Gå til innhold

Dere som er medlem av Statens pensjonskasse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sparer dere pensjon utenom, eller tenker dere at SPK er nok?

Hilsen totalt uviten anonym...

Anonymkode: b4188...2ff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har klp, men sparer ekstra. De har endret opplegget for oss som er født etter 1963. DnB har en tegning som illustrer dette godt. Jeg sparer ikke i DnB. 1.11 kommer det ny ips ordning, anbefaler den. Du får skattefradrag og lavere skatt på utbetalingene. 

IMG_2460.PNG

Anonymkode: 2441e...018

Skrevet

Jeg sparer ikke ved siden av akkurat nå: - blir gjeldfri når jeg er 45 (da kan jeg spare 10 000+ i måneden) - har en livsforsikring som gir en stor utbetaling hvis/når jeg fyller 60.

Anonymkode: 763dc...ed9

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg sparer ikke ved siden av akkurat nå: - blir gjeldfri når jeg er 45 (da kan jeg spare 10 000+ i måneden) - har en livsforsikring som gir en stor utbetaling hvis/når jeg fyller 60.

Hæ?

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hæ?

Hæ hva?

Livsforsikringen? En Storebrand-forsikring som ikke tilbys mer: dør jeg før fylte 60 år, får min familie utbetalt en forsikringssum. Dagen jeg fyller 60 får jeg utbetalt en forsikringssum og jeg har ikke lenger privat livsforsikring.

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hæ hva?

Livsforsikringen? En Storebrand-forsikring som ikke tilbys mer: dør jeg før fylte 60 år, får min familie utbetalt en forsikringssum. Dagen jeg fyller 60 får jeg utbetalt en forsikringssum og jeg har ikke lenger privat livsforsikring.

Det hørtes merkelig ut, at man kan forsikre seg å få utbetaling ved en viss alder. Levealderen blir jo bare høyere og høyere, kan da ikke være spesielt lønnsomt for et forsikringsselskap, ved mindre forsikringen er veldig dyr da. Og det omtrent blir det samme som å spare. Hvor mye får du da? 

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det hørtes merkelig ut, at man kan forsikre seg å få utbetaling ved en viss alder. Levealderen blir jo bare høyere og høyere, kan da ikke være spesielt lønnsomt for et forsikringsselskap, ved mindre forsikringen er veldig dyr da. Og det omtrent blir det samme som å spare. Hvor mye får du da? 

Forsikringen selges ikke mer (ble kjøpt på 70-tallet). Jeg får ca. 700 000. 

Skrevet

Så svaret på spørsmålet mitt blir at jeg bør begynne å spare til pensjon, selv om jeg hver måned betaler inn til SPK? 

Har ingen forsikring som hun over her, men vil ha betalt ned huset minst 10 år før jeg blir pensjonist. Greier bare ikke å sette meg inn i dette, det virker så fjernt😳🙈!!

HI

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så svaret på spørsmålet mitt blir at jeg bør begynne å spare til pensjon, selv om jeg hver måned betaler inn til SPK? 

Har ingen forsikring som hun over her, men vil ha betalt ned huset minst 10 år før jeg blir pensjonist. Greier bare ikke å sette meg inn i dette, det virker så fjernt😳🙈!!

HI

Ja, de aller fleste nordmenn bør spare noe til sin egen pensjon. Jeg startet å spare 1000 kroner i måneden da jeg var 27 år. Skal gå over til den nye ips løsningen når den kommer i november.

En ting er at man er gjeldsfri, og dermed har færre utgifter. Men bolig kan i verste fall miste verdi. Ville ikke lagt alle kortene min på et sted. Og hva slags levestandard ønsker man seg? Du burde logge inn på spk og se hva de estimerer at du vil få utbetalt av folketrygden + spk til sammen den dagen du går av. Mange får seg en stor overraskelse. Det fikk jeg selv, selv om jeg mener at jeg har en OK årslønn (600 000). Vil du gå av før du blir 67 synker også utbetalingene betraktelig, litt avhengig av hvor mye før man går av. 

Det er viktig å sette seg inn i dette. Man skal leve på pensjon i mange år. Vi blir bare eldre og eldre og derfor blir pensjonen lavere og lavere. Pensjonsalderen blir sikkert høyere etterhvert også. Vi må tilpasse oss. Vi som er relativt unge i dag får det nok ikke like bra som tidligere generasjoner, prosent ut ifra tidligere lønn. Jo tidligere man begynner å spare jo mindre kan man spare i måneden på grunn av avkastninga.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...