Gå til innhold

Drevne og mindre drevne kokker og husmødre, se hit :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal lage gryte i helga, og i "alle" gryteoppskrifter på høsten så står det at gryta skal stå og småkoke/trekke i x antall timer mens man selv går tur på fjellet imens. Er det sånn man gjør det? Setter på lav varme og kan trygt forlate huset? Jeg blir nervøs av tanken på at komfyren skal stå på mens jeg er ute... er det mindre brannfarlig å sette gryta i komfyren? Har det eventuelt samme effekt? 

Anonymkode: e870c...c06

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg går aldri fra komfyren. Skal noe koke lenge, som fårikål i går, setter jeg den på før frokost, så den er godt i gang, skrur opp på full guffe rett før vi går ut, og så skrur jeg av og lar ettervarmen koke videre så lenge det varer mens vi er ute. Så skrur jeg på igjen når vi kommer hjem, og koker ferdig.

Skrevet

Jeg lar gryten stå på platetoppen, eller i stekeovnen, ja. Men det finnes en slags pose du kan sette gryten i, sluk at den koner videre på ettervarmen. Finner ikke lenke nå, men kanskje noen andre vet? 

Anonymkode: 5c1a3...4c0

Skrevet

Jeg setter på stekeovnen. Så setter jeg gryta inn varm ovn. Skur av stekeovnen, og lar den varme gryta stå i varm ovn. 

Da holder den seg god og varm lenge. Uten at jeg trenger å være redd for brann.  

Anonymkode: 1394f...46b

Skrevet

Pleier å lage slikt på dager vi ikke skal noe, må vi ut skrur jeg opp varmen før vi drar for så å skru av plata når vi forlater huset. Kjelen holder seg varm lenge slik at det er ikke fare for at noe skal bli dårlig (jeg er nok litt over gjennomsnittet opptatt av at kjøtt ikke skal varmes mer enn to ganger. Jobber med mat og hørt for mange dårlige opplevelser der maten er varmet for mange ganger. )

Anonymkode: 338ef...975

Skrevet

Jeg lar gjerne gryta stå i stekeovnen på 90-100 grader mens vi er ute. Men bruker helst slowcooker.

Anonymkode: b62f9...2f6

Skrevet

Jeg lar gyter koke mens jeg er ute. Lager ofte stek av forskjellige slag som jeg langtidssteker i ovnen på lav temperatur, gjerne natten over eller mens jeg er på jobb.

Anonymkode: 75ebf...47c

Skrevet

Wonderbag, heter det! Kom på det nå.

Anonymkode: 5c1a3...4c0

Skrevet

Jeg setter gryta i varm stekeovn når den er oppkokt, så slår jeg av varmen. Da kan jeg trygt forlate huset, mens gryta holder seg god og varm i lang tid :) 

Gjest Syltebærtyttetøy
Skrevet

Nei, det tør jeg ikke! Ikke mens jeg sover heller, verken på kokeplaten eller inne i ovnen. 

Men gjør som andre over her; lar den koke til jeg skal noe, skrur av og lar den stå i ettervarmen, skrur så på igjen når jeg er tilbake :)

Skrevet

Jeg ville ikke gått fra komfyren mens den er på. Min mor gjorde det en gang da hun stekte en stek på lav varme. Termostaten i komfyren gikk og temperaturen ble alt for høy. Hun kom hjem til svidd stek og røykfullt hus. Godt hun ikke var lenge borte. 

Anonymkode: 735d8...bc1

Skrevet

Takk for svar, alle! Jeg ble hjemme mesteparten av koketiden, men måtte en ut en liten tur, og da satte jeg den varme kjelen inn i varm, men avskrudd stekeovn. Fungerte veldig bra! 

Anonymkode: e870c...c06

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...