Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2017 #1 Skrevet 4. oktober 2017 Vi har lyst å dra til Praha med lille på 4 mnd, men jeg finner ikke god informasjon om risikoen for meslinger. Ville dere dratt? Anonymkode: 14caa...d14
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2017 #2 Skrevet 4. oktober 2017 Vi var der med baby 7 mnd og det gikk jo bra. Men har jo lest mer om meslinger nå i ettertid og hadde vært mer skeptisk å dra før vaksine🙄 Vi får en ny baby i januar og har samme dilemma med Spania tur til sommeren. Anonymkode: f6260...ee3
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2017 #3 Skrevet 4. oktober 2017 Ja, det går jo helst bra ♥️ Nå fant jeg denne listen fra mai, og her står ikke Tsjekkia nevnt: https://sykepleien.no/2017/05/meslinger Kan heller ikke se at fhi har noen merknader når det gjelder Tsjekkia. Vi har kjøpt billetter nå, og regner med vi kommer langt med sunn fornuft. Sjekker også med hs i morgen. Anonymkode: 14caa...d14
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2017 #4 Skrevet 4. oktober 2017 Det hadde jeg aldri gjort uten at vaksinen var på plass. Hvorfor sjanse på det? Kun fordi foreldrene vil ha seg en tur? Anonymkode: 05c10...097
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2017 #5 Skrevet 4. oktober 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det hadde jeg aldri gjort uten at vaksinen var på plass. Hvorfor sjanse på det? Kun fordi foreldrene vil ha seg en tur? Anonymkode: 05c10...097 Men hvorfor ikke? Så vidt jeg kan se er det ingen advarsler mot å dra dit, men hvis jeg tar feil vil jeg gjerne vite det! Retter oss uansett hva hs anbefaler. Anonymkode: 14caa...d14
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2017 #6 Skrevet 4. oktober 2017 47 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men hvorfor ikke? Så vidt jeg kan se er det ingen advarsler mot å dra dit, men hvis jeg tar feil vil jeg gjerne vite det! Retter oss uansett hva hs anbefaler. Anonymkode: 14caa...d14 Det er rapportert meslingeutbrudd i Tsjekkia i 2017, kjapt googlesøk på meslinger Tsjekkia leder deg til en artikkel fra sykepleien.no som heter "den røde fare"eller noe sånt. Jeg får ikke linket fra tlf. Den er god og informativ. Jeg hadde ikke tatt sjansen med et så lite barn for å tilfredsstille min egen reiselyst. Anonymkode: 05c10...097
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2017 #7 Skrevet 4. oktober 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det er rapportert meslingeutbrudd i Tsjekkia i 2017, kjapt googlesøk på meslinger Tsjekkia leder deg til en artikkel fra sykepleien.no som heter "den røde fare"eller noe sånt. Jeg får ikke linket fra tlf. Den er god og informativ. Jeg hadde ikke tatt sjansen med et så lite barn for å tilfredsstille min egen reiselyst. Anonymkode: 05c10...097 Det er den artikkelen jeg lenker til over, og Tsjekkia er altså ikke nevnt på listen over risikoland. Men det stemmer at det er rapportert om meslinger øst i landet. Jeg velger å følge anbefalingen fra hs, som sagt, og blir hjemme med baby dersom hun fraråder å reise. Da reiser resten av familien uten oss Anonymkode: 14caa...d14
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2017 #8 Skrevet 4. oktober 2017 Meslinger er jo den minste bekymringen. En risiko er det jo likevel, og det å reise med uvaksinert baby også innen Europa er veldig lite smart slik utviklingen har blitt med stadige utbrudd av barnesykdommer. De fleste nordmenn som får barnesykdommer er blitt smittet i utlandet. Det å ta med et så lite barn med et så uferdig og umodent immunforsvar til utlandet gir økt risiko for smitte av div. andre ting, deriblant multiresistente bakterier. Tsjekkia står på WHO liste over land med en god del karbapenem-resistente bakterier. Karbapenem er siste alternativ helsevesenet har å tilby når annen antibiotika svikter. Det å få i seg slike bakterier eller andre resistente bakterier er det langt større risiko for om baby eller noen i familien reiser. Å reise til utlandet med så liten baby er veldig kortsiktig tenkning og ganske så egoistisk. Om andre reiser så vil det også være fare for at de bringer med seg tilbake bakterier som er så fremmed for baby at baby likevel kan bli syk. Anonymkode: d408e...b02
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå