Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2017 #1 Skrevet 5. oktober 2017 Har en vanskelig situasjon med eksen. Vi har to barn (1 og 4 år). Han krevde å ha delt bosted på papiret fordi han er tverr. FVK sa jeg like gjerne kunne godta pga han var så vanskelig. Barna bor hos meg, han har bare "vanlig" samvær. Så jeg fikk de som jeg ønsket ift mengden samvær (han vil ikke ha mer heller). Jeg har hovedomsorgen og får overgangsstønad etc. Ikke mye, men nok til at det går rundt. Han betaler bidrag, mindre enn han skal. Nå har han sluttet å betale, nekter å betale rett til og slett. Jeg har snakket med NAV og det tar 6 mnd å få fastsatt bidraget. Han psyker meg ut. Han svarer ikke på meldinger ang bidrag etc. Da ringer han, for han vil ikke ha det han sier svart på hvitt. Han skal lage livet mitt til et helvete etc. Han svarer ikke ang henting ved samvær før etter flere dager. Samarbeidet er svært dårlig. Det er så mye, vanskelig å få med alt her. Lurer på om jeg har noen sjans om jeg går rettens vei. Få fast bosted på barna, har mye bevis på dårlig samarbeid, at han ikke ønsker å ha barna mer enn han må, at han ikke svarer meg på henvendelser etc. Advokaten min er allerede klar på at han må betale for barna han har satt til verden. Han sier han ikke skal betale fordi vi har delt bosted. På nav sine sider står det noe helt annet. Anonymkode: 813c8...88b
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2017 #2 Skrevet 5. oktober 2017 Hva har dere på papiret, 50/50? Hva tjener du, hva tjener han? Anonymkode: bda5c...339
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2017 #3 Skrevet 5. oktober 2017 Det spiller ingen rolle om dere har delt bosted, det betyr bare at dere begge har de samme rettighetene med innsyn på skolen, info fra lege osv. De fleste har delt bosted Samvær er noe helt annet. Man kan fint ha delt bosted og f.eks 70/30 samvær Bare sett igjen prosessen med en gang, søk bidrag gjennom nav og be samtidig om bidragsforskudd. Regner med dere har meklingsattest som det står hvor mye samvær han har Anonymkode: ad2c9...9dc
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2017 #4 Skrevet 5. oktober 2017 Ta bidraget gjennom NAV. Selv om der tar lang tid vil han måtte betale for alle mnd etter hvert. Har han tilgode på skatten vil de trekke alt der. Anonymkode: 80ccd...a5f
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2017 #5 Skrevet 5. oktober 2017 På papiret har vi delt bosted. Samværet tilsvarer vel 70/30. Vi har ikke en 50/50-løsning, ikke bland disse to hvis dere ønsker å svare meg for jeg trenger ordentlige råd Jeg tjener ca 130.000 mindre enn han i året. Jeg betaler full barnehageregningen, alt de trenger ellers. Han slipper unna med 0 kr. Ja samværskontrakten er signert av begge, og veldig detaljert. Anonymkode: 813c8...88b
3 i april Skrevet 5. oktober 2017 #6 Skrevet 5. oktober 2017 Så lenge han har vanlig samvær så skal han betale bidrag. Ta det gjennom nav, så får du ivertfall bidragsforskudd, når han ikke betaler. Når han ikke betaler så får han bidragsgjeld og den forsvinner ikke før han har betalt den. Nav kan også ta feks penger han får igjen på skatten for å dekke inn gjelden hans. De kan også selge bil,hus,båt , hytte om om han eier det. Men først så får han nok trekk i lønn, men mulig han begynner å betale når han innser at han ikke får lån ol så lenge han har bidragsgjeld... Det finnes sånne opptaks apper du kan installere på telefonen, sånn at du får tatt opp alt det han sier til deg.
