Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2017 #1 Skrevet 5. oktober 2017 Får 2000kr av barnefar, 2000kr barnetrygd og la oss si at hun betaler 2000kr for barnet selv. Redusert bhg- regning, så betaler kun 1500kr. Det vil si at barnet har 4500kr igjen av "egne" penger. Barnet hennes koster ikke 4500kr hver eneste mnd. Hun har da penger igjen til eget forbruk. Og likevel klages det? Anonymkode: 2ae11...78e
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2017 #2 Skrevet 5. oktober 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Får 2000kr av barnefar, 2000kr barnetrygd og la oss si at hun betaler 2000kr for barnet selv. Redusert bhg- regning, så betaler kun 1500kr. Det vil si at barnet har 4500kr igjen av "egne" penger. Barnet hennes koster ikke 4500kr hver eneste mnd. Hun har da penger igjen til eget forbruk. Og likevel klages det? Anonymkode: 2ae11...78e Bidraget skal jo også dekke utgiftene til bolig, oppvarming osv, mor må jo ha en anstendig bolig å tilby barnet sitt Hun må også spare litt hver måned til de månedene det er større kostnader, når regningen fra fritidsaktiviteter skal betales, når det trengs nye vinterklær, sykkel osv. Pluss at det kommer dager som barnet koster mer og det må være spart opp en buffer til, tenker på regulering, konfirmasjon, trafikalt grunnkurs så de får øvelseskjørt osv Anonymkode: e53ab...082
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2017 #3 Skrevet 5. oktober 2017 Barnefar betaler meg 1600 kr i mnd. Det skal egentlig være 3700, men han trenerer. Du vet at det å ha barn koster litt mer enn bare bhg/SFO? Strøm, renovasjon, mat, klær, hygiene etc etc etc....... Anonymkode: 133ed...8e7
aanonym Skrevet 5. oktober 2017 #4 Skrevet 5. oktober 2017 Det "lønner" seg ikke å ha barn, på noen måte. Mye billigere å la være. Særlig om du er alene om omsorgen. Man taper masse mht til lønninger i arbeidslivet.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2017 #5 Skrevet 5. oktober 2017 2 minutter siden, aanonym skrev: Det "lønner" seg ikke å ha barn, på noen måte. Mye billigere å la være. Særlig om du er alene om omsorgen. Man taper masse mht til lønninger i arbeidslivet. Hun har alltid jobbet dagtid, så jeg vet ikke helt hva hun taper.. Og hun bor i akkurat samme huset, og det begrenser seg veldig hvor mye mer hun betaler nå etter at hun fikk barnet. Hun sier selv at hun hat bedre råd nå, enn før hun fikk barn.. Anonymkode: 2ae11...78e
aanonym Skrevet 5. oktober 2017 #6 Skrevet 5. oktober 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Hun har alltid jobbet dagtid, så jeg vet ikke helt hva hun taper.. Og hun bor i akkurat samme huset, og det begrenser seg veldig hvor mye mer hun betaler nå etter at hun fikk barnet. Hun sier selv at hun hat bedre råd nå, enn før hun fikk barn.. Anonymkode: 2ae11...78e Det er i beste fall høyst midlertidig. Barnet blir større, og koster mye mer etterhvert.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2017 #7 Skrevet 5. oktober 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hun har alltid jobbet dagtid, så jeg vet ikke helt hva hun taper.. Og hun bor i akkurat samme huset, og det begrenser seg veldig hvor mye mer hun betaler nå etter at hun fikk barnet. Hun sier selv at hun hat bedre råd nå, enn før hun fikk barn.. Anonymkode: 2ae11...78e Har hun alltid bodd alene da? De pengene hun får som enslig mor dekker jo langt ifra opp hva som hadde kommet husholdningen tilgode om hun bodde sammen med faren og hans fulle inntekt ble med i budsjettet Støtten hun får skal jo dekke opp en del av det man hadde hatt om to stykker bidro med hver sin lønn Anonymkode: e53ab...082
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2017 #8 Skrevet 5. oktober 2017 Er du sammen med faren til barnet eller? Litt lei av at han må betale bidrag? Anonymkode: b5f16...11e
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2017 #9 Skrevet 5. oktober 2017 Ikke får jeg barnebidrag, ikke får jeg redusert barnehageregning. Barna trenger klær, sko, mat, utstyr, fritidsaktiviteter, ferier osv. Eldste er fylt 18, får ikke barnetrygd en gang for han. Likevel må jeg forsørge han siden han går på videregående. Kan ikke se hvor jeg tjener på å ha barn. Kan du opplyse meg hi? Anonymkode: a80f7...e06
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2017 #10 Skrevet 5. oktober 2017 39 minutter siden, Anonym bruker skrev: Får 2000kr av barnefar, 2000kr barnetrygd og la oss si at hun betaler 2000kr for barnet selv. Redusert bhg- regning, så betaler kun 1500kr. Det vil si at barnet har 4500kr igjen av "egne" penger. Barnet hennes koster ikke 4500kr hver eneste mnd. Hun har da penger igjen til eget forbruk. Og likevel klages det? Anonymkode: 2ae11...78e Vel, da jeg var 100 % alenemor for to barn, var jeg i full jobb. Ingen OS, ingen redusert barnehagebetaling da jeg tjente for mye, og ikke noe særlig med bidrag fra far da han tjente mye mindre enn meg. Far hadde heller ikke noe samvær, slik at han ikke kjøpte noe til barna og ikke hadde noen utgifter annet enn barnebidrag på et par tusen for 2 barn. Jeg fikk en ekstra barnetrygd som ble da brukt til betaling av barnevakt de gangene jeg hadde behov for det pga jobb/kurs og lignende. Jeg kan ikke si at jeg TJENTE på å ha barn. Barn er dyrt. Små barn i vekst er dyrt. Hvis du ikke har stor omgangskrets som du kan arve klær og utstyr fra, og bor på en plass der markedet for klær og utstyr på finn/facebook er lite, er det dyrt. Jeg måtte ha en driftsikker bil, dyre barneseter (kjøper ikke barnesete brukt på grunn av sikkerheten). Så skal barna drive med noe aktiviteter på fritiden med kontingent/kjøring/dugnad som faller på meg. Selvfølgelig skal mor ha penger igjen til eget forbruk etter at alt er betalt, hva skal hun ellers gjøre da, sulte og gå uten klær? Synes hele innlegget ditt er skikkelig dømmende. Og nei, jeg klaget heller ikke på min tilværelse, men forstår at mange er lei. Anonymkode: aae70...4aa
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2017 #11 Skrevet 5. oktober 2017 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har hun alltid bodd alene da? De pengene hun får som enslig mor dekker jo langt ifra opp hva som hadde kommet husholdningen tilgode om hun bodde sammen med faren og hans fulle inntekt ble med i budsjettet Støtten hun får skal jo dekke opp en del av det man hadde hatt om to stykker bidro med hver sin lønn Anonymkode: e53ab...082 Hun har alltid bodd alene ja Anonymkode: 2ae11...78e
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2017 #12 Skrevet 5. oktober 2017 28 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hun har alltid jobbet dagtid, så jeg vet ikke helt hva hun taper.. Og hun bor i akkurat samme huset, og det begrenser seg veldig hvor mye mer hun betaler nå etter at hun fikk barnet. Hun sier selv at hun hat bedre råd nå, enn før hun fikk barn.. Anonymkode: 2ae11...78e Men det lønner seg fortsatt ikke å ha barn. Du sier hun får 2 000 i bidrag og 2 000 i barnetrygd. Barnehage koster normalt rundt 3 500 for ett barn. Så kommer klær og mat, ekstra oppvarming, ekstra strømbruk, kanskje større eller dyrere bil, utstyr til sommer og vinter (ski, sykkel, skøyter, sovepose, liggeunderlag, fiskestang +++), eventuelle medisiner. Disse utgiftene er over 4 000 kroner per måned totalt. Som alene voksen hadde hun ikke hatt like mange utgifter til mat, strøm, klær, utstyr, lege osv som hun har når hun har barn. Du bør faktisk sette deg inn i budsjett og økonomi før du uttaler deg om at noe lønner seg. For DET gjør det faktisk ikke. Anonymkode: aae70...4aa
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2017 #13 Skrevet 5. oktober 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vel, da jeg var 100 % alenemor for to barn, var jeg i full jobb. Ingen OS, ingen redusert barnehagebetaling da jeg tjente for mye, og ikke noe særlig med bidrag fra far da han tjente mye mindre enn meg. Far hadde heller ikke noe samvær, slik at han ikke kjøpte noe til barna og ikke hadde noen utgifter annet enn barnebidrag på et par tusen for 2 barn. Jeg fikk en ekstra barnetrygd som ble da brukt til betaling av barnevakt de gangene jeg hadde behov for det pga jobb/kurs og lignende. Jeg kan ikke si at jeg TJENTE på å ha barn. Barn er dyrt. Små barn i vekst er dyrt. Hvis du ikke har stor omgangskrets som du kan arve klær og utstyr fra, og bor på en plass der markedet for klær og utstyr på finn/facebook er lite, er det dyrt. Jeg måtte ha en driftsikker bil, dyre barneseter (kjøper ikke barnesete brukt på grunn av sikkerheten). Så skal barna drive med noe aktiviteter på fritiden med kontingent/kjøring/dugnad som faller på meg. Selvfølgelig skal mor ha penger igjen til eget forbruk etter at alt er betalt, hva skal hun ellers gjøre da, sulte og gå uten klær? Synes hele innlegget ditt er skikkelig dømmende. Og nei, jeg klaget heller ikke på min tilværelse, men forstår at mange er lei. Anonymkode: aae70...4aa De som er lei kan da gi hovedomsorgen til far, så slipper de å være lei. Anonymkode: 2ae11...78e
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2017 #14 Skrevet 5. oktober 2017 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: De som er lei kan da gi hovedomsorgen til far, så slipper de å være lei. Anonymkode: 2ae11...78e Og du tror st faren i slike situasjoner gidder? Anonymkode: 9b921...4e5
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2017 #15 Skrevet 5. oktober 2017 31 minutter siden, Anonym bruker skrev: De som er lei kan da gi hovedomsorgen til far, så slipper de å være lei. Anonymkode: 2ae11...78e Ja, for far som bare gidder å se barna sine annenhver helg, vil gladelig overta hovedomsorgen... Dream on. Folk har vel rett til å klage på både dårlig mat, problemer på jobb, slue venner og annen ting uten at de hele tiden må sammenligne seg med sultne barn i Afrika, arbeidsledige i USA og Vera Venneløs? Du klager altså aldri på noe som helst? Fornøyd 24/7 365 dager i året? Anonymkode: aae70...4aa
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2017 #16 Skrevet 5. oktober 2017 Ha ha ha lønner seg? vel det koster mer å ha barn en evt klær, det er bolig, strøm, mat, fritidsaktiviteter, bursdager, helse/hygiene, frisør ect...Selvfølgelig kan jo mor og barn eller far og barn bo i en hybel og kun spise knekkebrød, slik at den andre forelderen skal slippe å betale for barnet sitt ... tro meg du tjener ikke annet enn kjærlighet på å få barn. Anonymkode: 4bc36...127
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2017 #17 Skrevet 5. oktober 2017 Mest komiske innlegg jeg har lest. Så dette barnet, det bruker ikke klær, spiser ikke mat, og bor på gaten? Eier overhodet ingenting? Jeg er alene med en tenåring, med diagnose. Jeg får ingenting ekstra for barnet grunnet diagnosen, far betaler heller ikke mer i bidrag. Barnet går på privatskole, grunnet de spesielle behovene, det koster ca 2000 kr i måneden. Går på idrett som koster ca 1000 kr i måneden, må ha busskort til 320 kr, det går vel med ca 2000 kr i måneden til lommepenger, aktiviteter og klær. Barnet spiser nesten dobbelt så mye som meg, så det går mye til mat. Så må tenåringen ha sitt eget rom, dermed må jeg ha større bolig, og høyere boutgifter. Far betaler 2000 i bidrag, jeg får ca 1900 i barnetrygd. Selv betaler jeg temmelig mye. Så reiser jeg på ferie med tenåringen hvert år og, det blir jo en del og. Man skal ha fått barn med en temmelig rik mann, for at man selv ikke skal ha utgifter på barnet. Anonymkode: 9b8e5...042
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2017 #18 Skrevet 5. oktober 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hun har alltid jobbet dagtid, så jeg vet ikke helt hva hun taper.. Og hun bor i akkurat samme huset, og det begrenser seg veldig hvor mye mer hun betaler nå etter at hun fikk barnet. Hun sier selv at hun hat bedre råd nå, enn før hun fikk barn.. Anonymkode: 2ae11...78e Jeg lever med barnefar og vi merker stor forskjell. Nå har vi tre barn i 3.-, 5.- og 7.-trinn. Før barn, bodde vi i en liten leilighet på 50m^3, men har siden kjøpt hus. Vi klarte oss uten bil, men har nå 2 for å rekke over alt. De vokser fort, så klær og sko til hverdagsbruk må skiftes, og på grunn av ulike aktiviteter går det mye penger på utstyr. Ene rir og spiller håndball, andre svømming og fotball og tredje håndball, fotball og dans. Vi kan jo nekte dem aktiviteter, men foreløpig har vi latt dem delta på det de ønsker. Dessuten vil de gjerne i svømmehallen, kino, konserter, klatreparker, trampolineland osv. Mye av dette er frivillig, men når venner gjør det, strekker man seg langt for at våre også kan delta. Vi har anskaffet utstyr til camping (skoleovernstting), overnatting på cuper/stevner, betaler ofte egenandeler i tillegg til kontigenter, reisen til og fra. De dusjer mye, vi må varme opp mange rom, ferier med flere er kjempedyrt (spesielt med mer enn to barn). Og mat... 5 spiser mer enn 2, desduten er det ofte 1-6 flere rundt bordet daglig. Oppussing av rom/kjøp av møbler. Dette behovet/ønsket endrer seg med årene. En kan jo pusse opp nøytralt når de er små, men prinsesser og cars holder seg ikke veldig lenge. Alle deltar i rundt 15 bursdager i året, de feirer egen bursdag. De trenger telefoner og gjerne PC/nettbrett. De ønsker seg gjerne dyrere vintersko enn de fra friends når de bikker en viss alder. And so on... Her har jeg glemt masse, men du ser tegninga. Ja, det kan gjøres rimeligere enn vi har valgt, men det er begrenset hvir mye før det faktisk går ut over barnet og den tilknytning til fellesskapet. Anonymkode: ec01e...4ad
