Gå til innhold

Bør jeg kaste osten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg klarte å glemme en uåpnet hvitost og en uåpnet pakke med fløtegratinerte poteter på kjøkkenbordet i en pose i ca 3 timer. Er det bare til å kaste begge deler? Eller kan jeg spise det uten å bli dårlig ettersom det skal i ovnen på 200 grader? *føler seg blond*

Anonymkode: 84894...5ac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Osten hadde jeg kastet. Fløtegratinerte poteter, var det sånne fryste?

Anonymkode: 0d4b1...dce

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Osten hadde jeg kastet. Fløtegratinerte poteter, var det sånne fryste?

nei ikke fryst.Er sånn ferdiglaget som oppevarer i kjøleskap i butikken,også tilsetter du bare ost å steiker den i ovnen.

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

nei ikke fryst.Er sånn ferdiglaget som oppevarer i kjøleskap i butikken,også tilsetter du bare ost å steiker den i ovnen.

Jeg vet ikke helt hva som er i en sånn, så vet ikke om jeg hadde kastet den. Jeg hadde sikkert gjort det, men så er jeg i overkant redd for mat som har stått ute i varmen

Skrevet

Jeg hadde ikke tenkt tanken på å kaste noen av delene, og jeg er skikkelig nøye når det kommer til mat og hygiene.

Osten hadde jeg satt i kjøleskapet, og når den var kald hadde jeg åpnet den og luktet på den. Hvis den luktet helt vanlig hadde jeg spist den som vanlig, og hvis den luktet «svett ost», hadde jeg raspet den og fryst den, og brukt det på pizza o.l.

Osten blir jo ikke dårlig av å stå noen timer på benken. Den endrer bare kanskje litt smak og lukt. Husk at en matpakke med ost ofte ligger romtemperert mer enn tre timer før den blir spist 😉

Potetene hadde jeg stekt og spist samme dag.

holdbarheten blir noe kortere av at de har stått ute, men sjansen for at de har blitt dårlige er omtrent lik null.

Bakterier formerer seg dårlig i lave temperaturer, og så varme blir de ikke på kjøkkenbenken.

Tre timer i solsteken/solvarm bil, derimot. Da hadde jeg kastet dem. 

Skrevet

fløtegratinerte potene ble ikke spist i dag tenkte å ha de i morgen.Satser på at både osten og potetene er spiselig da :)

Skrevet

Osten er det ikke noe problem med.

Potetene er med fløte som forderves lettere, men den lukter du lett om er grei eller ikke når du åpner den. Mest sannsynlig er den også helt fin.

Skrevet

3 timer er ikke noe problem.Med osten ville jeg ikke vært bekymret om den hadde stått 3 dager heller. 

Anonymkode: d961f...864

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...