Gå til innhold

Er ikke venninna mi noe spesiell?!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun har opprettet bsu til barna sine. Dette er den typen man ikke får skattefradrag på, men den samme renten som vanlig bsu. Pengene blir låst. Dette skal hun gi barna i gave til komf med ti tusen kroner på. En såkalt symbolsk sum. Barna skal få selskap og dress/bunad og.

Nå har hun tenkt å gjøre det samme med pensjonssparing. Sette inn 100 i måneden frem til de blir atten og da "får" de kontoen. De skal også få førerkort.

Selv mener hun at dette er for å vise barna at det er viktig å spare. Liksom være et godt forbilde hvor foreldrene viser verdien av å spare. Men er ikke dette bare snålt?! Selv har jeg ikke begynt å tenke på pensjonssparing. Det er lenge til og enda lenger til for disse barna!

Anonymkode: ca4c6...3a8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det merkeligste er vel at du ikke har begynt å tenke på pensjonssparing.

Anonymkode: 3f57b...345

Skrevet

Det er viktig å begynne å spare til ungene . Sånn som det har blitt med å komme inn på boligmarkedet bare . 

Anonymkode: 377c1...820

Skrevet

Vi sparte over 100 000 som vårt barn fikk da hn var 18. Skulle gå til førerkort, bil, eller slike ting. Det gikk til fest og narkotika. Jeg gir IKKE de andre barna mine penger før de er voksne nok til å skjønne verdien av det, og anbefaler alle andre å vente til de er godt oppi tjueåra også. Elllers er det ikke rart nei, men fornuftig. 😊

Anonymkode: 956f7...d65

Skrevet

Vi har også sparekontoer til barna. En øremerket "bolig" (blir gjort om til bsu når de blir 18, frem til da vil vi unngå at overformynderiet tar over) , og en "utdanning". Dette er nedfelt i testamentet også. 

Pensjonssparing har vi ikke startet til de , men til oss selv har vi selvfølgelig det. 

Anonymkode: f10d7...012

Skrevet
56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er viktig å begynne å spare til ungene . Sånn som det har blitt med å komme inn på boligmarkedet bare . 

Anonymkode: 377c1...820

Mer verdi å betale ned på eget boliglån enn å sette inn masse penger på en sparekonto.  Med mindre du har over 1 mill og setter de på høyrentekonto. 

Anonymkode: 2e7ed...172

Skrevet

Vi sparer til barna hver måned og det gjør bestemoren også. Konto står i vårt navn for dette blir penger de IKKE får når de fyller 18 år...men når de skal etablere seg.

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hun har opprettet bsu til barna sine. Dette er den typen man ikke får skattefradrag på, men den samme renten som vanlig bsu. Pengene blir låst. Dette skal hun gi barna i gave til komf med ti tusen kroner på. En såkalt symbolsk sum. Barna skal få selskap og dress/bunad og.

Nå har hun tenkt å gjøre det samme med pensjonssparing. Sette inn 100 i måneden frem til de blir atten og da "får" de kontoen. De skal også få førerkort.

Selv mener hun at dette er for å vise barna at det er viktig å spare. Liksom være et godt forbilde hvor foreldrene viser verdien av å spare. Men er ikke dette bare snålt?! Selv har jeg ikke begynt å tenke på pensjonssparing. Det er lenge til og enda lenger til for disse barna!

Nei, hun er ikke noe spesiell. Venninnen din er fornuftig.

Anonymkode: d640c...df3

Skrevet

Synes venninna di er smart. Du er spesiell....og veldig spesielt å ikke tenke på sin egen pensjonssparing. Jeg velger å tro du tuller!

Anonymkode: 1f5ef...765

Skrevet

Jeg har ikke begynt å spare til pensjon. Jeg betaler ned huslånet mitt. Ikke sparer jeg til ungene heller. 

Ungene lærer vel ikke å spare av at jeg sparer for dem. 

Anonymkode: 23f07...657

Skrevet

Hva er det som er så spesielt med dette???

Anonymkode: 52a0c...560

Skrevet
22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mer verdi å betale ned på eget boliglån enn å sette inn masse penger på en sparekonto.  Med mindre du har over 1 mill og setter de på høyrentekonto. 

Anonymkode: 2e7ed...172

Hørt om fond?

Anonymkode: 8dbe9...d42

Skrevet

Er det ikke lurere å betale ned på boliglån enn å spare til pensjon? Opplys meg gjerne. :)

Anonymkode: 68016...0e3

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Er det ikke lurere å betale ned på boliglån enn å spare til pensjon? Opplys meg gjerne. :)

Anonymkode: 68016...0e3

Pengene blir låst i eiendom. Hva om boligprisene skulle få seg en knekk? Pensjon spares gjerne i fond og vil da gjerne stige mer enn dagens boligrente.

Skrevet

Jeg må si jeg synes det er mer spesielt med foreldre som ikke sparer til barna sine. Idag er det vanskelig både å komme seg inn på boligmarkedet, det er dyrt å skaffe seg førerkort, det kan gå mer penger enn det man får lån og stipend til under utdanning osv. 
Vi sparer hver mnd. til alle barna som dem vil få når de blir eldre, da tenker vi oppi 20-årene eller når vi tenker de er moden nok til å forstå hvilken betydning penger har. Jeg ville nesten ikke turt å ikke spare til dem, eventuelt ha en annen løsning som gjorde at jeg kunne hjelpe dem når de blir eldre. 

Jeg synes venninna di er smart jeg! Pensjonssparing er kjempeviktig, jo tidligere man starter- jo bedre er det. 

Skrevet

Nei, hi, venninnen din er ikke spesiell. Det er kanskje ikke alle som sparer pensjon til barna sine, men jeg synes ikke det er så utenom det vanlige at jeg ville stusset over det. 

Jeg syntes det var lurt å spare til flere forskjellige formål på barnas vegne. Særlig bsu og pensjon. Det kan jo føres over på kontoer som låses, så barna ikke fester vekk midlene når de blir 18. Bil hadde jeg forøvrig ikke giddet å chippe inn penger på. Det er en luksus barna må ordne seg selv. Men med den farta Norge suser inn i pensjonsfondkrasjet er det lurt å spare alt man kan. Så lenge foreldregerasjonen vår golfer vekk fremtidig pensjonspenger i Spania kan vi ikke regne med stort (nei da, jeg er ikke bitter 😏). 

Hvorfor har du ikke begynt å tenke på pensjon? Hvor gammel er du? 

Anonymkode: b07ef...174

Skrevet

Venninna di er fornuftig. 

Hadde jeg hatt råd til det, hadde jeg gjort det samme.

Anonymkode: a6f17...2f4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...