Gå til innhold

Gutt 4år hygiene


Anbefalte innlegg

Skrevet

Min 4 åring har klaget over vondt i tissen - han klarte i dag med litt hjelp av oss å trekke forhuden tilbake og det var det masse hvitt belegg. 

 

Hvor ofte bør vi vaske under forhuden?

og skal man trekke forhuden tilbake og vaske?

 

Anonymkode: 3229a...7d9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her vaskes det hver dag. Spyler inn med en svak stråle fra dusjen. Dette er noe dere skal hjelpe han med og håper ikke at dere lar han styre med dette selv?

Anonymkode: c22f8...b3a

Skrevet

Man skal egentlig ikke trekke forhiden tilbake før nærmere pubertet , eller det går naturlig. Systemet er selvrensende. Når det er sagt så har min sønn et par ganger hatt sår forhud som blir litt betent (første gang når han var 4år faktisk). Da fikk vi kloramfenikol salve av legen som støttes på to ganger daglig , og skylling med saltvann hver gang han hadde tisset. 

Andre gangen forsto vi fort hva som var i gjerdet, og begynte å skylle med saltvann og være nøye på at det var tørt. Da gikk det fort over uten legevesøk. 

Dette kommer når de ikke tørker tissen etter dobesøk, og litt urin blir liggende og etse og irritere. Derfor bør små gutter sitte og tisse (så de får tømt seg helt), og tørke tissen m litt papir etterpå. 

Anonymkode: 508b5...d20

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her vaskes det hver dag. Spyler inn med en svak stråle fra dusjen. Dette er noe dere skal hjelpe han med og håper ikke at dere lar han styre med dette selv?

Anonymkode: c22f8...b3a

What? Nei nei nei

Anonymkode: 0e64a...ba3

Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her vaskes det hver dag. Spyler inn med en svak stråle fra dusjen. Dette er noe dere skal hjelpe han med og håper ikke at dere lar han styre med dette selv?

Anonymkode: c22f8...b3a

Eeeeeh.... du tuller? Står du og spyler opp i snippen til 4-åringen på daglig basis?

Ikke fått ned deg at å trekke forhuden tilbake ikke er noe vi foreldre skal "hjelpe til med". 

Ungen din har får nok noen greie runder med terapi. Hvor lenge tenker du å "hjelpe til"?

 

 

Anonymkode: eb82c...78f

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her vaskes det hver dag. Spyler inn med en svak stråle fra dusjen. Dette er noe dere skal hjelpe han med og håper ikke at dere lar han styre med dette selv?

Anonymkode: c22f8...b3a

Vi har fulgt råd om å IKKE trekke forhuden tilbake ved vask. Han har hatt infeksjon under forhuden en gang før, og da måtte vi trekke den tilbake og smøre med kloramfenikol. Så når han begynte å klage nå, så var det lett å tenke at det var samme problem igjen. 

 

Ikke samme tegn til infeksjon denne gangen, men altså mengder med hvitt belegg. 

Derfor tenker jeg at vi må hjelpe han med å trekke forhuden ordentlig tilbake og vaske litt innimellom, til tross for råd om at man altså ikke skal gjøre det.

 

hva du mener med "noe vi skal hjelpe han med" og "ikke la han styre med dette selv" skjønner jeg ikke helt. vi lar jo selvfølgelig ikke 4-åringen ha ansvaret for hygiene helt på egenhånd. 

Anonymkode: 3229a...7d9

Skrevet
43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her vaskes det hver dag. Spyler inn med en svak stråle fra dusjen. Dette er noe dere skal hjelpe han med og håper ikke at dere lar han styre med dette selv?

Anonymkode: c22f8...b3a

Oi, Shit!!! Slutt med en gang og les deg litt opp!!!!

Anonymkode: 5d0d7...4dd

Skrevet
56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her vaskes det hver dag. Spyler inn med en svak stråle fra dusjen. Dette er noe dere skal hjelpe han med og håper ikke at dere lar han styre med dette selv?

Anonymkode: c22f8...b3a

Her er hva du IKKE skal gjør HI, glem alt i dette svaret! Hvert eneste ord i dette svaret er faktisk stikk motsatt av hva man egentilig skal gjøre.

Omskrivd slik det burde vært: Her vaskes det (underforhuden) ikke hver dag, faktisk aldri. Spyl iallfall ikke inn, selv med en svak stråle. Dette er ikke noe dere skal hjelpe han med, la han finne ut av dette selv når de kommer naturlig.

 

Anonymkode: 08713...a0c

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her er hva du IKKE skal gjør HI, glem alt i dette svaret! Hvert eneste ord i dette svaret er faktisk stikk motsatt av hva man egentilig skal gjøre.

Omskrivd slik det burde vært: Her vaskes det (underforhuden) ikke hver dag, faktisk aldri. Spyl iallfall ikke inn, selv med en svak stråle. Dette er ikke noe dere skal hjelpe han med, la han finne ut av dette selv når de kommer naturlig.

 

Anonymkode: 08713...a0c

Men skal vi ikke gjøre noe selv om det blir masse hvitt belegg under der?

 

HI

Anonymkode: 3229a...7d9

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men skal vi ikke gjøre noe selv om det blir masse hvitt belegg under der?

 

HI

Anonymkode: 3229a...7d9

Da tar du han med til lege oh sjekker om det er noen infeksjon der.

Min hadde det innimellom på den alderen pga trang forhud. Det var ikke noe vi kunne vaske bort, vi fikk en krem som fikset det raskt.

Anonymkode: 08713...a0c

Skrevet

Det hvite belegget er vanligvis smegma (Google det du). Hvis det blir ubehagelig å tisse kan man dra forhuden litt tilbake og vaske med intimsåpe eller saltvann. Det kan være naturlig talg i selvrensesystemet, verk eller da bakterier som florerer da urin blir liggende igjen. Hvis smegma/hvitt kommer i mengder bør du få sjekket at han ikke har en urinveisinfeksjon eller at det er noe galt med urinrøret.  Min baby hadde mange sykehusbesøk før de fant ut av dette. 

Den som postet innlegget om å spyle penisen til barnet sitt bør stoppe med dette. Forhuden (såfremt ikke barnet har en medisinsk tilstand) skal få være i fred frem til puberteten. Tisse sittende og tørke seg godt vil hjelpe på forhudsproblematikk. Det er også viktig å vaske seg vanlig (ikke spyle innunder forhuden) for å unngå unødvendig bakterievekst.

Anonymkode: a681d...f1f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...