Gå til innhold

Bare veldig sjenert eller litt ufin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min venninne har ei datter på 14 som er veldig sjenert. Hun prater fryktelig lite og er såvidt hun svarer når man spør om noe. Det jeg har bite meg litt merke i, er at hun aldri takker for noe. Småting egentlig, men sånn som man oppdrar barna til å gjøre. Tidligere kunne min venninne si at hun måtte si takk for seg da hun hentet henne, og de skulle gå. Hun holdt helt kjeft. Det ble så kleint at jeg sa det gikk helt greit, for å ikke gjøre det ennå mer ubehagelig. Men sist vi var sammen, skulle de kjøre med meg og min datter. Da jeg kjørte dem hjem, sa venninna mi takk for turen. Hun prøvde å få datteren til å si det samme, men ingenting. Hun gikk ut av bilen, slo igjen døren, og gikk inn i huset. Jeg vet hun er sjenert, men vi er jo ikke fremmedfolk heller. Synes det er litt ufint å fortsette slik i en alder av 14. Eller tar jeg feil? 

Anonymkode: 8e86c...863

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke noe i veien for at det kan være begge deler. Det er ufint å ikke takke, men det kan godt være at hun er ulidelig sjenert. Husker jeg synes det å takke var utrolig vanskelig fordi jeg var så sjenert. Jeg ville helst ikke si noe som helst ovenfor en del voksne, fordi da føltes det som de så på meg eller la merke til at jeg var der. Virker som venninna di er bevisst på problemet, så 14-åringen vet nok fint at hun bør takke, hun bare klarer ikke. Forhåpentligvis vokser hun seg av det etterhvert. 

Anonymkode: 03470...056

Skrevet

Ja, det går seg sikkert til :-) men det som er så rart, er at hun gjerne kommer på besøk og rundt middagsbordet når jeg spør om noe, så svarer hun ikke. Det er bare så rart egentlig. Hun tør å komme på besøk, og spise sammen med oss. Men kan ikke snakke noe.

Skrevet

Og du tenker hun er ufin mot deg fordi...?

Det er vel ganske åpenbart at hun er veldig sjenert. Stakkars jente!

Anonymkode: 9fd89...75e

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og du tenker hun er ufin mot deg fordi...?

Det er vel ganske åpenbart at hun er veldig sjenert. Stakkars jente!

Ja, jeg synes også det er leit for henne. Men nå som hun er så stor som 14 år, og hun kjenner oss og min datter, så synes jeg det å takke bør være en selvfølge nå.

HI

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg synes også det er leit for henne. Men nå som hun er så stor som 14 år, og hun kjenner oss og min datter, så synes jeg det å takke bør være en selvfølge nå.

HI

Det hjelper vel ikke jenta at du har bestemt deg for at hun er for stor til å være så sjenert...?

Skrevet

Jeg var veldig sjenert som 14-åring altså ;) (jeg sa dog takk...)

Anonymkode: 7f1d5...356

Skrevet

Hi, virkelig? Du høres ut som ei skikkelig drittkjerring. Skjerp deg!

Anonymkode: 93252...56a

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi, virkelig? Du høres ut som ei skikkelig drittkjerring. Skjerp deg!

Ok, takk.......? Jeg trenger vel ikke være ei drittkjerring fordi jeg stiller et anonymt spørsmål på en forumside, angående ei venninne av min datter?

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det hjelper vel ikke jenta at du har bestemt deg for at hun er for stor til å være så sjenert...?

Jeg sier jo ikke noe til henne selvfølgelig! Men jeg tenker at dersom mine unger ikke takker for noe som helst, så ville jeg synes det var kjipt. Nå vet jeg jo at hun er som hun er. Men hun er som sagt ikke fremmed for oss.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ok, takk.......? Jeg trenger vel ikke være ei drittkjerring fordi jeg stiller et anonymt spørsmål på en forumside, angående ei venninne av min datter?

Jo, det trenger du! Tydelig at du ikke gjør store innsatsen med å bli kjent med jenta, kun venter på at hun skal si "takk". Forkastelig. Jenta er 14 år. 

Skrevet

Hun snakker ikke med deg i det hele tatt? Da tenker jeg hun er skikkelig sjenert/har selektiv mutisme og mangelen på takk skyldes vansker med å snakke i det hele tatt. Fortsett å ta imot besøk, og ikke press henne til å prate.

Selektiv mutisme betyr for øvrig ikke at hun velger å ikke snakke, selv om det høres slik ut på navnet. Det er en angstlidelse som gjør det å snakke i enkelte situasjoner svært vanskelig, selv om man kan snakke helt fint i andre situasjoner. 

Skrevet

Når min var 4år så takket jeg for han pga sjenanse , hadde han vært 14 så hadde jeg tatt en lang prat om problemet (hvorfor han ikke takker) og lært han at noen ting er faktisk forventet -sjenert eller ei. Å si "hade", "takk" og "unnskyld meg" kan man pushe de litt på uten at de blir skadet for livet... Dette handler om å lære de sosiale normer og hvordan de blir oppfattet av andre.

Snakker denne jenta ellers da , eller lider hun av selektiv mutisme? For hvis hun snakker ellers så klarer hun å si takk også...mulig hun ikke tørr å se på deg mens hun sier det, men jeg syntes det er lov å forvente et takk. 

Anonymkode: b8dba...ec6

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, det trenger du! Tydelig at du ikke gjør store innsatsen med å bli kjent med jenta, kun venter på at hun skal si "takk". Forkastelig. Jenta er 14 år.

Ja, jenta er 14 år, og hun kjenner oss såpass godt at hun bør kunne si takk uten de største problemene. Jeg synes foreldrene bør gjøre en liten innsats her for å få henne til å forstå at dette kan misforstås av de som ikke kjenner henne så godt. Jeg vet om andre som har reagert på det samme. Og da kan det fort bli litt ugreit for jenta også.

Skrevet

Hører du henne prate noe i det hele tatt?

Google Selektiv mutisme, 

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jenta er 14 år, og hun kjenner oss såpass godt at hun bør kunne si takk uten de største problemene. Jeg synes foreldrene bør gjøre en liten innsats her for å få henne til å forstå at dette kan misforstås av de som ikke kjenner henne så godt. Jeg vet om andre som har reagert på det samme. Og da kan det fort bli litt ugreit for jenta også.

Hvor mye snakker du MED jenta??

Skrevet

Jeg var også veldig sjenert som barn og tenåring. Jeg husker veldig godt at "hadet" og "takk for maten" var noe av det verste jeg visste å måtte si... Tror det har noe med at alle forventet at jeg skulle si det og det ble dermed så veldig stort press på akkurat det i forhold til vanlig prat rundt middagsbordet. Fremdeles misliker jeg stedet å si hadet/takke for meg i situasjoner hvor det er mange til stede. Føler all oppmerksomhet blir rettet mot meg... Har jeg muligheten sniker jeg meg glatt stille og rolig unna (passer på at jeg alltid får takket verten på tomannshånd da...)...

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvor mye snakker du MED jenta??

Jeg prøver titt og ofte, men jeg ser hun synes der er ubehagelig. Derfor er det ikke så mye. Hun svarer på noe, men ikke på alt.

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg prøver titt og ofte, men jeg ser hun synes der er ubehagelig. Derfor er det ikke så mye. Hun svarer på noe, men ikke på alt.

Der ser du!

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en datter som ikke snakker med bestemor i det hele tatt, selv om bestemor kjenner henne kjempegodt. Selektiv mutisme kalles det. Jeg skal garantere deg at denne 14 åringen til din venninne er fullt klar over at hun bør takke for seg og at det at hun ikke gjør det, kan misforstås. Det er mulig at din venninne kunne gjort mer for å få jenta til å overvinne angsten - men å tvinge ordene ut av henne er ikke den riktige enden og starte i...

Skrevet

Jeg er veldig sjenert og har store problemer med og for eksempel spørre om: noen kan sende meg noe når vi er på middagsbesøk, spørre om noen trenger hjelp, spørre om hjelp, takke for ting ( noe jeg selfølgelig gjør). Så kanskje jenta synes det er veldig vanskelig. 

Anonymkode: 98300...266

Skrevet

Å si 'takk' er normal høflighet og folkeskikk. Selv sjenerte bør kunne klare såpass 

Anonymkode: 6def1...570

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å si 'takk' er normal høflighet og folkeskikk. Selv sjenerte bør kunne klare såpass 

Det er dessverre ikke alltid samsvar mellom hva man burde klare og hva man faktisk klarer.

Anonymkode: 5fd93...dfd

Skrevet

Jeg har en stedatter på samme alder som er klin lik. Hun snakker med oss her hjemme, men ikke mye. Jeg vet at hun ikke svarer noen i min familie hvis de spør om noe, og ei heller sine egne besteforeldre. Hun er forferdelig sjenert. Også tror jeg hun sitter med en grunnfølelse av at det hun har å si ikke er interessant, viktig eller at det er "feil". Veldig lav selvtillit og selvfølelse kan man si. 

Anonymkode: 82e47...8f0

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er dessverre ikke alltid samsvar mellom hva man burde klare og hva man faktisk klarer.

Anonymkode: 5fd93...dfd

Når man er så stor som 14år så bør man klare å si 'takk'. Skjønner godt at moren maser med det når 14åringen ikke klarer å utvise et minimum av folkeskikk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...