Gå til innhold

Utrolig mange med dysleksi på dette forumet....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alle som får påpekt skrivefeil i innleggene sine har vist dysleksi. Det tror jeg ikke noe på😏

Anonymkode: 54275...2dc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig bare en dårlig unnskyldning.

Jeg kjenner et par stykker med dysleksi, og de har sjelden skrivefeil. De har perfeksjonert bruken av stavekontroll og dobbeltsjekker alt stavekontrollen reagerer på.

Anonymkode: baa07...1fb

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Alle som får påpekt skrivefeil i innleggene sine har vist dysleksi. Det tror jeg ikke noe på😏

Tror mange bruker det som en unnskyldning når de får kritikk. Dumt for de som virkelig sliter med dysleksi

Anonymkode: 25773...6fd

Skrevet

Jeg skriver feil fordi jeg slurver. 

Jeg hadde toppkarakter i skriftlig. Her inne får jeg stadig høre det. 😂😂😂

Jeg finner det underholdende at folk påpeker skrivefeil. 

Det må jo være helt meningsløst å bruke tid på det? 

Anonymkode: 0bfe6...713

Skrevet

Sikkert noen som bruker det som unnskyldning, ja.

Men, det er mange her som absolutt må påpeke skrivefeil og formuleringer, ofte på helt greie innlegg/svar. Hva er poenget med det? Så lenge innlegget er forståelig, så spiller det vel ingen rolle om det det ikke er så himmelsk velformulert og plettfritt språk. 

Det er vel ikke på et forum som dette man må være mest mulig korrekt. Nol av andre arenaer man må skjerpe seg, på jobb feks 🙊. 

Enkelte bare må pirke og kritisere andre, mest for å hevde seg selv. Dårlig selvtillit kanskje. 

Gjengangeren er "du skriver som en 12-åring".... 

Skrevet

Jeg sier tusen takk for stavekontroll på mobilen 😂😂

Anonymkode: 9954e...a8d

Skrevet
53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig bare en dårlig unnskyldning.

Jeg kjenner et par stykker med dysleksi, og de har sjelden skrivefeil. De har perfeksjonert bruken av stavekontroll og dobbeltsjekker alt stavekontrollen reagerer på.

Anonymkode: baa07...1fb

Det gjør jeg også,  når jeg skal skrive noe viktig. Fordi da er det nødvendig.  På et forum holder det å bli forstått.  Hvis jeg skulle bruke like mye tid på et foruminnlegg som jeg gjør på en tilsvarende lang viktig tekst, så hadde jeg ikke hatt tid til å være på forum. Jeg har dysleksi, men har opplevd å ille bli trodd på det. Jeg synes den evige pirkingen på skrivefeil her inne er noe herk. Den tar ofte fokus bort fra tema, og jeg tror helt ærlig ikke at det er noen som lærer noe av det.

Anonymkode: de9e0...1c3

Skrevet

Alle er vel klar over tastefeil og autokorrektur og sånne ting, og det er sjelden det blir påpekt. Men når innlegg er skrevet i så dårlig språk og med så mange sære feil at det ser ut som om det er skrevet av en 14 åring med dårlige skrivekunnskaper, og noen er sikkert det også, så skjønner jeg godt at noen ikke klarer å la være å påpeke det. Enkelte trolleinnlegg (eller skulle jeg si trolle innlegg...) er skrevet med det samme dårlige språket og de sammen noe sære skrivefeilene. 

Når det er sagt, gidder jeg ikke å påpeke sånn feil, selv om det er veldig fristende noen ganger. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

*visst

Anonymkode: 07a9d...aeb

Skrevet

Du skriver selv feil i innlegget ditt.Det er en vanlig skrivefeil blant medlemmene her inne,så du er jo ikke noe bedre!

Anonymkode: 5f272...ac6

Skrevet

Det er mellom 5 og 10 % av befolkningen som har dysleksi. Her inne kan man innimellom få inntrykk av at forekomsten er langt høyere. Mye er nok slurv, men jeg vil tro det også ligger en del andre årsaker bak som man ofte ikke liker å tenke på... f.eks. vanskelig barndom som har gjort at man ikke har greid å fokusere på skolen, men har hatt nok med å overleve oppveksten, andre uoppdagede diagnoser som vanskeliggjør læring hvis man ikke vet om dem og kan ta hensyn til ev. spesielle behov m.m.

