Gå til innhold

Hva ville du gjort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Familien utenom sønn på 13 har gledet seg veldig til å tilbringe høstferien på landet. Vi fikk han til slutt med, men nå sitter han i bilen og er totalt motstander mot å dra. På første ferga sier han bare at han SKAL hjem. Uansett! Han skal finne en måte å komme seg hjem. Han er truende til å begynne å gå hjem. Visste at det ville bli en utfordring å få han med, men regnet med at når han allerede var i bilen , så ville han slå seg til ro. Vi må alltid ta hensyn til han.   Han har ADD og sliter litt generelt.  Lillesøster og forsåvidt vi voksne vil bli så skuffet om vi må reise hele den lange veien hjem i morgen.... Hva gjør Vi????  Er skikkelig utrivelig stemning i bilen nå. Har ikke sett han sånn før...

Anonymkode: ee3b5...909

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjedelig å høre. 

Håper det løser seg. 

Her har jeg en 17 åring som ikke vil være med mer, men han får være hjemme alene da. 

Anonymkode: 8ca33...76a

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Kjedelig å høre. 

Håper det løser seg. 

Her har jeg en 17 åring som ikke vil være med mer, men han får være hjemme alene da. 

Anonymkode: 8ca33...76a

Er så kjipt dette...sitter i siste  fergekø og vurderer å kjøre 2 timer hjem. Må nesten kjøre til destinasjon og vurdere hjemreise i morgen. Han klarer ikke å ta innover seg at vi blir skuffet og at han ødelegger ferien. Skulle ønske han var gammel nok til å være alene hjemme...😭

Hi

Skrevet

Jeg har en gutt med add og jeg hadde bare reist videre. Det blir alltid gøyere enn det han tror bare vi får reist og kommet oss frem, så han hadde aldri fått ødelagt ferien for resten av familien om vi hadde vært i den situasjonen.

Anonymkode: 6febd...563

Skrevet

Ikke skyld på diagnosen, lær han normal folkeskikk!! Tenker du at ALLE rundt ham ALLTID skal følge hans ønsker?! Ikke rart mange barn sliter sosialt, når de har foreldre som dere...! 

Anonymkode: 6dbc0...c19

Skrevet

Har en jente med samme diagnose, hadde også reist videre og så langt som mulig ignorert dårlig oppførsel!

Anonymkode: 0559d...61e

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en gutt med add og jeg hadde bare reist videre. Det blir alltid gøyere enn det han tror bare vi får reist og kommet oss frem, så han hadde aldri fått ødelagt ferien for resten av familien om vi hadde vært i den situasjonen.

Anonymkode: 6febd...563

Helt enig, men kjenner jeg er litt bekymret fordi han er skikkelig sta og utfordrende nå. Han har tidligere liksom slått seg til ro med tanken på at nå er vi på vei og kan ikke bare snu. Nå vet jeg jaggu ikke 😔 

Hi

Skrevet

Barn med forskjellige utfordringer, som ADD, er vanskeligere å oppdra enn andre barn. Det trenger mer tid, mer tilrettelegging, mye mye mer tålmodighet, men også de må lære seg at de ikke er navlen i universet som alt kretser rundt. De må lære seg å tilpasse seg, ta hensyn, og ikke minst gjøre ting for andre.

Det er den veien du må gå, si det igjen og igjen og igjen, av og til kan dere ta hensyn til hans ønsker, men da må han også av og til ta hensyn til deres ønsker. Nå ønsker to voksne og en søster å ha noen dager på høstferie, han kunne ikke tenke seg det, men han må bli med for å glede dere. Neste gang er det deres tur til å gjøre noe for å glede han.

Anonymkode: 8da7e...385

Skrevet

Nei, vet du hva. Dere kan da ikke snu og avbryte ferien pga han ikke VIL? Han er 13 år! Dersom du lar han bestemme innad i familien NÅ så får du enorme problemer i fremtiden. Dere må ta kampen med en gang og ikke la dere diktere av en 13-åring! 

Jeg hadde sagt: Slutt å tull. Nå drar vi på ferie. Vi skal kose oss. 

Så hadde jeg komplett oversett den surmulingen og tatt en skikkelig samtale med han når man kom frem. Hvordan hadde han følt det dersom dere skulle gjort noe han hadde gledet seg til og resten av familien bare hadde prøvd å ødelegge greia hans?

Ja, jeg har et barn med ADHD selv. Jeg vet hvor utfordrende det er. Men det betyr virkelig ikke at hele familien alltid må ta hensyn til den som har diagnosen. Da legger man til rette for denne komplett idiotiske oppførselen. 

Anonymkode: d8537...7f8

Skrevet

Denne kampen må du faktisk bare ta ..

Anonymkode: 83ff4...e93

Skrevet

Jeg hadde fortsatt som planlagt.Tidlig retur hadde ike kommet på tale. Hvis gutten hadde begynt å gå hjemmover hadde jeg hentet ham tilbake til hytta. Hvis han da nektet å sette seg inn i bilen hadde jeg bare stille og rolig fulgt etter til han ga opp (det er jo tydeligvis så langt at han ikke kan klare å gå hjem, siden du snakker om siste ferje).

ADD er en forklaring på hvorfor enkelte ting er vanskelige, ikke en unskyldning for å herse med hele familien. Hvilke signal tror du du sender til gutten hvis du drar hjem i morgen? Da forteller du ham at hvis han bare er su nok, så gir mor og far etter.Hvilket signal sender du til lillesøter? Henne forteller du at storebror er mye vitigere enn henne.Stakars storebror, han har en diagnoooose han, så han må vi legge til rette for. Det spiller ingen rolle om du blir lei deg.Det er din jobb å være flink pike.

Anonymkode: b5a53...83c

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er så kjipt dette...sitter i siste  fergekø og vurderer å kjøre 2 timer hjem. Må nesten kjøre til destinasjon og vurdere hjemreise i morgen. Han klarer ikke å ta innover seg at vi blir skuffet og at han ødelegger ferien. Skulle ønske han var gammel nok til å være alene hjemme...😭

Hi

Det der kan du virkelig ikke gjøre mot datteren din, skal hun få ødelagt turen fordi han skal få det som han vil? ADD er ingen unnskyldning for å "tillate" dårlig oppførsel

Anonymkode: d59c2...5f1

Skrevet

Enig med de andre, hadde ikke latt en 13-åring ADD eller ikke få styre en hel familie. Her handler det å lære seg folkeskikk. Du får heller bare gi han masse albuerom og forståelse, men ikke ødelegg ferien for alle andre.

Anonymkode: a1e2e...4bc

Skrevet

Gi beskjed at dere kommer ikke til å reise hjem, ignorer han om han liksom begynner å gå hjem og si at dere vil hvertdall ha en fin ferie så om han skal være sur får han holde seg på rommet

Anonymkode: 2d434...0d7

Skrevet

Skal hele familien få ferien ødelagt fordi han trasser seg til at du snur? Det er ikke sunt for barn å ha en slik makt  

kjør videre og overse sutringen og truslene så godt du kan. 

Anonymkode: 158c2...9a0

Skrevet

Har dere reist hjem igjen hi?

Anonymkode: d59c2...5f1

Skrevet

Jeg har en sønn med autisme og angst, som virkelig hater å sove andre steder enn hjemme. Iblant må han være med, når det er noe jeg vet han klarer. Iblant finner jeg barnevakt til han (far eller besteforeldre). Han er nå hjemme med meg, mens far og søster er på hyttetur. Noen ganger er det best for alle at han ikke er med ganske enkelt. Og det handler ikke om å la ham bestemme eller herse med oss. Det handler om at mye er vanskelig for ham, helt på ekte. Tar jeg ham med på noe han virkelig gruer seg til, så skal det ikke mye til før han blir veldig vanskelig, spesielt på reisen dit. Men som regel går det seg til, og jeg håper det gjorde det for dere også nå. 

Anonymkode: 36920...458

Skrevet

Hadde satt barnet igjen på ferga😜😂😂

Anonymkode: 37434...e2d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...