Sydamenfrøkensydame Skrevet 5. oktober 2017 #7 Skrevet 5. oktober 2017 (endret) 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ta bidraget gjennom NAV. Selv om der tar lang tid vil han måtte betale for alle mnd etter hvert. Har han tilgode på skatten vil de trekke alt der. Anonymkode: 80ccd...a5f Så han må etterbetalt fra jeg søker? Må jeg vite hva han tjener eller ser nav dette? De kontakter kanskje han selv? Endret 5. oktober 2017 av Sydamenfrøkensydame
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2017 #9 Skrevet 5. oktober 2017 1 minutt siden, Sydamenfrøkensydame skrev: Så han må etterbetalt fra jeg søker? Må jeg vite hva han tjener eller ser nav dette? De kontakter kanskje han selv? Du må ikke vite hva han tjener, det sjekker nav. De bruker selvangivelsen Anonymkode: ad2c9...9dc
3 i april Skrevet 5. oktober 2017 #10 Skrevet 5. oktober 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: På papiret har vi delt bosted. Samværet tilsvarer vel 70/30. Vi har ikke en 50/50-løsning, ikke bland disse to hvis dere ønsker å svare meg for jeg trenger ordentlige råd Jeg tjener ca 130.000 mindre enn han i året. Jeg betaler full barnehageregningen, alt de trenger ellers. Han slipper unna med 0 kr. Ja samværskontrakten er signert av begge, og veldig detaljert. Anonymkode: 813c8...88b Du må søke om å gå redusere bhg regningen. Siden du er alene så skal du betale under halve.. samme gjelder om du har utgifter til SFO, dagmamma. Det får du så lenge du ikke tjener veldig mye da.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2017 #11 Skrevet 5. oktober 2017 8 minutter siden, 3 i april skrev: Du må søke om å gå redusere bhg regningen. Siden du er alene så skal du betale under halve.. samme gjelder om du har utgifter til SFO, dagmamma. Det får du så lenge du ikke tjener veldig mye da. Det varierer fra kommune til kommune. Jeg måtte betale fullt. Men man kan søke om stønad til barnetilsyn gjennom NAV. Anonymkode: 7253d...201
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2017 #12 Skrevet 5. oktober 2017 9 minutter siden, Sydamenfrøkensydame skrev: Så han må etterbetalt fra jeg søker? Må jeg vite hva han tjener eller ser nav dette? De kontakter kanskje han selv? Du kan til og med få etterbetalt fra tre mnd før du søker om han ikke betalte da heller. Søk om det. Om han ikke svarer på skruftlige sms eller mail fra deg, men ringer tar du ikke tlf. Du skriver at du ser han har ringt( ta bilde av skjermen så du kan dokumentere), men at du trenger skriftlig svar på grunn av at han ikke holder seg til avtalen. Anonymkode: 80ccd...a5f
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2017 #13 Skrevet 5. oktober 2017 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: På papiret har vi delt bosted. Samværet tilsvarer vel 70/30. Vi har ikke en 50/50-løsning, ikke bland disse to hvis dere ønsker å svare meg for jeg trenger ordentlige råd Jeg tjener ca 130.000 mindre enn han i året. Jeg betaler full barnehageregningen, alt de trenger ellers. Han slipper unna med 0 kr. Ja samværskontrakten er signert av begge, og veldig detaljert. Anonymkode: 813c8...88b Når du tjener så lite at du har gradert overgangsstønad har du også krav på støtte til barnehageregningen https://www.nav.no/no/Person/Familie/Enslig+mor+eller+far/barnetilsyn Anonymkode: ad2c9...9dc
