Gå til innhold

Vanskelig jobbsituasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min sliter veldig på jobben for tida. Problemet er at han har hatt denne jobben i 20 år og har ingen utdannelse. Vi bor på et lite sted med få jobber utlyst. 

Jobben holder nå på å ta helt knekken på han psykisk. Det er veldig høyt tempo med masse misfornøyde og hissige kunder hele dagen (de har selvfølgelig veldig mange fornøyde kunder også, men de har jo ingen grunn til å ta kontakt). Han er nå helt tynnslitt i nervene og deprimert (medisinert) pga dette. 

Han var sykemeldt for en stund siden, men da gikk sjefen hans helt bananas og beordret han på jobb ukekentlig og ga han skikkelig dårlig samvittighetfor at han ikke klarte å gå på jobb.

Så what to do? Det er en veldig fortvilet situasjon for hele familien. Han er snart 50 år og føler det er for sent å starte på utdanning også. Som sagt veldig få jobber her, så liten sjanse med utdanning også. 

Hva ville dere gjort i hans situasjon?

Anonymkode: 97279...aee

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor store er barna? Er det aktuelt å flytte?

Jeg ville ikke vært så bekymret for manglende utdannelse. De aller fleste arbeidsgivere ser mer på erfaring og kompetanse enn formell utdanning. Det er jo tydelig at han må skaffe seg en ny jobb. 

Anonymkode: 9296c...26f

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor store er barna? Er det aktuelt å flytte?

Jeg ville ikke vært så bekymret for manglende utdannelse. De aller fleste arbeidsgivere ser mer på erfaring og kompetanse enn formell utdanning. Det er jo tydelig at han må skaffe seg en ny jobb. 

Anonymkode: 9296c...26f

Ja, han må jo det rett og slett. Flytting er uaktuelt foreløpig. Barna er 5 og 9 år.

Anonymkode: 97279...aee

Skrevet

Utdannelse er ikke alt. Han har jo plenty av erfaring, noe som teller svært sterkt i mange yrker.

Mine foreldre er på alder med din mann. Hverken de, eller deres venner har noe særlig med formell utdannelse (de begynte alle å jobbe rett etter gymnaset, og steg i gradene i jobben. Utenom noen små kurs her og der har de ingen utdannelse), men likevel har de blitt headhunted til den ene toppjobben etter den andre. 

Men om han ønsker å utdanne seg, finnes det mange nettkurs/seminarbaserte utdannelser han kan ta, som kan gjøre han aktuell i ulike jobber, litt avhengig av hva han har jobbet med de siste tjue åra. 

Anonymkode: 84962...e42

Skrevet

si opp jobben. Med brev fra legen at han må slutte av medisinske/psykiske årsaker slipper man karantenetid på dagpenger. Min man mistrives så sterkt selv en gang at han måtte si opp. fikk en ny mann etterpå.

Anonymkode: fcaaa...b08

Skrevet

Undersøk om det er nettstudier eller noe samlingsbaserte studier i nærheten. Kanskje er det noe som vil passe ham og som kan brukes i området. Kanskje han kan bygge oppå erfaringen sin med noen kurser eller enkeltfag. Her vi bor kjenner jeg flere som i voksenalder har utdannet seg til å undervise i barneskolen. En av dem er lærer for sønnen min og gjør en strålende jobb.

Anonymkode: a9699...c8e

Skrevet

Min mann begynte på 3 årig utdannelse som 49 åring, så det er fult mulig. 

Anonymkode: b2f8f...020

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...