Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2017 #2 Skrevet 6. oktober 2017 Er det plast i ulle? Det har jeg ikke hørt om, trodde det bare var i fleece Anonymkode: 548d8...03f
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2017 #3 Skrevet 6. oktober 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er det plast i ulle? Det har jeg ikke hørt om, trodde det bare var i fleece Anonymkode: 548d8...03f Mikroplast.. Anonymkode: cb4da...7cf
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2017 #4 Skrevet 6. oktober 2017 Hva med å forklare litt mer hva du egentlig snakker om, legge ved litt informasjon eller et eller annet - eller forventer du at alle skal være oppdatert på det du tenker på eller har lest? Er jo muligens et interessant tema, men hadde vært kjekt å vite litt mer om hva du egentlig prater om Anonymkode: e205d...0dd
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2017 #5 Skrevet 6. oktober 2017 Jeg skjønte det, men jeg visste det ikke uansett at det var plast i ull. Men jeg regner med at problemet er det samme som i andre produkter som inneholder plast, de forurenser miljøet når de vaskes Anonymkode: 548d8...03f
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2017 #6 Skrevet 6. oktober 2017 Har aldri hørt at det er mikroplast i ull! Hvor har du lest dette? Anonymkode: 04f9e...36d
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2017 #7 Skrevet 6. oktober 2017 41 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har aldri hørt at det er mikroplast i ull! Hvor har du lest dette? Anonymkode: 04f9e...36d Nøstebarn påstår det! Anonymkode: cb4da...7cf
Superdolly Skrevet 6. oktober 2017 #8 Skrevet 6. oktober 2017 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nøstebarn påstår det! Anonymkode: cb4da...7cf Av ren nysgjerrighet gikk jeg inn på Nøstebarns nettsider for å lese om dette, men det skriver de slett ikke noe om. Ikke som jeg fant, i hvert fall. Derimot skriver de at vask av syntetiske plagg er en av de større kildene til utslipp av mikroplast. https://nostebarn.no/info/mikroplast Dersom du fortsatt mener at Nøstebarn påstår at det er mikroplast i ull, så er det fint om du kan legge ved en link.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2017 #9 Skrevet 6. oktober 2017 2 minutter siden, Superdolly skrev: Av ren nysgjerrighet gikk jeg inn på Nøstebarns nettsider for å lese om dette, men det skriver de slett ikke noe om. Ikke som jeg fant, i hvert fall. Derimot skriver de at vask av syntetiske plagg er en av de større kildene til utslipp av mikroplast. https://nostebarn.no/info/mikroplast Dersom du fortsatt mener at Nøstebarn påstår at det er mikroplast i ull, så er det fint om du kan legge ved en link. https://nostebarn.no/liv-og-rore/miljo/100-ull-men-likevel-plastbelagt/ Anonymkode: cb4da...7cf
Superdolly Skrevet 6. oktober 2017 #10 Skrevet 6. oktober 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: https://nostebarn.no/liv-og-rore/miljo/100-ull-men-likevel-plastbelagt/ Anonymkode: cb4da...7cf Takk for link. Jeg ser fortsatt ikke et eneste ord om mikroplast i den linken. De skriver at ullen dekkes med plast i hele dens levetid. Dermed lurer jeg fortsatt på hvor du egentlig vil med denne tråden.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2017 #11 Skrevet 6. oktober 2017 (endret) 1 time siden, Superdolly skrev: Takk for link. Jeg ser fortsatt ikke et eneste ord om mikroplast i den linken. De skriver at ullen dekkes med plast i hele dens levetid. Dermed lurer jeg fortsatt på hvor du egentlig vil med denne tråden. Anonymkode: cb4da...7cf Endret 6. oktober 2017 av Modesty Blaise. Posten er redigert pga brudd på opphavsrett. Legg heller link direkte i innlegget.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2017 #12 Skrevet 6. oktober 2017 Nå er ikke jeg hi! Men her står det blant annet : Naturlig ull danner heller ikke mikroplast ved bruk, eller under vask Anonymkode: cbcb1...d1c
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2017 #13 Skrevet 7. oktober 2017 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Anonymkode: cb4da...7cf Men jeg kan ikke linke til et facebookinnlegg? Anonymkode: cb4da...7cf
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2017 #14 Skrevet 15. oktober 2017 https://nostebarn.no/liv-og-rore/miljo/100-ull-men-likevel-plastbelagt/?utm_campaign=2017-10-NBR-superwash-NO&utm_content=unspecified&utm_medium=email&utm_source=apsis-anp-3 Anonymkode: cb4da...7cf
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2017 #15 Skrevet 15. oktober 2017 Skal vi se, nå skal jeg forsøke å svare på spørsmålet i overskriften. Ull som er superwash-behandlet er dekket av et ultratynt plastlag. Dette plastlaget er der for å forhindre at ullklærne skal krympe i vask. Ulempen med superwash-ull er at mye av ullas naturlige egenskaper blir ødelagt, og ulltøyet ikke blir et ventilasjonslag, men et rent isolasjonslag. Det vil si at superwash-belegget hindrer ullas naturlige bevegelse i ulike temperaturer. Dette superwash-belegget vil naturlig nk slites i vask, og mikroplast vil dermed skylles ut i avløpsvannet. Alt vann ender jo i havet til slutt, og dit kommer også plasten. Anonymkode: 9889a...36a
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2017 #16 Skrevet 15. oktober 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Skal vi se, nå skal jeg forsøke å svare på spørsmålet i overskriften. Ull som er superwash-behandlet er dekket av et ultratynt plastlag. Dette plastlaget er der for å forhindre at ullklærne skal krympe i vask. Ulempen med superwash-ull er at mye av ullas naturlige egenskaper blir ødelagt, og ulltøyet ikke blir et ventilasjonslag, men et rent isolasjonslag. Det vil si at superwash-belegget hindrer ullas naturlige bevegelse i ulike temperaturer. Dette superwash-belegget vil naturlig nk slites i vask, og mikroplast vil dermed skylles ut i avløpsvannet. Alt vann ender jo i havet til slutt, og dit kommer også plasten. Anonymkode: 9889a...36a Men det er jo ikke farlig. Alt mennesker gjør etterlater seg noe, også avføring som "skylles ned i do". Og særlig dopapir. Anonymkode: cb4da...7cf
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2017 #17 Skrevet 15. oktober 2017 Jo, det er farlig. Mikroplast blir stadig mer diskutert. Dopapir løser seg opp, plast løser seg ikke opp. Selv de minste dyrene, reker og fiskeyngel får i seg plast, blant annet på grunn av mikroplast. Anonymkode: b531d...837
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2017 #18 Skrevet 15. oktober 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Men det er jo ikke farlig. Alt mennesker gjør etterlater seg noe, også avføring som "skylles ned i do". Og særlig dopapir. Anonymkode: cb4da...7cf Æh, jo. Plast er farlig. Anbefaler deg å lese noen seriøse fagartikler om mikroplast. Anonymkode: 9889a...36a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå