Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2017 #1 Skrevet 6. oktober 2017 Ikke skyt meg om jeg forklarer meg dårlig, men lurer litt rundt dette. Er det slik at denne blodprøven slår ut positivt så fort man har vært i kontakt med flott? (Blitt bitt altså) Vil denne testen være positiv i flere/alle år grunnet antistoffer om man ikke er syk i dag eller har hatt akutt borreliose i det hele tatt? Jeg lurer fordi sønnen har flere symptomer på kronisk borreliose og han skal nå gjennom en spinalpunksjon. Legen jeg snakket med så denne testen slo ut positivt på alle som hadde blitt bitt, men jeg synes det virker litt søkt..? Har i alle fall aldri hørt om det før. På forhånd, takk for svar. Anonymkode: ca1be...d54
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2017 #2 Skrevet 6. oktober 2017 Den slår ut positivt på alle som er blitt smittet. Den vanlige fremgangsmåten er da ny blodprøve, for å se om det er økning i antistoffene mot borrelia. Så må en deretter behandles. Hvor skal han ta spinalveske prøven? Er det på norsk sykehus, eller skal du til Tyskland? Anonymkode: 7cb20...42f
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2017 #3 Skrevet 6. oktober 2017 Man kan ha borrelia antistoffer i blodet uten og ha vært syk ja. Rundt 20 av befolkningen i høyendemiske områder har det. Det kan bety at man har vært syk før, elle at man har blitt blitt bitt av borreliainfisert flått uten at man har blitt syk. Sistnevnte er ganske vanlig. Anonymkode: 2fb94...da6
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2017 #4 Skrevet 6. oktober 2017 Spinalpunksjon tas forøvrig dersom man mistenker nevroborreliose. Altså borrelia har spredt seg til nervesystemet. Anonymkode: 2fb94...da6
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2017 #5 Skrevet 6. oktober 2017 Takk for svar. Skal ta prøven på norsk sykehus. Har hørt mange velger Tyskland, men har ikke helt fått med meg hvorfor? Anonymkode: ca1be...d54
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2017 #6 Skrevet 6. oktober 2017 Norske sykehus er flinke til å diagnostisere og behandle nevroborreliose, selv om avisene gir inntrykk av noe annet. Det foregår også mye forskning på dette nettopp på norske sykehus for tiden. Hvis ikke de finner at han har nevroborreliose, så har han nok noe annet i stedet. Anonymkode: 2fb94...da6
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2017 #7 Skrevet 6. oktober 2017 Alle flått er ikke bærere av borreliose, hvis man er blitt smittet med borreliose så kan prøvene være positive, eller ikke... Anbefaler deg å lese deg godt opp på dette, Hi, for det er mye feilinformasjon ute og går. En over sier at norske sykehus er flinke til å diagnostisere og behandle nevroborreliose, men det er virkelig en sannhet med store modifikasjoner! Jeg vet om flere tilfeller hvor det er påvist, men hvor de har hevdet at personen ikke er smittet "nok" og ikke fått behandling, tross også nevrologiske symptomer. Noen av dem har reist til utlandet for behandling og har da blitt friske. Det også slik at hvis immunsystemet er veldig redusert så greier ikke kroppen å danne antistoffene de leter etter i prøvene sine, da kan man ha en infeksjon selv om prøvene tilsynelatende sier at man ikke har den fordi de ikke finner antistoffer, eller kun finner markører som tyder på overstått infeksjon, noe norske myndigheter da konsekvent ikke tilbyr behandling fordi de sier at du har hatt infeksjon, men nå er frisk av den. En over sier at også friske kan ha antistoffer, og det stemmer. Om man blir syk og hvor syk man blir er avhengig av flere ting. Testene slår sjelden ut de første to ukene etter at man er smittet, og er det lenge siden man ble smittet kan noen (med dårlig immunforsvar) tilsynelatende ikke ha antistoffer eller kun den typen som ofte tyder på at infeksjonen er overstått og bekjempet (men altså ikke trenger være bekjempet). Borrelia har en livssyklus som gjør at den også kan gjemme seg for immunforsvaret, bl.a. gjemme seg inni immunceller eller nærmest gå i dvale i cyster hvor de også er usynlige for immunforsvaret og kroppen derfor ikke danner antistoffer mot bakterien. Jo tidligere man kommer i behandling, jo større sjanse er det for at kortvarig antibiotikabehandling fungerer, for da har bakterien ofte ikke "gjemt" seg like mye. Er det lenger tid siden man er blitt bitt bør man få medisiner som tar alle livssyklusene til borrelia, der svikter dessverre det norske helsevesenet. Jeg har ikke borreliose selv, men en annen bakterie som ofte kalles borrelias tvilling (ikke flåttbåren infeksjon). Selv om jeg har positive antistoffer for "overstått" infeksjon, men også et immunforsvar som er så dårlig at legene vet jeg trolig ikke greier å danne antistoffer så anerkjenner de ikke at jeg har en infeksjon og ville heller ikke ta en spinalprøve, tross nevrologiske problemer. Etter x antall måneder med antibiotikabehandling (som jeg måtte gå andre steder for å få av lege) var mine nevrologiske symptomer nesten helt borte, da hevder plutselig norske spesialister at jeg aldri har hatt dem (hadde problemer med å gå, snublet, falt, masse skjelvinger, synsproblemer m.m.). Til tross for at de kunne se at problemene var forsvunnet, til tross for at de fremdeles innrømmer at mitt immunforsvar er så dårlig at det uansett mest trolig ikke ville dannet antistoffer for en kronisk infeksjon. Anbefaler deg å lese deg godt opp på dette, Hi. Ikke ta hverken mitt eller andres ord for sannhet. Sett deg godt inn i det, les deg opp, både på informasjon fra norske helsemyndigheter og fra seriøse medisinske kilder fra utlandet. Det er et krevende felt å sette seg inn i, men bør absolutt gjøres, både om de oppdager det eller ikke oppdager det hos din sønn. Det finnes også noen grupper for flåttbårne sykdommer på facebook. Ta dem akkurat passe seriøst. Men om du er kritisk så ser du raskt hvem som er seriøse i de gruppene og hvem som ikke er det, hvem som har kunnskap om det og ikke. Det er gjerne lukkede grupper, men du kan søke på dem og søke om opptak. Håper dere finner ut av hva som feiler gutten din! Anonymkode: 2711e...ca6
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2017 #8 Skrevet 6. oktober 2017 Husk at skrekkhistoriene du hører er fra voksne, det er uhyre sjelden barn får varige mèn etter denne sykdommen Jeg bor midt i flåttland og overlegen på barneavdelingen her sa at han til nesten til enhver tid har barn med borelia innlagt, men at han på sine år som lege aldri har sett et barn som ikke har blitt 100% frisk Her i Norge får man ved positiv spinalprøve intravenøs antibiotika i to uker Noen mener at det ikke er nok, at man skal gå på lav dose antibiotika over mye lenger tid. Det gjør man ikke i Norge fordi ingen forskning viser at det har effekt. Noen bruker lang tid på å bli frisk, og noen blir aldri helt frisk. Men statistikken sier at like mange blir friske uten å gå på antibiotika i lang tid som med, derfor velger Norge å ikke gi det. Her mener ekspertene at de som har reist til Tyskland og fått lange doser ned antibiotika og blitt friske også ville blitt friske uten, for det er mange som blir friske av seg selv... Men uansett gjelder denne uenigheten voksne, barn blir friske etter to uker på antibiotika Anonymkode: ba551...503
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå