Gå til innhold

Noen som ikke tåler koffein her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler meg alene i verden om det. Hvis jeg får i meg koffein, blir jeg skjelven, hovner opp i kroppen, mister følelsen i deler av kroppen. Nei, jeg vet ikke hvorfor, men det skjer. Så jeg må unngå det totalt. Er jeg alene om det!?

Anonymkode: 45ad6...11f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Jeg har ME og en veldig "følsom" kropp. Jeg får hjertebank av koffein, og tåler heller ikke alkohol 

Anonymkode: 2d4d1...84c

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Jeg har ME og en veldig "følsom" kropp. Jeg får hjertebank av koffein, og tåler heller ikke alkohol 

Hvordan fant du ut at du har ME? Jeg er under utredning fordi jeg har en "følsom kropp", men er allergisk mot så mye sært. Tenkte kanskje at reaksjonene er et symptom på noe helt annet (f.eks me?)

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvordan fant du ut at du har ME? Jeg er under utredning fordi jeg har en "følsom kropp", men er allergisk mot så mye sært. Tenkte kanskje at reaksjonene er et symptom på noe helt annet (f.eks me?)

Jeg ble utredet på ME-klinikken på sykehuset i Kristiansand, det var de som satte diagnosen 

Men jeg hadde et veldig typisk forløp. Ble veldig syk av en innfeksjon (lungebetennelse), var innlagt på sykehuset med pustehjelp, intravenøs antibiotika osv. Innfeksjonen ble slått tilbake, men jeg ble aldri frisk... 

Har pga ME'n utviklet mange intoleranser, irritabel tarm osv som gjerne følger med på lasset 

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ble utredet på ME-klinikken på sykehuset i Kristiansand, det var de som satte diagnosen 

Men jeg hadde et veldig typisk forløp. Ble veldig syk av en innfeksjon (lungebetennelse), var innlagt på sykehuset med pustehjelp, intravenøs antibiotika osv. Innfeksjonen ble slått tilbake, men jeg ble aldri frisk... 

Har pga ME'n utviklet mange intoleranser, irritabel tarm osv som gjerne følger med på lasset 

Ok. Jeg har diaré 3. måneden på rad nå. (Litt lei, ja). Og har "plutselig" blitt allergisk mot tilnærmet alt jeg putter i munnen. Jeg er så heldig at allergiene kommer på løpende bånd, siste nå var melk! Som jeg har drukket hele livet. 

Men jeg har ikke vært innlagt med en infeksjon, har dog hatt infeksjon i form av lungeemboli og lungebetennelse, og betennelse i andre deler av kroppen pga tette blodårer/vener. Har infeksjoner hele tiden, har helt kronisk infeksjon i nesen (vært hos ØNH som ikke finner noe galt), men er snørrete året rundt. Uansett hva søren jeg gjør. 

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok. Jeg har diaré 3. måneden på rad nå. (Litt lei, ja). Og har "plutselig" blitt allergisk mot tilnærmet alt jeg putter i munnen. Jeg er så heldig at allergiene kommer på løpende bånd, siste nå var melk! Som jeg har drukket hele livet. 

Men jeg har ikke vært innlagt med en infeksjon, har dog hatt infeksjon i form av lungeemboli og lungebetennelse, og betennelse i andre deler av kroppen pga tette blodårer/vener. Har infeksjoner hele tiden, har helt kronisk infeksjon i nesen (vært hos ØNH som ikke finner noe galt), men er snørrete året rundt. Uansett hva søren jeg gjør. 

ME starter ofte med en innfeksjon, men man må ikke ha vært innlagt altså. Mange får det f.eks etter kyssesyken 

Det høres jo ut som kroppen din ikke har det noe greit den heller, er immunforsvaret ditt helt nede? Kroniske innfeksjoner tyder vel på noe autoimmunt? Lykke til videre uansett, det tar sin tid å bli utredet når det må flere spesialister til, ventetid hos de alle... 

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

ME starter ofte med en innfeksjon, men man må ikke ha vært innlagt altså. Mange får det f.eks etter kyssesyken 

Det høres jo ut som kroppen din ikke har det noe greit den heller, er immunforsvaret ditt helt nede? Kroniske innfeksjoner tyder vel på noe autoimmunt? Lykke til videre uansett, det tar sin tid å bli utredet når det må flere spesialister til, ventetid hos de alle... 

Ganske "nede", ja, men virker som det går opp og ned? Er tatt utallige blodprøver, de finner ingenting unormalt på dem.. Har vært innom de "flinkeste" i Norge, og venter på ny time. Nei, det er noe galt. Men aner ikke hva.

Ventetid, ja, absolutt.. har holdt på i 10 måneder nå snart uten å komme noe sted.

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Les litt om chlamydia pneumonia, gå for engelsk medisinsk litteratur på emnet, for det norske helsevesenet er dessverre ikke helt oppdatert når det kommer til denne bakterien og spesielt det at den kan utvikle seg til et kronisk forløp (noe internasjonal medisink forskning ikke er i tvil om, men som norsk helsevesen avfeier, og dermed avfeier de også det internasjonalt anerkjente behandlingsløpet med langvarig antibiotikabehandling med ulike typer antibiotika). Denne bakterien blir ofte kalt "borrelias tvilling" da den har samme livsløps som borrelia og kan gå over i en kronisk variant som kan være vanskelig å fange opp på vanlige prøver. Har man et redusert immunsystem (som man gjerne får med en slik kronisk infeksjon) kan prøvene være fine fordi immunsystemet ikke lenger greier å danne antistoffene som viser at man har infeksjonen, og da får man gjerne bare høre at man "har hatt" infeksjonen, men at den ikke lenger gjør deg syk. Det er en veldig vanlig infeksjon, står bl.a. for ca. 20 % av alle lungebetennelser. De fleste blir helt friske igjen, men noen kan få en kronisk variant som ikke fanges opp av helsevesenet. Har man gått lenge med en slik kronisk infeksjon får man gjerne betennelser i kroppen, og man kan også få hjerte-/karproblemer, irritabel tarm, allergier, leddproblemer, nevrologiske problemer (noen får feilaktig MS-diagnosen, for de får nevrologiske symptomer akkurat som ved MS og også lesjoner som ses på MR-bilder - men så kan det altså være denne infeksjonen som ligger bak). Det beste er nesten å få sendt prøver til utlandet via seriøst laboratorie i Norge (du må betale selv).

Har du vært i utlandet, spesielt i tropiske strøk eller mer eksotiske reisemål, så bør du gjerne også testes for en del parasitter som kan gi masse av de samme symptomene.

Sjekk om ØNH har testet om du har sopp i nese/bihuler, det kan av og til være årsak til slike kronisk snørrete neser. Sopp er det lettere for at man får om immunsystemet ellers er slitent, og det vil jo også påvirke mage/tarm som igjen påvirker hva vi tåler og ikke.

Anonymkode: 41f89...b8f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...