Anonymkode: 19195...2c8

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har du dysleksi? Det er ikke uvanlig å ha utfordringer med dobbel konsonant når man har dysleksi. Vil tro du leste nøye det du skrev, før du postet innlegg om andres skrivefeil.

Anonymkode: 71990...6bd

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det gjør jeg også,  når jeg skal skrive noe viktig. Fordi da er det nødvendig.  På et forum holder det å bli forstått.  Hvis jeg skulle bruke like mye tid på et foruminnlegg som jeg gjør på en tilsvarende lang viktig tekst, så hadde jeg ikke hatt tid til å være på forum. Jeg har dysleksi, men har opplevd å ille bli trodd på det. Jeg synes den evige pirkingen på skrivefeil her inne er noe herk. Den tar ofte fokus bort fra tema, og jeg tror helt ærlig ikke at det er noen som lærer noe av det.

Hvorfor ikke bare skrive korrekt i alt man skriver? Det er en vane, det også, for mange. 

Anonymkode: c0098...509

Skrevet

Jeg synes den evige pirkingen på skrivefeil her inne er noe herk. Den tar ofte fokus bort fra tema, og jeg tror helt ærlig ikke at det er noen som lærer noe av det.

Enig med deg. Burde være forumregel at man ikke har lov til å ødelegge tråder med gnag om skrivefeil

Anonymkode: 25773...6fd

Skrevet

Jeg ble beskyldt for å ha dysleksi her inne på forumet en gang. Jeg skriver til daglig på nynorsk, så det kan kanskje påvirke meg når jeg skriver bokmål (men må skryte på meg at jeg har greid å få A på norskeksamen (bokmål) på høyskolenivå i etterkant). 

Synes det går begge veier her på forumet. Noen sier de har dysleksi når de blir konfrontert med skrivefeil, og andre beskylder de som har skrevet innlegg for å ha dysleksi.

Nå er lese- og skrivevansker og dysleksi noe som flere har, og da burde vi heller oppmuntre alle til å skrive. Så lenge en forstår hva som står i innlegget er det unødvendig å kommentere skrivefeil.

Anonymkode: 20e79...5ed

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor ikke bare skrive korrekt i alt man skriver? Det er en vane, det også, for mange. 

Jeg sliter med.å stave riktig. Du har litt problemer med leseforståelsen? Jeg skriver selvsagt ikke feil med vilje, men det å luke ut alle feilene er en tidkrevende prosess. Så jeg må velge,  hvis jeg alltid skal dobbeltsjekke alt, så kan jeg rett og slett ikke delta på et forum. Bruken min av sosiale media ville også blitt sterkt begrenset. Tror meg, jeg har jobbet hardt for å kunne skrive så bra som jeg gjør, det er ikke snakk om latskap.  Det er snakk om hva som er praktisk mulig. Hvis jeg skulle vært sikker på at alt i dette innlegget er skrevet riktig, hadde jeg trengt et sted mellom en halvtime og EM time, for å sjekke og dobbeltsjekke. Det blir ikke tid til så mye annet i løpet av dagen da, skjønner du... 

Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor dere gidder bry dere med fremmede menneskers skrivefeil i et innlegg på et forum!  Selv har jeg helt sikkert mange feil, men det er rett og slett ikke viktig for meg... kunne ikke brydd meg mindre. Dere forstår jo hva jeg skriver! Bunner i at dere som MÅ kommentere skrivefeil hos andre vil føle dere bedre enn andre.  Dårlig selvfølelse.     Så jeg vil heller leve med mine skrivefeil jeg, enn å ha deres dårlige folkeskikk og selvfølelse☺

Anonymkode: 72177...211

Skrevet

Her er det en kombi... jeg har dysleksi , eller ordblind som vi kalte det før, og noen ganger når autocorrect redigerer så ser jeg ikke at det er redigert feil. Og så er det så enkelt at rettskrivningsenergien min bruker jeg på jobb, og andre formelle settinger, ikke så mye på et nettforum. -Ikke gidder jeg å svare de som absolutt må påpeke og/å feilene , setningsoppbygningen eller andre grammatikk feil jeg måtte ha. Lyst til å bruke energi på å korrigere mine innlegg , kjør på , så vasker jeg håret mitt eller noe i mellomtiden 😏 

Anonymkode: 47127...a93

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Her er det en kombi... jeg har dysleksi , eller ordblind som vi kalte det før, og noen ganger når autocorrect redigerer så ser jeg ikke at det er redigert feil. Og så er det så enkelt at rettskrivningsenergien min bruker jeg på jobb, og andre formelle settinger, ikke så mye på et nettforum. -Ikke gidder jeg å svare de som absolutt må påpeke og/å feilene , setningsoppbygningen eller andre grammatikk feil jeg måtte ha. Lyst til å bruke energi på å korrigere mine innlegg , kjør på , så vasker jeg håret mitt eller noe i mellomtiden 😏 

Anonymkode: 47127...a93

Ikke meningen å sette den som anonym da 😅

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg sliter med.å stave riktig. Du har litt problemer med leseforståelsen? Jeg skriver selvsagt ikke feil med vilje, men det å luke ut alle feilene er en tidkrevende prosess. Så jeg må velge,  hvis jeg alltid skal dobbeltsjekke alt, så kan jeg rett og slett ikke delta på et forum. Bruken min av sosiale media ville også blitt sterkt begrenset. Tror meg, jeg har jobbet hardt for å kunne skrive så bra som jeg gjør, det er ikke snakk om latskap.  Det er snakk om hva som er praktisk mulig. Hvis jeg skulle vært sikker på at alt i dette innlegget er skrevet riktig, hadde jeg trengt et sted mellom en halvtime og EM time, for å sjekke og dobbeltsjekke. Det blir ikke tid til så mye annet i løpet av dagen da, skjønner du... 

Unnskyld!

Mitt svar som du responderer på handler IKKE om dere med dysleksi. Jeg er lærer og ser hva som er dysleksi og hva som er slurv. 

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men det er jo det som er hele problemet. Mange skriver at de ikke prøver så hardt her på forumet, men "skjerper seg" når de skal skrive noe viktig, for eksempel en jobbsøknad. Men hvis man kan rettskriving og har fulgt med i timen da man gikk på skolen, så går dette automatisk. Ja, man gjør tastefeil, men ikke og/å-feil, særskrivingsfeil og så videre. Ikke skriver man "ahvertil", "intrisant" og "statestikk" heller, selv om man ikke prøver så hardt.

Anonymkode: 9020b...c90

Skrevet

Jeg ser ikke poenget i å påpeke fremmede menneskers skrivefeil.  Mange av "språkdiskusjonene" her er også preget av at folk har meninger (heller enn kunnskap) om norsk språk. 

Når noen skriver om andre mennesker sine skrivefeil er det derimot av og til fristende å påpeke feilene deres.  Men da bør jeg være 100% sikker på at jeg har unngått skrivefeil selv :-) 

Jeg synes det er forskjell på skrivefeil.  Når noen med norsk som morsmål skriver "Søkere må ha gode norsk kunnskaper" i en jobbannonse får jeg kløe.  Samme med skrivefeil på skriv fra skolen.  Hvis derimot en dyslektiker har skrivefeil på en chat, så bryr jeg meg ikke så lenge innholdet er forståelig.  

Anonymkode: 447c2...970

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men det er jo det som er hele problemet. Mange skriver at de ikke prøver så hardt her på forumet, men "skjerper seg" når de skal skrive noe viktig, for eksempel en jobbsøknad. Men hvis man kan rettskriving og har fulgt med i timen da man gikk på skolen, så går dette automatisk. Ja, man gjør tastefeil, men ikke og/å-feil, særskrivingsfeil og så videre. Ikke skriver man "ahvertil", "intrisant" og "statestikk" heller, selv om man ikke prøver så hardt.

Anonymkode: 9020b...c90

Jeg fulgte med i timen på skolen jeg, men jeg kan likevel ikke rettskriving. Det har blitt bedre med årene, etter mye øving, men kommer aldri til å gå automatisk. Sånn er det med dysleksi,  den forsvinner ikke. Jeg kan da velge enten å delta på forum med de feilene jeg har, eller å la vær å delta. Jeg har rett og slett ikke timer nok i døgnet til å sjekke og dobbeltsjekke foruminnlegg. 

Skrevet

Unnskyld!

Mitt svar som du responderer på handler IKKE om dere med dysleksi. Jeg er lærer og ser hva som er dysleksi og hva som er slurv. 

Du postet det som svar på mitt innlegg, der det spesifikt står at jeg har dysleksi. 

Skrevet

Bare skriv så mye feil dere vil for min del! Slurvefeil som dere ikke gidder å rette får dere til å fremstå som litt dumme og uintelligente. Og ikke minst slurvete. Men det er jo ikke noe galt i at personligheten deres skinner gjennom i innleggene deres?

Anonymkode: b4e8f...07d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...