Gå til innhold

Grinete etter barnehagestart

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en liten gutt på 1,5 år som startet i bhg for 1 uke siden. Tilvenningen har gått kjempefint, og han ser ut til å trives. Problemet er at han har blitt så ekstremt grinete på hjemmebane. Han sutrer nesten konstant, er veldig klengete og hyler og skriker om han ikke får det som han vil.. dette er ikke likt han i det hele tatt🤤 noen med gode råd?

Anonymkode: 3ffc9...1a4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjære deg, dette kan du vel tenke deg grunnen til selv? 

Det har skjedd en stor forandring i livet hans, han er sliten og utrygg og trenger å forsikre seg om at dere er hos han. 

Vær tålmodig med han og gi det tid, han trenger å venne seg til alt det nye som skjer. 

Anonymkode: 7dba4...9d2

Skrevet

Helt naturlig. Du skulle vist hvor slitsomt det er for de små å gå i barnehage. Det er en grunn for at barn nr 2 skal få være lengre hjemme med meg. 

Anonymkode: 02539...f9c

Skrevet

Stakkars liten . Det er jo et sjokk å bli satt bort i flere timer . Så klart han blir sutrete 

Anonymkode: 43f97...1b5

Skrevet

Huff. Får så forferdelig vondt av han. Hadde jeg hatt muligheten ville jeg nok definitivt hatt han hjemme lenger, når jeg nå ser hvor sliten han blir. Jeg høres kanskje dum ut, men vår faktisk ikke forberedt på at dette skulle skje. Men det gir jo mening selvfølgelig. Stakkars gutten min😐 

Hi

Skrevet

Han er sliten og har et ekstra behov for å vite at dere er der. Gi han helt rolige ettermiddager uten farting eller besøk. Han trenger ro og trygghet 😊

Anonymkode: 4b512...990

Skrevet

Klart han blir sliten og trenger ekstra trygghet og ro hjemme, det hadde skjedd om han var 2 år eller 3 år og. 

Det er en enorm psykisk påkjenning og starte i barnehage, gjør som en over sier dropp besøk, ikke ta han med på handleturer vær mest mulig hjemme og kos dere, det går over.

Skrevet

Pass på å gi så masse fysisk og psykisk nærvær han behøver hjemme. Han må «fylles opp» med kjærlighet etter en lang dag borte fra dere.

Anonymkode: e1ec1...081

Skrevet

Mine har sovet med oss en periode etter barnehagestart. De har rett og slett trengt ekstra nærhet. 

Nå begynte eldstemann på skolen i høst, og den første måneden trengte han igjen å sove tett inntil oss. 

Tenk selv hvor sliten du blir ved jobbytte. Barnehagestart er enda mer ekstremt. Det går seg til,  men det er vanlig å være sliten ei stund. 

Anonymkode: 962cb...58e

Skrevet

Dårlig samvittighet trenger du ikke ha, selv om jeg forstår deg godt. Men enig i rådene over her, ha null planer på ettermiddager og helger nå. Bruk tiden på kos, lek og tålmodighet, han lader opp hos de nærmeste han har. Jeg jobber som pedagogisk leder på småbarn og nå de første månedene av barnehageåret handler alt om trygghet, tilknytning og omsorg. Vi er veldig bevisste på den store overgangen barnehagestart er - travle uker for barna og også oss voksne i barnehagen. Lykke til videre, det går seg til. 

Anonymkode: f7346...73b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...