Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2017 #1 Skrevet 3. oktober 2017 Hei. Jeg lurer på deres erfaringer med dem? Hva har de bidratt med? Vi har et barn som sliter sosialt på skolen. Anonymkode: 915f9...ae9
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2017 #2 Skrevet 3. oktober 2017 Ja, jeg kjenner til PPT sitt arbeid med skolemiljø, på klassenivå. Det er ikke hovedsakelig en ppt sak. Dette er primært lærerens/skolens ansvar. Det er jo ikke noe problem for en lærer å skape et inkluderende og godt klassemiljø for alle, om læreren vet hva hun skal gjøre. Om læreren trenger hjelp av PPT til dette, for all del forsøk det, men tviler på at det er nok. Lærere og skoler har en tendens til å sette fingeren på feil hos barna, så de slipper å rette feil hos seg selv. Anonymkode: 77c09...03f
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2017 #3 Skrevet 3. oktober 2017 37 minutes ago, Anonym bruker said: Ja, jeg kjenner til PPT sitt arbeid med skolemiljø, på klassenivå. Det er ikke hovedsakelig en ppt sak. Dette er primært lærerens/skolens ansvar. Det er jo ikke noe problem for en lærer å skape et inkluderende og godt klassemiljø for alle, om læreren vet hva hun skal gjøre. Om læreren trenger hjelp av PPT til dette, for all del forsøk det, men tviler på at det er nok. Lærere og skoler har en tendens til å sette fingeren på feil hos barna, så de slipper å rette feil hos seg selv. Anonymkode: 77c09...03f Jøss, her var det tydeligvis mye gørr å rote opp i. Høres ikke ut som noe har noe tillit til skolen i det hele tatt. Ikke la en dårlig erfaring du selv sitter med gå ut over en hel yrkesgruppe. Ppt er i hovedsak tjenester knyttet opp mot det skolefaglige, men det kan settes inn vedtak om assistent som skal følge eleven både på det sosiale og faglige. For bistand rundt det sosiale for barn med austime, ADHD eller andre sosiale utfordringer holdes det som regel møter der både foreldre, kontaktlærer, assistent, rektor/avdelingsleder, bup, barnevernet og ppt kan være representert og det blir da laget en plan utifra den enkelte elevens behov. Hver enkelt sak er unik og det er vanskelig å si noe generelt. En positiv innstilling er greit å ha med seg Anonymkode: b84ef...521
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2017 #4 Skrevet 3. oktober 2017 PPT er en frivillig råd- og veiledningstjeneste. De kan både utrede og jobbe rundt enkeltbarn som strever, men også på system/klasse/skolenivå. De kan veilede lærere, drøfte med ledelse, tenke tiltak rundt barn med særskilte behov etc. Har bare positive erfaringer, men vet at det kan være forskjell fra kommune til kommune. Det skader ikke å ta en telefon og be om råd. Lykke til Anonymkode: fc328...c07
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2017 #5 Skrevet 3. oktober 2017 Jeg har ikke gørr, og jeg er i utgangspunktet positiv innstilt. Har ingen barn hos PPT selv, men det var et år med en nyutdannet lærer og skolens rektor i permisjon vi virkelig fikk erfare betydningen av klasseromsledelse. Jeg har jobbet litt i skolen selv, og begge mine foreldre er lærere. Det er lov å være pragmatisk. Anonymkode: 77c09...03f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå