Gå til innhold

Hjelp meg med "tvangsmedisinering"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mann sliter med mye smerter, uten legene har kunne funnet ut hva som egentlig feiler han. Nå i det siste har han gått fast på en del medisiner, og han er nesten smertefri. Problemet er at han ikke klarer å forsone seg med at han må ta medisiner. Plutselig en dag "bestemmer" han seg for å slutte. Dette er medisiner som en IKKE skal slutte brått med. Noen er antidepressive og andre er vanedannende medisiner. Han blir jo ikke til å leve med og etter noen dager så kommer jo selvsagt smertene tilbake. skulle ønske han kunne tatt en sprøyte eller lignende som varte lenge. Blir så oppgitt av han. Noen som har noen tips?

Anonymkode: b87e0...836

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det å gå uten å vite hva som er galt og uten en diagnose er tøft. Det er tøft nok å akseptere en diagnose/tilstand som det er, når de ikke finner ut av hvorfor man har de problemene man har er det mye tøffere. Men selv om han har det tøft så må han akseptere tilstanden sin slik den er nå, og han kan ikke la dette påvirke familien sin så negativt som han nå gjør. Virker som om han trenger tettere oppfølging av lege/sykehus og kanskje også psykolog.

Jeg ville i hvert fall prøvd å få ham med til familievernkontoret. Livet deres er endret etter at han ble syk og det må dere finne en måte å takle. Det gjør dere ikke nå. Dere trenger å bli bedre på kommunikasjon kan det virke som. Han trenger nok å bli "sett", både for de smertene han har, og den psykiske belastningen det medfører i tillegg til den fysiske, men også for den personen han alltid har vært og fremdeles er bak det smertene (eller abstinensene når han slutter brått med medisinene) gjør med ham. Du trenger hans forståelse for at hans tilstand også er påvirker deg og familien. Sammen må dere finne en måte å gå fremover som kan ta vare på forholdet og familien selv om han har de plagene han har. Jeg tror det er lettere å få ham med på fvk når du tar opp forholdet og kommunikasjon enn hans sykdom. Jeg tviler på at han vil være veldig positiv om du sier dere må dit fordi han roter med medisinene sine...

Noen av de antidepressivaene som også virker mot smerter kan ha en del bivirkninger, ikke sikkert mannen din er klar over dem. Det kan være både fysiske og psykiske bivirkninger. Det kan være han forsøker å unngå dette med å slutte innimellom, men en slik "av og på" vil dessverre ofte bare forsterke ev. bivirkningene. Men alt dette er noe mannen din må snakke med lege/sykehus om, den/de som følger han opp. Om du får ham med til fvk vil det kanskje være lettere å ta opp slikt med ham der enn om bare du sier det selv.

Anonymkode: a9ac9...dbf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...