Gå til innhold

Hva er så "farlig" med plast i ull?

Anbefalte innlegg

Skrevet

-

Anonymkode: cb4da...7cf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det plast i ulle? Det har jeg ikke hørt om, trodde det bare var i fleece

Anonymkode: 548d8...03f

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det plast i ulle? Det har jeg ikke hørt om, trodde det bare var i fleece

Mikroplast..

Skrevet

Hva med å forklare litt mer hva du egentlig snakker om, legge ved litt informasjon eller et eller annet - eller forventer du at alle skal være oppdatert på det du tenker på eller har lest?

Er jo muligens et interessant tema, men hadde vært kjekt å vite litt mer om hva du egentlig prater om ;)

Anonymkode: e205d...0dd

Skrevet

Jeg skjønte det, men jeg visste det ikke uansett at det var plast i ull.
Men jeg regner med at problemet er det samme som i andre produkter som inneholder plast, de forurenser miljøet når de vaskes

Skrevet

Har aldri hørt at det er mikroplast i ull! Hvor har du lest dette? 

Anonymkode: 04f9e...36d

Skrevet
41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har aldri hørt at det er mikroplast i ull! Hvor har du lest dette? 

Anonymkode: 04f9e...36d

Nøstebarn påstår det! 

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nøstebarn påstår det! 

Av ren nysgjerrighet gikk jeg inn på Nøstebarns nettsider for å lese om dette, men det skriver de slett ikke noe om. Ikke som jeg fant, i hvert fall. Derimot skriver de at vask av syntetiske plagg er en av de større kildene til utslipp av mikroplast.

https://nostebarn.no/info/mikroplast

Dersom du fortsatt mener at Nøstebarn påstår at det er mikroplast i ull, så er det fint om du kan legge  ved en link.

Skrevet
2 minutter siden, Superdolly skrev:

Av ren nysgjerrighet gikk jeg inn på Nøstebarns nettsider for å lese om dette, men det skriver de slett ikke noe om. Ikke som jeg fant, i hvert fall. Derimot skriver de at vask av syntetiske plagg er en av de større kildene til utslipp av mikroplast.

https://nostebarn.no/info/mikroplast

Dersom du fortsatt mener at Nøstebarn påstår at det er mikroplast i ull, så er det fint om du kan legge  ved en link.

https://nostebarn.no/liv-og-rore/miljo/100-ull-men-likevel-plastbelagt/

Skrevet (endret)
1 time siden, Superdolly skrev:

Takk for link. Jeg ser fortsatt ikke et eneste ord om mikroplast i den linken. De skriver at ullen dekkes med plast i hele dens levetid.

Dermed lurer jeg fortsatt på hvor du egentlig vil med denne tråden.

Endret av Modesty Blaise.
Posten er redigert pga brudd på opphavsrett. Legg heller link direkte i innlegget.
Skrevet

Nå er ikke jeg hi! Men her står det blant annet : Naturlig ull danner heller ikke mikroplast ved bruk, eller under vask

Anonymkode: cbcb1...d1c

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men jeg kan ikke linke til et facebookinnlegg? 

• 2 uker senere...
Skrevet

Skal vi se, nå skal jeg forsøke å svare på spørsmålet i overskriften. 

Ull som er superwash-behandlet er dekket av et ultratynt plastlag. Dette plastlaget er der for å forhindre at ullklærne skal krympe i vask. Ulempen med superwash-ull er at mye av ullas naturlige egenskaper blir ødelagt, og ulltøyet ikke blir et ventilasjonslag, men et rent isolasjonslag. Det vil si at superwash-belegget hindrer ullas naturlige bevegelse i ulike temperaturer. 

Dette superwash-belegget vil naturlig nk slites i vask, og mikroplast vil dermed skylles ut i avløpsvannet. Alt vann ender jo i havet til slutt, og dit kommer også plasten. 

Anonymkode: 9889a...36a

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skal vi se, nå skal jeg forsøke å svare på spørsmålet i overskriften. 

Ull som er superwash-behandlet er dekket av et ultratynt plastlag. Dette plastlaget er der for å forhindre at ullklærne skal krympe i vask. Ulempen med superwash-ull er at mye av ullas naturlige egenskaper blir ødelagt, og ulltøyet ikke blir et ventilasjonslag, men et rent isolasjonslag. Det vil si at superwash-belegget hindrer ullas naturlige bevegelse i ulike temperaturer. 

Dette superwash-belegget vil naturlig nk slites i vask, og mikroplast vil dermed skylles ut i avløpsvannet. Alt vann ender jo i havet til slutt, og dit kommer også plasten. 

Men det er jo ikke farlig. Alt mennesker gjør etterlater seg noe, også avføring som "skylles ned i do". Og særlig dopapir.

Skrevet

Jo, det er farlig. Mikroplast blir stadig mer diskutert. Dopapir løser seg opp, plast løser seg ikke opp. Selv de minste dyrene, reker og fiskeyngel får i seg plast, blant annet på grunn av mikroplast.

Anonymkode: b531d...837

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men det er jo ikke farlig. Alt mennesker gjør etterlater seg noe, også avføring som "skylles ned i do". Og særlig dopapir.

Æh, jo. Plast er farlig. Anbefaler deg å lese noen seriøse fagartikler om mikroplast. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...