Gå til innhold

Tror dere dette er honningsopp? (Skogshonningsopp)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er bedre å laste ned appen soppkontroll, eller gå på soppkontroll med soppen, enn å spørre på DiB. 

Skrevet

Ligner ikke på honningsopp i min soppbok i hvert fall. Uansett bør du IKKE stole på noen på nettet når det kommer til sopp!

Soppkontroll!

Anonymkode: b644b...d46

Skrevet

Tok et googlesøk nå, og bildene som kom opp likner ikke på den du har lagt ut her. Og på snl.no står det at honningsopp regnes som giftig.

Skrevet
36 minutter siden, Superdolly skrev:

Tok et googlesøk nå, og bildene som kom opp likner ikke på den du har lagt ut her. Og på snl.no står det at honningsopp regnes som giftig.

Jeg synes det lignet på denne: 

honningsopp.jpg.eae6ed5ef5975b845b7fa461469ea7b0.jpg

http://www.bio.no/enbiolog/topic.asp?TOPIC_ID=28412

Anonymkode: a2bdf...ddc

Skrevet

Forstår at du mener de ligner, men stilken er vanskelig å bedømme fordi soppen på ditt bilde er markspist og vi ikke ser den ordentlig. I tillegg er soppen du har funnet lysere i midten og mørkere i kantene, mens soppen fra linken din er motsatt, mørk inni og lys på kantene.

Er det soppkontroll der du bor i morgen kan du jo ta den med dit, så finner du det ut. Hvis ikke bør du ikke bruke den!

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Forstår at du mener de ligner, men stilken er vanskelig å bedømme fordi soppen på ditt bilde er markspist og vi ikke ser den ordentlig. I tillegg er soppen du har funnet lysere i midten og mørkere i kantene, mens soppen fra linken din er motsatt, mørk inni og lys på kantene.

Er det soppkontroll der du bor i morgen kan du jo ta den med dit, så finner du det ut. Hvis ikke bør du ikke bruke den!

Det er ikke soppkontroll mer enn til 1.10 står det. Jeg har sett gjennom hele soppboken min og finner den ikke.

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke soppkontroll mer enn til 1.10 står det. Jeg har sett gjennom hele soppboken min og finner den ikke.

Da kaster du soppen nå og tar med bildene til en soppkontroll neste år.

Dette er de bildene jeg finner som er nærmest din, og er det den er den uansett giftig:

https://helsenorge.no/Giftinformasjon/Sopp/honningsopp-er-en-giftig-sopp

Viktig å huske når det kommer til sopp at det stadig oppdages mer om soppene, slik at sopper som tidligere var godkjent som bra matsopp etter forvelling eller varmebehandling nå anses i dag for å ikke være matsopp eller være giftige, fordi man har funnet ut at ikke alle giftstoffene forsvinner ved bearbeiding slik man trodde tidligere. Derfor kan en bok som ikke er helt oppdatert eller en link som er noen år gammel gi feilinformasjon.

Om du har funnet denne soppen i plenen din eller på eiendommen kan det være lurt å prøve å bli kvitt den, for selv små mengder rå sopp kan gi små barn ganske store problemer (se linken). Er det mye av den kan du forsøke å få tak i silkekjuke, den kan fortrenge honningsopp.

Uansett - kast den soppen du har funnet, ikke bruk den!

Skrevet
På 7.10.2017 den 20.18, Anonym bruker skrev:

Da kaster du soppen nå og tar med bildene til en soppkontroll neste år.

Dette er de bildene jeg finner som er nærmest din, og er det den er den uansett giftig:

https://helsenorge.no/Giftinformasjon/Sopp/honningsopp-er-en-giftig-sopp

Viktig å huske når det kommer til sopp at det stadig oppdages mer om soppene, slik at sopper som tidligere var godkjent som bra matsopp etter forvelling eller varmebehandling nå anses i dag for å ikke være matsopp eller være giftige, fordi man har funnet ut at ikke alle giftstoffene forsvinner ved bearbeiding slik man trodde tidligere. Derfor kan en bok som ikke er helt oppdatert eller en link som er noen år gammel gi feilinformasjon.

Om du har funnet denne soppen i plenen din eller på eiendommen kan det være lurt å prøve å bli kvitt den, for selv små mengder rå sopp kan gi små barn ganske store problemer (se linken). Er det mye av den kan du forsøke å få tak i silkekjuke, den kan fortrenge honningsopp.

Uansett - kast den soppen du har funnet, ikke bruk den!

Det er mørk honningsopp

Skrevet
På 7.10.2017 den 20.18, Anonym bruker skrev:

Signerer denne. 

Da jeg hadde om sopp i biologistudiet mitt fikk vi streng beskjed om å aldri ha soppbøker som er eldre enn ti år. 

Mine svigerforeldre sverger til sine soppbøker fra 60-tallet, hvor enkelte sopper vi nå vet er giftige står omtalt som matsopper... 

Anbefaler deg å lese denne https://www.nrk.no/livsstil/_-ikke-bruk-gamle-soppboker_-1.11966546

Anonymkode: a7f93...5b2

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Signerer denne. 

Da jeg hadde om sopp i biologistudiet mitt fikk vi streng beskjed om å aldri ha soppbøker som er eldre enn ti år. 

Mine svigerforeldre sverger til sine soppbøker fra 60-tallet, hvor enkelte sopper vi nå vet er giftige står omtalt som matsopper... 

Anbefaler deg å lese denne https://www.nrk.no/livsstil/_-ikke-bruk-gamle-soppboker_-1.11966546

Jeg bryr meg ikke om det er matsopper eller ikke... skjønner ikke hvorfor folk tror jeg skal spise den. Jeg lurer bare på hva den er.

Skrevet

*lurTE på hva den er ;) Det er mørk honningsopp

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg bryr meg ikke om det er matsopper eller ikke... skjønner ikke hvorfor folk tror jeg skal spise den. Jeg lurer bare på hva den er.

Folk vil bare forsikre seg om at du ikke blir forgiftet.  

Hadde du skrevet at du var nysgjerrig, og ikke hadde tenkt å spise den, hadde du nok fått andre svar.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...