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2017 #19 Skrevet 5. oktober 2017 Ei venninne av meg har 3 barn. Hun har uføretrygd. Hun får overraskende mye i stønader synes jeg, og får mer inn pr måned enn meg som er i full jobb. Hun har barnetillegg på ca 2900,- pr barn/pr mnd (8700,- pr mnd) 4 x barnetrygd + 9000 i barnebidrag. Hun har 45 000,- pr mnd. Jeg misunner henne ikke, for det er nok tungt å være både syk og i tillegg være alene om ungene, men økonomisk virker det som det går greit. Anonymkode: ac105...bf7
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2017 #20 Skrevet 5. oktober 2017 I det lange løpet har jeg vanskelig for å tro at noen tjener på å ha barn, alene eller ei. Enkelte alenemødre kan komme godt ut av det dersom for eksempel barnets far betaler høyt bidrag. Eller hun er student og slipper studielån fordi hun får os. Men man må huske at os bare er midlertidig. Uansett så må man ha større bolig, mer mat, klær og annet utstyr. Så billigere blir det vel ikke. De fleste alenemødre bruker nok det meste av pengene sine på barnet/barna sine, som mange av oss som ikke er alene gjør også. Anonymkode: a627a...613
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2017 #21 Skrevet 5. oktober 2017 Dette må være det dummeste innlegget jeg har lest her inne noen gang!!!! Anonymkode: a1483...5a4
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2017 #22 Skrevet 5. oktober 2017 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Hun har alltid bodd alene ja Anonymkode: 2ae11...78e Jeg ser jo hva du mener da. Hun har alltid bodd alene og klart seg med sin egen inntekt, så fikk hun barn og med det div støtteordninger så hva hun får inn hver måned har økt. Så sier hun at inntekten hennes har økt mer enn hun faktisk bruker. Da tenker du at hun tjener penger på å ha fått barn. Men sannheten er ikke helt det, for hva det koster å ha et barn må du se litt større på. Noen måneder er dyrere enn andre, og ikke minst noen år er dyrere enn andre. Det året barnet må ha både ny sykkel og nye ski er dyrere enn det året det ikke trenger noen av delene. Det året barnet både skal ha regulering og briller er dyrere enn det året det ikke trenger noen ting. Det året barnet skal konfirmeres koster veldig mye mer enn året før osv osv. Totalen av hva det koster å ha barn fra det er 0 til det blir 18 år er mye mer enn det hun nå får hver måned i støtte. Derfor må hun være smart, disse årene hvor hun føler hun går i pluss må hun spare, for det kommer garantert år hun vil gå kraftig i minus. Er hun veldig ung siden hun ikke skjønner dette selv? Anonymkode: e53ab...082
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2017 #23 Skrevet 5. oktober 2017 Ble provosert nå. Alene med 3. 2000 i barnetrygd. Halv pris på 2 minste på SFO. Ikke barnebidrag. Tjener? Anonymkode: 5f748...7b8
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2017 #24 Skrevet 5. oktober 2017 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Ei venninne av meg har 3 barn. Hun har uføretrygd. Hun får overraskende mye i stønader synes jeg, og får mer inn pr måned enn meg som er i full jobb. Hun har barnetillegg på ca 2900,- pr barn/pr mnd (8700,- pr mnd) 4 x barnetrygd + 9000 i barnebidrag. Hun har 45 000,- pr mnd. Jeg misunner henne ikke, for det er nok tungt å være både syk og i tillegg være alene om ungene, men økonomisk virker det som det går greit. Anonymkode: ac105...bf7 9000 i barnebidrag er veldig mye mer enn normalen, og det er nok grunnen til at regnestykket ser slik ut. Så bra at hun slipper økonomiske vansker på toppen av det å være alenemor for tre barn og være ufør. Anonymkode: 2cfd9...032
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2017 #25 Skrevet 5. oktober 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ble provosert nå. Alene med 3. 2000 i barnetrygd. Halv pris på 2 minste på SFO. Ikke barnebidrag. Tjener? Anonymkode: 5f748...7b8 Legge til at eldste har en diagnose som krever mye. De minste har også diagnose. Jeg jobber 100% men må nå selge bilen pga det blir for dyrt. Anonymkode: 5f748...7b8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå