Gå til innhold

Bekymringsmelding - umoralsk trener.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Jeg er ny her. Har et problem jeg trenger andres mening på. Håper å finne litt svar her inne. 

Jeg er gift. Jeg elsker kona og kona elsker meg. Har 2 barn. 

Kona har nettopp startet med håndball igjen, etter å ikke ha drevet med det de siste 12 årene. Veldig bra for henne! 

Håndballaget bruker facebook for å kommunisere seg i mellom. Effektivt og bra. Når spillerne skader seg så melder de en privat melding til treneren på facebook, hvor han da følger de opp og spør hvordan det går. 

Min kone ble skadet og rapporterte det inn. Treneren svarer da greit, håper det går bra osv. 

Etter en uke så oppdager jeg det at kona gjemmer telefonen sin. Mistenkelig, tenker jeg da. Og etter mye om og men så får jeg vite hvorfor. 

Treneren begynte å sende henne kompliment. Ikke bare på det at hun gjorde det bra utpå banen, men at hun så veldig bra ut. «Du ser bra ut, jeg mener det.» osv. 

En gang så skreiv han at «jeg vil prate mere» og fortsatte med komplimentene.

Kona svarte bare med “takk”, og smilefjes. Og spurte “prate om hva” når han sa han ville prate mere.

Treneren er 15 år eldre enn kona mi.

Jeg oppdaget på mobilen hennes at det kom inn en melding fra han. Jeg spurte henne da om hva det var, og etter hvert så sa hun hva greia var.

Kona syns det var ekkelt, men var hyggelig tilbake. Hun spurte han en gang om “er ikke både du og jeg gift?” for å liksom si fra på en fin måte at dette var ikke greit. Svaret var da “jo”, men han fortsatte likevel.

Hun skjulte dette for meg for hun synes det var ekkelt, og turte liksom ikke helt si fra til han at nok var nok. Hun var ny på laget, og her er kommer det komplimenter fra mannen som bestemmer om hun blir trekt ut på laget og hvor mange spilleminutter hun får… 

Hadde hun f.eks vist det til meg med en gang, så hadde jeg sagt: “Det der er en gris, pass deg for han”. Men det har blitt en liten greie ut av dette, siden hun skjulte det og faktisk slettet meldingene også. Hun sier det var pga. hun ville ikke at jeg plutselig så dette, i frykt for at jeg kom til å si at hun nå måtte bytte håndballag. Hun elsker laget og jentene der. Hun angrer nå på at hun slettet de.

Og nei, jeg synes ikke det er kult at hun er på trening 2 ganger i uken og 1 kamp hver fjortende dag, hvor hun da må møte han heller.

Jeg konfronterte treneren med dette jeg. Skreiv til han på facebook. Jeg sa at dette ikke var greit, sa at kona syns det var vanskelig å si fra til han. Og at han, som en profesjonell trener, ikke kan komme med komplimenter på utseende til sine spillere. Komplimenter når det gjelder prestasjon, ferdigheter og stå på vilje er helt ok, men når det gjelder utseende, så bør han holde seg langt unna sånne ting.

Vi vet hvem kona hans er. Jeg sa til han at dette burde han fortelle kona di, hvis ikke gjør jeg det. Jeg sa også at jeg nå er sinnsykt bekymret for resten av jentene på laget!!

Han lovte å si fra til kona. Samt kona mi sperret han på facebook. Og han lovte at fra nå av skulle alle slike meldinger mellom spillerne og treneren gå inn i en facebookgruppe og ikke privat i direktemeldinger lengre. Han ringte også og beklaget seg til kona mi faktisk. Han kalte det endog en “misforståelse”, men hvis sant skal sies, så var det veldig lite man kunne misforstå her. Jeg spurte han om han hadde chat-loggen med kona mi, det hadde han ikke… Han slettet alltid meldinger som han fikk, visstnok. Til og med de meldingene han fikk av familien sin…. hmmmmm.

Hvis dette er hans måte å holde på med de pene jentene på laget, og de også føler det vanskelig å kunne si fra til en “maktperson”, så kan det godt hende at i fremtiden så går det for langt. Det er 18 og 19 åringer på laget også, spillere han er snart 30 år eldre enn. Enda vanskeligere for disse å si fra, tenker jeg.

Kanskje det allerede har skjedd noe tidligere også, ikke vet jeg. Selvsagt, det kan hende han bare ble betatt av kona mi, og kun henne også…

Jeg har sagt til kona at jeg har lyst å sende inn en bekymringsmelding til håndballklubbens ledelse. Dette synes hun ikke noe om i det hele tatt. Hun er flau over hele saken. Samt, hvis dette eskalerer seg, så kan trenerens liv faktisk bli ødelagt.