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2017 #14 Skrevet 5. oktober 2017 Jeg har nettopp fått NAV til å fastsette og innkreve barnebidrag. Det skulle ta 6 måneder å få bidraget fastsatt. Det tok 9. Det tok over et år fra jeg søkte til NAV innkreving satt i gang lønnstrekk. Nå blir barnas far trukket bidrag + nedbetaling av bidragsgjeld og jeg får penger på konto hver måned. Som du sikkert forstår har vi dessverre ikke noe godt forhold til hverandre. Heldigvis tjener jeg godt nok til at jeg klarte meg uten bidrag i over et år. Jeg tjener også godt nok til å ikke ha rett på bidragsforskudd. Jeg angrer ikke på prosessen. NAV er trege, men før de overtok innkrevingen lurte jeg hver måned på om/når bidraget skulle komme. Angående samvær anbefaler jeg deg å bestille ny time på FVK. Det kan godt hende at eksen din fungerer som far selv om han ikke fungerer som eks-mann. Rådet til advokaten din virker pussig, jeg anbefaler deg å ta kontakt med en advokat med kompetanse på barnefordelingssaker. Lykke til! Anonymkode: eeeba...5c2
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2017 #15 Skrevet 5. oktober 2017 Du må søke NAV om å fastsette bidraget. Dersom han nekter fordi dere har en avtale på at dere har delt bosted så ligger bevisbyrden på deg. Jeg er gjennom det samme nå. Barnet har ikke vært hos far på 8 mnd, men han tviholder på at samværet er 9-13 netter i mnd. Jeg har ingen dokumentasjon utover at jeg forsøker å "dokumentere" skriftlig når ting har blitt sagt og gjort. Avtalen er forøvrig bare gyldig frem til en av dere ikke lenger er enig. Du kan forsøke FVK og ny avtale, om ikke annet for at noen andre og skal se hvor lite samarbeidsvillig han er... Det kan hjelpe for deg, selvom det ikke endrer noe. Det var hvertfall til stor hjelp for meg at jeg ikke satt alene med tankene om at han var ubrukelig. Nå fikk andre se det også. Lykke til! Anonymkode: 7ed00...8ba
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2017 #16 Skrevet 5. oktober 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har nettopp fått NAV til å fastsette og innkreve barnebidrag. Det skulle ta 6 måneder å få bidraget fastsatt. Det tok 9. Det tok over et år fra jeg søkte til NAV innkreving satt i gang lønnstrekk. Nå blir barnas far trukket bidrag + nedbetaling av bidragsgjeld og jeg får penger på konto hver måned. Som du sikkert forstår har vi dessverre ikke noe godt forhold til hverandre. Heldigvis tjener jeg godt nok til at jeg klarte meg uten bidrag i over et år. Jeg tjener også godt nok til å ikke ha rett på bidragsforskudd. Jeg angrer ikke på prosessen. NAV er trege, men før de overtok innkrevingen lurte jeg hver måned på om/når bidraget skulle komme. Angående samvær anbefaler jeg deg å bestille ny time på FVK. Det kan godt hende at eksen din fungerer som far selv om han ikke fungerer som eks-mann. Rådet til advokaten din virker pussig, jeg anbefaler deg å ta kontakt med en advokat med kompetanse på barnefordelingssaker. Lykke til! Anonymkode: eeeba...5c2 Kommentaren advokaten til hi gir er at barnets far må betale for barn han har satt til verden, hva er feil med en slik kommentar? Anonymkode: 3b2d6...789
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2017 #17 Skrevet 5. oktober 2017 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kommentaren advokaten til hi gir er at barnets far må betale for barn han har satt til verden, hva er feil med en slik kommentar? Anonymkode: 3b2d6...789 "Han sier han ikke skal betale fordi vi har delt bosted." synes jeg er pussig. At noen må betale for egne barn er selvsagt, man trenger ikke studere jus i mange år for å komme frem til den konklusjonen. Anonymkode: eeeba...5c2
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2017 #18 Skrevet 5. oktober 2017 31 minutter siden, Anonym bruker skrev: "Han sier han ikke skal betale fordi vi har delt bosted." synes jeg er pussig. At noen må betale for egne barn er selvsagt, man trenger ikke studere jus i mange år for å komme frem til den konklusjonen. Anonymkode: eeeba...5c2 Det er det vel pappaen som sier, ikke advokaten? Anonymkode: ad2c9...9dc
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2017 #19 Skrevet 7. oktober 2017 Det er såklart pappaen som sier han ikke skal betale ha delt bosted. Ikke advokaten. Anonymkode: 813c8...88b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå