Gå til innhold

Dere som er sunne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan ser deres dag ut? Driver dere med mealprep, kjøleskapet er fullt for hele uken. Har dere menyen klar for hele uken? Eller handler dere dag for dag?

hvordan vet dere hvilken mat dere skal sette sammen? Hvor lang tid tok det før dere fikk kostholdet til å «gå naturlig» ? :-) 

Spør fordi jeg sliter litt med hva jeg skal lage av mat og at det blir veldig ensidig og kjedelig, fort lei dag jeg ikke kommer inn i en naturlig rutine. 

Anonymkode: aa47b...df4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lager meny for den kommende uken hver lørdag. Da handler jeg til alle måltider. Så lenge menyen er satt, er det lettere å lage sunn mat. 

Noen ganger gjør jeg forberedelser dagen før, men som oftest blir det bare etter jobb. 

Frokosten gjør jeg klar kvelden før, med chiapudding og frukt, lunsj er som oftest middagsrester, så det går fort. 

Jeg kjøper masse grønnsaker, og lager ofte salat eller råkostsalat  til forrett, som vi spiser mens hovedretten godgjør seg i ovnen. 

Anonymkode: c9591...3da

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg lager meny for den kommende uken hver lørdag. Da handler jeg til alle måltider. Så lenge menyen er satt, er det lettere å lage sunn mat. 

Noen ganger gjør jeg forberedelser dagen før, men som oftest blir det bare etter jobb. 

Frokosten gjør jeg klar kvelden før, med chiapudding og frukt, lunsj er som oftest middagsrester, så det går fort. 

Jeg kjøper masse grønnsaker, og lager ofte salat eller råkostsalat  til forrett, som vi spiser mens hovedretten godgjør seg i ovnen. 

Glemte å si at jeg bruker en del tid på å søke på nettet for å finne spennende matretter😊

Skrevet

Driver på ingen måte med store forberedelser, kjøleskapet mitt bugner aldri over, for å si det sånn. 

Jeg spiser veldig mye ute, eller kjøper med meg fra butikken. Jeg bor et sted (ikke Norge) med svært godt utvalg av restauranter med sunn mat (jeg er vegetarianer) og/eller gode og ferske salater som lages og selges samme dag. 

Har alltid hatt et sunt kosthold, så det krever ikke særlig mye. Har alltid nøtter og en del grønnsaker hjemme. 

Anonymkode: 4a492...e22

Skrevet

Jeg har vokst opp med ett sunt og variert kosthold, så for meg faller mye naturlig. Vi har alltid sunne råvarer, mye frukt og grønt liggende i all slags farger og fasonger. Vi er også bevisste på hva vi handler inn,  og  prøver unngå halv og helfabrikat mat. Vi lager det meste fra bunnen. Vi har ikke så veldig spennende og variert kosthold, går mye i det samme. Vi bruker derimot store mengder grønnsaker og har det til "alt". Vi spiser ikke så mye sauser, dipper, dressinger osv. 

Vi lager ikke ukesmenyer, og tar oftest dag for dag, alt etter hva vi har lyst på. 

Til frokost spiser vi havregrøt med frukt og bær, bruker ikke sukker og smør. 

Til lunsj har vi ofte middagsrester. Pleier å lage store porsjoner, slik at det er nok til alle. 

Middag bestemmer vi fra dag til dag. 

Til kvelds har vi ofte smoothie, fruktfat, tallerken fylt med diverse kjøttpålegg, frukt, grønnsaker osv. Spiser også ofte cottage cheese med bær, omelett med diverse kjøtt og grønnsaker eller chiapudding. 

Vi er ikke særlig glad i brød noen av oss, så går mye i annen mat. Vi kjøper svært sjeldent godteri, og har vi det i hus er det forbeholdt helgene. Jeg vil ikke si jeg er streng når det kommer til kosthold, men jeg er imot å at barna skal spise mer sukker enn nødvendig. 

Skrevet

Takk for svar:-) 

jeg sitter å ser på YouTube også for å få litt tips, men er litt vanskelig likevel. Vår uke er jo ikke usunn sånn å si. Det er potetmiddag/pasta, taco på fredag og noe kosemat som feks pizza på lørdag. 

Jeg er veldig på den at alle i familien skal spise det samme, ikke pannekaker feks på alle men ikke pappa for han spiser salat. Derfor mealprep blir vanskelig (familie på 6) så jeg prøver bare å finne en god balanse på det hele :-)

Anonymkode: aa47b...df4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...