Hun mener jeg heller bør snakke med treneren om dette, men hva godt kan komme ut av det, tenker jeg. Her er en mann som legger an på kona mi. Han er gift, har 3 barn…. Moralen er tydeligvis lav, og hvis jeg snakker med han så ser jeg for meg at det er bare løgner jeg får ut av det.

Hva tror dere? Sende inn noe til klubben? Ti stille, late som ingenting har skjedd? Hvis jeg tier stille… og noe dukker opp i media om noen år…. vil jeg da kunne leve med meg selv?

Bekymret hilsen, Ostepoppoeten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde dette vært ungdomslag ville jeg ikke vært i tvil om at du skulle melde. Men dette er voksne.

Treneren er umoralsk. Og din kone blir antakelig smigret og flørter med. Hvis hun var helt uinteressert ville hun stoppet det første tilløpet til flørting.

Så det er nok dessverre du og din kone som har et problem - med tillit.

Hva med parterapi?

Ville uansett ikke blandet inn klubben i deres trekantdrama.

Anonymkode: 3536b...333

Skrevet

Voldsom overreaksjon på en flørtende trener. La kona di sette grenser for seg selv og la det ligge. Det er voksne mennesker dette her, ingen 14-åringer du må beskytte. 

Skrevet

Takk for svar. Så du tror at treneren ikke bedriver med slik oppførsel mot flere? Hvis det er sant, så kan jeg leve med det.

Kona sa hun ble litt smigret. Hun er nemlig blitt nydelig som voksen, mens som barn/ungdom så var hun som en "stygg andunge". Treneren er overvektig og "mindre pen" hvis man kan si det, så jeg er ikke direkte "truet".

Parterapi har vi hatt i flere år, ikke pga vi har tillitsproblemer, men fordi vi gjerne vil bli kvitt dagligdagse småkrangler, sette mer pris på hverandre osv. Typisk småbarnsfamilieproblemer :-) Vi har nemlig ikke lyst å bli skilt pga. man ikke ser hverandre lengre.

Skrevet

Godt poeng. Det er voksne mennesker. Meget mulig jeg overreagerer.

Skrevet
2 minutter siden, Ostepoppoeten skrev:

Takk for svar. Så du tror at treneren ikke bedriver med slik oppførsel mot flere? Hvis det er sant, så kan jeg leve med det.

Kona sa hun ble litt smigret. Hun er nemlig blitt nydelig som voksen, mens som barn/ungdom så var hun som en "stygg andunge". Treneren er overvektig og "mindre pen" hvis man kan si det, så jeg er ikke direkte "truet".

Parterapi har vi hatt i flere år, ikke pga vi har tillitsproblemer, men fordi vi gjerne vil bli kvitt dagligdagse småkrangler, sette mer pris på hverandre osv. Typisk småbarnsfamilieproblemer :-) Vi har nemlig ikke lyst å bli skilt pga. man ikke ser hverandre lengre.

Om treneren flørter med flere, så får de andre voksne damene si fra til han selv med mindre de ber om din beskyttelse. 

Skrevet
4 minutes ago, Himmel og hav said:

Om treneren flørter med flere, så får de andre voksne damene si fra til han selv med mindre de ber om din beskyttelse. 

Ja, pr definisjon så er en 18 åring voksen. Sant nok det :-)

Skrevet

Er man gammel nok til å gifte seg, så er man gammel nok til å si ifra når man opplever noe som upassende. Hun kunne kort ha avvist han med en gang, selv. 

Anonymkode: 97476...a9a

Skrevet

Jeg kunne tidligere gjort akkurat som din kone, selv om jeg overhodet ikke satte pris på oppmerksomheten fra treneren. Jeg hadde da problemer med "konflikter" og jeg var redd for å stå opp for meg selv, redd for reaksjoner osv. Så jeg kunne også fint ha forsøkt å bare komme med hint, som for meg var veldig tydelige hint om at jeg ikke likte det og ikke var interessert - men som slike menn overhodet ikke tar som avvisning. Jeg kunne også forsøke å holde det skjult fordi jeg var redd for at kommunikasjonen skulle tolkes feil i tillegg til at jeg nok ville følt det var litt flaut med en slik uønsket oppmerksomhet. Jeg var også en som ble langt flottere som godt voksen enn jeg var som helt ung, men selvbildet mitt fulgte ikke helt med, og en del mønstre fra barndommen var vanskelig å bli kvitt, som var årsak til min reaksjonsmåte.

