg vil anbefale mannen din å bare søke alle veier i starten, rett og slett for å få seg referanser. 

Hvilke typer jobber han søker må jo være litt etter interesse. Om det er barnehage, sykehjem, butikk eller parkvesenet må være etter evner og interesse. 

Men fokuser litt i starten på å få norsk jobberfaring og norske referanser. 

Anonymkode: 90550...7a9

Skrevet

Sykehjem trenger jo ofte flere mannlige ansatte.

Renhold som nevnt over kan også være en mulighet. Bor dere i en av de største byene eller et sted med turistskipanløp/hurtigrutehavn så kan han høre om de trenger guider (selv om det er noe sesongbetont og ikke så mye, så kan det hjelpe på i perioder).

Avisbud.

Vikarbyrå.

Kafé, restaurant.

Sykkelbud.

Ellers finnes det ofte mange jobber rundt omkring som aldri utlyses. Bruk kontaktnettet du har fra før og som dere opparbeider dere nå. Gå til bedrifter som ikke bare trenger utdannet personell, lever en åpen søknad.

Fabrikkarbeid.

Butikkarbeid.

Drosjekjøring.

Busskjøring (ta busslappen).

Hør om kommunen trenger nye, f.eks. parkansatte, bud for å kjøre mat hjem til eldre m.m.

Regner med at han begynner på norskkurs asap? Han bør lese norske bøker, lese norske aviser. Ordboken bør være med ham overalt! Han skal ikke ty til engelsk, selv om det er enkelt. Se om han kan få venner her selv, uten deg, da får han inn dagligtale der også. Men kjempeviktig at han leser og leser og leser norsk. Du sier det går sent for ham, da er det enda viktigere for ham å lese og lese og lese. Det trenger ikke ta lang tid for ham før han kan studere hvis han bare gjør en innsats for å lese og skrive norsk. Han må ikke utsette akkurat den delen, for jo lengre tid han går uten å lese og skrive, jo mindre blir sjansen for at han noengang blir bra nok på det.

Lykke til :)

Anonymkode: 2bcd1...495

Skrevet

Assistent BHG/skole/SFO. Lagerarbeider. Butikkjobb. Jobbe på søppelbil. Gartneri.

Anonymkode: 4b88f...a50

Skrevet

Renhold, butikk, bensinstasjon, burgerking/mcdonalds o.l., kantine, sfo/barnehage...

Det er jo bare å søke alt som ikke krever utdanning.

Har selv en bekjent fra England som ikke pratet særlig norsk da han kom til Norge, han fikk jobb som "klargjører" i en stor båtforretning som  selger både nye og brukte båter. Han har vasket, polert og stylet båter for salg lenge nå, var bare meningen det skulle være en første jobb mens han øvde på språket, men han trives kjempegodt der. Det finnes vel tilsvarende jobber i bilforretninger kanskje, eller fabrikker hvor de lager båter o.l. som må vaskes og styles før salg?

Anonymkode: 879bb...d33

Skrevet

spansklærer? Tolk? Bussjåfør? 

Anonymkode: 38059...513

Skrevet

Ønsker dere masse lykke til, jobbmarkedet er pokker så hardt for utlendinger. Min samboer er portugisisk, bodd i Norge i 10 år og snakker og skriver godt norsk. Har gått to år på universitet i Portugal, men ikke fullført. Søkte på hundrevis av jobber, men gikk arbeidsledig i 4-5 år. Fikk til og med avslag på McDonalds, da de ville helst ha yngre studenter og ikke 30 år gamle familiefedre. Han prøvde ut praksisplasser via Nav, men de ville bare ha han så lenge de ikke betalte selv. Ble grovt utnyttet på flere plasser, lovet fast jobb men fikk aldri noe. Tilslutt fikk han en liten ekstrahjelpstilling på flyplassen her som han har klamret seg til. Han har etter 3 års ansettelse nå fått 50% stilling (men jobber mer). Veien hit har vært utrolig hard! Håper dere er heldigere. 

Anonymkode: 46eed...8d6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...