Jeg kom til et punkt hvor jeg stadig kom borti lignende menn, menn som ikke aksepterte mine grenser, så jeg begynte å bli veldig tydelig. Det tror jeg at din kone må bli også, for sin egen del. Det er ikke noe galt eller noe flaut i det, det er rett og slett det man skal og må gjøre. "Jeg setter pris på komplimentene du har gitt meg, men jeg er lykkelig gift, jeg har ingen ønsker om å ha noe forhold til deg utover det profesjonelle forholdet som er mellom trener og utøvere på laget. Jeg regner med at du respekterer det og heretter er 100 % profesjonell i kontakt med meg."

Jeg forstår bekymringen din ang. treneren. Jeg har lite eller ingen tro på at han faktisk snakker med sin kone om dette. Det tror jeg ikke han gjør. Men siden du og han har hatt kontakt ville jeg sagt klart fra til ham at han som trener også har et moralsk ansvar og at hvis du får høre noen som helst antydninger i fremtiden fra andre, eller unge jenter han trener (ja, de er myndige, men likevel unge jenter på mange måter, og det er et visst maktforhold inne i bildet siden de er avhengig av treneren for å få spilletid) at han kommer med uprofesjonelle tilnærminger, da vil du gå videre med saken. Det er ikke sikkert han går etter de yngre på laget siden din kone er litt eldre enn dem og nærmere han i alder, men det kan være greit å si fra til ham, at du vil følge med og gå videre om han tråkker over slike grenser i fremtiden.

Ellers har jeg ikke inntrykk av at det generelt er problemer med tillit mellom dere, men at dette er en situasjon som har satt tilliten deres på prøve fordi din kone ikke håndterte situasjonen veldig bra. Jeg kan forstå hvorfor hun valgte å gjøre det slik, siden jeg valgte samme taktikk selv tidligere i håp om at alt skulle dø ut av seg selv, men erfaring har vist meg at man må være veldig, veldig tydelig med slike menn for at de skal forstå.

Såsant treneren heretter ikke er ufin mot din kone så synes jeg du skal stole på henne selv om hun fortsetter på laget. Da viser du henne tillit.

Anonymkode: d1380...7d7

Skrevet
4 minutes ago, Anonym bruker said:

Er man gammel nok til å gifte seg, så er man gammel nok til å si ifra når man opplever noe som upassende. Hun kunne kort ha avvist han med en gang, selv. 

Anonymkode: 97476...a9a

Ja jeg mener det samme, men hun er sånn «overhyggelig mot alle» person. Må bli likt av alle. Hun fikk seg ikke til å si fra, rett og slett. Mangel på selvtillit og bein i nesa, sier hun selv. Men hun ser jo nå at man må lære seg å si fra. Så hun jobber med saken. 

Skrevet
11 minutes ago, Anonym bruker said:

Såsant treneren heretter ikke er ufin mot din kone så synes jeg du skal stole på henne selv om hun fortsetter på laget. Da viser du henne tillit.

Heisann! Det virker som du og kona mi er temmelig like (eller, du var. Veldig bra!) på dette området. Konfliktsky, vanskelig å si fra, lav selvtillit. "Kan ikke fatte at folk synes jeg er så fin" har jeg hørt kona mi si. I sin ungdom har hun nok aldri måtte holde mannfolk på avstand, men det kommer nå i voksen alder liksom. Nye situasjoner man ikke vet helt hvordan man skal takle.

Takk for at du delte dette, for det du skriver er temmelig likt og forklarende på hvordan kona mi reagerte, syns jeg.

Jeg har sagt ja til at hun drar på trening og kamper. Jeg kan jo ikke styre og kontrollere henne heller. Jeg kan si til henne at jeg er bekymret, så får hun ta det til ettersyn og styre det selv. Hvis treneren er ufin fremover, så får jeg nok høre det fra henne.

Djevelen i meg lurer på om jeg bare skal stoppe kona hans en dag jeg ser henne på gata og spørre om mannen hennes har snakket med henne. Han sa jo at det var ingen problem, at det skulle han gjøre. Hehe.... Jeg vet ikke om jeg har det i meg å gjøre dette enda, men jeg har innmari lyst. Kommer sikkert ikke til å gjøre det.

Skrevet

Her tror jeg nok kona di flørtet med og ble flau over at du oppdaget det. 

La dette ligge, blir bare mer kleint for kona di som nå må spille med, at det liksom var treneren sin skyld hele greia. 

Anonymkode: 7ddb8...fcd

Skrevet (endret)

Du høres skikkelig slitsom ut. Lange enetaler og tankerekker og tolkninger, og du tenker sikkert du har en viktig rolle i å beskytte din kone ( som har blitt så pen) fra denne mindre pene ( mindre pen enn deg) treneren... Hjelpes

Toppen av kransekaken når du som moralens vokter vil si ja til at hun kan fortsette med håndball.  Akkurat som om det er din avgjørelse.  Jeg får frysninger.

Endret av amandine
Skrevet
37 minutter siden, amandine skrev:

Du høres skikkelig slitsom ut. Lange enetaler og tankerekker og tolkninger, og du tenker sikkert du har en viktig rolle i å beskytte din kone ( som har blitt så pen) fra denne mindre pene ( mindre pen enn deg) treneren... Hjelpes

Toppen av kransekaken når du som moralens vokter vil si ja til at hun kan fortsette med håndball.  Akkurat som om det er din avgjørelse.  Jeg får frysninger.

Enig!

Mye av det HI sier virker greit nok, men så snur det plutselig og blir både kontrollerende og overvåkende. 

La dette ligge HI. Kona di fikser dette selv. 

Anonymkode: d4f4d...d93

Skrevet

Jeg synes du høres kontrollerende ut, du sjekker konas telefon og leser meldingene hennes. Du har (under tvil) gitt henne lov til å fortsette å trene. 

Kona di ville ikke vise deg meldingene fordi hun var redd for at du skulle bestemme at hun måtte bytte lag?? 

Og hvorfor skulle du ha tilgang til chat-loggen? Her lyser det lang vei at du ikke stoler på kona di. Du er ikke redd for at noen skal gi henne uønsket oppmerksomhet, du er redd for at hun skal bytte deg ut med noen andre. 

Og hvis du fortsetter sånn, så kan jeg ærlig talt forstå henne hvis hun gjør det. 

Har hun noen gang gitt deg grunn til å ikke stole på henne? I så fall må dere jobbe med tillit dere imellom.  Å spionere på kona på Facebook og telefonen er ikke måten å gjøre det på. 

Skrevet

Finnes det menn som skriver så langt om så lite?

Både treneren og kona er voksne og kan passe på seg selv. Han flørtet litt. Det eralt.ingen grunn til å gjøre det til noen stor greie.

Anonymkode: d0c55...13e

Skrevet
1 time siden, Ostepoppoeten skrev:

Heisann! Det virker som du og kona mi er temmelig like (eller, du var. Veldig bra!) på dette området. Konfliktsky, vanskelig å si fra, lav selvtillit. "Kan ikke fatte at folk synes jeg er så fin" har jeg hørt kona mi si. I sin ungdom har hun nok aldri måtte holde mannfolk på avstand, men det kommer nå i voksen alder liksom. Nye situasjoner man ikke vet helt hvordan man skal takle.

Takk for at du delte dette, for det du skriver er temmelig likt og forklarende på hvordan kona mi reagerte, syns jeg.

Jeg har sagt ja til at hun drar på trening og kamper. Jeg kan jo ikke styre og kontrollere henne heller. Jeg kan si til henne at jeg er bekymret, så får hun ta det til ettersyn og styre det selv. Hvis treneren er ufin fremover, så får jeg nok høre det fra henne.

Djevelen i meg lurer på om jeg bare skal stoppe kona hans en dag jeg ser henne på gata og spørre om mannen hennes har snakket med henne. Han sa jo at det var ingen problem, at det skulle han gjøre. Hehe.... Jeg vet ikke om jeg har det i meg å gjøre dette enda, men jeg har innmari lyst. Kommer sikkert ikke til å gjøre det.

Jeg synes ikke at du skal snakke med hans kone. Det vil trolig bare gjøre situasjonen mye verre.

Om han skulle fortsette - men det tror jeg ikke fordi han har beklaget seg på den måten han har - så går dere heller til ledelsen i klubben og tar det opp.

Og nettopp fordi han har unnskyldt seg på den måten han har så ser jeg heller ingen grunn til at du skal bekymre deg. Du har ingen grunn til å tro at han vil gjøre din kone noe, så det er ikke noe du bør bekymre deg for. Hvis du bekymrer deg utover dette så er det jo fordi du mangler tillit til henne - i så fall bør dere tilbake i parterapien, for da er det noe galt med forholdet som dere må rydde opp i!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...